/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
SØGER YORKSHIRE TERRIER
Fra : Ibentine
Vist : 4171 gange
20 point
Dato : 28-04-07 16:36

Hej allesammen.
Jeg søger en torkshire terrier, en tæve. Helst ikke ældre en 12 uger.
den skal ikke være med stamtavle. Håber at der er nogle som kan hjælpe mig, da jeg har søgt forgæves alt for længe nu.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 28-04-07 16:45

Jeg vil fraråde dig at købe en uden samtavle, ikke fordi jeg er snoppet, men der kan være fejl ved at købe en hund af den race uden stamtavl. Det er bl.a. også derfor at racen skal have været på udstilling og vundet en præmie, før den kan parrer sig.

Mange andre racer har ikke de krav, om udstilling.

Jeg kan godt forstå du er faldet for den race, den er simpelthen bare så dejlig, glad, sød, lærernem og jeg kunne blive ved.

Jeg har købt min hund her http://www.yorkiejoy.k-nettet.dk/main/frontpage.asp?wid=17394

Kommentar
Fra : Ibentine

Dato : 28-04-07 16:47

Hej.
Det er ikke fordi at jeg ikke vil have den med stamtavle, men har simpelthen ikke råd til at give 1100 for en hund , desværre.
Jeg har søgt overalt, kan ikke finde en til under de 10.000
Men tak for linket.

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 30 point
Dato : 28-04-07 16:52

Det bliver ikke nemt, for ikke at sige umuligt.

Du har den mulighed at ringe til dyreinternater, nogle mennesker bliver nød til at skille sig at med deres kæledyr, selv om hunden er sund og rask.

Det er godt nok sjældent at der kommer de helt små hunde ind der, men prøv at ringe rundt

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-04-07 16:52

Alene det at du allerede INDEN anskaffelsen gør det økonomisk, gør at jeg nødig ville være hund hos dig.....

Hvad hvis den bliver syg...
Skal den leve af rester fordi den gode kost er for dyr...

Kommentar
Fra : Ibentine

Dato : 28-04-07 16:55

Jeg har haft hunde hele mit liv. Min stedfar er en dyrlæge så det er slet ikke noget problem. Jeg har jo også pengene til det hvis den skulle blive syg, men at give så mange penge for en hund syntes jeg er lige i overkanten.

Og så syntes jeg det er meget ubehøvlet at skrive sådan noget. lad være med at svare hvis du ikke kan hjælpe .

Godkendelse af svar
Fra : Ibentine

Dato : 28-04-07 16:56

Tak for svaret Nordsted1.

Kommentar
Fra : knh15

Dato : 28-04-07 16:56

Alle racehunde der skal avlgodkendes skal på udstillinger Nordsted1.

Jeg fandt noget til dig her på dette link, det virker godt nok noget rodet, men måske du kan finde ud af det.

http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp

Lykke til med det.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 28-04-07 17:13

knh15.... min svoger har Formel1 hunde, de skal ikke racegodkendes før avl

Kommentar
Fra : skagensnero

Dato : 28-04-07 17:14

Jeg syntes bestemt du skal vente med at købe en hund til det er plads i økonomien til at have hund.

En hund skal man gerne have glæde af i mange år, og derfor er det ikke så meget prisen hunden koster når man skal købe den der bør være årsag til om man køber en hund.

Det koster meget let det samme om året at have en hund, som det koster at anskaffe en hund med stamtavle til omkring 6 - 7000 kr., det er en rigtig god ide at have sin hund sygeforsikret, så du ikke pludselig står med en hund der er syg en sen aftentime hvor regningen hos dyrlægen hurtigt kan løbe op i store beløb.

Foder, vaccination, forsikring og besøg hos en dyrlæge er udgifter der altid viol være når man har en hund, men man skal jo huske at det altid koster penge at have en hobby, hvad enten det er sport eller ens dyr der er ens hobby.

