/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
EL-Fatning med strøm stik ???
Fra : supertorsdag
Vist : 9033 gange
50 point
Dato : 14-05-07 19:05

EL-Fatning med strøm stik ???
Hvor kan jeg købe en sådan eller lignende ??

Se billede på http://www.bytte.hotserv.dk/gom/

Er der nogle der har et tips og måske set denne fornyelig ??

Kommentar
Fra : myg

Dato : 14-05-07 19:08

Ikke alene er det ret usandsynligt, at du kan købe dem nogle steder, men jeg mener faktisk også at de er ulovlige at bruge.
Det er et levn fra fordums dage (40 - 50 år siden )

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 14-05-07 19:15

Jeg har flere "Snydefatninger"/"Snydepropper" liggende.
Både i bakelit, plastik og messing/porcelæn.
Men de indgår i mit lille museum, som jeg startede
sammen med Edison og Tesla og er IKKE til salg.
Som Myg skriver : De fås ikke mere og de er ulovlige.
Gambrinus

Kommentar
Fra : supertorsdag

Dato : 14-05-07 19:19

Hvor er det nævnt er den / de er ulovlige ??
Hvilket lovdirektiv ??
Stærkstrøms bekendtgørelsen eller hvad ??

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 14-05-07 19:23

De findes stadigvæk men ikke i forretningerne men måske på loppemarkede og de findes også som bajonetfatning men det er også på loppemarkede
og nej ikke 40 -50 år siden tror det er 20 -25 år siden måske mindre

dr.dem

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 14-05-07 19:27

Citat
Hvor er det nævnt er den / de er ulovlige ??
Hvilket lovdirektiv ??
Stærkstrøms bekendtgørelsen eller hvad ??

Tror ikke de er ulovlige, de laves bare ikke mere

dr.dem

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 14-05-07 19:32

OK
Jeg ved sådan set ikke, om de er ulovlige, men forbindelserne i den er for det meste rigtig dårlige.
Så de kan være direkte farlige. (Brand)
Jeg har dog stadig en i min værktøjskasse, som jeg bruger i en snæver vending, når der er langt til den nærmeste stikkontakt.
Men til længere anvendelse uden tilsyn vil jeg absolut ikke anbefale dem.
Jeg vil heller ikke tro, at forsikringsselskabet vil synes godt om dem.
Gambrinus
Det er kun ulovligt, hvis man bliver opdaget. Ik' ?

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 14-05-07 19:40

Man brugte dem, dengang stikkontakter var sjældne.
Strøm blev kun brugt til lamper. Hvad ellers skulle man dog bruge strøm til ? ? ?
For det meste var der kun et lampested med tilhørende afbryder i hvert rum.
I dag er der regler for, hvor mange stikkontakter pr. kvadratmeter, der skal være i et rum.
Gambrinus

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 14-05-07 19:55

Hvorfor skulle de være brand farlig nu, det var før i tiden hvor man havde 3-4 varmeovne på og div. el artikler siddende i disse i dobbelt stik som blev sat efter hinanden dette kunne de gamle ledninger ikke klare

dr.dem

ps. er 50 så kan godt huske lidt

Kommentar
Fra : 15063637

Dato : 14-05-07 19:56
Kommentar
Fra : e.c

Dato : 14-05-07 19:57

Nøj manner er de blevet penge værd...........så skulle man lige have gemt nogle flere.
Har en eller to i bakelit.
Jeg ved ikke hvor det står, men mener ikke de er lovlige mere.

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 14-05-07 20:00

Citat
Jeg ved ikke hvor det står, men mener ikke de er lovlige mere.

Har du dem er der ingen der kan forbyde dig og bruge dem

dr.dem

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 14-05-07 20:12

I skal regne med i gamle dage var der ikke så mange stikkontakter som der er idag derfor blev de lavet og måske misbrugt dengang

dr.dem

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 14-05-07 20:23

Det kan godt være. Men hvis det hele brænder på grund af overbelastning af denne snydeprop.
Så er jeg lidt nervøs for hvad forsikringen siger. Men som montør var det da en del af min værktøjsbeholdning.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 14-05-07 20:37

så længe der er en korrekt sikring i gruppen , og materiellet er beregnet til den sikringsstørrelse, kan man ikke overbelaste.
Man høre det så tit , men det er noget sludder.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 14-05-07 20:40

I de god gamle økonomiske dage satte man sådan en snydeprop på trappelyslampen, og en ledniing ind i lejligheden. Helst lidt diskret. DSå gjorde det ikke noget at belysningsvæsenet havde lukket for strømmen, bare fordi man var nogle måneder bagefter.

