/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
Min lille tynde mis
Fra : dior
Vist : 1795 gange
100 point
Dato : 27-05-07 22:02

Hej missefanDette er ikke et alvorligt spørgsmål,men alligevel er jeg lidt urolig...Sjila som er én af mine katte,tabte sig meget hurtigt 1 kg.Dvs. at hun nu kun vejer 3,2 kg.(Perser)Jeg kontaktede selvfølgelig hurtigt min dyrlæge,og lille Sjila kom i narkose,og fik drop.Hun var i vædskemangel..Det er jo klart,da hun ikke havde drukket og spist i flere dage.En kat kan ikke klare at undvære mad og vand mere end et døgn.Det vidste jeg godt.Dette skete for et par mdr. siden.Hun har det heldigvis godt nu.Hun spiser og drikker helt normalt,og tigger om godbidder,og er mere legesyg end hun før har væretMen stadig vejer hun kun 3,2 kg. hvor hun før vejede over 4 kg!Den yngste af perserne vejer 5,5 kg.,men han er altså også lidt tykMin dyrlæge siger jeg kan tage det helt roligt,og at der kun er fare på færde hvis hun kommer til at veje under 3 kg.Men jeg er vildt ked af at hun har tabt sig så meget,selv om hun trives helt fint...Mine katte får tørfoder fra dyrlægen,og pelsen på dem alle er helt i top.Maverne fungerer også helt ok.Mit spørgsmål lyder så:
Er der nogle af jer der har prøvet det samme?Og hvor lang tid går der før vægten stiger?Jeg har besluttet mig for at tage til dyrlægen inden længe,hvis ikke snart hun tager på i vægt igen.Jeg skal lige sige at hun selvfølgelig ikke havde nogen afføring i den tid det var værst.Men der var hjælp at hente på apoteketHun er bare blevet så lille og tynd!Er der nogle af jer der har prøvet det samme?Og hvor længe går der endnu før hun får sin normale vægt tilbage?Selv om det er en god dyrlæge jeg har,fik jeg ikke noget svar på hvorfor hun lige pludselig tabte sig så meget...Selv om jeg stiller mit spørgsmål her,ender det nok med at jeg alligevel tager til dyrlægen.Men håber på at nogle skriver alligevel.Der er nok andre end mig der har prøvet det samme.Og svarene der kommer,kan nok hjælpe og berolige andreJeg fik at vide at Sjilas sukkertal og nyretal var en smule forhøjede,men ingen grund til at gøre noget ved det...Men så tænker jeg alligevel...Kan det have noget at gøre med hendes vægttab?Jeg er nok noget pyldret..det er jo mine børn..Men under alle omstændigheder kontakter jeg snart min dyrlæge,for jeg har det skidt med det,selv om Sjila trives fint!Nogen der har prøvet noget lignende?
Hvis nogle skriver,er det ikke sikkert jeg lige skriver tilbage i aften,men jeg skal nok vende tilbage.
Tak fordi du gad at læse hele historien
Hej fra dior.

Accepteret svar
Fra : michaelmoeslund

Modtaget 110 point
Dato : 27-05-07 22:32

Jeg har ikke prøvet at mine katte tabte pludseligt i vægt, men så vidt jeg ved, er det meget normalt - for både katte, mennesker og andre dyr - at de taber sig i forbindelse med sygdom. Det kan tage tid at genvinde fordums vægtkurver, og måske behøver din kat slet ikke at nå op på sin før-vægt igen. Vægt kan jo finde forskellige lejer at være på alt efter, hvor et dyr er i sit liv.

Jeg har selv haft kat altid, og det har været mere vigtigt for mig at se på den generelle trivsel frem for, om den ene eller anden vejede mere eller mindre. Mine hunkatte har altid været tynde og mere yndefulde end mine hankatte, som har en tendens til at blive lidt bamsede. Så alt i alt ville jeg altså ikke bekymre mig, når dyrlægen har sagt ok for situationen, som han/hun jo har. Spiser din kat? Drikker den? Virker den oplagt og tilpas? Hvis ja, så læg bekymringerne på hylden.