Så jeg håber du vil overveje at vente, så du ved der er plads til at give en ny dejlig hund mange år hos dig.

Mange hilsner og held og lykke

Frank

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 28-04-07 17:25

Frank Ibentine skriver sådan

Citat
Min stedfar er en dyrlæge

Kommentar
Fra : skagensnero

Dato : 28-04-07 17:41

Hej ibentine

Jeg har set at der er en dyrlæge i familien, men jeg syntes alligevel det er en god ide at vente, en hund skal man gerne have i mange år, og i enhver familie kan der jo ske ting, eksempelvis flytning, nyt job, eller hvad ved jeg, og derfor er det i den bedste mening jeg syntes det er værd at vente.

Desværre er det jo sådan at den mest almindelige dødsårsag hos hunde her i landet er aflivning, ikke på grund af alder eller sygdom, men fordi mennesker af den ene eller anden grund vælger at skille sig af med ens hund.

Derfor mener jeg altid at det er vigtigt at huske, at det er sådan at de udgifter der er til en typisk hund meget let kommer til at være det samme som en gennemsnits hund med stambog koster, og hvis der ikke er økonomi til at købe en hund, så er der risiko for at der heller ikke er nok i "pengekisten" til at have hund.

Så derfor var mit råd vent meget venligt overfor både hund og dig Ibentine.

Jeg håber du finder en hund som du, og familien, kan have glæde af i mange år, selv om det er svært lige at finde en hund man gerne vil. Du kunne også prøve at lægge en "annonce" på nettet med at du tilbyder at skaffe et nyt godt blivende hjem til enYorkshirie der søger et nyt hjem.

Som jeg skrev ovenfor kan der ske mange ting i familien, og mange gange er der gode årsager tila t der søges et nyt hjem til en hund, så den mulighed er da også værd at prøve.

Jeg ahr før selv overtaget en hund på 6 mdr., og en der var 7 år, der skulle have nyt hjem p.g.a. familie mæssige grunde. Begge hunde havde jeg stor glæde af i mange år, og de to familier var glade for de ikke skulle tage den tunge vej til dyrlægen med deres kæreste eje for at give hunden "fred".

Så det er altså muligt både at glæde andre, hunden og en selv med en sådan model.

Du må have en god weekend og held og lykke fra

Frank, Rolf, Nero og Bambi, som er 3 dejlige Hvide schæfere.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 28-04-07 17:48

Nogle dyrlæger får også lov at hundeejerne, at finde nye hjem, men det må din stedfar kende til

Kommentar
Fra : Ibentine

Dato : 28-04-07 18:29

Hej Frank.
Jeg må sige at jeg sad og blev noget vred da jeg læste hvad du hvade skrevet !
Bare fordi at man ikke vil give 10000-11000 kr for en hund, er ikke ensbetydende med at man ikke har råd til det. Jeg har sq haft hund siden jeg har været helt lille, og det har endda været store hunde, har haft helt op til 3 på engang. PENGE ER IKKE ET PROBLEM ! Og det med at få aflivet en hund pga det, så er man ikke et menneske , du har en pligt til at finde et nyt hjem til din hund, hvis du skulle være så uheldig at ikke kunne have den længere...
Og selvom min stedfar er dyrlæge, er det jo heller ikke helt gratis. Jeg kan så lige informere dig om at jeg har 3 store heste som er opstaldet i en privat stald.. JEG MANGLER IKKE PENGE, FESET IND ???!!!

Nordsted1 ; 1000 tak for dine svar :).

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 28-04-07 19:05

Selv tak, jeg håber du med tiden finder din drømmehund, men indrømmet det er en dyr kg pris,

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 28-04-07 20:57

...Så betal dog hvad det koster.
Der er jo adskillige grunde til, at en yorkshireterrier koster "så meget".

