/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
tilslutning af vaskemaskine.
Fra : Birgitta
Vist : 6781 gange
100 point
Dato : 23-04-07 14:10

Jeg er ved at købe ny vaskemaskine. Den er til 220V

Udtaget i væggen er 3-faset.
Så der er 5 ledninger: Blå(0), gul/grøn(Jord), 2 sorte og 1 brun (3 faseledninger)

Sådan BURDE det være. Men jeg har talt med en "Mielemand", der siger, at der KAN være byttet om på farverne, så det sikreste er at måle dem før maskinen bliver koblet til.

Jeg har så målt med mulitmeter: Blå til gul/grøn = 0V
blå til sort giver 233V
-og blå til brun giver 229V

Det ser jo ud som forventet. Men hvordan undersøger jeg, om der kan være byttet om på blå og gul/grøn?
Teoretisk KAN den blå jo være jord?

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 23-04-07 14:17

Ikke noget problem, hvis du har HFI relæ, så skal det nok falde fra hvis det er tilfældet.
Gambrinus

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 23-04-07 14:25

Det var ikke det, jeg spurgte om.
Spørgsmålet var: Hvordan måler jeg om blå er nul og gul/grøn er jord?

Og fejlinstallation af en 220V vaskemaskine til en 380V installation kan altså koste den nye maskine...

ER det sådan, at hvis jeg f.eks. sætter en lampe til udtaget med 230V på den ene ledning og jord på den anden ledning, så vil HFI relæet slå fra???
Er jeg nødt til at fejlinstallere med vilje for at finde ud af, hvad der er jord?

Accepteret svar
Fra : Gambrinus

Modtaget 110 point
Dato : 23-04-07 14:30

Jeg måler altid
De 3 stk. Nul - Fase 220/230 Volt
De 3 stk. Fase - Fase 380/400 Volt
De 3 stk. Fase - Jord 220/230 Volt
Hvis du ikke har en HFI tester, kan en gammeldags prøvelampe, der trækker lidt strøm eller en 220 Volt pære (Så lille effekt som mulig) lægges fra Fase til Jord (Beskyttelsesleder som det rigtig hedder) så relæet falder fra. Så har du også checket om beskyttelseslederen er effektiv.
Nogle gange vil HFI-relæet også falde fra ved forbindelse fra Nul - Jord.
Gambrinus
Normalt svarer jeg : Hvis du er i tvivl, så lad være.
Men det lyder som om, du har check på det Birgitta.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 23-04-07 14:35

>Birgitta: Det er en fortræffelig metode til at finde ud af nul/jord, så klø lystigt på!
Eller som min næsten kollega siger: Ser ud som om du har check på det
mvh
pbp

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 23-04-07 14:35

Citat
ER det sådan, at hvis jeg f.eks. sætter en lampe til udtaget med 230V på den ene ledning og jord på den anden ledning, så vil HFI relæet slå fra???
Er jeg nødt til at fejlinstallere med vilje for at finde ud af, hvad der er jord?

Skrev mens du sendte dit sidstev indlæg.
Ja.
Sæt en 220 Volt lampe/pære fra Fase - Nul og den skal lyse.
Sæt en 220 Volt lampe/pære fra Fase - Jord og HFI/HPFI relæet skal falde ud.
Gambrinus

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 23-04-07 14:36

Jeg HAR oplevet, at ety HFIrelæ ikke slog fra . GYS!
Det ER skiftet

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 23-04-07 14:42

[CITAT]Eller som min næsten kollega sigerEller som min næsten kollega siger[/CITAT

Næsten ?
Er det fordi du fisker efter modelbåde af lyst, mens jeg har lyst til at fiske efter modeller ?

Hvor underviser du ?
Det skulle vel ikke være i Sønderborg eller Randers ?
Gambrinus

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 23-04-07 14:45

hehe, maskinen vil jo ikke vaske uden strøm... Og jeg har ligesom mistet tilliden til de der "autoriserede" installatører.
En elektriker koster knap 1000 kr. Et mulitmeter kostede 90 kr...

SÅ kan jeg altså godt selv.

Man behøver jo ikke stå og gramse på ledningerne og måleinstrumentet mens der er spænding på..