God vind med hende. Håber du finde ro med det hele

Kommentar
Fra : dova

Dato : 27-05-07 22:39

Citat
Jeg fik at vide at Sjilas sukkertal og nyretal

Så fik du vel samtidig at vide, at katten bør have noget specielt foder.

der er altid grund til at være meget påpasselig med foderet ved forhøjede nyretal og sukkertal, så jeg synes det er lidt vagt af dyrlægen at sige, der ikke er grund til at gøre noget ved det.

Og så bør du supplere foderet med andet end tørfoder.

Tørfoder alene kan netop give nyeproblemer, fordi katte ofte ikke får nok væske.

Der kan være mange årsager til, at katte taber sig, orm, infektioner, tandproblemer o.s.v.....og alvorligere sygdomme, men det må man jo formode at dyrlægen har tjekket for i den forbindelse....og stress kan give vægttab

Men en kat der har tabt sig meget burde rimelig hurtigt tage på igen såfremt den ellers spiser og ikke mindst drikker som den skal, medmindre altså den fejler noget der ikke er opdaget.

Ved du om den f.eks. blev undersøgt for sukkersyge, jeg tænker her på sukker/nyretallene

mvh dova

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 27-05-07 23:05

Jeg vil også foreslå, at du supplerer tørfoderet med lidt "vådt" foder.
Tørfoderet er et fuldfoder, men hvis du skal nøjes med det skal du blande det op med kogt (afkølet) vand fordi katte ofte har svært ved at drikke nok.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 27-05-07 23:12

Katte der tager mus, rotter, mosegrise og fugle, er jo meget udsatte for at få bændelorm. Det har dyrlægen vel tænkt på? En kat med bændelorm spiser rigeligt og er almindelig velbefindende, den kan bare ikke tage på.

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 28-05-07 00:07

Hej dior.

Ja jeg kan nu heller ikke rigtigt forstå at dyrlægen ikke syntes det var nødvendigt at gøre noget når nogle af tallene er forhøjede - det ER da bedre at forebygge end at vente til evt. sygdom bliver værre.

Det som jeg ved noget om, er diabetes og hendes sukkertal er forhøjede, siger dyrlægen.
Ved en nykonstateret diabetes/sukkersyge er et pludseligt vægttab et af symptomerne. Et andet kan være øget tørst - og udpræget træthed.
Hvis din misser har et eller flere af disse symptomer, så ville jeg bede dyrlægen om at tjecke endnu en gang for sukkersyge - og hvis han/hun stadig ikke mener det skal behandles, så i hvert fald få nogle gode råd angående maden.

Jeg vil ønske for dig og missen at der ikke er noget galt overhovedet - men hvis der ER noget galt, så håber jeg det aller bedste for Jer!

Kram fra Dorthe - misseelsker med to dejlige misser som farer rundt på skrivebordet og vil lege og fange de mærkelige bogstaver som der kommer flere og flere af

Misser er dejlige!

Kommentar
Fra : akle

Dato : 28-05-07 00:17

Hej dioer.
Jeg har ikke læst de andre indlæg, da jeg faktisk var på vej i seng, så det kan være du får "dubletter", men nu skriver jeg lidt til dignalligevel.
Jeg har oplevet det samme med et par af mine Perserkatte. Den ene begyndte at skrante og blive tynd, og det var en gammel dame. Hun fik lov til at leve så længe hun selv havde det nogelunde. Den anden var det slemt med, som med din Silja. Det kan være svært for dyrlægen at sige dem bestemte årsag, men tit er det delvis nyresvigt eller begrænset funktion, der er årsag. Det er meget svært at få vægten op igen. Selv gav jeg mine katte killingetørfoder. Hvis det viser sig at være noget med nyrerne, så er det nok ikke så smart med killingefoder eller anden fedende mad. Hør lige med din dyrlæge vedr. dette. Dyrlægen har også specialfoder for nedsat nyrefunktion (+ medicin). Håber for dig at det ikke viser sig at være så slemt.
Hvor gammel er din Silja?
Vådfoder er nok lidt mere skånsomt for katten, og giv den lidt kaffefløde, ost og andre godbidder, hvis den vil have det.
Fremdeles ville jeg høre med dyrlægen om hvad det kan være galt (hvis han ved det. Det er jo tit de famler sig frem, da katten ikke kan fortælle om sine symptomer).
God bedring med det hele.
MVH Akle

