/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
LCD fjernsyn
Fra : maler-fidusen
Vist : 508 gange
100 point
Dato : 25-05-07 21:15

hvad skal man kigge efter når man skal købe LCD fjernsyn - jeg har ingen ide om alt med pixel osv. og hvor godt kan man se på skærmen når solen står ind på væggen mv. altså alt vedr. lysindfald mv. Gode råd søges

Accepteret svar
Fra : Fijala

Modtaget 100 point
Dato : 26-05-07 07:01

Når du nu har bestemt dig for at et LCD fjernsyn, skal du gøre dig klart fra startetn af at et analogt antennesignal aldrig bliver så godt som på et alm. fjernsyn. Og er signalet i forvejen ikke alt for godt bliver det faktisk endnu dårligere.
Men derfra så er der kun fordele.
Jeg har selv købt et Samsung 40" og med det er jeg utroligt tilfreds.

Du skjal se efter
opdateringshastighed (skal være så lav som mulig)
Kontrast (så høj som mulig, mindst 3000:1)
Betragtningsvinkel (så stor som mulig)
Tilslutningsmuligheder mht HDMI, DVI, VGA osv.
Så gør det jo heller ikke noget at det ser pænt ud.

Et godt råd til dig vil være at gå ind i en radio/tv forretning og få nogle forskellige demonstreret, der vil du med dine egne øjne selv kunne tage vurderingen. Det allerbedste sted vil jo nok være at tage ind til en af Hifiklubben butikker, for de har eksperticen.

http://www.hifiklubben.com/dk/

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 26-05-07 08:03

Når ovenstående er sagt, så er nogle af de LCD TV, der er på markedet, der har indbygget digital tuner til antennesignalet, så du får et bedre, digitalt signal til dit TV, og så er billedet meget bedre.

Ole P. Bielefeldt

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 26-05-07 09:32

Jeg har til dato ikke set en fladskærms tv med et ordentligt billede.
De billige er helt klart de dårligste, mht billed kvalitet!

Jeg er stadig stor tilhænger af de traditionelle billedrørs tv!

- Anden

Kommentar
Fra : prosat

Dato : 26-05-07 11:09

Køb dit LCD i den rigtige størrelse, ikke for stort og ikke for lille, se efter hvordan de opleves i forretningen, evt. mål afstanden fra hvor du skal side og til hvor LCD skal stå/hænge.

Vigtigst: forlang af se LCD med tv signal, forhandlerne har en slem vane med at køre dvd på deres opstillinger, spørg evt. om at se et med/u digital tuner på et alm. tv signal.

Det er en god ide som Fijala skriver at prøve hifiklubben, der bliver du ikke prakket noget på, kun en proff vejledning.

Good Hunt

Prosat

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 26-05-07 17:46

Der er mange gode råd her blandt svarene som jeg ikke fik med i første omgang, især det med afstanden til fjernsynet er uhyre vigtigt. Hvis man kommer for tæt på ser det "grynet" ud og så er det gamle billedrørs altså klart det bedste.

Også det med prisen er der noget om da de billige modeller er for dårlige. Men meget afhænger jo af smag og behag, så ud og sug inspiration til dig og ind og test en masse fjernsyn så du bliver godt klædt på inden et køb.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 26-05-07 17:48

Glemte lige at sige at det var sådan jeg fandt mit Samsung, og da jeg havde besluttet at det skulle være det, gik jeg på nettet og fandt det 3500,- billigere inkl, fragt. Dvs jeg handlede godt nok i Danmark, men afhentede det i Tyskland og betalte på den måde kun tysk moms. Helt lovligt endda.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 26-05-07 22:50

Jeg har ikke set digitalt TV på et almindeligt fjernsyn - kan vist heller ikke lade sig gøre - men digitalt TV på rn LCD skærm er MARKANT bedre en det gamle TV.

Ole P. Bielefeldt
www.familytreemaker.dk

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 27-05-07 00:06

Citat
Jeg har ikke set digitalt TV på et almindeligt fjernsyn - kan vist heller ikke lade sig gøre

Jo, det kan lade sig gøre, med en lille "boks"

- Anden

Godkendelse af svar
Fra : maler-fidusen

Dato : 29-05-07 09:54

Tak for svaret Fijala. Kunne godt ha brugt nogle flere detaljer omkring betragtningsvinkel og opdateringshastihed for ca. hvor meget skal de tal være? Det er jo en jungle at finde rundt i når man ikke rigtig har nogen viden omkring det. men tak for svar nu har jeg lidt at gå efter.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 29-05-07 17:16

Alle LCD er idag nede på en opdateringshastighed på ca. 8 ms og det er fint.

Betragtningsvinklen kan være maksimalt 180x180 gr, men da det ikke er let at få til at lykkedes skal den være så tæt på dette som muligt. Producenterne har det med at omgåes sandheden en smule og overdrive så derfor mener jeg du skal med dine egne øjne se hvad du går efter.

Jeg håber dette er en lille hjælp til dig og ellers held og lykke med købet