/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Middel mod tygning......
Fra : MissXX
Vist : 1274 gange
100 point
Dato : 24-04-07 22:56

Hejsa

Min ene berner har desværre forelsket sig i vores gipsvægge. Og vil vil lige påpege at det ikke har med seperationsangst, aktivering eller lignende at gøre......! Ren og skær fordi han synes at det er sjovt.

Der er væv på væggene, som har nogle rigtig sjove tråde. Og når man trækker i dem, bliver det kun endnu sjovere.

Han elsker at have noget i munden og "sutter" gerne på forskellige ting, så som sten, kødben osv.

Men han skal gerne stoppe med sin kærlighed til væggene. Jeg har forsøgt med bitterspray, både til hest og hund, uden resultat. Har nogen her et godt råd til hvad jeg kan komme på væggene, så han ikke længere synes at de så sjove?

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 24-04-07 23:10

Et par gennemsigtige plexiplader kan sidde oppe indtil han er færdig med de nykker.
Er han hvalp og er ved sit tandskifte så skal han have noget at bide i, store kraftige kalk ben med marv eller nogle rigtig store nøgleben fra ko.
Det vil kunne holde ham beskæftiget og når i er hjemme så må i lære ham at væggen er jeres og ikke hans, nærmer hans sig væggen så klap i hændene evt. og sig nej giv ham en gammel klud han kan tøffe rundt med, så vil det aftage med tiden.
Mvh Bevi54

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 24-04-07 23:27

Det er da sikkert mineralmangel, eller d- vitaminmangel. D- vitamin regulerer mineralstofballancen.

Kommentar
Fra : MissXX

Dato : 24-04-07 23:38

Han har ALT hvad en hvalp kan tænke sig af tyggeting.....

Han skiftede tænder for et par måneder siden, så det er ikke længere dem, der klør.

Vi har aldrig taget ham i at tygge i væggene, desværre. Det sker om natten eller når han er alene. Jeg forsøger alt hvad jeg kan på at lytte om aftenen/natten, så jeg kan snige mig ind på ham. Men det er endnu ikke lykkedes, desværre.

Og nej, jeg tror ikke på at det er vitaminmangel. Bare en rigtig sjov vane, for ham!

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 25-04-07 00:00

Nej du skal ikke tro på noget som helst. '
Jeg kan fortælle dig, at jeg har passet dyr indtil jeg fyldte 35. Når man så et dyr, der slikkede unaturligt eller gnavede på væggene, så sagde man (dyrlægen) altid den hund/ kalv eller gris mangler et eller amdet. D-vitamin plus mineraler hjalp altid, jeg har aldrig set et dyr opføre sig unormalt ,uden der var en grund. Selv den allerbedste dyrefoderfabrikant, kan slippe for nemt om ved det. Hvilken kontrol er der på, at der er de rigtige vitaminer og mineraller i foderet? Du har aldrig set, at det er den hund der gnaver? det nytter da ikke at give tilskudsfoder til den hvis det er den anden der er synderen

Kommentar
Fra : dior

Dato : 25-04-07 02:49

Valde skriver:
"Du har aldrig set, at det er den hund der gnaver? det nytter da ikke at give tilskudsfoder til den hvis det er den anden der er synderen ."
Jeg tror nu ikke det er det MissXX mener.Jeg tror hun mener,at den slikker på væggene,når hun IKKE ser den gøre det.Dyr er jo kloge.De gør som regel ikke de "forbudte" ting,når vi står og kigger på dem.Det venter de med,til de er alene

Kommentar
Fra : dior

Dato : 25-04-07 03:00

Ps.
Jeg tror nok at der er de vtaminer,mineraler,osv. der skal være i det foder vi køber til vores dyr.Der sker jo forbedringer igennem årene.
Men en grund er der selvfølelig til at han har forelsket sig i væggene.

Kommentar
Fra : knh15

Dato : 25-04-07 06:41

For det første, han må ikke sutte på sten, hans tænder bliver slidt ned og de vokser jo ikke ud igen.

Når det er om natten han bider/slikker på væggen, ville jeg give ham en klokke på. Så kan du hører nå han begynder og rumsterer og råbe et nej fra din seng. På den måde bliver han forbavset over, at du kan vide hvad han laver uden at du er i samme rum.

Kommentar
Fra : nakgej

Dato : 25-04-07 07:07

Til en hund som denne vil jeg anbefale en god solid hundegård og et godt hundehus, hvor den kan opholde sig om natten. Det kræver selvfølgelig at man skal vende hunden til hundegården.
mvh.

