/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Kvalitet på benzin ??????
Fra : beckski
Vist : 2745 gange
60 point
Dato : 30-05-07 08:15

Hej folk
Jeg har fået en overvejelse efter en længere tur rundt i DK
Er der forskel i kvaliteten på benzin fra forskellige benzin-selskaber ?
Jeg synes sgu bilen kører længere på literen på benzin fra f.eks. shell eller statoil... i forhold til discount-tankstationer....
Og dette altsammen målt ved god kørsel ved 110 på motorveje!!!
har det noget på sig??

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 30-05-07 08:29

Du kan være sikker på at hvis du tanker "biobenzin" altså den type hvor der er blandet 5% bioethanol i at du vil køre kortere på literen.

Den glemmer man bare at oplyse i hele bioethanol/miljø snakken at du kører kortere på en liter.

Men principielt vil du ikke køre længere på literen om det er Shell eller Metax. Det kommer formentlig fra det selv samme rafinaderi.

Men der kan være forskel på vejrforholdene.
f.eks. nu da det er varmere i vejret og luftfugtigheden er højere, er det en anden luft der kommer ind i din motor, en varmere luft, med et højere vand indhold.

Vejret har faktisk en stor indflydelse på hvor mange km/l du kører

Kommentar
Fra : Maister82

Dato : 30-05-07 08:43

Det er bevist at feks Shell V-power give dig lidt længere på literen, vidst op til ½ km mere på literen, så den store forskel giver det desværre ikke.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 30-05-07 08:58

Vejr og vind har også indflydelse på bensinforbruget.
Luftfugtigheden betyder også en del.
At bare se på hastigheden siger intet.

Kommentar
Fra : pve

Dato : 30-05-07 09:08

I Danmark har oliebranchen et sæt almene kvalitetskrav for grundbenzin. Disse krav gælder uanset om der er tale om store eller små benzinselskaber. Dog kan de forskellige benzinselskaber selv tilsætte en række stoffer efter hvad de mener er bedst. Jeg tvivlerpå at dette oplyses nogen stedder, men efter hvad jeg har læst er dette mest med henblik på eksempelvis udskille kondens, forhindre isdannelser, samt stoffer med rensende egenskaber.

Kommentar
Fra : ziggy99

Dato : 30-05-07 09:23

......og som FDM videre skriver:

http://www.fdmbenzinpriser.dk/FAQ.aspx#11

Giver det nogen effekt at skiftet til en luksusbenzin?

Citat
De nye benzintyper - Ultima 95 (Statoil), V-Power (Shell), NITRO3000 (Hydro Texaco) og Dynamic (Q8) - har en rensende virkning på motoren ved, at den fjerner sodbelægninger. Men det er bare de færreste biler, der overhovedet har så meget sod og koksaflejringer i motoren, at det kan betale sig for bilisten at tanke den dyrere benzin. FDM anslår, at under 10% af den danske bilpark har gavn af de rensende effekter.
Der er desuden i Nitro 3000 nogle smørende additiver, der nedsætter friktionen i motoren, hvilket kan betyde små besparelser i benzinforbruget, men om denne besparelse er større end merprisen på benzinen er tvivlsomt.

Ziggy99

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 30-05-07 09:31

Der er ingen forskel i min bil, jeg kan tjekke det via computeren der hele tiden fortæller om brændstoføkonomien.
Jeg stillede for nogle år siden det samme spørgsmål i et et forbruger program på tv og dengang var konklussionen som nu - nej der er ingen forskel.

Kommentar
Fra : thyfoon

Dato : 30-05-07 09:45

min pil en suzuki grand vitrara 2006 den køre på 95 men er der mulighed så anbefalder de at jeg køre på et højer oktantal jeg har prøvet 98 og der kan jeg se på min kørekomputer og målinger at min bil køre længer næsten 50 km på en tank

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 30-05-07 09:51

Jeg tror at forskellen er så lille, at kun laboratorieforsøg
kan vise den ev. forskel.
Vi almindelige dødelige med det ene og det andet udstyr i bilen
som ikke viser brugbare tal, i stedet tror og fornemmer vi en
hel masse.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 30-05-07 10:03

Jeg tilslutter mig alle ovenstående besvarelser, og kan tilføje at vi for nogle år siden fik belyst at vores std. benzin herhjemme er af en lidt dårlig kvalitet. Benzinselskaberne blev næsten tvunget til at forbedre benzinkvaliteten da Mitzubishi lancerede deres GDI-motor, og det er vel derfor vi har fået Nitro og V-power og lignende.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 30-05-07 10:07

Selvom jeg selv kører Mitsubishi, har jeg svært ved at huske hvordan det staves ???? Se ovenstående.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 30-05-07 10:24

Det er bevist at feks Shell V-power give dig lidt længere på literen, vidst op til ½ km mere på literen, så den store forskel giver det desværre ikke.

Kan du henvise til det bevis. Det vil jeg meget gerne se.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 30-05-07 10:30

Hej stilkene.

Problemet for GDI motoren var så vidt jeg ved for stort svovlindhold i den danske benzin.

