/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Ugyldig partitionstabel
Fra : Michael Lermark
Vist : 1113 gange
20 point
Dato : 23-05-07 14:39

Hej med Jer.

Jeg har fået en brugt PC som min datter skal bruge. Jeg forsøger at installere Windows XP på den (som jeg har gjort mange gange før på andre computere uden problemer), men denne driller. Ligegyldigt hvad f..... jeg gør, så ender den med at skrive: 'ugyldig partitionstabel'.

Jeg har været i DOS opsætning og rodet med alt muligt, men samme svar hver gang. PC'en kommer fra et firma, som ikke længere skullebruge den og jeg ved de tømte den inden jeg fik den. Kan de have fjernet for meget?

Er der en venlig sjæl der har et godt råd?

Mvh
Michael

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 23-05-07 14:44

Slet partitionen og opret den igen, inden du starter indstallationen.

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 23-05-07 14:44

L sletter

Kommentar
Fra : Michael Lermark

Dato : 23-05-07 14:52

Hej Peet49
Tak for dit svar og råd

Undskyld mine måske lidt dumme spørgsmål. Hvor sletter jeg den? Jeg er parat til at slette alt, idet der ikke er noget der skal reddes eller bruges på PC.

Du skrev L sletter, men hvor og hvornår skal jeg trykke på L? skal jeg i DOS?

Mvh
Michael

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 23-05-07 15:09

Når du booter på xpèn, springer du første billede over, trykker F8, derefter trykker du L, så slettes partitionen.

Kommentar
Fra : Michael Lermark

Dato : 23-05-07 15:21

Ok - jeg har nok ikke udtryt mig klart nok.

Når jeg starter op, så kommer den første tekst på skærmen, der hvor man kan skynde sig at trykke på forskellige taster, for at komme ind i forskellige opsætningsmenuer (F8 -bootmenu, Del-Setup etc.) (Jeg har bedt den om at boote på CD drevet) Herefter kører med de sædvanlige tekster der suser over skærmen og inden den 'bider' på min Windows XP kommer der en promt der hedder:

Searching for boot record from SCSI:.. not found.
Så skriver den replace og 'hit any key when ready'.

Min XP sidder i cd-drevet og jeg trykker på en tast og så kommer det: 'ugyldig partitionstabel'

Med andre ord, så kommer jeg slet ikke igang med installeringen, den bider slet ikke på min CD og jeg kommer aldrig videre fra selve opstarten på PC'en - og derfor kan jeg vel heller ikke slette noget?

Håber du har tid med endnu et godt råd.

Mvh
Michael

Kommentar
Fra : refi

Dato : 23-05-07 15:32

Sikker på den har kørt med Windows..... ???????

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 23-05-07 15:32

Så skal der en fdisk til. den kan hentes her: www.bootdisk.com

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 23-05-07 15:33

Er du sikker på, at din XP er bootbar?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 23-05-07 15:34

Citat
Er du sikker på, at din XP er bootbar

Hvis den er "ægte" - så er den

Kommentar
Fra : Michael Lermark

Dato : 23-05-07 15:53

Tak til alle for svarene.

jeg har tidligere med succes bootet fra min XP - og den skulle gerne være ægte. Jeg tror fdisk'ning er svaret. Ogja - den har kørt windows tildligere.

Endnu engang tak for ulejligheden

/Michael

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 23-05-07 15:56

Selv tak. Med fdisk sletter du ikke DOS partition, hvis den har været formateret i NTFS

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 23-05-07 16:09

Er der diskettedrev på den comp.

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 23-05-07 16:11

Ellers kan der brændes en bootbar fdisk på cd

Kommentar
Fra : Michael Lermark

Dato : 23-05-07 16:16

Jeps - der er både diskette og cd drev

Jeg har downloadet en der hedder: Ultimate Boot CD (på en anden PC og brændt den)- men jeg kunne heller ikke lige få den til at virke. Men jeg har kun prøvet en gang.

