/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Forspænde 42.0Volt til en 7805
Fra : MonieJacobsen
Vist : 471 gange
100 point
Dato : 18-05-07 18:26

Vil forspænde 42.0Volt til en fastspændingsregulator 7805
Som i følge databladet kun kan tåle 35V ind

Midt forbrug er ved 20V = 0.380 Amp

Kan der sætte en modstand på indgangen af 7805 og til de 42.0V
Hvis ja. Hvor stor skal denne modstand så være?
Gerne formel

Med venlig hilsen
Monie

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 60 point
Dato : 18-05-07 18:45

Det dur ikke med en formodstand. Den giver jo ikke noget spændingsfald, når de ikke er forbrug, og så står regulatoren af. Det er bedre at bruge en regulator, som kan tåle den fulde spænding.

Ellers laver du en forregulator med diskete komponenter og en udgang under de 35 V.

Man kan også hæve "stellet" på 7805 op på en passende spænding, og så lade den regulere restspændingen.

I øvrigt er det lidt fjollet at bruge en serieregulator fra 42 V ned til 5 V . Ved 0,38 A skal der afsættes ca. 15 W det klaret 7805 da vist heller ikke.

Prøv at få et modul med en færdig switch mode i stedet.

Godkendelse af svar
Fra : MonieJacobsen

Dato : 18-05-07 18:51

Tak for svaret transor.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 18-05-07 18:52

Enig med Transor.
Her er et par eller 117 datablade :
http://www.alldatasheet.com/view.jsp?Searchword=7805
Gambrinus

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 18-05-07 19:14

Ja som skrevet står max 35 V ind, men selv ved denne spændning, bliver den meget varm, og skal bruge en stor køleplade. Man kommer simpelthen til at "fyre" for meget effekt af i den.

MVH