De rensene egenskaber, ved de benziner du nævner, får GDI motoren jo ikke meget glæde af , da benzinen jo ikke kommer med gennem indsugningssystemet som i andre motorer. Det er der, den ellers kunne have godt af en udmugning.
Jeg kører også Mitsu.... GDI.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 30-05-07 10:48

Citat
Jeg synes sgu bilen kører længere på literen på benzin fra f.eks. shell eller statoil... i forhold til discount-tankstationer

Det er ikke kun benzin, men også diesel

Det har jeg også ofte undret mig over.

Nu er de tanke jeg har erfariingerne med så, fortrinsvis den billige DKbenzin i forhold til HydroTexaco og Statoil

Sådan noget med, at det ikke er unormalt, at bilen kører ca 50 km længere på en tankfuld altså næsten 1 km/literen, da det drejer sig om en 55 liter tank.

Ved ikke med benzinen, men dieselolien har heller ikke helt samme farve de forskellige steder og lugter forskelligt.

Men prisforskellene taget i betragtning er det stadig lidt billigere at tanke på discountstationerne.

mvh dova

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 30-05-07 10:53

Hvis man kigger på denne rapport:

www.umweltdaten.de/verkehr/downloads/autooel.pdf

Så fremgår det at man bruger den samme kvalitet med hensyn til svovlindhold i hele EU.
USA er som sædvanligt langt bagefter, med miljø kravende.

Der benzin og diesel må indeholde større mængder svovl og andre stoffer end i EU.

Kommentar
Fra : copycatDK

Dato : 31-05-07 17:02

Hvorfor bilen køre længer med frks. V-Power. Kunne måske skyldes oktan tallet da det er oktan 97 mener jeg. i tyskland kan du købe oktan 100. Og det er noget der kan mærkes.

Med hensyn til diesel så kan det være lige meget hvor man tanker. Vi har noget af det reneste diesel.

Kommentar
Fra : beckski

Dato : 31-05-07 20:46

thyfoon ..... de 50 km længere på tanken kan det betale sig med den højere literpris ???

thulin ---- godt argument.

Men helt overordnet ... hvad synes i så ?? skal man spare op mod 30 kr / tank ved at tage det billige benzin ??? kører man så længere på literen ? altså hvis man ikke får bio-ethanol i ....
eller skal man bare .......
hvad ??

Kommentar
Fra : transor

Dato : 31-05-07 21:55

Man kører ikke længere på literen fordi oktantallet øges udover bilens behov. Nærmere tværtimod, fordi de tilsætningsstoffer, som hæver oktantallet "fortynder" benzinen. Virkningen er nok minimal og nærmest kun teoretisk.
Men faktum er at højoktan benzin har lavere brandværdi.
De der hævder andet ved ikke hvad oktantallet er.

Kommentar
Fra : spejder_ben

Dato : 31-05-07 22:19

Kan også lige komme med et lille indput.
Ved at der på meget små tankstationer også er mulighed for at du tanker oktan 92 eller 95 selv om du vælger det modsatte. Der er nemlig kun to tanke under jorden. En til Diesel og en til Bezin. Det er ikke sikkert det er sådan alle steder men jo mindre de er, jo større sansynlighed.

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 31-05-07 22:24

Dette har jeg fra en mekaniker.. Højere oktan tal, giver ved den rigtige motor justering flere hk, så træder man mindre på speederen for at accelerere, derfor kører mange biler mærkbart længere på literen ved højere oktan tal.

Og jo, jeg fik så lige ved denne lejlighed bekræftet min egen lille teori om at min kære Taunus går lidt længere på literen når jeg selv blander 98 fremfor at tanke rød 95

- Anden

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 31-05-07 22:47

Jeg tvivler på at man kan finde nogen blot nogenlunde seriøs rapport der kan påvise at benzin fra et selvskab skulle få bilen til at køre længere pr. liter end benzin fra et andet selvskab.
Hvis der var nogen forskel var der nok lavet en sådan rapport.
Det tolker jeg som at der ikke er nogen målebar forskel på benzinen fra forsekellige selvskaber.

Jeg er også fuldstændig overbevist om at man kører ret præcist lige så langt på en liter "bio benzin" som almindelig benzin.

Så vidt jeg ved er Shell og Metax samme firma, det samme gælder for 123 og Statoil, men mon ikke vi roligt kan gå ud fra at benzinen er den samme om man køber "discount" eller "dyr" benzin fra samme firma?

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 31-05-07 23:12

Der er jo også en vis tolerence i målerne i standerne. Måske man kunne forestille sig at nogle "billige" selvskaber svindler lidt til deres egen fordel..

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 31-05-07 23:15

>taunusanden, nej det kan man ikke forestille sig. Benzinstandere bliver checket i hoved og r.. af myndighederne.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 01-06-07 11:09

Basisbenzinen fra alle selskaber på Sjælland er den samme. Der er kun et raffinaderi, og transport over bæltet er for dyr.
Det samme gælder Jylland-Fyn , idet der dog i princippet er mulighed for import via Tyskland.

Hvert selskab får så ved udleveringen tilsat deres egne additiver- herunder også alkohol.
Det er så en trossag, om der er en væsentlig forskel. Problemet er at der i Danmark ikke er en kontrolleret deklaration på benzin. Det står selskaberne frit for at anprise, med alt muligt vrøvl. Husker i Boron og Tiger. De giver aldrig reel information om, hvad der er i.

Det er da rigtigt at der er fælles EU krav til bl. a. svovlindhold. Men ingen kontrollerer at kravet overholdes i Danmark.