/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Kobberrør
Fra : jesper.s
Vist : 5377 gange
87 point
Dato : 18-04-07 07:25

Hej.

Skal jeg bruge støttebøsninger i hårde kobberrør, eller er de hårde nok når jeg vil samle dem med ovegangsmuffer? Eller kan hårde kobberrør kun loddes sammen?

På forhånd Tak!

Kommentar
Fra : mcloud

Dato : 18-04-07 08:11

Hej Jesper s.
Du behøver ikke støttebøe i hårde rør.Kun i bløde og pex.
mvh mcloud blikkenslager

Kommentar
Fra : jej123

Dato : 18-04-07 08:26
Kommentar
Fra : jej123

Dato : 18-04-07 08:48
Kommentar
Fra : jej123

Dato : 18-04-07 09:00

hårde kobberrør kan selvfølgelig samles med conex og du behøver ingen støttebøsninger

Accepteret svar
Fra : bennymanden

Modtaget 87 point
Dato : 18-04-07 11:33

Hej Jesper.

Som flere allerede har skrevet, så kan du sagtens samle hårde kobberrør med Conex-fittings
uden at bruge støttebøs.
Jeg har selv igennem årenes løb samlet 1000-vis af kobberrør også rigtig mange af såkaldt "bløde"
kobberrør, i "gamle" dage blev der ofte brugt 12 m/m Cu-rør i ruller til gulvvarme, senere kom der
så plastbelagte Wicu-rør til dette formål, i dag er man så gået helt over til plastic (det er jo en plasticverden vi lever i )
.... man har jo også ofte brugt Cu-rør til oliefremføring til oliefyr, men de forsvinder jo også efterhånden.
- men til sagen; før i tiden brugte man slet ikke støttebøs, heller ikke til Cu-rør i ruller.
Nu er støttebøsset altså en god ide, hvis man med hårde rør var interesseret i den optimale
løsning, så kunne man med en gasbrænder "udgløde" de yderste 4-5 cm af Cu-røret, dvs. opvarme
det til postkasserød farve, og så afkøle det i en spand vand ! Nu har man så opnået af enden er endog særdeles blød, her skal man så SELVFØLGELIG anvende støttebøs. Men så kan man også
være sikker på at have lavet en tæt samling.
Nu skal du huske at man, i den moderne tid vi lever i, IKKE må samle vandrør især, men helst også varmerør sådan at de ikke er tilgængelige. Altså indmurede og skjulte samlinger er ikke lovligt.
------------------------------------
En samling lavet med såkaldt "sølvlodning" enten ved at tilføre lidt tråd eller med en isat loddering
som er lavet af loddetråd, er en fortrinlig samling og man kan her også ligefrem SE om samlingen bliver tæt under arbejdet. Den skal blive blank at se på HELE vejen rundt, så er den OK.

....... men Jesper, skru du bare de der samlinger på et hårdttrukket kobberrør uden at isætte
støttebøs, brug et par gode tænger eller et par nøgler som passer. Stram dem så godt og grundigt til, alt imens du holder contra .........

Held og lykke og god arbejdslyst (hvad er du i gang med at lave ?)

mange hilsener
Bennymanden

Godkendelse af svar
Fra : jesper.s

Dato : 19-04-07 09:23

Tak for svaret bennymanden.