/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Begraves! - Hvordan?
Fra : Franksp
Vist : 808 gange
100 point
Dato : 01-06-07 23:52

Der kommer en ny lov, som jeg tror bliver vedtaget, som siger, at vores aske, (når vi er død) må spredes, efter vores eget ønske. Jeg håber og tror, loven bliver vedtaget.

Har du taget stilling til det? - eller vil du bare begraves, efter dine efterladtes betingelser.

Jeg har mine egne ønsker.

Kom venligst med din egen mening om dette.

Jeg er politisk engageret, og går ind for dette, men vil gerne høre din mening.

Mvh
franksp

Accepteret svar
Fra : Camillasmoster

Modtaget 110 point
Dato : 02-06-07 00:28

Jeg vil gerne spredes ud over havet.

Mine forældre og jeg har talt om, hvordan de gerne vil have det til den tid.

Jeg tror, samfundet er ved at være klar til nye tiltag i den retning - også pga herboende muslimer, der ikke har et gravsted. I det hele taget er tiden kommet, hvor vi gerne vil have lidt indflydelse på, hvad der skal ske, når vi dør.

Hanne

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 02-06-07 00:54

Jeg vil gerne have et sted som mine efterladte kan gå til. Det må gerne være ved et træ i en skov.

Jeg er ikke religiøs, så jeg synes at det er lidt tåbeligt at jeg skal tvinges til at blive begravet på en kirkegård.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 02-06-07 01:15

Personlig er jeg ligeglad med, hvad de gør med mine rester, når de bare har taget, det der kan bruges, til andre mennesker, forskning, forsøg eller udstilling (Som afskrækkende eksempel).
Nu er jeg ikke medlem af folkekirken og derfor spurgte jeg min morbror, der er præst, om, hvad der sker med det af mig, der evt. skulle blive tilovers.
Han sagde, at jeg selvfølgelig blev begravet på en kirkegård, dog uden en præst, der holder en fin tale, om noget jeg ikke kan tro på alligevel.

Mine forældre, som er medlem af folkekirken vil gerne ha’, jeg putter mig ved dem.
(Det har jeg ikke måtte, siden jeg blev 18 år)
Det har jeg ingen problemer med, om det så kun bliver asken af min lilletånegl der bliver tilovers.
Nu har jeg ikke selv nogen jeg efterlader, med undtagelse af mine forældre og min søster, hvis jeg smutter først.

Jeg har forståelse for, at nogle efterladte kan ha’ brug for et sted, hvor de ligesom kan ”snakke” med deres døde familiemedlemmer og der er en gravsten på en kirkegård jo helt fin.
Men der kan jo være andet/andre steder, der er lige egnede til det.

Jeg synes bestemt at den dødes ønsker skal efterleves !
Min morbror fortalte, at der er mange efterladte, der ønsker at få familiemedlemmer, begravet med præst og hele pivtøjet. Selv om de, da de var lidt mere livlige, ikke var medlem af folkekirken og havde taget stilling til, at de ikke ville ha’ en religiøs begravelse.
HAN gør det ikke !

Jeg vil personligt blive pis.. sur, hvis mine ønsker om blandt andet organdonor ikke bliver efterlevet.
Meeeen. . . . . Til den tid kan jeg jo nok ikke gøre så meget ved det.

Mine forældre, min søster og jeg har fortalt hinanden, hvilke ønsker vi har og ikke har.
Dem har jeg tænkt mig at overholde, lige meget hvad den resterende familie kan finde på.

Jeg kan IKKE se og har aldrig forstået, at man ikke skal kunne begraves eller strøs ud, hvor man ønsker det, hvis det altså er miljøneutralt aske der er tale om.
Folk der tror på et liv efter døden, kan jo også mange gange få ro i sjælen ved at vide hvor, hvem, hvorfor, hvad der sker med dem når det lakker mod enden.
Det respekterer jeg og så forventer jeg, at de også respekterer, hvad jeg har tænkt mig at få tiden til at gå med, når jeg nu engang er død.