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 14-05-07 20:45

Citat
Det kan godt være. Men hvis det hele brænder på grund af overbelastning af denne snydeprop.
Så er jeg lidt nervøs for hvad forsikringen siger. Men som montør var det da en del af min værktøjsbeholdning.

Ved ikke hvor gammel du er

men den gan brugte man ggså staniol hvis man ikke havda råd eller andet hvad man nu havde hvis sikringeringene skulle ryge sig en tur

dr.dem

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 14-05-07 20:51

Citat
I de god gamle økonomiske dage satte man sådan en snydeprop på trappelyslampen, og en ledniing ind i lejligheden. Helst lidt diskret. DSå gjorde det ikke noget at belysningsvæsenet havde lukket for strømmen, bare fordi man var nogle måneder bagefter.

Ja og på bagtrappen (når lys og gas var lukket)

dr.dem

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 14-05-07 21:45

Næææ.... de er da ikke brandfarlige i sig selv.
Men en dårlig forbindelse kan godt finde på at sprutte lidt og de fås jo åbenbart ikke i en ny og bedre udførsel. Supertorsdag siger jo ikke, hvad han/hun vil bruge den til.
Hvis man bare bruger dem, mens man arbejder, er der da ikke noget galt med det.
Som e.c siger : De er en fast bestanddel i en spagettisnedkers værktøjskasse.

Jeg har set en Diazed sikring, hvor der simpelt hen var banket et 10 kA søm igennem.
Ikke nok med det. Hovedet på sømmet var omhyggeligt malet 10 Amperes-rød.
Gambrinus

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 14-05-07 22:26

Jeg mener nu at en elektrikker har sagt til mig at man ikke må bruge dem, men ved det ikke med sikkerhed

Det er et hyggeligt fortidslevn

Jeg fik engang en historie om at de blev til, fordi at stikkontakter ikke var i mange rum pga at elværket skulle have afgift pr kontakt, men om det så er en skrøne vides ikke

- Anden

(som har et par stykker i rodekassen)

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 15-05-07 11:32

Gambrinus - jeg har flere af de sømbeslåede sikringer med forskellige farver rød / grå / gul / osv.

Kommentar
Fra : k_m_s

Dato : 15-05-07 13:35

Jeg er også 99,9999999% sikker på at de er ulovlige men kan ikke henvise til noget på skrift.

De fås stadig på div. loppemarkeder men jeg vil MEGET KRAFTIGT fraråde at bruge dem til noget permanent da dem der er tilbage i dag er fyldt med løse forbindelser som i værste fald kan foråsage brand.

Men jeg tilslutter mig at de er rare at have i værktøjskassen.

Hilsen
Kim

Kommentar
Fra : supertorsdag

Dato : 15-05-07 15:37

tror ikke at det er en god ide' at give vores politikere det input at de kan begynde at tage en afgift per stik-kontakt, de gør det bare

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 15-05-07 17:33

FOR BEDRE KONTAKT - STEM : NY KORRESPONDANCE !

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 15-05-07 23:00

Gambrinus - Jeg stemmer, hvis du lover at sænke alle afgifter og skatten

- Anden

Kommentar
Fra : Spetsnaz25

Dato : 19-05-07 12:18

De er ulovlige!

Årsagen er at man altid ubetinget skal følge fabrikantens oplysninger.
Ved at anvende en "forlænger fatning med stikkontakter", vil man typisk flytte lyskilden til den nye enhed OG anvende stikkene for belastning. Det er et problem, eftersom den originale fatning har en maks. effekt værdi - f.eks. 75W.

Ved at anvende stikkontakterne er der ingen sikring for, at der ikke trækkes mere end mærkeeffekten for lampeudtaget.

Dertil skal man sikre sig, at de pågældende armaturer - f.eks på en bagtrappe - ikke er beskyttet ved brug af klasse II materiel, da der så ikke vil være BIB af stikkontakten.

Kommentar
Fra : Spetsnaz25

Dato : 19-05-07 12:21

Jeg mener selvfølgelig ikke at man skal sikre sig - men at dertil kommer!!!