/ Forside/ Interesser / Fritid / Sport / Spørgsmål
10  Klaudi 1810
DR1-Sport lukkes?
Fra : arne.jakobsen
Vist : 914 gange
50 point
Dato : 24-04-07 02:11

Hej Sports-fans!

Det er i dag kommet frem at direktionen i DR vil lukke DR-Sport.

Hvad synes I om det?

Min personlige mening er at DR-Sport tidligere har været Danmarks sportskanal, men ikke længere er det. De har ikke råd til at købe de vigtigste events, så hvis man vil se dem, må man købe Kabel-TV eller TV via Internettet.

DR-Sport som jo har en speciel forpligtigelse til at sende ALLE slags sport, gik ind og bød millioner for at kunne sende de store events, men tabte. Andre vandt:

TV2, TV3, Viasat-sport og Eurosport sender alt og har dygtige kommentatorer.

DK4 sender ikke de store sportsgrene men f.eks. meget: Dans, Dart, Trav, Basket, Volley o.s.v.

Jeg synes faktisk ikke at DR-Sport har noget til os Sports-interesserede.

De kan så nok sige at de er GRATIS, men det er de squ ikke. De er i hvertfald ikke bedre.

Men lad os få en debat om det.

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 24-04-07 06:19

Efter min mening betyder det intet. Der er rigeligt med sport på andre kanaler. Hvorfor skal flere kanaler samtidig senden den samme kamp?????????????

hawaii7

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 24-04-07 07:13

Det er et tab for forbrugeren/licensbetaleren hvis sportsdækningen amputeres så kraftigt, at der fremover kun leveres sport i overskriftform i nyhedsudsendelserne på radio og tv.

Sportsnyheder og programsætning er vel også omfattet af public service begrebet - så derfor mener jeg at det er i strid med målsætningen herom. Men mon ikke DR's bestyrelse har valgt (det er jo ikke bekræftet endnu, eller hvad?) at slagte denne afdeling, netop fordi det er et fortolkningsspørgsmål, hvor meget "public service" der er i sport...

Jeg synes det er synd, hvis sportsredaktionen lukkes fuldstændigt af - men som alternativ, kunne redaktionen og programudvalget jo beskæftige sig med alt muligt andet end at indkøbe hundedyre tv-rettigheder til de store sports-publikumstræffere, og samtidigt øge befolkningens bevidsthed om "niche-sportsgrene" i stedet.

Det ville være en god ting, netop fordi alt ellers normalt går op i fod- og håndbold.....

Så lukning = god idé: Nej.
Omstrukturering = god idé: Ja!

Derudover, så kan jeg kun være enig i, at det var en politisk beslutning at DR skulle flytte fra Gyngemosen til Ama'r - altså en politisk beslutning om at påføre DR en milliardinvestering. Nu er det gået pivende galt, så er det også et politisk (og dermed vore allesammens) ansvar at få DR på ret køl igen. Hvis det kræver ekstra bevilliger, så må de findes!

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 24-04-07 07:37

Det ville da være dejligt, hvis de dropper sporten,
Folk der vil se sport, må betale extra for det. Lønninger og transfer beløb inden for sport er løbet løbsk, og størstedelen af de megastore udgifter skal komme fra tv seer, via tv rettigheder. Jeg forstår godt DR siger nej til at være med i det "ræs", især med deres økonomi i øjeblikket.

Jeg vil gerne se Discovery channel, og det må jeg altså betale extra for. Det syntes jeg sådan set er i orden, så må folk der vil se sport også betale extra.

Jeg har den mening, at folk der feks. gerne vil se dansk liga fodbold, eller kvindehåndbold, bør møde op på div. stadioner, istedet for at sidde hjemme foran kassen og glo på det. For det første er det en større oplevelse, meget sjovere og for det andet støtter man klubberne mere.
Det er jo ligesom med koncerter, det er jo lidt kedeligt at sidde og se på tv, i forhold til stå og rocke med live.

Nu skriver arne.jakobsen:
"DR-Sport som jo har en speciel forpligtigelse til at sende ALLE slags sport."
Jah, men de har også pligt til at sende alle slags udsendelser, men der kniber det jo lidt engang i mellem (de har jo altså også kun 24 timer i døgnet).
Så skær bare ned på sporten. Sport er ikke det vigtigske i livet, men det er der altså nogen der tror.

MVH

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 24-04-07 08:01

Kære berpox

DR kan sagtens nedlægge den afdeling de kalder DR-Sport og samtidig opfylde deres forpligtigelser. De skal nemlig kun oplyse og informere.
Hvis de i Nyhederne fortæller hvad der er sket, er nok. Så er den skid slået. Så kan de sagtens overlade til andre "Operatører" at vise og sende sportsprogrammerne LIVE!
Hilsen AJ

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-04-07 09:23

Det er lidt en tom debat vi under alle omstændigheder IKKE har nogen indflydelse på.....