P.

Kommentar
Fra : pedellen

Dato : 25-04-07 07:42

Hejsa Missxx

Min første border collie gnavede sig også halvvejs gennem en væg. Den tyggede nu for øvrigt i alting, både sko, tøj, dyner ting og så videre . Hold da op hvor var det irreterende. Men pludselig en dag var det slut, og lige så "træls" den havde været med sin "ødelæggetrang", lige så skøn blev den som voksen...
Med min tredie hund som havde lidt de samme tendenser - i hvert fald med vægge - prøvede jeg at sprøjte eddike på væggene. Det hjalp med det samme. Den rørte ikke væggene, efter at jeg havde sprøjtet dem. Så måske det også kunne hjælpe dig.

Mvh Pedellen

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 25-04-07 09:24

Jeg tror også, at det kan være nok med eddike, -selv om det kan undre mig, at bitterspray ikke virker. Men måske kan han bare lide smagen..

Der skal sikkert MEGET på, og sikkert hver dag. I en periode. Hvis du samtidig giver ham noget nyt og spændende, der virker lige sådan (kalkben, tavlekridt??, oksehudsben osv..) , så kan det da være, at han besinder sig.. Men du risikerer at ødelægge væggene selv med eddiken, så det er nok en bedre ide at holde hunden fra væggene, f.eks. i et andet rum eller med nogle midlertidige plader.
Tråde er absolut ikke sund kost for en hund. De kan ødelægge tarmsystemet fuldstændig så det ender med koldbrand i tarmen. Så stoppes skal det!
Måske er det limen, han er vild med.. Eller tygger han på gipsen?

Du siger, at du ikke tror på det med vitaminmangel? Han er jo en temmelig stor hund og han har vokset rigtig stærkt de sidste måneder, samtidig med at han har skiftet tænder.. Det stiller enormt store krav til foderet. Især fordi man jo heller ikke må overfodre de store hunde mens de vokser. De skal jo nærmest "sultes op".. Derfor er det så meget vigtigere at den begrænsede mængde foder, de får, -er supersund.

Hvad får han at spise? Og hvilke kosttilskud?

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 25-04-07 12:40

Der er jo også ator forskel på de enkelte individers evne til at optage især d-vitamin og vintertiden er jo meget fattig på netop dette vitamin. Iøvrigt undrer det mig at spørgeren i selve spørgsmålet bestemt hævder, at det ikke har noget med separationsangt eller kedsomhed, at gøre. I næste indlæg siger hun, at det kun sker om natten eller når den ellers er alene!, nogle ville nok tolke det som kedsomhed eller separationsangst. Spørgeren siger da også at hun aldrig har set hunden ødelægge væggen, så må man tænke på, at sådan en gipsvæg jo forvitrer af sig selv når den når en vis ælde. Anskaf et lillle webcamera til at overvåge det "angrebne" sted, så kan du selv få en nats søvn uden at holde dig vågen for at afsløre synderen.

Kommentar
Fra : MissXX

Dato : 25-04-07 13:30

Tak til alle, der indtil videre har svaret.

Jeg havde lange overvejelser inden jeg stillede spørgsmålet her på Kandu.dk. Både fordi jeg frygtede, at folk med det samme ville drage for hurtige konklusioner og fordi jeg risikerede ikke at få svar på mit oprindelige spørgsmål.

Først og fremmest vil jeg igen påpege at jeg er ganske overvist om at det ikke er seperationsangst. Jeg vil til dels give en del herinde ret i at det kan være kedsomhed. Men da han foretrækker væggene frem for kødben, bamser, strømper og meget, meget andet har jeg et problem. Jeg kunne sikkert bevare væggene i lidt bedre stand hvis han hver morgen og hver aften fik et rigtigt oksehudsben. Men som Birgitta så rigtigt skriver, skal vi passe på vægten med så stor en race. Og sådan et oksehudsben vil holde i ca. 10 min. Og så er det væggen der står for tur.

Mit spørgsmål var: Har nogen her et godt råd til hvad jeg kan komme på væggene, så han ikke længere synes at de så sjove?

Pedellen har som den eneste indtil nu foreslået et middel, tusind tak for det. Jeg vil forsøge den kommende nat.