Men hvis HFI relæet både slår fra ved fase-jord og ved fase-nul, så er jeg da lige vidt?

---Jeg HAR målt fra formodet nul (blå) til de tre faser..
Og jeg har ikke brug for fase til fase måling. Jeg skal bare bruge 230V til vaskemaskinen.

Kommentar
Fra : 1133

Dato : 23-04-07 14:47

du må ikke selv tilslutte den
da slet ikke når du er usikker

der skal en elektriker til
hvis der er byttet om på nogle ledeninger
og vaskemaskinen smutter
er det hans problem

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 23-04-07 14:49

nå..... HFI-relæet BURDE altså ikke slå fra både ved fase-jord og ved fase-nul?

Hvis relæet slår fra i begge tilfælde eller IKKE slår fra i begge tilfælde, så skulle det være defekt?

det må jeg prøve...

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 23-04-07 14:53

tak for din omsorg, 1133.
Men jeg HAR lige sagt farvel til en maskine, som en "autoriseret" og travl installatør brændte af. Det kan jeg gøre bedre selv.

Selvfølgelig er jeg usikker når jeg ikke har prøvet det før. Det er derfor jeg spørger. Næste gang kan jeg selv.

Og jeg er ikke dum.
Jeg rører ikke ved noget når der er strøm på.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 23-04-07 15:00

HFI- relæet skal IKKE slå fra ved lampe fra Fase til Nul.
(Lampen skal gerne lyse).
HFI-relæet SKAL slå fra ved lampe Fra Fase til Jord.

At HFI-relæet KAN slå fra ved pære fra Nul til Jord er bare en oplysning.
Der kan ligge en spænding fra Nul til Jord, der er stor nok,
til at trække en strøm, der får HFI-relæet til at slå fra.
Gambrinus

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 23-04-07 15:04

der er ingen spænding fra nul til jord. Det HAR jeg målt...

Men jeg vil prøve at forbinde en lampe fra fase til jord.
Bare ikke lige nu. Silke skal ud og gå tur..
Vender tilbage senere..

Kommentar
Fra : 1133

Dato : 23-04-07 15:31

hej igen
har der ikke været noget tilsluttet der før hvis
så er der ingen problem for så er der ikke byttet på nogle ledninger
mål fra blå til den første sort ledning
der skal du måle 230V
der efter slår du dit hfi relæ fra
og monterer blå til blå
sort til sort
lige så med jorden
så skulle den køre når hfi relæ er tændt

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 23-04-07 15:48

Det er da rigtigt nok 1133.
Men sådan får Birgitta jo ikke kontrolleret om beskyttelseslederen (Jord) er effektiv.
Målinger skal jo også altid tages med forbehold for
måleinstrumentets indre modstand og meget andet.
Ikke for at spille klog, men for eksempel er der forskel på ekstrabeskyttelse med Jording med en jordledning eller ekstrabeskyttelse med FI/HFI/HPFI med og uden beskyttelsesleder.
Gambrinus

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 23-04-07 16:38

HFI / HPFI virker sådan:

Fase.........ud gennem HPFI.......ud til brugsgenstand....hjem gennem HPFI........nul
HPFI relæet er indrettet sådan at der skal komme det samme hjem som sendes ud
HPFI er et fejlstrømsrelæ og hvis noget af strømmen (mere end 30 ma.) går ud til jord (fejlstrøm)
evt. gennem en person vil HPFI relæet straks falde fra.

Fase til brugsgenstand til nul = OK
Fase til jord = fejlstrøm
Nul til jord = fejlstrøm

Nyere ledninger:
Fase = brun ell. sort
Nul = blå
Jord = gul/grøn

Håber jeg har husket det hele.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 23-04-07 16:43

Øh hvad har du at måle med.
Er det et udtag med samlemuffer eller 5 benet stik

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 23-04-07 17:52

Jeg har købt sådan et hobby-multimeter med to ledninger med to ben. Det kan bl.a. indstilles til 200V eller 600V veksel.

Jeg stiller den på 600V veksel og så viser den 233V fra blå til sort. Og 229V fra blå til brun.
Så den virker ok.