Kommentar
Fra : frumøller

Dato : 28-05-07 08:09

Hej Dior!

Som andre også har været inde på, kan misser meget vel have indvoldsorm, og de "tager altså først" ...

Men, generelt ville jeg også være på vagt, hvis en kat taber sig.

Dog, katte vejer forskelligt. Min hankat på 8 år vejer ikke engang 3 kg - han spiser meget - men er altid på farten, motionerer altså! Hans søster derimod er en rigtig tyksak, men hun er heller ikke meget for at bevæge sig ud af sin 20 timers skønhedssøvn....

PØJ PØJ

Kommentar
Fra : dior

Dato : 25-06-07 16:16

Citat
Katte der tager mus, rotter, mosegrise og fugle, er jo meget udsatte for at få bændelorm. Det har dyrlægen vel tænkt på? En kat med bændelorm spiser rigeligt og er almindelig velbefindende, den kan bare ikke tage på.
Undskyld ventetiden!Håber jeg bliver tilgivetMine katte er alle indekatte,så nok ikke den store chance for bændelormFørst nu er hun begyndt at tage lidt på i vægt.Det går langsomt..Siden sidst vi skrev,har hun taget 200 gr. på,det er ikke meget,men alligevel en fremgang

Kommentar
Fra : dior

Dato : 25-06-07 16:21

Citat
Jeg har selv haft kat altid, og det har været mere vigtigt for mig at se på den generelle trivsel frem for, om den ene eller anden vejede mere eller mindre. Mine hunkatte har altid været tynde og mere yndefulde end mine hankatte, som har en tendens til at blive lidt bamsede. Så alt i alt ville jeg altså ikke bekymre mig, når dyrlægen har sagt ok for situationen, som han/hun jo har. Spiser din kat? Drikker den? Virker den oplagt og tilpas? Hvis ja, så læg bekymringerne på hylden.
Jeg ser også selv på trivslen frem for vægten,men et kilo at tabe for en kat,syntes jeg er meget..Men som jeg skrev før,er hun begyndt at tage på i vægt igenSjila både spiser og drikker,og leger meget mere end hun før har gjort.Så nu har jeg lagt bekymringerne på hyldenDer er et lille videoklip med hende her på siden,hvis du går ind og søger på "store email" tror jeg nok.Her ser hun ikke spor tynd ud,men pelsen snyder jo lidt

Kommentar
Fra : dior

Dato : 25-06-07 16:31

Citat
Så fik du vel samtidig at vide, at katten bør have noget specielt foder.

der er altid grund til at være meget påpasselig med foderet ved forhøjede nyretal og sukkertal, så jeg synes det er lidt vagt af dyrlægen at sige, der ikke er grund til at gøre noget ved det.

Og så bør du supplere foderet med andet end tørfoder.

Tørfoder alene kan netop give nyeproblemer, fordi katte ofte ikke får nok væske.

Der kan være mange årsager til, at katte taber sig, orm, infektioner, tandproblemer o.s.v.....og alvorligere sygdomme, men det må man jo formode at dyrlægen har tjekket for i den forbindelse....og stress kan give vægttab

Men en kat der har tabt sig meget burde rimelig hurtigt tage på igen såfremt den ellers spiser og ikke mindst drikker som den skal, medmindre altså den fejler noget der ikke er opdaget.