Hvis du havde prøvet hvor stort et arbejde det er at parre og opfostre et kuld hvalpe på forsvarlig vis, så ville du ikke synes at det var meget. Yorkshireterriere får jo ikke 10-12 hvalpe, som man kan komme ud for med de større racer. Og selv 1-2 hvalpe er lige så stort arbejde som et stort kuld.

Men din stedfar kan fortælle dig en masse om, hvad det er, der gør yorkshirehvalpe så dyre. Spørg ham.

Der er da ikke nogen, der har lyst til at opdrætte yorkshirehvalpe uden stambog.
Du kan allerhøjest være heldig at finde et lille kræ, der er ulovligt indsmuglet fra et østland... Som kan give din stedfar MASSER af arbejde i den korte tid, den måtte leve.

Totalt tåbeligt at købe en hund uden stambog hvis det ikke engang er på grund af pengemangel!

Ubehøvlet? JA!
Men det er også ubehøvlet af DIG at nedgøre det store arbejde, der bliver gjort for at fremavle sunde og racetypiske yorkshireterriere i kennelerne.

Kommentar
Fra : skagensnero

Dato : 29-04-07 00:15

Hej
Jeg må indrømme at jeg kan undre mig over at rønnebærene er så sure, at du bliver sur over jeg giver det råd som jeg gav, det er jo ikke kun et godt råd til dig, men et generelt godt råd til alle der står og overveje at anskaffe sig et nyt familiemedlem.

Og jeg er da helt enig I at det er ærgeligt at penge kan ødelægge mange års dygtigt arbejde hos seriøse opdrættere, på grund af nogle vælger at se en billig her og nu løsning, og tilmed gå ud og sige man gerne ville have en ægte hund med stambog, men ikke vil betale hvad en sådan hund koster, og derfor vil anskaffe sig en "ægte hund uden stambog".......

Så mit bedste råd til alle må være sælg ikke en hund uden stambog, men b ehold den hellere selv som en god familiehund, eller kontakt dyrlægen så der bliver foretaget et indgreb så hunden ikke senere kan bruges i avl af en hvalpekøber der "pludselig får lyst til at få hvalpe på sin hund".

Frank

Kommentar
Fra : Olesen-50

Dato : 29-04-07 09:34

Jeg syntes nu også den pris for en hund er meget stor, mon opdrætterne betaler skat af fortjenesten

Opdrætterne får helt sikkert også rabat hos dyrlægen, og de helt små hunde, kan vel ikke spise nogle ud af huset. Ulempen kan være hvis en tæve har problemer under graviditeten og måske også skal have kejsersnit, men mon ikke de penge bliver tjent ind, ellers fortsatte de vel ikke med at være opdrættere

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 29-04-07 13:37

Olesen, --der er da ikke nogen, der kan leve af det det indbringer at sælge hvalpe nogle gange om året.
prøv at regne på det:
En yorkshirehvalp koster åbenbart 11000 kr. Ved at sælge 20 hvalpe får man så en "indtægt" på 220.000kr før skat og før udgifter er trukket fra.

Når man så ved, at en yorkshiretæve i snit får 2 "fejlfri" hvalpe af gangen, så er det jo hovedregning, at kennelens tæver skal have hvalpe 10 gange om året.
En enkelt tæve kan kun klare at få ét kuld om året. Og næppe mere end i 5-6 år.
Så for at en kennel skal have en omsætning på 220.000 kr, så skal den både have 10 fertile tæver og derudover et par unge hunde, der skal udstilles og avlskåres. PLUS alle de hunde, der er blevet for gamle til avl.

Herefter må vi jo så regne på, hvor store udgifter der er på at opfostre og ernære omkring 15 tæver i alle aldre. Selv med en RIGTIG god dyrlægerabat, så ville der alligevel være enorme udgifter til helbredscheck, vaccinationer og ormekure. --PLUS eventuelle sygdomme.

Med 10 kuld om året, der skal passes i 8 uger pr. kuld, så ville der være fødsler og hvalpe hele tiden og dermed brug for en fuldtidsansat medarbejder eller en hjemmegående kennelmutter.

