/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Hvad er den lille plastikdims?
Fra : kitkat1703
Vist : 683 gange
20 point
Dato : 18-05-07 00:07

Bare af ren nysgerrighed, hvad er den lille plastikcylinder man finder på computerledninger nær stikket. Jeg har set den på både USB ledninger og især skærmledninger. Og hvad er dens funktion?

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 18-05-07 00:18

Det er en spole der virker som filter for meget høje frekvenser.

Accepteret svar
Fra : BertelBrander

Modtaget 30 point
Dato : 18-05-07 00:19

Eller en ferrit kerne der sammen med ledningen kommer til at virke som en spole der kommer til at virke som filter.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 18-05-07 01:28

Plasikken er bare for at det skal se pænt ud. Indeni er en ferritring som ledningen går igennem, eller eventuelt slår en krølle og går to gange igennem.
Signaler som går frem gennem en leder og tilbage gennem en anden, påvirkes ikke fordi strømmens "to grene" tilsammen giver nul strøm til magnetisering af kernen.
Men der er højfrekvente signaler, som vil retur gennem andre kabler , gennem elnettet eller ved capacitiv kobling- og den slags dæmpes af kernen.
Disse Common-mode signaler skaber forstyrrelser og støj i andre apparater, og der er regler( EMC direktiv) for hvor meget af den slags et apparater som computere, printere og den slags må udsende. Det er for at opfylde reglerne, man sætter dimserne på ledningerne.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 18-05-07 07:41

Nej nej, det er en hemmelig radiosender som PET har monteret.

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 18-05-07 08:29

Det er en mini atromreaktor, så der altid er power på - det er som de andre siger en ferritkerne, der virker som støjfilter.

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 18-05-07 09:16

PET-radiosender eller atomreaktor? Måske. De fleste jeg har siddende på mine kabler er nok ferritkerner, men engang så jeg på markedet på "Petticone Lane" noget andet:
Der stod en mand i en bod med en oldgammel radio og demonstrerede en vidunderantenne. Antennen bestod af et stykke kraftigt ståltråd. Midt på var loddet en elektrolytkondensator, bare sådan en rund dims med plastovertræk loddet direkte på ståltråden med polerne 3 cm fra hinanden. Og så var der påloddet en ledning med et fladt antennestik. Ved at sætte den i radioen og tage den ud igen kunne han tydeligt demonstrere at den havde en effekt.

Virkningen af antennen var god nok. Og den runde dims? Jo, den gjorde jo hverken fra eller til, men havde en positiv effekt på den pris manden kunne sælge sin 'vidunderantenne' for.

Godkendelse af svar
Fra : kitkat1703

Dato : 18-05-07 10:09

Tak for svaret BertelBrander.