Ved du om den f.eks. blev undersøgt for sukkersyge, jeg tænker her på sukker/nyretallene
Misserne får også af og til vådfoder.Ja,dyrlægen tjekkede for alt,og kom frem til at det var en infektion.Stress lider hun ikke af,hun er den mest rolige kat jeg harHendes sukker/nyretal var en meget lille smule forhøjede,men ikke så meget at der var grund til at give medicin.Og hun har det rigtig godt nuHun har lige haft blærebetændelse,og har fået penicilin i 5 dage.Desuden skal hun nu for resten af livet have en anden slags pille hver dag.Dyrlægen sagde at hun syntes Sjila skulle have en chance mere,og det kunne jeg kun give hende ret iSom dyrlægen sagde:Sjila er en lille sart og svagelig kat.Der skal åbenbart ikke så meget til før hun bliver syg.Men nu giver både dyrlægen og jeg hende en chance mere,for hvis hun bliver ved med at blive syg,må jeg tage en meget svær beslutningIngen af mine katte skal lide på nogen måde.Men som sagt har hun det kanon godt nu.Så hjælp mig med at krydse fingre for at hun vil blive ved med at have det godt

Kommentar
Fra : dior

Dato : 25-06-07 16:33

Citat
Jeg vil også foreslå, at du supplerer tørfoderet med lidt "vådt" foder.
Tørfoderet er et fuldfoder, men hvis du skal nøjes med det skal du blande det op med kogt (afkølet) vand fordi katte ofte har svært ved at drikke nok.
Vådfoder får hun ogsåVand drikker hun rigtig meget af,og så skal man passe på med at putte vand på ALT tørfoderet,de skal jo også gerne bruge bisserne til at tygge med

Kommentar
Fra : dior

Dato : 25-06-07 16:39

Citat
Ja jeg kan nu heller ikke rigtigt forstå at dyrlægen ikke syntes det var nødvendigt at gøre noget når nogle af tallene er forhøjede - det ER da bedre at forebygge end at vente til evt. sygdom bliver værre.

Det som jeg ved noget om, er diabetes og hendes sukkertal er forhøjede, siger dyrlægen.
Ved en nykonstateret diabetes/sukkersyge er et pludseligt vægttab et af symptomerne. Et andet kan være øget tørst - og udpræget træthed.
Hvis din misser har et eller flere af disse symptomer, så ville jeg bede dyrlægen om at tjecke endnu en gang for sukkersyge - og hvis han/hun stadig ikke mener det skal behandles, så i hvert fald få nogle gode råd angående maden.

Jeg vil ønske for dig og missen at der ikke er noget galt overhovedet - men hvis der ER noget galt, så håber jeg det aller bedste for Jer!

Kram fra Dorthe - misseelsker med to dejlige misser som farer rundt på skrivebordet og vil lege og fange de mærkelige bogstaver som der kommer flere og flere af

Misser er dejlige!
Hvis hun bliver syg igen,lover jeg dig at jeg vil tage en tur til dyrlægen igen og få hende tjekket på kryds og tværs(igen)Tak for dine søde tankerHi hi.Mine katte farer også på skift rundt på skrivebordet og prøver på at fange tal/bogstaver,og især pilen..Jeps,misser er dejligeKnus fra dior,og de fantastiske 5

Godkendelse af svar
Fra : dior

Dato : 25-06-07 16:43

Tak for svaret michaelmoeslund.Og undskyld den lange ventetid.Jeg er ikke altid så god til at huske at besvare,og acceptere.Der er jo meget at lave med misserne,og når jeg så endelig vil skrive tilbage,vil jeg have tiden til det.Ellers bliver det bare noget værre sjuskeri med at skrive..Det var ikke nemt at vælge hvem der skulle have point,så jeg trak lod
Mange hilsener til jer alle,og tak!