/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Hjulholder
Fra : BertelBrander
Vist : 4988 gange
100 point
Dato : 24-04-07 22:42

Jeg har for nyligt skiftet vinterdækkene ud med sommerdæk og har stablet vinterdækkene i garagen.

Men i diverse byggemarkeder kan man købe en "hjulholder", f.eks:
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=5597&n=60100&KundeID=

Og så er spørgsmålet, tjener hjulholdere noget praktisk formål?
Er der noget man skal være opmærksom på ved opbevaring af dæk?

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 110 point
Dato : 24-04-07 22:45

Når de er på en hjulholder, kan de ikke bare trille ned.

Ellers er det da bare en god forretning fra sælgers side, for det har ingen praktisk betydning ellers.

Måden at opbevarer dækkene på, er som på en hjulholder, hvor du bare lægger dem ovenpå hinanden

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 24-04-07 22:48

Så vidt jeg kan regne ud kan der blive afstand mellem dækkene når de står i en hjulholder, er det rigtigt?

Jeg skal måske nævne at dækkene sidder på fælge.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 24-04-07 22:49

Det har ingen betydning om der er mellemrum imellem dækkene, eller at der er fælge på

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-04-07 23:03

Men de 80 kr. er godt givet ud.....

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 24-04-07 23:07

Ja, 80,- synes billigt, men der vist ingen fare for at hjulene falder ned der hvor de står.

Så hvis dækkene er ligeglade vil jeg hellere købe en flaske rødvin.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 24-04-07 23:30

Hjulholderen er til for at skabe afstand så dækkene ikke "maser" hinanden skæve.

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 24-04-07 23:42

e.c, du mener at der er chance for at dækkene vil blive mast skæve hvis de ligger oven på hinanden?

Ville det være bedre at stille op?

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 24-04-07 23:58
Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 25-04-07 00:04

Palle, det er jo fint med et link, men jeg bliver ikke meget klogere, der står:
"Hvis dækkene er monteret på fælge, skal de opbevares hængende eller liggende".

Skal det eller tolkes som at det er lige meget om de hænger eller ligger?

Jeg kan forstå at de ikke må stå op.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 25-04-07 00:51

Jeg har engang hørt at dækkene kan "smelte" sammen, hvis de ligger gummi mod gummi.
Altså en slags vulkanisering.
Om det har noget på sig, ved jeg ikke.
Gambrinus

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-04-07 08:32

Citat
dækkene kan "smelte" sammen

Ja - hvis du opbevarer dem i nærheden af brændeovnen...

De 80 kr. er STADIG godt givet ud - resten er teorier vi kan diskutere til dommedag....

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 25-04-07 08:38

Jeg tror at vigtiske er at de får en kølig opbevaring. Det kunne da godt tænkes at nogle dæk ville kunne blive "deforme"., men jeg har aldrig oplevet det. Dæk med en vis grad af nylon i karkassen, kan få et fladt punkt ved at være trykket på et bestemt punkt, gennem længere tid, men jeg har oplevet at det er ovre når de er kørt varme igen. Men ingen tvivl om at, hvis jeg havde plads ville jeg opbevare mine dæk på stativ, det er jo både dæk og fælge som får luft, og det er vist det bedste miljø, til snart alt. - Og så skal vi ikke glemme at visse biler er mere følsomme i styretøjet over for noget sådant, - end andre.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 25-04-07 09:09

Bertel, prøv engang at spørge på dit lokale autoværksted hvordan de opbevarer dækkene, jeg har et helt par steder set, at de bare stabler dem i en container.

I sådan en container bliver der vel også varmt, hvis det var mig, ville jeg købe en flaske rødvin istedet for at falde for sådan en moderne dims, som er helt overflødig

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-04-07 09:15

Citat
jeg har et helt par steder set, at de bare stabler dem i en container

Det er nok dem der ingen kunder har.....
Jeg ville ikke betale for at få mine hjul opbevaret et sådant sted...

Men vi kan hurtigt havne her

Citat
resten er teorier vi kan diskutere til dommedag

Er du meget fattig skal du ikke ofre de 80 kr. på en såden holder, men købe mad for pengene....

IKKE RØDVIN (holder kun en time - holderen er for livet)

Kommentar
Fra : Kim_Kristensen

Dato : 25-04-07 09:22

Uanset om det måske drejer sig om detaljer, så tør jeg ikke andet end at behandle mine dæk så godt som muligt. Det er trods alt den eneste kontakt der er til underlaget, og dermed det der skal sørge for at man kan styre og bremse. Jeg har selv stativer til vores to biler som står mørkt og køligt, og så er dækkene pumpet op til det maksimale tryk under opbevaring hvilket hjælper med at holde på formerne.

Med venlig hilsen Kim

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 25-04-07 10:08

Michelin som Palle Hansen henviser til ved nok lidt om dæk.
http://www.kandu.dk/spg103583.aspx#1156087

Et eller andet serviceværksted som måske er ligeglad med dine dæk, er nok ikke dem man skal regne med.

Spar de 80 kr. og lad os snakke om at vognen opfører sig mærkeligt til efteråret.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 25-04-07 10:43

Utroligt hvad de "kloge" kan bilde os ind, at vi ikke kan leve foruden

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 25-04-07 10:49

Citat
dækkene kan "smelte" sammen

Citat
Ja - hvis du opbevarer dem i nærheden af brændeovnen...

Er du da sindsyg !
Jeg køber straks en brændeovn og laver et par 370/50/22 af mine vinterdæk, som jeg alligevel ikke har haft brug for de sidste 2 år. Den Røde Baronesse kommer til at ligne en dragster !
Gambrinus (Brian)

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 25-04-07 15:33

Hængende eller liggende oven på hinanden, er nok hip som hap, dog ville jeg ikke stable mere end 4 oven på hinanden. Jeg har nu aldrig oplevet at de klæbede til hinanden.
Men det der er vigtigt er at de ikke bliver for gamle, da sollys og iltning, nedbryder gummiet, og dermed nedsætter km-tallet.
Stativet ?, jeg kan heller ikke rigtig se dets existensberettigelse.

VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 25-04-07 15:56

Citat
jeg kan heller ikke rigtig se dets existensberettigelse

Joooo det kan jeg da godt, en eller anden skal da leve af salget

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-04-07 16:03

I gør hvad I kan for at fraråde den.......

Det er stadig en udmærket investering.....

Den er det samme værd om 5 år..... (ruster ikke)

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 25-04-07 16:19

Desværre kan jeg ikke finde den artikel i FDM bladet som omhandler det fornuftige i at bruge et afstandsstativ til opmagasinering af dæk på fælge.

Nå men det kan også være ligemeget, for en mekaniker rundt om hjørnet ved nok mere om den slags...........................................................

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 25-04-07 20:37

Rart med et klart og entydigt svar...

Jeg tolker svaret som:
"Det er muligvis en god idé med en hjulholder, den skader i under alle omstændigheder ikke, da den er billig er det ret begrænset hvor mange penge man spilder."

Jeg giver nok point til "Nordsted1", hans svar er ca. lige så klare og overbevisende som resten.

Godkendelse af svar
Fra : BertelBrander

Dato : 25-04-07 20:37

Tak for svaret Nordsted1.

Er der nogen der føler sig snydt, så sig til.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-04-07 20:41

Du er den eneste der er blevet snydt

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 25-04-07 21:11

Selv tak og skål