Om så hele DKs befolkning råber op ændrer det intet.....

Så nyd dog solen

Accepteret svar
Fra : fdbm

Modtaget 50 point
Dato : 24-04-07 11:48

Hvis DR-Sport bliver reduceret til et resultatformidlende organ, der bare udsender sportsnyheder modtaget fra Ritzaus Bureau eller andre kilder - og måske i ny og næ på TV viser uddrag fra en spændende konkurrence i synkronsvømning, vil jeg mene at DR lige så vel kan få ophævet sine PS-forpligtelser. For under begrebet Public-Service burde jo gemme sig hensynet til hvad befolkningen har brug for eller efterspørger. Men de hensyn har jo end ikke politikerne in mente.

Personligt vil jeg ikke savne DR-TV's sportsflade nær så meget som jeg vil komme til at savne den fremragende radiodækning af sport som helhed men "populærsport" i særdeleshed. Med "Sport på 3'eren" har vi haft en enestående god og levende dækning af det "der rør' sig" - og for en der siden 50'erne har oplevet sportsdækningen på radiosiden som noget ganske fascinerende, hvis jeg ikke selv har kunnet være til stede på diverse arenaer, har radiodækningen fra Gunnar "Nu" Hansen til Dennis Ritter været indbegrebet af Public-Service af 1. grad.

Meget kedeligt hvis Radiosporten bliver berørt af nedskæringerne, og i det hele taget meget kedeligt at uduelige politikere og DR-ledelser i den grad påtænker at slagte sportsmediet, hvis det også går ud over "den hjemlige sport". De store internationale sportsbegivenheder bekymrer mig ikke helt så meget, da de i forvejen ligger spredt ud over mange andre sendeflader.

DR som en licensfinancieret institution har forøvrigt i mine øjne alt for længe bevæget sig langt væk fra det, der måske kunne betegnes som "folkets mediehus", i hvert fald på TV-siden. Der er i for høj grad satset på ungdomsprogrammer, livsstilsprogrammer og boligprogrammer a la alle de andre mediers udbud. Så for min skyld kunne man godt nøjes med at opretholde hele radiosiden uændret sammen med DR2-redaktionen på TV-siden, forudsat at DR2 blev tilgængelig for alle inden for den betalte licenss rammer. Og så kunne man jo passende sælge det famøse skandalebyggeri på Amager, for der ville nok blive plads i mindre pompøse gemakker.

Men: Hold fingrene fra "Sport på 3'eren"!

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 24-04-07 13:32

fdbm - Ved nærmere eftertanke er jeg tilbøjelig til at give dig ret. Jeg havde ikke lige radioen i tankerne da jeg skrev spørgsmålet.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-04-07 13:39

Om 14 dage (matador skal lige være færdig ) kan de for min skyld nedlægge DR-TV (ikke radio).....

Der er da intet der er værd at se alligevel.....

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 24-04-07 13:47

Du har ret refi. De kunne squ kalde den for TV-GUS. (GenUdSendelse)

Kommentar
Fra : copycatDK

Dato : 24-04-07 18:26

Var der ikke noget med at DR på ingen måde måtte forringe deres public-service i forbindelse med en licensstigning eller medielicens..

Tror det var det første..

Det må da være en forringelse nu vil jeg mene. Så skal vi jo også betale lidt mindre i licens. (Jubiii)

Men sådan spiller klaveret nok ikke..

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 24-04-07 20:52

Endnu en god dag

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 24-04-07 22:52

Jeg er absolut ikke sports interesseret..
Men for min skyld kan andre da godt have den interesse
Jep, mener da halt klart det må være en forringelse, så vi BURDE falde i licens, men nej, det sker jo nok ikke, selvom man brokker sig nok så meget over en ydelse man er tvunget til at betale for, som man så ikke bruger...

Bare min mening

- Anden

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-04-07 23:00

Citat
så vi BURDE falde i licens

Bare vent.....

Til januar opdager de at der alligevel mangler lidt.....

Så får licensen lige et hak OP

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 24-04-07 23:11

> Refi
Ja, det skulle ikke undre mig

Godkendelse af svar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 26-04-07 21:53

Tak for svaret fdbm.

Og TAK for deltagelsen alle. Håber at vi kan mødes om et andet emne en anden god gang.

fdbm var den eneste der overraskede mig. DERFOR.

Kommentar
Fra : fdbm

Dato : 26-04-07 22:12

Tak til arne.jakobsen for at rejse et højaktuelt debatemne - og tak for påskønnelsen.

Mon ikke der nok atter vil poppe situationer op, som kan afføde en lige så spændende meningsudveksling.

Har forøvrigt fået opfattelsen af at "Sport på 3'eren" nok ikke bliver direkte berørt af sparekravene, og det vil da glæde mig at blive overbevist om i æteren i den kommende tid.