/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
Laktulose/forstoppelse
Fra : dior
Vist : 4550 gange
100 point
Dato : 25-03-07 18:15

Hej.
Èn af mine persere har været meget syg.(Hun er kun 5½ år)Jeg har selvfølgelig været til dyrlæge med hende,da hun havde forstoppelse,og hverken ville spise eller drikke.Jeg stod op mange gange i løbet af nætterne og lokkede hende med vådfoder.Det lykkedes nogle gange at få hende til at spise lidt.Dyrlægen lagde hende i narkose,og fik tømt tarmene.Har nu et stykke tid givet hende Paraffinolie,som jeg blev rådet til.Det hjalp på forstoppelsen.Fik så en mail i dag fra dyrlægen,hvor han skrev at jeg skulle give hende Laktulose,men han glemte bare at skrive hvor meget hun skal have af det om dagen.Er der nogle af jer missemennesker der har fået samme kur til jeres katte?Og hvor meget skal de have pr. dag?Jeg er bare så bange for at miste hende!Hun har tabt et helt kilo,og det er meget for en kat.Hun plejer at veje 4 kg.Nu vejer hun kun 3,2!Hun begyndte at spise og drikke normalt for 14 dage siden,men vægten står stille!Og hun er bare så lille og tynd.Jeg véd godt jeg kan ringe til dyrlægen i morgen og få at vide hvor meget hun skal have af det dér Laktulose,men vil bare vide om andre har prøvet det samme,og om det virker?Og hvor lang tid der går før jeg kan regne med at hun tager på i vægt???Af foder fik hun før "Young Female"blandet med specielt foder til persere.Nu spiser hun kun perserfoderet,hvad der heller ikke er noget i vejen med.Har lige skrevet mail til dyrlægen om det kan være fordi hun har fået "Young Femail"at hun har tabt sig så meget.Jeg véd han svarer i morgen tidlig.Er der nogle af jer der har dårlige erfaringer med omtalte foder?De andre katte spiser det,og elsker det!De har ikke tabt sig,tværtimod..Den yngste af perserne vejer 5,5 kg,men han er også en stor og flot kat.De andre vejer ca. 4 kg.Jeg er noget bekymret for Sjila,selv om jeg jævnligt er i kontakt med dyrlægen.Hendes adfærd er blevet normal igen,efter at hun er begyndt at spise og drikke.Eneste problem er at hun stadig ikke tager på i vægt.Nogen der har haft samme problem?Og skal jeg bare have tålmodighed mht. hendes vægt?
Hej fra dior.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 25-03-07 19:14

Jeg vil mene at din kat igen skal til dyrlægen.

Få taget blodprøver og røntgenbillede af katten.

Der er jo en grund til at hun ikke tager på og samtidig har tabt sig meget.

Jeg ved (tror jeg) hvordan du har det. Sidste år var min kat også igennem flere undersøgelser. Og det er især, når dyrlægen ikke har åbent, man bliver så fortvivlet.

God bedring med din kat.

Kommentar
Fra : dior

Dato : 25-03-07 19:57

Citat
Jeg vil mene at din kat igen skal til dyrlægen.

Få taget blodprøver og røntgenbillede af katten.

Der er jo en grund til at hun ikke tager på og samtidig har tabt sig meget.

Jeg ved (tror jeg) hvordan du har det. Sidste år var min kat også igennem flere undersøgelser. Og det er især, når dyrlægen ikke har åbent, man bliver så fortvivlet.

God bedring med din kat.
Tak for din søde hilsen.Har været til dyrlægen med hende to gange,og fået den besked at det nok skal gå godt.Men jeg har det af H til alligevel.Mine katte er jo mine "børn"Hun har fået taget urinprøve og blodprøver.Sukkertal og nyretal var en smule forhøjede,men ikke så alvorligt at det var nødvendigt med medicin.Ja,du har helt ret i at man bliver fortvivlet når dyrlægen ikke har åbent.Jeg kunne godt ringe til ham nu,men jeg véd jo godt det ikke er noget akut.Men jeg ringer alligevel i morgen.Jeg har det skidt med at hun er blevet så tynd.Hun trives fint nok ellers.Men da du selv har kat,véd du jo hvordan man har detJeg håber din kat blev rask.Man ofrer gerne alt hvad man har.Foreløbig har det kostet mig 3000,men jeg er villig til at betale mere,hvis bare det kan redde hende!Så er det en ringe trøst at nogle måske vil sige at jeg så har de andre.Jamen,jeg vil da ikke på nogen måde undvære Sjila.Men dejligt er det jo så at jeg kan komme herind og "klage min nød"Måske er det bare mig der er en "hønemor",men jeg er bare så vild med mine guldklumperJeg véd ikke om man må "reklamere" herinde,men nu gør jeg det alligevel
www.hotte.k-nettet.dk
Her kan du se mit "guld"Og kryds fingre for at hun snart tager på i vægtMåske er det slet ikke foderet at hun har tabt sig af.Jeg har været på nettet og læst om vægttab hos katte.Et sted læste jeg om svulster,men det tror og håber jeg ikke på hun har!!Jeg ringer alligevel i morgen til dyrlægen..