Til Birgitta: Tak for dit svar. Han får Royal Canin Giant Puppy, hvilket han er meget glad for. Og jeg er lidt modstander af, at man begynder at give for mange tilskud, når hunden allerede får en godt fuldfoder. Han får dog lakseolie. Jeg tror ikke på at han lider af vitaminmangel. Det er ikke alle steder at han er nået ind til selve gipsen, men kun gennem væv og paplag. Og hvis han når ind til gipsen, spiser han den ikke. Han spiser heller heller ikke væven eller trådene, de er bare sjove at trække i.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 25-04-07 15:26

nø, så er det sikreste nok helt at skifte vægbeklædning...

Kosten er jo ok, og det er jo ikke en hyperaktiv hund, der trænger til masser af hjernearbejde..
Det er nok bare en dårlig vane han har fået sig. Og så er det enten noget med overvågning og opdragelse. Eller skift af vægbeklædningen..

Hvis der ER trådene, han er besat af, så hjælper det nok heller ikke meget med lidt eddike.
Måske kunne I overmale "trådene" med en matlak eller sådan noget? Så de ikke er til at trække ud? Men giftfrit, please..

Kommentar
Fra : knh15

Dato : 25-04-07 15:47

Hunde har altså et naturligt behov for og flænse og lyden forbinder han nok nu med noget sjovt.

Måske det ville afhjælpe hans behov, hvis du gav ham et godt mørnet bomuldsbetræk eller viskestykke, sådanne ting elsker Sigurd og ligge og flænse i 1000000000000000 stykker og skulle han sluge lidt, er det kun bomuld.

Kommentar
Fra : nanahund

Dato : 25-04-07 16:24

Hej.
Lyder som hvalpe flest, men hvis der er spartlet med pollyfylla så lugter det af benmel, og om det også smager af det ved jeg ikke. Jeg bruger ganske almindeligt hårlak og sprøjter det på væggen og skynder mig at drysse pebber på og gentager det nogle gange, og tro mig det virker når de opdager det svider i læberne. Jeg har brugt dette på madrasser og andre møbler , og senere er det nemt at rense af med støvsuger og lidt rent vand.

Hilsen Nanahund.

Kommentar
Fra : MissXX

Dato : 25-04-07 17:24

Kanon, Nanahund...!

Det vil jeg forsøge. Jeg har netop fået beviset for, at han ikke lider af vitaminmangel, han graver nemlig også i det. Han havde fine hvide klør da jeg kom hjem fra arbejde.

Bag gipsvæggen er den gamle betonmur, dog med ca. 1 cm afstand til gipsen. Og efter at han har fået hul igennem, trækker det lidt ind. Og jeg tror at den "nye" duft, der nu kommer tænder ham.

Hårlak er nok ikke sundt, men i begrænsede mængder tager han ikke skade. Og det kommer nok helt af sig selv når han har smagt på peberen.......

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 25-04-07 18:04

Gudfader! Det er en rigtig udbryderkonge I har fået der...

SVØMNING er sundt! Og de bliver så dejlig trætte af det. Så er der ikke overskud til at grave sig ud også..

Kommentar
Fra : MissXX

Dato : 25-04-07 18:07

Vi svømmer skam en gang om ugen, godt nok har vi pjækket denne uge da vi skal på udstilling hele weekenden. Jeg er nu på vej til ringtræning, så det kan vel forhåbenligt give lidt ro i nat

I kan se banditten her: http://www.sitecenter.dk/berner-sennen

Kommentar
Fra : knh15

Dato : 26-04-07 06:25

Hvor er de bare skønne, dine vuffer.

Måske du skulle give ham navneforandring til Hudine, udbryderkonge,

Lykke til med udstillingen

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 26-04-07 14:22

Er det opdræt med videresalg for øje?

Kommentar
Fra : MissXX

Dato : 26-04-07 15:14

Hvis du tænker på mine hunde, så på en måde ja. Nu er det jo to drenge jeg har, så jeg bliver ikke opdrætter af små hvalpe. Arbejdet er for stort og jeg mener ikke at jeg endnu har den fornødende viden til at sætte hvalpe til verden. Derfor har jeg hanhunde.

Min store dreng er kastreret, hvorfor han selvfølgelig ikke kan (eller har skullet) bruges i avl. Hvorfor kan du læse om på hans side.

Min lille dreng skal forhåbenligt bruges til avl, når tiden kommer. Men intet er sikkert endnu, han er jo kun 8 mdr. Alt afhænger jo af hvordan han udvikler sig, herunder HD+AA, temperament, udseende og mange andre ting. Men følg med på Zolos side, herpå vil jeg skrive hvis han ventes at blive far.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 26-04-07 18:12

Har kikket på din hjemmeside...
Zolo har ALT hvad et bernerbarn kan ønske sig. Kan du ikke forklare ham det? Der er ingen mening i at gnave vægge!