Udtaget er med 5 samlemuffer, så jeg kan sætte benene fra måleinstrumentet fast i mufferne, lægge instrumentet på en stol, --og SÅ tænde for strømmen.
Relativt ufarligt.

Farverne ser ud til at passe. Det eneste, jeg ikke har prøvet, det er fase til jord. Det BURDE så få relæet til at slå fra. Det vil jeg så prøve inden jeg sætter vaskemaskinen til..
Men det skulle så være nok at afprøve det med multimeteret, ikke? Jeg behøver vel egentlig ikke en lampe uden stik på...
----altså, jeg HAR målt fra nul til jord. Det gav bare nul spænding, og relæet slog ikke fra.
Sandsynligvis ER alting i orden og farverne passer. Men jeg vil bare være HELT sikker.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 23-04-07 18:17

Du er godt på vej.
Fortsæt du bare. Det kan ikke gå andet end galt.
Jeg flipper bare når folk ikke forstår, at der ikke må stoles på ledningsfarver,
men at der altid skal måles.
Gambrinus
PS: De værste kunder er dem, der tror de kan, ikke har respekt for strøm og ikke vil spørge.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 23-04-07 19:43

Du er helt på rette vej birgitta.

Et voltmeter trækker ikke nok strøm til at udløse HFI ; der skal en lampe eller lignende til med forbrug på over ca. 5 W.

Det kan gå frygteligt galt hvis man stoler på ledningsfarverne uden at kontrollere.

Du mangler bare at måle mellem faserne - 3 målinger , som alle skal vise mellem 370 og 410 Volt. Så er du sikker på at det er faserne.

Det er ikke godt at tage fejl af nul og jord (beskyttelsesleder) ; men det er ikke katastrofalt.

Ofte er de to alligevel forbundet sammen et andet sted i installationen.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 23-04-07 19:50

Jeg har købt sådan et hobby-multimeter med to ledninger med to ben. Det kan bl.a. indstilles til 200V eller 600V veksel. ...........super

Jeg stiller den på 600V veksel og så viser den 233V fra blå til sort. Og 229V fra blå til brun.
Så den virker ok. ............. du har vist fod på det

Udtaget er med 5 samlemuffer, så jeg kan sætte benene fra måleinstrumentet fast i mufferne, lægge instrumentet på en stol, --og SÅ tænde for strømmen.
Relativt ufarligt. ........ Dejligt når der vises forsigtighed

Farverne ser ud til at passe. Det eneste, jeg ikke har prøvet, det er fase til jord. Det BURDE så få relæet til at slå fra. Det vil jeg så prøve inden jeg sætter vaskemaskinen til..
Ja og det skulle give ca. 230 volt og instrumentet bruger ikke over 30 miliampere så relæet vil ikke slå ud.
Men det skulle så være nok at afprøve det med multimeteret, ikke? Jeg behøver vel egentlig ikke en lampe uden stik på... ..............nej det er ikke nødvendigt----
altså, jeg HAR målt fra nul til jord. Det gav bare nul spænding, og relæet slog ikke fra.
Sandsynligvis ER alting i orden og farverne passer. Men jeg vil bare være HELT sikker.

Efter det du har foretaget dig så ville jeg godt turde sætte maskinen til.

Ps. Dyb respekt for din operation...................lige efter bogen.

Eyvind.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 23-04-07 20:10

Noget jeg gør her er, at forlænge kablet ca 15 cm. med et mellemled der har 3 huller med jord.
Ledningen på maskinen skal så skiftes til et trebenet stik.

Når jeg lige skal rode lidt............hiver jeg stikket ud af mellemleddet og den er absolut spændingsløs.
For det er ikke altid man "gider" skrue ledningerne fra hinanden.

dåse i væg...............mellemled/stik...............vaskemaskine.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 23-04-07 20:55

Ja... Jeg HAR overvejet det med et stik, men jeg har ikke lige sådan et, -og her i Ballerup er der ikke en forretning med den slags dele. Tror jeg ikke. Skal nok i et byggemarked?
Og uden bil bliver det nok ikke muligt at skaffe et inden jeg får maskinen...
Jeg vil umådelig gerne være hjemme og tage imod den når fragtmanden kommer, så han måske kan sætte den af på badeværelset. Den er jo ikke sådan lige til at flytte rundt på...

