/ Forside/ Karriere / Job / Selvstændige / Spørgsmål
10  Kortoverv.. 508
Registering af firma, nødvendigt ???
Fra : Jon
Vist : 769 gange
300 point
Dato : 16-01-03 15:03

Hej...

Jeg er en 15 årig dreng der sammen med en 16 årig dreng, overvejer at starte vores eget firma, firmaet skulle hedde "JOMi Webdesign" og (sjovt nok) lave webdesign til privat personer og mindre virksomheder/foreninger...

Men så var det jo lige vi kom til at tænke på en ting, er det lovligt at producere hjemmesider som man sælger til folk ? Går det ikke ind under "kategorien" at sælge ud af sine personlige ting (hvilket ikke kræver indblanding af told/skat) ??

Og hvis ikke det gør det, og man skal registeres, hvormeget koster det så ? kan man gøre det når man er under 18 ???

Er det evt. andre metoder man kan komme uden om told og skat UDEN at lave ulovligheder ????

Med Venlig Hilsen

Jon

Kommentar
Fra : Master_of_KeFir

Dato : 16-01-03 15:29

Ikke nødvendigt hvis i sælger for mindre end 100.000,-kr om året. sælger i mere skal i momsregistreres.
I er dog skattepligtige for hver krone i tjener uanset hvordan den er tjent. Indtægter skal skal skrives på selvangivelsen.

Moms registrering af firma er gratis. Firmaansvarlig skal være myndig (18år) (evt forældre fuldmagt).

Der kræves ingen autorisation for at drive handel inden for webdesign.

Mvh, Ke'Fir, m.a.

Accepteret svar
Fra : kanjegik

Modtaget 310 point
Dato : 16-01-03 15:31

I skriver ikke hvor rivende en udvikling I har med jeres virksomhed!

At producere webdesign til salg til andre virksomheder er IKKE at sælge ud af personlige ting! - men en serviceydelse overfor virksomheden/personen der køber.

Når I nu er to der skal starte et firma må løsningen være et interessentskab
(Et interessentskab er en virksomhed, der ejes og drives af to eller flere deltagere. Ejerne i et interessentskab kaldes for interessenter og virksomhedsformen forkortes I/S. )

Man skal ikke registreres for moms for en samlet årlig omsætning på 50.000,- og derunder, men man skal selvfølgelig lave regnskab.
Men husk: Man må ikke lægge moms på salgsbeløbet hvis man ikke er momsregistreret, men man skal betale moms af hele omsætningen hvis man bliver momsregistreret efter kr. 50.000,-

Der fremgår ikke noget særlig tydeligt i momslovgivningen omkring myndighedsalder, derfor må det formodes at man skal være myndig, hvilket selvfølgelig også vil gælde ved en indgåelse af kontrakt om oprettelse/vedligeholdes af websites.
Man kan kun komme uden om ToldSkat ved mindre vennetjenester - og der bevæger man sig stadigt ud i en gråzone. Hvis det er noget I vil tjene penge på, så er der ingen vej uden om regnskab og evt. momsregistrering.

Men det er vel ikke værre end at hvis jeres forældre/værger sætter sig lidt ind i tingene, så kan I køre videre med projektet - det er ikke så kompliceret med reglerne for en service-virksomhed.

Mvh

Kommentar
Fra : Jon

Dato : 16-01-03 15:33

Uffe29, ja tak der har jeg nok været, men jeg fattede ikke hvad de mente...

og Master_of_KeFir det vil sige at jeg skal gøre hvad ?? Moms registrers ??? Kan du ikke lige skære det ud i pap så jeg forstår det please ?

Jon

Kommentar
Fra : kanjegik

Dato : 16-01-03 15:34

Master_of_KeFir: Hvor har du den der med kr. 100.000,- fra? Det er kr. 50.000,-

Mvh

Kommentar
Fra : Fnollerpige

Dato : 16-01-03 15:52

Lige et lille råd - sørg for hvis I kan, - at få en voksen til at hjælpe jer med tydningen og forståelsen af de mange, mange regler der er.