Kommentar
Fra : dior

Dato : 25-03-07 19:58

ps.
Vil spørge dyrlægen om røntgen

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 100 point
Dato : 26-03-07 01:17

Paraffinolie, laktulose, kattemalt og hvad det ellers hedder (laktulose har jeg for øvrigt ikke hørt om, at man giver katte) .....Det er nødløsninger som man ikke bør bruge i længere tid, da det på sigt kan gøre kattens fordøjelsessystem trægt/dovent , og så altså være med til at fremme evt. forstoppelse.

Nu skriver du ikke HVAD det var der havde stoppet tarmene til på katten, om det var hår eller for hård afføring.

Hvis det ikke var hårboller, bør du nok overveje om det er det rigtige foder katten får.

Ofte kan katten også fornemme hvilket foder der ikke er godt for den, og vil derfor ikke spise (nok) af det.

Og så varer det faktisk længe før en kat er oppe på sin normalvægt efter sådan en omgang der...det kan sagtens tage flere måneder.

Nu kender jeg ikke det foder du giver katten, men "young female" indikerer ung (hun)kat, og det er den jo sådan set ikke...det er en voksen kat.
Meget killingefoder og foder til unge katte er slet ikke godt til voksne katte (en kat er voksen når den er 7-12 måneder alt efter hvilken race det er ), fordi foderet indeholder ofte for meget fedt og har forkert tilsætning af diverse vitaminer og mineraler til udvoksede dyr.

Men fodring generelt: Max det halve af kattens foder bør bestå af tørfoder...og kun hvis katten er flink til at drikke tilstrækkeligt med vand......hvis ikke, bør man ikke fodre med tørfoder.
Tørfoder og for lidt væske kan netop medføre forstoppelse, og på længere sigt alvorlige skader på eks. nyrer og diverse urinvejssygdomme, blæresten, urinkrystaller o.s.v..

mvh dova

Kommentar
Fra : dior

Dato : 26-03-07 08:29

Citat
Paraffinolie, laktulose, kattemalt og hvad det ellers hedder (laktulose har jeg for øvrigt ikke hørt om, at man giver katte) .....Det er nødløsninger som man ikke bør bruge i længere tid, da det på sigt kan gøre kattens fordøjelsessystem trægt/dovent , og så altså være med til at fremme evt. forstoppelse.

Nu skriver du ikke HVAD det var der havde stoppet tarmene til på katten, om det var hår eller for hård afføring.

Hvis det ikke var hårboller, bør du nok overveje om det er det rigtige foder katten får.

Ofte kan katten også fornemme hvilket foder der ikke er godt for den, og vil derfor ikke spise (nok) af det.

Og så varer det faktisk længe før en kat er oppe på sin normalvægt efter sådan en omgang der...det kan sagtens tage flere måneder.

Nu kender jeg ikke det foder du giver katten, men "young female" indikerer ung (hun)kat, og det er den jo sådan set ikke...det er en voksen kat.
Meget killingefoder og foder til unge katte er slet ikke godt til voksne katte (en kat er voksen når den er 7-12 måneder alt efter hvilken race det er ), fordi foderet indeholder ofte for meget fedt og har forkert tilsætning af diverse vitaminer og mineraler til udvoksede dyr.