Hvis der mod mine forventninger alligevel er noget på ”den anden side” kan i være evigt forvissede om, at der bliver sagt bhuuu..og raslet med kæder her på Kandu.
Gambrinus

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 02-06-07 01:23

Hanne
Skal vi sætte prop i Lillebælt os to tilsammen ?
Gambrinus

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 02-06-07 08:52

Hvordan jeg skal begraves, det er ikke bestemt.
Men det er vel ok at lave en mindelund i skoven, engen
eller andre steder.
Men så må vi tage stilling til muslimernes krav på egne
kirkegårde.

Kommentar
Fra : yearhouse

Dato : 02-06-07 10:25

Min mor døde for 14 dage siden....(R:I:P)

Vi havde altid haft det sådan, at hvis jeg himlede først måtte familien selv bestemme hvad "rute" der skulle lægges.

Nu er jeg så mere følelsesladet fritstillet, så jeg testamentere osse mit legeme til undervisning, videnskab m.m. Denne beslutning kender min nærmeste familie.

I forvejen er jeg donor med FULD tilladelse

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 02-06-07 10:40

Gambrinus - du har bare sagt det hele!

Som altid på en seriøs måde med et herligt glimt i øjet!

Lillebælt - pas på!!!

Yearhouse - kondollerer med din mor!

Jeg er også donor mit die ganze schweinerei....

Hvis jeg skulle få nogle at efterlade, må de gerne tage stilling til det hele, hvis de vil have det skidt med mine ønsker.

Man er vel fleksibel.....

Kommentar
Fra : leopard

Dato : 02-06-07 13:19

Jeg har selv nogle få ønsker, resten må de efterladte bestemme.

Mht. at åbne op for begravelser udenfor kirkegårde synes jeg tanken er fin, men det er nødvendigt at lave nogle ikke-religiøse begravelsesområder, hvor det kan foregå. I hvert fald har jeg ikke lyst til at gå tur i skoven, hvis der pludselig bliver fyldt med gravsten, mindelunde osv. -Det skal ske med respekt for at folk ikke altid har lyst til at blive mindet om døden.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 02-06-07 13:24

En mindelund, i soven eller i engen! Det lyder da meget idyllisk! Men hvorfor ikke den mindelund man har i forvejen, den har da fungeret i århundreder, nemlig kirkegården. Havet, det er da forurenet nok i forvejen, det skal jeg da ikke ud og grise til.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 02-06-07 13:38

Du blir nok vasket først valde.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 02-06-07 14:46

Og går ind i fødekæden.
Hvis de er RIGTIG sultne.
Gambrinus

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 02-06-07 14:50

Kirkegårde er jo heller ikke udråbt til giftdepoter eller forurenede grunde.
Selvom det ikke er alle, der bliver brændt.
Gambrinus

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 02-06-07 14:54

Græsset gror rigtig frodigt, der hvor vores hund Vimmer
blev begravet (ulovligt ?) i mine forældres baghave.
Meeennn... han var nu også en dejlig hund.
Gambrinus

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 02-06-07 15:14

Så/hørte i for resten, at det Hollandske nyregivvækvindogmodtagprogram var en stor joke.
Flere tusinde havde tilmeldt sig som
organdonorer, på grund af den debat programmet førte med sig.
SÅDAN ! Fed ide !
Gambrinus

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 02-06-07 15:44

Teil . Det gyser allerede i mig ved tanken

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 02-06-07 15:47

Ja, det er tænkevækkende, at folk skal ruskes SÅ meget i, før de indser vigtigheden i donation!!!

Og FED idé!

Så ka' de lær' det!

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 02-06-07 15:59

Alle mine organer, kun mine, skal brændes.
Derfor nondonor, non modtager.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 02-06-07 16:05

Det respekterer jeg også.
Du har taget stilling.
Alt for mange tager ikke stilling.
Gambrinus

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 02-06-07 18:22

Lad os håbe, at tv-showet også giver anledning til at tage stilling til 'ikke-donor'!

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 04-06-07 11:31

Jeg vil bare gerne brændes - og så må de ellers gøre hvad de vil.
Jeg har aldrig boet flot og prangende, så det er da heller ikke nødvendigt når jeg er død.
Jeg håber ikke at mine efterladte, tror at jeg sætter pris på en dyr begravelse.
Jeg har aldrig været medlem af noget kirkeligt, så jeg slipper vel for en historiefortæller.
Organer har jeg ikke taget stilling til, men håber på en sprøjte når mit liv ikke er værdigt mere.
Eyvind.

