/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Styring af blæser hastighed..?
Fra : wulffe83
Vist : 816 gange
100 point
Dato : 19-05-07 11:36

Heeey.. Jeg har lige købt en ny blæser men jeg er helt sikker på den den ikke behøver og køre så hurtigt.. Så ville høre om der var nogle der kender et program hvor jeg kan slække lidt på hastigheden..?

Har prøver: Speedfan, CoolCpu,

Wulffe

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-05-07 12:05

Citat
men jeg er helt sikker på den den ikke behøver og køre så hurtigt

Hvorfor tror du ikke det.... ???????

Kommentar
Fra : wulffe83

Dato : 19-05-07 12:44

Fordi at der er 4 blæsere i "pakken" Til at køle hele computeren ned.. Og de køler så meget så hele kabinettet er ca 7 grader.. Tænker oz på strømringningen.. Når jeg tænder min computer så køre elmåleren betydligt hurtiger rundt..

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-05-07 13:01

Det tyder jo så på at det er ALT for kraftige blæsere du har købt.....

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 19-05-07 13:02

Her er et link til en side, hvor der vises hvordan du regulerer blæser hastigheden, ved at bytte rundt på nogle ledninger til blæserne, har du lyst til at pille, så er det noget for dig: http://hjem.get2net.dk/boelle/Guider/5-7-12-volt.htm
Eller har du mulighed for købe en blæser styringspanel, her et eksempel fra Edbpriser: http://www.edbpriser.dk/Products/Listproducts.asp?ID=358&Parent=2&Sort=&Gallery=&Producent=0&Rating=0&Max=&Soegeord=&Equal158=73609&Equal159=&Submit.x=16&Submit.y=5 er det ikke lige det du søger, så prøv en anden søgning på http://www.edbpriser.dk

Kommentar
Fra : wulffe83

Dato : 19-05-07 13:03

Nogle der kan hjælpe :'(

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 19-05-07 13:14

Du kan også montere et blæserregulatorpanel i fronten. Så kan du styre dine blæsere hver for sig.

Kommentar
Fra : wulffe83

Dato : 19-05-07 14:48

Tjaa.. Men så skal jeg bruge penge igen :(

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-05-07 15:30

Hvilken hjælp havde du forventet uden at bruge penge....

Du har jo prøvet det der var gratis

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 19-05-07 16:11

Så kan du lave det selv med lidt elektronik.
Du skal bare læse lidt om halvlederteknik.
Komponenterne er ikke så dyre.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 19-05-07 22:43

Tjaaaaaa, du ka' jo prøve at sætte 2 stk. i serie.
De fleste 12V møller kan starte ved 6-7 Volt.

Eller du kan prøve at slutte dem til 7 Volt ved at forbinde dem til 12 Volt (Gul) (+ på Møllen) og 5 Volt (Rød) (- på møllen) på et standart Molek stik (Sår'n et der proppes i en harddisk m.m.)
Det eneste der kan ske, er at de får for lidt spænding til at gå i gang).
Gambrinus
OK
Ikke noget fancy program. Men jeg ER altså hardware nørd.

Accepteret svar
Fra : Gambrinus

Modtaget 100 point
Dato : 19-05-07 22:50

Du kan også smække X antal dioder (For eksempel 1N4007) i serie med møllen.
Hver diode giver dig et spændingsfald på 0.5 - 0,7 Volt.
Evt. med en afbryder parallelt over dioderne. Så får du fuld knald eller neddroslet kald på møllen.
Gambrinus
"neddroslet kald" Det ka' man sku' da ikke sige !

Kommentar
Fra : wulffe83

Dato : 19-05-07 22:53

Tjaa.. Men ville bare gerne have et program hvorjeg kan skruge op og ned for hastigheden.. Har fundet ud a at man kan downloade SpeedFan 4.32 FINAL.. Men kan ikk finde ud a hvor det downloades :S

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 19-05-07 22:57

Hvis du skal bruge et program, skal du anvende et af stikkene på bundkortet.
Og dit bundkort skal understøtte blæserstyringen.
På nogle bundkort kan møllerne styres fra BIOS.
Gambrinus

Kommentar
Fra : wulffe83

Dato : 19-05-07 22:58

Jeg har sat 2 blæsere til bundkortet ;)

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 20-05-07 00:41

Hent lige dette lille program - så kan du se om temperatur registreres på de stik du har sat blæseren til.
http://www.majorgeeks.com/download4181.html

Godkendelse af svar
Fra : wulffe83

Dato : 20-05-07 19:25

Tak for svaret Gambrinus.