I spørger osse om man SKAL have et registreringsnummer ( CVR nummer ) JA det skal I .... med mindre at den virksomhed I ønsker at starte, omsætter for et meget lille beløb om året ( mener det er MAX 25.000 om året ) det er en form en del kunstnere bruger - som f.eks ved på forhånd de kun sælger et lille antal malerier.

Men som jeg læser det I skriver så, er det almindelig virksomhed I tænker på, og nej der findes INGEN lovlige måder at omgåes Told og skat - jeg har selv drevet virksomhed, og kan godt fortælle jer at orden og diciplin med bogføring, regnskab osv virkelig bliver noget I skal have iorden.

I spørger yderligere :>>>"Men så var det jo lige vi kom til at tænke på en ting, er det lovligt at producere hjemmesider som man sælger til folk ? Går det ikke ind under "kategorien" at sælge ud af sine personlige ting (hvilket ikke kræver indblanding af told/skat) ??"<<<

I må lave alle de gratis sider I vil - men det forestiller jeg mig næppe I gider, I kan osse godt lave hjemmesider og få penge for det, de penge I tjener skal I så selvfølgelig oplyse til skattevæsenet -

>>>"sælge ud af sine private ting"<<< - det må man da heller ikke uden at oplyse det !!!
Gør man det - sælger man sort !!

Det koster INTET at blive momsregistreret. Det er gratis - og mit råd er : HVIS I mener det med et firma, så snak med en voksen, lav et firma - derefter er samtaler med revisor og banker i sigte.
I kommer ikke uden om en voksens hjælp.

Synes det er vildt sejt at unge mennesker som jer, har den slags planer - så på med vanten og undersøg grundigt - det er en fandens masse forarbejde der skal laves, men det vil i den sidste ende spare jer for meget.

Hilsner fra Fnollerpige
Håber min kommentar kan hjælpe jer

Kommentar
Fra : Uffe29

Dato : 16-01-03 15:53

Erhvervslivets Hotline Telefon 35 46 66 66 - kan hjælpe dig med rigtig mange problemstillinger.
På Internettet er der en lang række interessante steder, hvor du som iværksætter kan hente yderligere information.
http://www.efs.dk
http://www.ase.dk
http://www.dana-akasse.dk
http://www.selvstarter.dk
http://www.startguiden.dk
http://www.cvu.dk
http://www.tic.dk

Kommentar
Fra : Fnollerpige

Dato : 16-01-03 15:54

Ja, siger det gerne igen - snak med jeres forældre - og få dem til at tro på ideen, og kontakt så evt. en revisor - der er mere end de almindelige regler I skal tage højde for - der er osse regler specielt for det at I er under 18 år begge to.

Fnoller

Kommentar
Fra : Master_of_KeFir

Dato : 16-01-03 16:01

Sorry, fejl. Er 50.000,-

Fik det fortalt som "det var 20.000 og sat op til 5 gang"
hvor min franske kollega der selv er regisreret, nu har forsvaret sig med at sige han mente "sat op til 50 på en gang"

Mvh, Ke'Fir, m.a.

Kommentar
Fra : Fnollerpige

Dato : 16-01-03 16:07

Jeg vil lige tilføje at I skal ( når det er webdesign ) registreres - det opfylder ikke kravene til HobbyVirksomhed, så kort sagt - Ja I skal momsregistreres.....

FnollerdimZ

P.S udover det synes jeg I skulle prøve at ringe og spørge
her er et nummer - hvor jeg er sikker på, I kan få bedre hjælp ( og eksakte svar på det I gerne vil vide )

---------------------------Erhvervslivets Hotline
-------------------------------Tlf. 3546 6666

- ellers kan de da i hvert fald - fortælle HVEM I ellers kan snakke med.

Kommentar
Fra : Fnollerpige

Dato : 16-01-03 16:08

Ups - så ikke Uffe giver det samme nummer - *LOL*

Godkendelse af svar
Fra : Jon

Dato : 17-01-03 06:50

Tak for svarene alle sammen, jeg syntes kanjegik skal ha pointne for hans svar...

Jon