/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
PDA: Ipaq 2210 - "nulstiller"
Fra : hojriiskim
Vist : 482 gange
50 point
Dato : 26-03-07 19:12

Hey..

har fået sådan en pda ipaq 2210 med tom tom navigation..

Den har så lagt et stykke tid uden opladning(altså trykker på den der knap oppe i hjørnet så den slukker).
Nu ville den så ikk tænde, og når den så kommer i laderen starter den op og er tilsyneladende blevet nulstillet..
navigationen som jeg havde installere er væk + de billeder og andre filer jeg havde lagt på..

hvorfor gør den det?

Kommentar
Fra : disken

Dato : 26-03-07 21:54

Sidder der ikke et batteri, der sørger for at holde liv i den.
Tænker på et batteri, som i en Pc, der sørger for at
Bios indstillingerne ikke går tabt.

Kommentar
Fra : hojriiskim

Dato : 27-03-07 07:53

det ved jeg ikke.. mit problem er bare at jeg har installeret navigationen og "personliggjort" pdaen 3 gange nu.. troede jeg måske var kommet til at trykke på noget eller et eller andet.. men tror det er når den går tør for strøm.. vil det så sige den konstant skal stå til opladning?

Kommentar
Fra : disken

Dato : 27-03-07 08:42

Citat
vil det så sige den konstant skal stå til opladning?

Det lyder højst mærkeligt. Og utænkeligt.

Der må være en form for ''backup'' batteri, der sørger for at den
ikke mister data.
Eller også bliver det ikke gemt ordenligt.?
Kender desværre ikke meget til den, men bare et gæt.

Ellers ville jeg tage den med til forhandleren.

Kommentar
Fra : hojriiskim

Dato : 27-03-07 10:34

ja det var jo også det jeg synes..

Det var det jeg ville have svar på om der var eller om jeg lukker forkert ned eller noget?
Det er som om man bare sætter den i standby ved at trykke på den knap, den lukker ikke ned som man kender fra en pc..

Nogen der kender noget til den pda?

Problemet angående forhandler er at det er en brugt jeg har købt..

Kommentar
Fra : disken

Dato : 27-03-07 11:16

Tvivler på de tager ret meget for at skifte et ''eventult'' batteri.

Men vent, der er ikke mange til stede herinde i disse dage.

Accepteret svar
Fra : leif0149

Modtaget 50 point
Dato : 27-03-07 14:25

Hej hojriiskim

PDAer er lidt anderledes end PCer.
De gemmer i deres hukommelse, og når strømmen er brugt, er der kun styresystem og de programmer, der ligger i 'ROMen tilbage.
De har typisk et backup batteri, men også det kan naturligvis løbe tør for strøm, og så forsvinder alt, du selv har lagt på PDAen.
Løsningen er ligetil.
Køb et flashkort (typisk Compact flash eller på nyere et SD-kort)
Installer dit navigationsprogram og dine kort på hukommelseskortet og gem også dine personlige filer (breve etc.) på dette kort. Der forsvinder det nemlig ikke ved strømtab.
VH
Leif

Godkendelse af svar
Fra : hojriiskim

Dato : 14-05-07 22:10

Tak for svaret leif0149.

Kommentar
Fra : leif0149

Dato : 15-05-07 19:15

Hej Hojriiskim.
Selv tak.
Håber, du får glæde af dit navigationssystem.
Det bedste er vist, at man kan køre roligt i ukendte byer uden at skulle have det ene øje klistret på skilte med gadenavne, og det andet på en udskrift fra Krak.
Held og lykke
Leif