/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Forskellen på række/ V-motor
Fra : merced
Vist : 3584 gange
100 point
Dato : 06-05-07 22:07

Hvad er forskellen på en rækkemotor og en V-motor. Jeg tænker her på effekt/moment, gangkultur og rent lydmæssigt?
Venlig hilsen merced

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 110 point
Dato : 06-05-07 23:03

V motorer er oftest har oftest mere end 4 cylindre, og er bygget med cylindrene skråt ud til siden, på samme krumtap, eksempel her: http://da.wikipedia.org/wiki/V8 ligger cylindrene vandret, kaldes det for en boxer motor, det er plads hensyn der er til grund for denne motor opbygning, 6-8-10-12 cylindrede motorer har en blødere gangkultur, og en fed motorlyd, uanset opbygning, effekt og momemt kan ikke kædes direkte sammen med om det er en V-række- eller måske boxer motor

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 06-05-07 23:12

Rækkemotoren er kendt for sin fine gangkultur, og enkle topstykke.
V-Motoren for sin kompakte og lette konstruktion.

Lydmæssig er de en lille fordel med rækkemotor.

Effekt og moment er mere afhængig af motorstørrelse og udformning af stempler/topstykke/antal ventiler/hele brænstofsystemet, med manifolder.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 06-05-07 23:34

Citat
Rækkemotoren er kendt for sin fine gangkultur
den har jeg ikke hørt før, du må mene 3 cylindre motorer, en 4 cylinder række motor har bestemt ikke en fin gang kultur, på grund af balance problemer, det kan løses det at placere cylindrene i V form

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 07-05-07 02:35

Jeg har heller aldrig hørt, at rækkemotorerne udmærkede sig ved fin gangkultur. Hvorimod jeg ofte har hørt boxerne positivt omtalt. tænk bare på de gamle BMW motorcykler. Kører i øvrigt selv en 90graders (mod normalt 60grader) v6, og den arbejder ganske vibrationsfrit og har en blød og "rullende" lyd, der adskilder den fra alle andre.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 07-05-07 07:38

Selv en kun 4 cylindret rækkemotor kan køre med meget små vibrationer n når den ydføres med balanceaksel. V motoren er mest et plads og styrkehensyn. Den kan have kortere krumtapaksel med deraf følgende mindre bøjningsmoment. Men den er da mere kompliceret.

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 07-05-07 09:22

Effekt/moment: Forskellen er ikke værd at tale om.
Lydmæssigt: Ikke den store forskel, men hænger lidt sammen med gangkulturen.
Gangkultur: Stor forskel---på en 4 cyl. V-motor er der kun 2 krumtappe, man kan således vinkle cylindrene, så man opnår en bedre tændingsrækkefølge end på rækkemotoren.
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 07-05-07 12:24

En 6 cyl rækkemotor går nu ikke så dårligt endda.
En V6 går nu ret pænt.
En stjerne motor går tæmmelig godt.
Det havde folkevognsmotoren næsten efterlignet med den 4 cyl boxermotor.
Dog er det allerbedst med den 6 cyl boxermotor (Porsche)
http://www.automotoportal.com/article/New_Porche_all-wheel_drive_911_Targa

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 07-05-07 17:06

Hmmm... hhmmmm.....
Den Røde Baronesse har altså også en krads boxermotor under sit smukke ydre.
Alfa'er uden boxemotor er altså ikke rigtige Alfa'er.
Og lyden. . . .
Der er te'vær'te fal' ikke brug for disse nymodens transistorradioapparater i en Alfa med boxer.
Gambrinus
(Sidst jeg talte efter, fandt jeg fire tændrør, så mon ikke der er ca. lige så mange cylindere ?)

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 07-05-07 17:10

Det er jo bla. også derfor, hun ikke er til at flå af vejen.
Boxeren giver et afsindigt lavt tyngdepunkt.
Gambrinus

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 07-05-07 17:13

Gambrinus - er du helt sikker på at det er boxermotoren som giver det lave tyngdepunkt.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 07-05-07 17:16

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 07-05-07 17:26

I øvrigt har jeg haft en VW 412 med en 1,7 boxermotor multipoint indsprøjtning og automatisk gear.
Wrooommmm. Kickdown ved ca. 60 km/h ..................hjulspind.

Godkendelse af svar
Fra : merced

Dato : 10-05-07 20:10

Tak for svaret o.v.n..
Og tak for interessen du har vis.
Venlig hilsen merced

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 11-05-07 01:02

Selv tak merced spekulerer du i at investere i et monster med mange cylindre