Puuh, der er mange ting at tage hensyn til...

Ifølge brugsanvisningen (som jeg skyndte mig at indskanne da jeg havde modtaget en tilsvarende defekt maskine) -så er maskinen faktisk "født med" et stik:

Citat
"Vaskemaskinen leveres med et stik godkendt i EU, som dog ikke må anvendes i en dansk installation, da vaskemaskinen derved ikke jordforbindes iht. stærkstrømsbekendtgørelsen. Udskiftning til dansk stik skal foretages af en autoriseret elinstallatør. Alternativt kan der anvendes en adapter til overgang mellem Schuko-stikprop og dansk jordingssystem. En sådan kan rekvireres på Mieles reservedelslager (best.nr. 9666). "

Jeg har jo ikke tænkt mig at skifte maskine i tide og utide, så jeg tror bare, jeg laver fast installation...

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 23-04-07 21:05

Ok - men jeg går også både med livrem og seler til det meste af, hvad jeg foretager mig..
Ps. Der er da ikke så langt til Silvan, altså hvis ikke du bor i den NordVestlige ende af Ballerup.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 24-04-07 15:09

Nå, men nu har jeg bestilt den nye maskine... Og vil gå i ulidelig spænding til den dukker op, -om én til tre dage, forhåbentlig. Og e.c. -Jeg BOR i den nordlige del af Ballerup. Og jeg kan jo ikke være hjemmefra når jeg venter på fragtmand... Det er galt nok at hunden vil ud og gå...

Jeg venter med at prøve fase til jord til lige inden jeg tilslutter maskinen, for jeg gider ikke skrue dækslet af og på igen flere gange. Og det ER jo i et badeværelse, så jeg vil ikke have for meget fugtighed ind i stikket.

Men jeg vil lukke spørgsmålet. Dog er jeg i tvivl om, hvem der skal have points...

Gambrinus var hurtig, men e.c. var mere klar og forståelig..

Og så var det lige 1133 der også kom med en betragtning, der gav lidt ro til mine flossede nerver.
For der HAR faktisk stået en 380V vaskemaskine tilsluttet i de sidste 7 år... Så hvis der var forkerte farver på ledningerne (jord-nul) så ville der vel have været problemer med HFI-relæet eller med "overgang" i den gamle vaskemaskine... --Og jeg tog lige et billede af den gamle installation inden jeg fjernede maskinen... Så jeg kan "huske" hvordan ledningerne sad..

Og transor råder mig til at bruge en lampe, -ikke multimeteret- til at afprøve HFI-relæet. Det prøver jeg når vaskemaskinen er kommet.

Jeg gør nu det, at jeg lader spørgsmålet stå til i morgen. Og så får Gambrinus pointsene. For vi kan lige så godt flå kandu for lidt ekstra points for hurtigt svar.

Men jeg opretter samtidig ekstra spørgsmål til e.c., 1133 og transor. Så hold lige øje med dem i morgen.

Kommentar
Fra : 1133

Dato : 24-04-07 16:19

hvorfor oprette extra spgsm.
når der har været en maskine der 7 år ER der ikke byttet
om på ledeningerne
så det er bare gøre som jeg skrevet før
jeg så lige i dit spgsm. du målte 229V og 230V
det betyder ikke noget husk for nogle år siden
hed det 220V (vist nok noget eu diriktiv) der er ikke
skruet op for spændingen kun på papir
så nyd du nu bare den nye maskine
min har det heller ikke for godt men har ikke råd

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 24-04-07 18:00

jeg ER osse så småt begyndt at glæde mig...
Den anden er 17 år gammel og er nu gået i arv til en fattig veninde... Måske kommer jeg til at hjælpe HENDE med tilslutningen osse...
Hos hende har stikket ikke været brugt før, så jeg må se mig for og bruge alle gode råd.

Ej altså, stakkels 1133. Man kan da få vaskemaskiner til under 2500 kr? Måske holder de ikke i 17 år, men de kan da sikkert vaske ok i et par år.

