/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Rammoduler
Fra : Sunnyman
Vist : 491 gange
50 point
Dato : 17-03-07 09:51

Når man snakker om Ram, er der CL4 & CL5....

Hvad er forskellen ? Og hvad er det et udtryk for ?

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 17-03-07 09:55

Lavere CL er hurtigere

Kommentar
Fra : Sunnyman

Dato : 17-03-07 10:01

Tak for et hurtigt svar Peet49, men kan du ikke lige fortælle lidt om hvad det er vi snakker om !!!

Er det Rammens responstid eller ?

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 17-03-07 10:26

Det vil jeg nødigt ind på, der en videnskab for sig, det er en del af det ja, der er mange faktorer, der spiller ind. Generelt skal man holde sig fra ramindstillinger i bios, hvis man ikke er 100% klar over, hvad man har med, at gøre.

Kommentar
Fra : Sunnyman

Dato : 17-03-07 11:02

Jeg skal heller ikke ændre noget på indstillinger.
Det er vare for at vide hvilke jeg skal købe da jeg skal opgrader

Kommentar
Fra : cybergod

Dato : 17-03-07 11:50

Hejsa

Jeg har været inde og søge på det her på nettet og det viser sig at jo lavere CL jo hurtigere ram. Dvs. Det vi snakker om her er den tid det tager at adressere i ram lageret. Hvis du forestiller dig en stor reol med mange rum i (mange 1000 rum) som hver især indeholder en bid information som skal findes så er CL3 ram hurtigere til at finde det end feks CL5. Der sker hele tiden en udveksling mellem cpu og ram og cashen. Men hvis du vil vide præsis hvilke ram der vil være gode for dig, så skal du kikke på dine bushastigheder ( transporten af informationer fra ramlageret og til cpuen) for hvis vi snakker om en sløv busforbindelse (HT hehe) Så hjælper det ik sønderligt på din hastighed at købe CL3. Eller hvis du feks har andre ram i dit bundkort, for de vil trække hastigheden ned til den laveste på alle blokke i slottene. Men jeg har fundet en side her som kan hjælpe dig med at finde det helt rigtige for dig. Held og lykke og God weekend

Kommentar
Fra : cybergod

Dato : 17-03-07 11:52

hov her er lige det link

http://www.crucial.com/store/listmodule/SDRAM/list.html

mvh Cybergod

Kommentar
Fra : Sunnyman

Dato : 17-03-07 19:58

Tak for det gode indlæg Cybergood.
Inden jeg accepter dit svar, har du så noget at tilføje med den faktiske ydelsesforskel mellem cl4 eller cl5 ?
Jeg mener vil jeg som bruger kunne mærke stor forskel på de 2 typer ?

De skal sidde i en ASUS Crosshair bundkort med AMD X2 64bit+ 5200+

Venter med spænding på dit svar.

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 17-03-07 20:28

Du vil ikke mærke nogen særlig forskel på 4 0g cl5

Accepteret svar
Fra : cybergod

Modtaget 50 point
Dato : 17-03-07 22:16

Hej igen

Jeg vil ikke mene du vil kunne direkte mærke en forskel, men den vil helt klart være at se ved en konstant belastning i et benchmark test. Men kik priserne for du vil ikke med mindre du sidder med noget tung tung grafik, kunne mærke noget ud over på den slunkne tegnedreng

god fornøjelse

mvh Cybergod

Godkendelse af svar
Fra : Sunnyman

Dato : 18-03-07 00:09

Tak for hjælpen... Den har været god