/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Dvd tilslutning til tv/parabol
Fra : Bakuda21
Vist : 911 gange
110 point
Dato : 10-05-07 22:27

Hejsa

Jeg har et stort problem med vores dvd. Situationen er sådan at jeg har en parabol og et tv, og har lige købt en dvd-optager. Der er simpelthen et vivar af ledninger, og jeg aner ikke hvordan det hele skal tilsluttes så det fungere. Indtil videre har jeg kun et enkelt problem, og det er at optage på parabolen. Der er kun billede på, men ingen lyd. Er der nogen der har forstand på dette? :)

Lidt facts til hjælp:

-Der er 2 scartstik i henholdsvis parabolen, tv'et og dvd'en!
-Der er en enkelt indgang til antennen eller andet i tv'et, udover scartstik!

Dvd'en
-Det ene scartstik i dvd'en er blåt og der står "Euro av 2 decoder".
Ved det andet står der " Euro av 1 audio/video"
-Der er en "aerial" og en "RF. out" ingang i dvd'en.
-Desuden er der en lille knap man kan stille på som hedder "video select". Den kan stå på "RGB" eller "Component"

Parabolen
- Ved det ene scartstik i parabolen står der "Aux" ved det andet står der "Tv".
-Desuden er der to ingange, hvor der står "Tv/vcr" ved den ene og "Tv-aerial" ved den anden.

Jeg ved det er noget af et pudslespil, og derfor vil jeg være meget taknemmelig, hvis der er nogen som kan hjælpe :)

På forhånd mange tak
Helle

Kommentar
Fra : transor

Dato : 10-05-07 23:17

Virvaret kommer af at der er flere forskellige måder at overføre et tv signal på.
Det er bedst og mindst forvirrende at bruge samme måde til det hele, hvis det kan lade sig gøre.
RGB instillingen giver bedst billede.

Apparaterne er også beregnet til at signalet der kommer ind uden ændring kan kan føres videre til et andet apparat. Derfor er der både ind og udgange på dem, også hvor man ikke umiddelbart kan se nytten af det.
Det bliver heller ikke bedre af at brugsanvisningerne, især ide danske oversættelse, bruger nonsens ord og ofte er direkte fejlagtige. For eksempel kalder man både indgange og udgange for indgange, ligesom du også er kommet til i dit spørgsmål.

Du skal have en scart ledning

- fra satellitmodtagerens udgang ( mætket TV) til DVD-optagerens indgang ( formentlig den blå)
- fra DVD-optagerens udgang til fjernsynets indgang.

Hvis du også har almindelig gammeldags jordbaseret tv antenne føres den efter samme princip.
Så kan du optage et program medens du ser et andet.

Hvad der er ind og ud i scartstikkene må du chekke i brugsanvisningerne .

Euro AV er en anden betegnelse for scart.
Scart er ikke en signaltype som nogle skriver. Det er et stik, som kan bruges til flere forskellige signaler, både ind og ud. I princippet det hele på en gang i samme stik, men det er sjældent at alle funktionerne er i apparatet. De ældre scartledninger førte ikke alle signalerne over, fordi man tidligere i videobåndoptagerne ikke havde rgb funktionen, så deledere var ofte sparet væk.
Brug ikke gamle kabler, med tro ikke på at der er fancy guld og OFC eller andet, som gør billederne bedre, Det er fup for at lokke penge fra folk. Et scartkabel på 1m behøver ikke koste over 30 kr.

Kommentar
Fra : Bakuda21

Dato : 11-05-07 14:31

Det virker stadig ikke... desværre

Kommentar
Fra : refi

Dato : 11-05-07 14:43

Parabolledning til reciever
Antenne til DVDoptager og videre til fjernsyn... + scart fra DVDoptager til TV (AV2)
Scart fra reciever (AV1) til TV (AV1)..
Scart fra reciever (AV2) til DVDoptager

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 110 point
Dato : 11-05-07 14:44

Og recieveren er den DU kalder parabol....

Parabolen er den runde skål du har på taget

Kommentar
Fra : refi

Dato : 11-05-07 14:46

Dette giver parabolsignaler på AV1 på TVet og DVD signaler på AV2 på TVet....

Godkendelse af svar
Fra : Bakuda21

Dato : 11-05-07 22:19

Hej Refi..

Tusind tak for svaret... nu virker det som det skal, og det er bare dejligt, for det har det aldrig gjort.

Mange tak Refi, ville give dig 10000 point, hvis jeg havde det

Kommentar
Fra : refi

Dato : 11-05-07 22:24

Selv tak.....

Pointene er IKKE så vigtig som hjælpen....

God fornøjelse med fjernsynskiggeriet.....