Mvh
Michael

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 23-05-07 16:19

Hent win98 startdisk

Kommentar
Fra : Michael Lermark

Dato : 23-05-07 16:27

Det prøver jeg...

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 23-05-07 16:33

Husk at formatere A: og opret et boodiskette som du udpakker startdisken på.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 23-05-07 16:52

Ellers er der denne diskette:
Technet boot diskette
http://www.knoldpgtot.aab-net.dk/appz/pmdos.exe
Hent og læg den på skrivebordet>dobbeltklik på den og hav en diskette klar.
Start comp med disketten og lad den selv rulle på plads.

den kan:
lowlevel formatere
Rep af MBR
partitionere
aktivere eks. NTFS partitioner

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 23-05-07 18:43

Mon egentlig den er inde og læse på din xp skive, det tror jeg såmænd ikke.

Du kunne jo prøve at gå ind i bios og kigge og der sætte cd-rom som FIRST BOOT DEVICE
gemme ændringerne og genstarte med skiven i drevet. Derfeter skal du trykke på en tast når den beder om det) for at starte på en cd rom.
Så derefter er det bare at følge peet49 råd kl 15.09

Kommentar
Fra : Michael Lermark

Dato : 23-05-07 19:38

Igen tak til alle svar.

Jeg har forsøgt med at ændre BOOT rækkefølgen - det virkede heller ikke. Men jeg fandt en gammel 98startdisk jeg havde liggende og den fungerer i hvert fald, men jeg skal lige finde ud af hvordan jeg gebærder mig med den - det er hvad jeg er nået til nu. Jeg må se i morgen om jeg så kan få liv i den.

Mvh
Michael

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 23-05-07 20:13

Ellers kan du lidt mere med den diskette som jeg henviste til.

Kommentar
Fra : m_l_j

Dato : 14-06-07 19:06

Hej hej der.

du sagde du havde fundet din 98startdisk. det er godt. dit problem kunne godt lyde som om din computer kører med ntfs og ikke fat32 sytemet. Et firma ville typisk vælge ntfs fordi det er lidt hurtigere, men til gengæld kan man ikke geninsatllere på den måde... det du skal er at indsætte din 98-startdisk, lad computeren starte op, vælg: "start computer med cd-rom" så starter computeren op i dos og du har mulighed for at bruge cd hvis det skulle blive nødvendigt.. når computeren er i dos skriver du fdisk, du kommer nu ind i et program som jeg ikke lige kan huske hvordan ser ud præcist, men mener det er overskueligt... du sakl først vælge noget hvor du kan slette den nuværende primære partition, og bagefter oprette en ny primær partition som du skal huske skal være af FAT32 filsystemet, når programmet har gjort det, går du ud af programmet igen og den beder dig genstarte, set din winxp-cd i og lad den genstarte computeren, og tag så disketten ud, nu BURDE der være en chance for at den booter på cd'en.. P.S. nogle computere skriver i meget kort tid(3sek.) under opstarten om man vil boote fra cd'en og så ksl man trykke ENTER, husk også at kig efter det, det skal stå i bunden. Held og lykke.

Med venlig hilsen M_l_j

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 14-06-07 19:43

mon den er blevet formateret eller måske smidt i cantaineren

Kommentar
Fra : Michael Lermark

Dato : 14-06-07 19:59

Hej alle.

Tak for jeres hjælp. PC'en er nu installeret med XP og spiller max. Den fik en kærlig f-diskning og det hjalp.

Mvh
Michael

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 14-06-07 21:26

Det var det, jeg sagde, virker altid her på værkstedet.

Accepteret svar
Fra : Fijala

Modtaget 20 point
Dato : 16-06-07 18:33

Fint at den nu igen spiller

Hvis det hele så er ok så accepter venligst, men ikke absolut, et svar så bliver dette spørgsmål nemlig afsluttet.

Godkendelse af svar
Fra : Michael Lermark

Dato : 16-06-07 18:38

Tak for svaret Fijala.