Og Idol... suk. Langt ude er han i familie med min første berner (Ramses d. 1.)... Men det er mange år siden..

Forøvrigt glæder det mig at se de to dejlige hunde, -helt uden spor i stambøgerne af "Sennetta's Sixten", som var far til min sidste berner, Ramses d. 2. Og som var far til 171 andre hvalpe også.
Han var den flotteste berner jeg nogensinde har set, men der var problemer med kryporchide hvalpe, allergi og dårligt temperament... Han burde ikke have været brugt så meget.

Nåmen desværre er bernere for store for mig nu, så jeg må "nøjes" med min golden-Silke.. Og som du selv er inde på, så er bernere nok ikke de skarpeste knive i skuffen. Jeg har gået til masser af træning med mine to "Ramser" -men den første kom ikke længere end til at bestå DKK klasse 1 med en førstepræmie. Ramses d. 2. nåede til klasse 2. Men som du selv er inde på, så træner de ikke fordi de synes at det er sjovt, men fordi mor siger det... og så vanker der nok en godte.
Silke har hele tiden lynhurtigt fattet hvad en øvelse gik ud på, og hun træner fordi hun kan lide det.
Hun er i det hele taget en meget "begejstret" hund. Men meget mere seriøs og alvorlig end bernerne, der næsten virkede som om de havde humor.. --suk..

Hvor er det, I skal på udstilling henne?

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 26-04-07 20:54

DU SKAL BARE SÆTTE ET ELLER ANDET FOR, SÅ HUNDEN IKKE KAN KOMME I KONTAKT MED VÆGGEN. SÅ GLEMMER DEN AKTIVITETEN OG FINDER EN NY VANE

FORTVIVL ALDRIG OVER EN DÅRLIG VANE, DEN FINDER HURTIGT EN NY.

DET ER HUNDEEJERENS GLÆDER.

MVH.

QFHA

Kommentar
Fra : MissXX

Dato : 26-04-07 22:16

Vi skal på udstilling i Hillerød på lørdag og i Stestrup ved Hvalsø/Tølløse søndag. Og du er meget velkommen på udstillingerne. Her vil du helt sikkert se masse af afkom fra Sixten......

Jeg valgte bevist at køre til udlandet denne gang, i håb om at få en rask hund med nyt blod til Danmark. Idol er lækker og halv hollænder, men denne gang skulle det være noget helt nyt, som har bedre chancer for at tilføje noget sundt til racen. Og vi krydser findre for at han holder.

Kommentar
Fra : knh15

Dato : 27-04-07 08:53

Lige en hurtig kommentar til qfha. Hunden vil straks gå igang igen, så snart afskærmningen bliver fjernet.

Har lige set Sigurd tage en unode op igen, efter vi er begyndt og sidde i haven igen. Jeg regnede også med, at han havde glemt den i løbet af vinteren, hvor vi ikke har siddet i haven, men første dag vi sad der, var han igang.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 27-04-07 13:54

Nu har jeg ikke bil, så Hillerød ligger en mindre rejse herfra..
Men der er udstilling her i Ballerup 16-17 juni, og de dage plejer jeg at kikke hunde... Uden Silke, for der er ikke mere lydighedsprøver på Ballerup-udstillingen. Det kan være, vi ses der?

Men sidst jeg var på udstilling i Ballerup, fik jeg også forvildet mig hen til berner-ringen. Og der var så mange dejlige hunde. Men de fleste var alt for store for mig. Så kom der en smuk lille tæve i ringen. Og jeg kunne umiddelbart lide hende. Så jeg blev hængende for at se, hvad dommerne sagde. Og hun fik 1. præmie og 1. vinder så det var bare så fint.. Jeg kikkede lige i kataloget for at se, hvem forældrene var... Faderen var Sixten..

Mit problem er åbenbart, at jeg ABSOLUT ikke vil have en hvalp, der er beslægtet med Sennetta's Sixten..... Samtidig med at jeg er håbløst forelsket i hans hvalpe.....
DET kan man da kalde ulykkelig kærlighed...

Kommentar
Fra : knh15

Dato : 28-04-07 10:43

Åhhhhh hvor kan jeg følge dig Birgitta. Har selv haft en Grosser engang og ville gerne have haft en igen, men selv om den kræver mindre motion end Sigurd gør, er den for stor. Men jeg kigger også altid langt efter dem og også Berneren