Men fodring generelt: Max det halve af kattens foder bør bestå af tørfoder...og kun hvis katten er flink til at drikke tilstrækkeligt med vand......hvis ikke, bør man ikke fodre med tørfoder.
Tørfoder og for lidt væske kan netop medføre forstoppelse, og på længere sigt alvorlige skader på eks. nyrer og diverse urinvejssygdomme, blæresten, urinkrystaller o.s.v..
Ja,det er rigtigt at de ikke må få omtalte ting over længere tid.Det er jo lige som med mennesker.Så får de netop træg mave.Hårboller var ikke grunden til den hårde mave.Det var en forstoppelse uden grund.Da det er langhårskatte jeg har,får de speciel foder,netop så de ikke danner hårboller.De kommer i stedet ud i den anden endeJeg køber kattefoderet hos min dyrlæge,så jeg går stærkt ud fra at det er det rigtige.Men måske tåler Sjila ikke Young Female foderet.Og jeg har selv tænkt på,at grunden til at hun ikke mere vil spise det,er at hun ikke kan tåle det.
En anden lidt sjov historie:Bella fik for nogle mdr. siden en urinvejsinfektion.Hun får nu en speciel kost.Og for at de andre ikke skal spise af det,har jeg sat det højt op på klædeskabet,så de andre ikke spiser det.De er jo tunge i gumpen,og kan ikke hoppe så højtOg Bella spiser ikke af de andres foder,som hun ellers spiste af før i tiden.Så jeg tror også på at de selv holder sig fra det foder de ikke kan tåle.På pakken med Young Female foderet,står der "Operation-7 years.Det må betyde at det er til steriliserede katte.Bare et gæt.Det skulle også være godt mod urinvejssygdomme,og overvægt.De andre spiser af det,og de har ikke tabt sig af det.Jeg håber og tror meget på at du har ret når du skriver at hun nok skal tage på i vægt igen.Og at det bare tager lang tid.Men det er bare helt forkert at hun er så tynd,men en trøst er det dog,at hun har fået det meget bedre.
Tak for din hilsen,og hav en god mandag

Kommentar
Fra : kogalejy

Dato : 27-03-07 02:01

En kat såvel hund må hellere være for tynd end overvægtig. jeg vil anbefale et foder der hedder
Diafarm, i lang tid fodrede jeg med tørfoder fra dyrlægen, og i hele den tid var maven i uorden på min ene kat. Da jeg skiftede til Diafarm blev den rask med samme. Jeg er bange for at dyrlæger ser
mere på fortjenesten end kvaliteten af et dyrefoder. M.v.h. K.

Kommentar
Fra : dior

Dato : 27-03-07 08:02

Citat
En kat såvel hund må hellere være for tynd end overvægtig. jeg vil anbefale et foder der hedder
Diafarm, i lang tid fodrede jeg med tørfoder fra dyrlægen, og i hele den tid var maven i uorden på min ene kat. Da jeg skiftede til Diafarm blev den rask med samme. Jeg er bange for at dyrlæger ser
mere på fortjenesten end kvaliteten af et dyrefoder
. M.v.h. K.Det har du ret i,men Sjila er blevet alt for tynd.Det passer slet ikke til en perser.De skal have mere sul på kroppenJeg har aldrig hørt om Diafarm.Hvor køber du det henne?Jeg tænker også nogle gange om det er fup at det bedste dyrefoder fås hos dyrlægen.Man er jo nok lidt autoritetstro af og til..

Kommentar
Fra : dior

Dato : 29-03-07 20:44

Citat
Paraffinolie, laktulose, kattemalt og hvad det ellers hedder (laktulose har jeg for øvrigt ikke hørt om, at man giver katte) .....Det er nødløsninger som man ikke bør bruge i længere tid, da det på sigt kan gøre kattens fordøjelsessystem trægt/dovent , og så altså være med til at fremme evt. forstoppelse.

Nu skriver du ikke HVAD det var der havde stoppet tarmene til på katten, om det var hår eller for hård afføring.

Hvis det ikke var hårboller, bør du nok overveje om det er det rigtige foder katten får.

Ofte kan katten også fornemme hvilket foder der ikke er godt for den, og vil derfor ikke spise (nok) af det.

Og så varer det faktisk længe før en kat er oppe på sin normalvægt efter sådan en omgang der...det kan sagtens tage flere måneder.

