/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
optage videobånd over på dvd
Fra : danniesol
Vist : 645 gange
300 point
Dato : 19-05-07 09:34

Hvordan kan man få sin videobånd over på dvd?

Jeg har selv en sony dvd optager RDR-HX720. kan den bruges?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 19-05-07 09:57

Min mand brugte et kabel fra videoen til pc'en, overførte filmene, og brændte dem ned på dvd

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-05-07 10:24

Skal du have mange bånd kørt over på DVD er det bedste at købe en VHS/DVD optager......

De kan købes fra et par tusinde og opefter......

Fordelen.....

Den passer sig selv 100% under kopieringen og belaster derfor ikke din komputer....

Optager du på rw-skiver kan du efterfølgende bearbejde det kopierede i komputeren ....

Kommentar
Fra : transor

Dato : 19-05-07 10:25

Det burde kunne gøres fra båndafspillere til Dvd optageren. Det er selvfølgelig dine egne videokamera optagelser, så der ikke er problemer med copyright.

Alligevel, kan du godt komme ud for at der er blokering i udstyret, så billedet vælter på DVd en når det kommer fra et bånd. Det er den sk.... copyright beskyttelse, som nogen fabrikater indbygger.

Man kan enten købe en mellemenhed til at rette signalet fra båndspilleren, eller købe en anden optager - ikke sony, som har penge i filmbranchen.

Du skal helst forbinde med video signal fra afspilleren til optageren, og så indstille optageren til den rigtige indgang. Det er formentlig composit via et scart. Brug fjernsynet som monitor og kontroller at der er bænt billede og lyd inden dy starter brændingen.

Hvis billedet vælter og giver skiftende farver er det den aktive kopibeskyttelse, som virker.

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 19-05-07 11:08

jeg bruger en Grabster 400 og et program der Moviefactory
kan også bruges til gamle analog
fin Grabster på EDB priser
der er god vejledning på
DAVK hjemmeside

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 19-05-07 11:13
Accepteret svar
Fra : henrikkrebs

Modtaget 300 point
Dato : 19-05-07 16:46

Din DVD-optager har 2 scartindgange og du har sikkert en VHS-afspiller. Et scartstik fra VHS-afspilleren til DVD-optageren (sikkert det stik du ikke normalt anvender). Så skal DVD-optageren omstilles til at optage fra det stik - det må fremgå af brugsforvirringen hvordan - jeg har den desv. ikke her). Herefter ar det bare at starte afspilning på VHS'en og optagning (til HD) på DVD-optageren, tjekke kvalitet, klippe start/slut af (og evt. reklamer hvis dit videobånd er film med reklamer).
Brugte købebånd kan du evt. sælge, hvis du gør det hurtigt, brugte blanke bånd har desv. ikke længere nogen markedsværdi.
Så vidt jeg husker ophavsretsreglerne, så er det pt. tilladt at lave dvd-eksemplarer af det andre har ophavsret til, hvis dvd'en kun er til eget brug.

Nå - det var vist mere eller mindre det samme som transor skrev. Lader det stå alligevel, for der er lidt andet med.

Godkendelse af svar
Fra : danniesol

Dato : 27-06-07 17:17

Tak for svaret henrikkrebs.