/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
DVD brænder. + eller - m.m.
Fra : Marchwitz
Vist : 641 gange
300 point
Dato : 18-05-07 20:30

Er der nogen der kan oplyse mig i min åbenbare uvidenhed?

Her gik jeg og troede at dvd brændere var ligesom cd brændere, enten har man en dvd brænder eller også har man ikke.
Men nu erfarer jeg til min skræk er der er forskellige typer som ikke nødvendigvis kan samarbejde med andet hardware.

F.eks. har jeg netop fået at vide at en PS2 med chip helst skal have -R dvd skiver, eller er det mon i det hele taget?
Dvd brændere kan åbenbart være enten + eller - og skal derfor have enten + eller - skiver.
Hvad er det her for noget rod?
Er der fordele og ulemper ved det ene frem for det andet?
Er det i virkeligheden blot to forskellige systemer ligesom dengang vi havde VHS og BETA video?
Eller er der et eller andet jeg har misforstået?

Håber på nogle gode svar og måske en lille debat om dette meget interessante emne

Accepteret svar
Fra : severino

Modtaget 310 point
Dato : 18-05-07 21:01

Ja det er sgu noget rod. Jeg bruger en rigtig DVD maskine til optagelse af DVD'er, som både kan bruge + og - skiver, og det mener jeg også kan fås i en PC udgave.
Den maskine jeg har er yderst nem at arbejde med, og kan redigere i filmene, hvis de først bliver lagt på den indbyggede harddisk.
Men hvis det er fordi du vil downloade film på nettet, så kan jeg da godt se, at du skal have hjemmebrænderiet i din PC.

Kommentar
Fra : Marchwitz

Dato : 18-05-07 21:17

Ja det er fordi jeg vil downl....... øhhh jeg mener, tage backup af mine KØBE film og spil
Så skal jeg jo helst have det rette hardware til jobbet.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 18-05-07 21:26

Man skal i hvert fald se sig godt for, når man skal vælge en sådan hjemmebrænderi.
Den skal både kunne læse og skrive på + og -, både som R og RW, samt Dual skiver, for at man har noget der kan lidt af det hele.
Så skal man være opmærksom på, at hvis de er kodet til en bestemt regionskode. Den kode skal helst være "0" så den kan tage det hele.
Men der kan i langt de flestes tilfælde stilles på det, lige som min DVD brænder, som var købt med regionskode 2. - Så fandt jeg en liste på nettet, og vupti, så køre den kodefri på "0".

Kommentar
Fra : egjegj

Dato : 18-05-07 21:38

Køb dig en Pioner 112 søg her på nettet om bitsetting/opdate af bios i brænderen så skal du ik bruge den indvendige side af hovedet mere, så funker det bare

Kommentar
Fra : Marchwitz

Dato : 18-05-07 22:22

Bios i brænderen?
Eller er det bios i computeren du mener?
Skal man da rette noget i bios hvis man f.eks. køber en sådan Pioneer 112 ?

Kommentar
Fra : Arials

Dato : 18-05-07 22:42

reelt... gå ind på edb-priser søg på enten pioneer eller lite on som producent og vælg en brænder der lever op til dine krav..

du skal bare finde en med min 8x på +/- så er du godt igang..

jeg anbefaler billigmedien.de til indkøb af skiver..

god lyst med hjemmebryggen

Kommentar
Fra : transor

Dato : 18-05-07 22:59

+ og - er nemme navne for to forskellige formater til hjemmebrændte dvd.
Brug + , det skulle være mest kompatibelt med de fleste andre afspillere af ældre dato.

Brændere og afsillere kan fås så de kan begge dele. Så hvad du laver afhænger af hvilken slags skiver du kommer i brænderen.

Men hvis du har en gammel brænder, som kun kan et format, kan du kun bruge den tilsvarende slags brændbare dvd medier.

Kommentar
Fra : egjegj

Dato : 19-05-07 06:32

Det er bios i brænder jeg mener. Så er det ligemeget om du bruger + eller - de bliver brændt som - og virker allevegne. Azomedia.dk er nok der de gør det billigst både med brænder og skiver
Du kan også vælge at lade den være som den er og så se hvornår du oplever prob. hvis du gør! så tar vi den derfra. god fornøjelse.

Kommentar
Fra : Marchwitz

Dato : 19-05-07 10:33

Okay.
Nu er jeg efterhånden blevet lidt klogere.
Jeg har fundet ud af at jeg skal have fat i en dvd brænder f.eks. Pioneer 112 eller Lite On,
for de kan det hele. Jeg har også fundet nogle gode priser bl.a. kan jeg hente lige syd for grænsen til et par hundrede kr.
Desuden har jeg nu fået det indtryk at +R og -R egentlig blot er to forskellige formater dvd skiver som burde spille ligegodt i alle slags dvd afspillere når de først er brændt.
Jeg har stadig ikke forstået hvorfor nogle af mine brændte spil til Playstation ikke virker.
Det viser sig nemlig at ét brændt spil kan virke i en PS2 med chip men ikke i en anden PS2 med SwapMatic key. Eller omvendt.
Eller sagt på en anden måde, 1 ud af 5-6 spil jeg har brændt med min nuværende +R brænder virker ikke på min Playstation2 med indbygget chip, men kan måske godt virke hvis jeg kobler chippen fra og istedet benytter SwapMatic Key.
Det er da lidt mærkeligt ikke?

Godkendelse af svar
Fra : Marchwitz

Dato : 28-05-07 19:59

Tak for dit svar severino.

Og tak til de andre udmærkede svar.
Jeg synes ikke rigtigt jeg kan udnævne et svar som værende mere rigtigt end andre så jeg har valgt at acceptere det første svar for at afslutte tråden.
Men som sagt, tak for de gode svar som har været med til at sætte tingene lidt på plads for mig.