/ Forside/ Interesser / Videnskab / Fysik / Spørgsmål
10  CLAN 630
gearmotor
Fra : jeansgade
Vist : 904 gange
400 point
Dato : 13-05-07 19:39

Hejsa!
Jeg har en elmotor med påmoneret gearkasse hvor udvekslingeng er 5:1
motoren er på 1hk. Vil det så sige motor har 5hk efter gearkassen?

Kommentar
Fra : ipl2000

Dato : 13-05-07 19:44

Nej. Den har stadig 1 kh. Endda lidt mindre på grund a tab i gearkassen. Det der ændrer sig er drejningsmomentet og naturligvis omdrejningstallet.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 13-05-07 19:44

Nej det er hastigheden der forøges 5 gange.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 13-05-07 19:53

Nej du kan aldrig få mere effekt ud end du tilfører.
Hvis du klarer den er din fremtid et problem med
at bruge alle de penge du skovler ind.

Kommentar
Fra : jeansgade

Dato : 13-05-07 20:02

Ja ja nu ikke den skid diskusion igen om hvem der er klogest!

Lad os sige den ene motor på1.5 hk med gearkasse køre ca 300-400 omdr/min efter gearkassen
og den anden køre ca 1500-2000 omdr/min og er uden gearkasse.

hvor mange heste skal motor have "uden gearkasse" for at have samme moment

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 13-05-07 20:06

Underligt regnestykke.
Hved du hvad du laver?

Kommentar
Fra : jeansgade

Dato : 13-05-07 20:15

Teil kan ikke stave. Teil kan ikke stave. Teil kan ikke stave.Teil kan ikke stave. TeTeil kan il kan ikke stave. ikke stave.Teil kan ikke stave. Teil kan ikke stave. Teil kan ikke stave.Teil kan ikke stave. Teil kan ikke stave. Teil kan ikke stave.Teil kan ikke stave. Teil kan ikke stave. Teil kan ikke stave.Teil kan ikke stave. Teil kan ikke stave. Teil kan ikke stave.Teil kan ikke stave. Teil kan ikke stave. Teil kan ikke stave.Teil kan ikke stave. Teil kan ikke stave. Teil kan ikke stave.Teil kan ikke stave. Teil kan ikke stave. Teil kan ikke stave.Teil kan ikke stave. Teil kan ikke stave. Teil kan ikke stave.Teil kan ikke stave. Teil kan ikke stave. Teil kan ikke stave.Teil kan ikke stave. Teil kan ikke stave. Teil kan ikke stave.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 13-05-07 20:18

Idiot

Kommentar
Fra : jeansgade

Dato : 13-05-07 20:21

Undskyld Teil! Men jeg ved det godt... eller næsten. Kan du være mig behjælpelig eller hiver du bare rundt med mig. Lillesnakker

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 13-05-07 20:24

Så velkommen i klubben.
Hvorfor ikke regne med effekten i KW

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 13-05-07 20:29
Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 13-05-07 20:41
Kommentar
Fra : e.c

Dato : 13-05-07 21:41

1 Hk er lig med et kilo løftet 1 mtr. på 1 sek.................som jeg husker det.
Så det er ud fra den beregning du skal finde dit resultat.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 13-05-07 22:56

nej ec 1 hk er 75 kpm/s Det svarer til et 75 kg lod løftet 1 m på 1 sekund ved normaltyngdekraft i Paris . I københavn er det nogle promille mere der skal til, fordi tyngdekraften er større her.

Hvis man vil have 5 gange højere omdrejningstal, med samme moment skal der også 5 gange så stor effekt til . svaret er 7,5 hk når man ser bort fra tabet i gearkassen. Ellers kan man gøre det med en ca 10 til 20% mindre effekt på den motor, som ingen gearkasse har.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 13-05-07 23:54

Hvor pokker har i gået i skole henne ? ? ?
En hestekraft er den kraft en hest forbruger ved at trække en liter kogende vand en kilometer.
En kilogrammeter er et mål for afstandens vægt.
Gambrinus

Accepteret svar
Fra : CLAN

Modtaget 400 point
Dato : 14-05-07 17:11
Godkendelse af svar
Fra : jeansgade

Dato : 14-05-07 19:35

Tak for svaret CLAN.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 16-05-07 16:07

Jammen dog Takker og bukker for points