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 04-06-07 12:06

Jeg frygter ikke døden - men MÅDEN, jeg kan risikere at komme herfra på.............

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 04-06-07 12:08

Man kan oprette et livstestamente som hjælper til en hurtigere
og skånsommere død.
http://borger.dk/forside/aeldre/aeldre-og-pleje/livstestamente-og-plejetestamente

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 04-06-07 13:03

Dét vil jeg kikke nærmere på!

Takl Teil

Undskyld franksp, men du glimrede ved din fraværelse, så vi udfyldte tiden med noget fornuftigt

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 04-06-07 14:09

Tak teil - den vil jeg da kigge lidt på.

Ja ja Franksp - men vi er da indenfor emnet.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 04-06-07 14:22

Citat
Ja ja Franksp - men vi er da indenfor emnet

Helt sikkert. Jo hurtigere vi kradser af, desto hurtigere kommer
vi til spørgsmålet.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 04-06-07 14:23

PS.
Jeg oprettede mit livstestamente for ti år siden.

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 04-06-07 21:40

Til Camillasmoster

Citat
Undskyld franksp, men du glimrede ved din fraværelse, så vi udfyldte tiden med noget fornuftigt

Nej jeg glimrede ikke med min fraværelse, men lader alle KanDu brugere komme med deres mening. Jeg skriver, at jeg har mine egne ønsker, men er nu ikke selv sikker. Jeg er ikke bange for døden, men ....................

Til Teil og e.c.

Citat
Ja ja Franksp - men vi er da indenfor emnet.

Jeg ved ikke hvorfor i begge skriver dette. Jeg har da ikke givet udtryk for, at I er uden for emnet.

Da jeg stadig modtager svar, venter jeg lidt med at lukke sprøgsmålet.

Med venlig hilsen

franksp

Ja, helt sikkert

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 04-06-07 21:59

Ja ja - var bare for lige at undskylde, at jeg lige var lidt udenfor spørgsmålet.

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 04-06-07 23:59

Det var for at ingen skulle blive sure på os - igå' e.c.?

Better safe than sorry

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 05-06-07 00:33

Nu ska' i ikke komme for godt igang i to !
Hvis der er nogen, der har bevæget sig uden for emnet, er det mig !
Vanæres den, der vanæres bør.
Gambrinus
Undskyld <- Skrevet med meget små bogstaver.

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 05-06-07 03:36

Jes!

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 05-06-07 09:50

En jeg kender havde en bror som var bosat i Sverige, og gift med en Svensker, i mange år.
Da han døede blev der givet tilladelse til, at drysse asken ud midt på Øresund.
Hvor speciel den tilladelse var, er jeg ikke klar over.
Eyvind.
Ps. Det er der Molokyle fisker.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 05-06-07 10:08

Citat
Jeg ved ikke hvorfor i begge skriver dette. Jeg har da ikke givet udtryk for, at I er uden for emnet.

Vi har en utrolig diciplin. Samvittigheden piner os ved mindste afvigelse fra emnet.
Eks. vis dette indlæg.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 05-06-07 11:34

Nååå... Ja...
Spørgsmålet er jo stillet under Smalltalk.
Min lille bitte undskyldning er hermed trukket tilbage.
Gambrinus

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 05-06-07 12:43

Citat
Da han døede blev der givet tilladelse til, at drysse asken ud midt på Øresund.

Tænk at blive skyllet i land i Helsingborg og ende som grus mellem tæerne
på en svensker, bvadr

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 05-06-07 13:14

Sålænge tæerne er nyvaskede

Godkendelse af svar
Fra : Franksp

Dato : 12-06-07 22:12

Tak for svaret Camillasmoster

Noget i den retning vil jeg også.

Jeg bor på Fyn. Min "lille" familie bor alle på Sjælland.

Jeg ønsker ikke, at lægge dem til last.

Med venlig hilsen

franksp

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 12-06-07 23:56

Velbekomme, franksp!

Et godt emne at tage op en gang imellem.

Det er den eneste ting i denne Verden, vi ved, sker for os alle!

Hanne