Nu kender jeg ikke det foder du giver katten, men "young female" indikerer ung (hun)kat, og det er den jo sådan set ikke...det er en voksen kat.
Meget killingefoder og foder til unge katte er slet ikke godt til voksne katte (en kat er voksen når den er 7-12 måneder alt efter hvilken race det er ), fordi foderet indeholder ofte for meget fedt og har forkert tilsætning af diverse vitaminer og mineraler til udvoksede dyr.

Men fodring generelt: Max det halve af kattens foder bør bestå af tørfoder...og kun hvis katten er flink til at drikke tilstrækkeligt med vand......hvis ikke, bør man ikke fodre med tørfoder.
Tørfoder og for lidt væske kan netop medføre forstoppelse, og på længere sigt alvorlige skader på eks. nyrer og diverse urinvejssygdomme, blæresten, urinkrystaller o.s.v.. Hej Dova.

Tak for din hilsen.Ja,det er rigtigt at det kun er nødløsninger,og man skal bestemt ikke give katten det hver dag.Det var ikke hårboller Sjila havde,men forstoppelse,og det vil jo sige at hun slet ikke kunne komme af med afføringen..Av av!Jeg talte i dag med en ganske alm. dyrehandler som fortalte lidt om "Young Female".Det er bl.a. et produkt som man bruger til katte der skal slanke sig lidt...Så egentlig véd jeg ikke hvorfor min dyrlæge anbefalede dette.Jeg vil aldrig bruge det mere!!Og jeg syntes ikke at nogle af mine katte er overvægtige..Laika(som forøvrigt er en dreng)vejer 5,5 kg.Sidst spurgte jeg dyrlægen om ikke han var LIDT for tyk.Men dyrlægen sagde bare at det var han ikke,men en stor og meget flot kat.Og det syntes jeg selvfølgelig også selvJeg skylder at fortælle dig at Sjila bare har det så godt nu.Hun spiser rigtig meget,og drikker også.Og det bedste er at hun nu også er begyndt at lege med bolde,mm.For en sikkerheds skyld har jeg forhørt mig flere steder om det nu også er det rigtige foder jeg giver mine katte.Og indtil nu siger alle er det er ok.Selvfølgelig bortset fra Young Female.Skørt navn forøvrigt..For som du ganske rigtigt skriver,er det jo ikke en ung kat..Sikkert også rigtigt at hun med tiden tager på i vægt,det håber jeg da.Alle mine katte har adgang til mad og vand hele døgnet.Min mening er,at på denne måde foræder de sig ikke,men spiser og drikker når trangen er der.Dét tror jeg på at det er det rigtigeDe andre har jo en ok vægt.Tak fordi du skrev tilbage,og undskyld mit lidt sene svar..Men bedre sent end aldrig,ikk'?
Mange hilsener fra dior.

Godkendelse af svar
Fra : dior

Dato : 29-03-07 20:49

Tak for svaret dova.Jeg sætter stor pris på at du har givet dig tid til at skrive så meget.Det kan kun betyde at du også er en stor katteelsker

Kommentar
Fra : ans

Dato : 29-03-07 20:59

Er din kat blevet rask !!!!

Man behøver nu ikke at skrive så meget for at være en "stor" katteelsker

Kommentar
Fra : ans

Dato : 29-03-07 21:05

Citat
.Det var ikke hårboller Sjila havde,men forstoppelse,og det vil jo sige at hun slet ikke kunne komme af med afføringen

Der må jo være en grund til at Silja ikke kunne komme af med afføringen. Håber da ikke at det problem vender tilbage.

Kommentar
Fra : dior

Dato : 29-03-07 21:22

Citat
Er din kat blevet rask !!!!

Man behøver nu ikke at skrive så meget for at være en "stor" katteelsker
Ja,jeg føler at Sjila er blevet raskDet er rigtigt at du skriver at man ikke behøver at skrive så meget,for at være en stor katteelsker,jeg har bare fornemmet at du også er meget glad for katteOg interesserer dig for dem.Sjila ligner helt sig selv nu,lige bortset fra vægten..Men jeg kan se at hun trives,og kommer og tigger om godbidder som før i tidenOg det er bestemt gode tegn,og jeg er bare så glad for at hun har det godt nu.Der var en overgang hvor jeg var bange for at miste hende.Hvad grunden til forstoppelsen var,har jeg ikke rigtig fået svar på..Andet end at det nok skyldes en infektion...Det er lige som med mennesker..Når lægen ikke kan finde ud af hvad man fejler,er det nok en "virus"..