Og så er jeg slet ikke kommet ind på, hvad selve svangerskabet, fødslen og barselspleje af mor og børn løber op i af penge og ulejlighed. Det er jo IKKE som i menneskeverdenen at fødsler og helbredscheck er gratis på grund af tilskud fra det offentlige. Næ. Og dyrlægerne vil altså meget gerne have en løn, der svarer til den lange uddannelse, de har gennemgået. For dyrlægerne SKAL jo kunne leve af DERES job.

Men at opdrætte hvalpe er ikke noget man gør for pengenes skyld. Det er en hobby. En meget dyr hobby, som man dyrker fordi man er vildt begejstret for hunde i al almindelighed, og en eller anden race i særdeleshed.

I virkelighedens verden får en kennel ikke engang altid bare ét kuld hvalpe hvert år. Opdrætterne får parret en tæve når de har én i passende alder, der ser lovende ud og de har fundet en passende hanhund. Og når det passer ind i opdrætterfamiliens øvrige gøremål. For der ER altså ikke mange opdrættere, der har kennelen som eneste indtægt. --Allerhøjst kan der i gode tider blive tale om en mindre bi-indtægt. De forsøger at afpasse fødslerne med ferier og nedsat arbejdsbyrde. Fuldstændig som man må gøre, hvis det var golf eller dybhavsdykning der var den store interesse.

Vi, der holder af en speciel race, vi er HELDIGE, at der er nogen, der har tiden og overskudet til at opdrætte hvalpe til os.

Kommentar
Fra : yorkies

Dato : 31-05-09 17:09

hej jeg har swet, at du søger en yorkie uden stamtavle, da du ikke vil give så mange penge for en hund, hvilket jeg godt kan forstå.
Men du siger at du har økonom i til det og at din stedfar er dyrlæge... men et stedfar er jo ikke sikkert man har i alle hundes leveår.

Kommentar
Fra : piadorthea

Dato : 23-10-10 22:02

hejsa ibentine..
har selv en yorkie på 2,5 år og hun kostede 12500 men lad mig sige at det er alle pengene værd.. hun er aldrig syg, har en lækker pels og en dejlig personlighed.. har set nogle og kender en der har en yorkie UDEN tavle og den har verdens mest irreterende pels og og personlighedsmæssigt er den bare ikke som min yorkie.. ved selvfølgelig godt der er forskelle på hunde, men hvis jeg var dig ville jeg vælge en MED tavle for at sikre dig selv for mange kedlige studer fremover... syntes også udseende tit er forskellige da mange uden tavle har tendens til at være noget langsnudet, mere end normalt...
ved det er en dyr udgift men den er det hele værd.. jeg stod selv i den situation at jeg ikke lige havde 12500 med hest og kat også men da skæbnen ville min hest desværre ikke skulle løbe på jordens grønne græsmarker mere bød lejligheden sig til at vælge mellem ny hest eller hund og jeg valgte hunden af forskellige årsager og hvilken god ide...
hvis jeg var dig ville jeg snakke godt med dine forældre og høre om evt et lån så du kan få dig en dejlig lille engel med stamtavle.. hvis du træffer den hvilken jeg syntes er den bedste beslutning er jeg sikker på at du bliver mest lykkelig ud i fremtiden med dit valg af hund... jeg har selv købt min lille frida ved yorkiejoy på sydsjælland og ventede i tror det var 1,5 år inden hun var der, lige den rigtige hund for mig og ved lena der avler dem ikke bare sælger til hvem som helst og tror det er generelt blandt avlere at de vil sikre sig at deres hvalpe kommer de bedste steder hen, så tror vist du er lidt i økonomisk knibe med købet af en hund vil enhver avler sætte spørgslmål om du er den rigtige for deres hvalp.... gør dig selv en tjeneste og køb en hund du er sikker på kommer fra en god kennel, det betaler sig i sidste ende...
knus fra pia og vov vov fra frida