Jeg gik også ud fra, at det ikke betyder noget at nogen af faseledningerne er målt til 233V og en enkelt (den brune) er målt til 229V.. Det har nok en dybere mening, som vedrører el-installationerne i al almindelighed...

...Og forresten er der en veninde mere, der snakker om ny vaskemaskine... Jeg kan nå at blive rigtig god til det

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 24-04-07 18:41

Birgitta - Du behøver ikke oprette noget ekstra spørgsmål. Jeg afstår fra point.
Hvis bare det virker, så er jeg glad.
Med den klogskab og forsigtighed du har lagt for dagen er det dig som fortjener point.

Eyvind.
Smørum.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 25-04-07 14:33

Jeg har fået min nye maskine, fået pakket den ud og har fået stillet den i vater, ok..
Så ville jeg lige tilslutte vandet.................................................

Gevindet på maskinen passer ikke til gevindet på vandhanen...
Og i brugsforvirringen står, at gevindet på hanen skal være 3/4 tomme... og det ER det såvidt jeg kan måle med min udmærkede skydelære.

Gevindet på maskinens slange er derimod snarere 1 tomme.....

Jeg har ringet til Mieles hotline som henviste videre til teknikerne. Der kommer så en tekniker ud...... torsdag d. 3 maj...
Jeg har bare vasketøj allevegne...
Og emballagefnuller...

Hvor er verden ond..

NÆH!!! De har lige ringet fra Miele: Der kommer en tekniker liiiige straks!! ER de ikke bare søde?

Kommentar
Fra : 1133

Dato : 25-04-07 14:48

tilykke med den nye maskine
han kan sikkert tjekke el også

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 25-04-07 15:09

1/2" udvendigt mål = ca. 21 mm.
1/2 indvendigt mål = ca. 19 mm.

3/4" udvendigt mål = ca. 26 mm.
3/4 indvendigt mål = ca. 21 mm.

1/2 rør måles i hullet som er ca. 16 mm.
3/4 rør måles i hullet som er ca. 20 mm.

Alt efter hvilket materiale rør og fittings er lavet af kan godstykkelsen være forskellig.

Din vaskemaskine er sansynligvis med 3/4" plaststuds.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 25-04-07 15:10

næ......
Han havde ikke engang det rigtige led med til at sætte mellem vandhanen og vaskemaskinen... Det kunne jeg købe i Silvan...

Han påstod at alle Mieles maskiner altid havde set sådan ud -siden stenalderen mindst...
---Så er det da pudsigt, at den defekte Mielemaskine (med samme nummer), jeg gjorde bekendtskab med i sidste uge, den kunne den medfølgende tekniker tilslutte uden videre... ---

Men han sagde at han kunne da komme forbi i morgen --på regning--- og sætte den til for mig. Jotak, næsten 1000kr for at spare en cykeltur.. det tror jeg ikke.

UUUHH hvor er jeg træt af vaskemaskiner.. ØV!
Nåmen som sagt så lukker jeg spørgsmålet nu. Hvis der skulle dukke yderligere problemer op, så véd jeg jo, hvor I er.

Så tak for hjælpen i denne omgang.

Godkendelse af svar
Fra : Birgitta

Dato : 25-04-07 15:11

Tak for svaret Gambrinus.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 25-04-07 17:52

tak, e.c.

Det er sguda "håndværkeragtigt" at en tomme ikke bare er en tomme... Og at de forskellige mål er afhængige af godstykkelsen. Hvis man måler PÅ gevindet, -udvendigt eller invendigt-- så skulle det jo være ligegyldigt med godstykkelse..
Nåmen i morgen tager jeg i Silvan, med et billede af min vandhane og vaskemaskinetilslutningen. OG så tager jeg dine mål med, e.c.

Så håber jeg, at jeg får den rigtige dims med hjem!

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 30-04-07 15:48

Nåja, jeg kan da lige tilføje, at min Miele bare er SÅ sød! Den vasker og vasker næsten uden at jeg kan høre den.
Og jeg KU' selv! EL ok og vand ok og maskinen i vater. Jeg er bare SÅ go' !!

Endnu en gang tak for hjælpen til jer brave og kloge kandubrugere.