/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Køb af ny harddisk
Fra : Pigen2
Vist : 550 gange
100 point
Dato : 15-03-07 12:25

Jeg har kig på en bærbar med defekt harddisk (da jeg tænkte at det måske kunen blive en billig løsning). Den er okay billig, men i pricippet er det jo også bare en kasse med skærm
Hvad skal jeg købe af harddisk? Jeg tænker: Er det nogen speciel størrelse eller noget...
Jeg ANER intet om det, så hvis jeg skal spørge sælger af bærbaren om noget, så skriv det lige, ikk..

Og så skal man vel også ud at investere i Windows bagefter, ikke?

mvh

Ann - som virkelig ikke er computerkyndig!

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 15-03-07 12:31

Hvor gammel er den? Der findes både pata og satadiske, uanset skal du bruge 2.5" diske

Kommentar
Fra : Pigen2

Dato : 15-03-07 12:57

Kan se at der nogle harddiske som hedder "IDE" og andre som hedder "Serial ATA"... Hvad er forskellen? Eller jeg har måske kigget et forkert sted...

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 15-03-07 13:00

Ide er Pata og Seriel ATA er Pata

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 15-03-07 13:00

Seriel ATA er selvfølgelig Sata

Kommentar
Fra : Pigen2

Dato : 15-03-07 13:12

Øhm, hvordan finder man ud af "hvad den er"?

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 15-03-07 13:14

Det står på disken.

Kommentar
Fra : serpyc

Dato : 15-03-07 13:27

Alderen af din Laptop bestemmer hvilken slags HD den vil arbejde med.
Højst sandsynligt er det en 2,5 tomme HD med ATA forbindelse.

Hvis du har adgang til internet kan du prøve at søge efter fabrikatet og modellen. Her vil der stå specificationerne på hvilken HD, RAM og så videre computeren understøtter.

Når du køber en ny HD skal du som regel og anskaffe dig et nyt operativsystem såsom Windows eller lignende operativsystem.

På denne adresse kan du fin 2,5 tomme HD til rimelige priser:
http://www.enavia.com/dk/da/con/Products/ProductFilter.aspx?HierarchyId=609&Selected=37991K02257

Du kan også gå ind på :

http://www.edbpriser.dk/Products/Listproducts.asp?ID=16&Sort=Wanted&Soegeord=2%2C5+harddisk

og sammenligne priser.

Kommentar
Fra : Pigen2

Dato : 15-03-07 13:37

Tusind tak for hjælpen begge 2. Jeg ser lige på det og vender nok tilbage med flere spørgsmål...

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 15-03-07 14:07

Du skal være velkommen.

Kommentar
Fra : Pigen2

Dato : 15-03-07 14:08

Hov, det kan I da nok hjælpe mig med også...
Min pc skal du til skolebrug (excel, word og lign.) og skal desuden kunne køre Photoshop stabilt... Er 20 GB harddisk nok og er der andre ting jeg skal kigge efter, når jeg kigger på bærbare (DDR-ram, delt grafik og alle andre indviklede ord).

Kommentar
Fra : Pigen2

Dato : 15-03-07 14:10

Har kigget på denne... http://www.datamarked.dk/?id=38&recordid=115
Er det for dyrt? For dårligt?

Kommentar
Fra : Pigen2

Dato : 15-03-07 14:22

Kan man egentlig godt skifte en harddisk selv?

Ej, hvor er det pinligt med alle de spørgsmål...

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 15-03-07 14:31

Du kan godt selv skifte disken, du skal have 512Mb ram for, at afvikle photoshop pro godt nok.

Kommentar
Fra : Pigen2

Dato : 15-03-07 14:36

peet: Det er noget jeg køber UDOVER harddisken eller er det i den bærbare i forvejen.
En bærbares historie er at bare at "harddisken er brugt sammen"... Skal jeg så investere i andet end sådan en ny én?

På beskrivelsen af selve computeren står der at den har 512Mb... har den det så stadig eller hvordan?

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 15-03-07 14:44

http://www.datamarked.dk/?id=38&recordid=115
Den er udmærket til prisen, der står da ikke noget om en defekt harddisk.

Kommentar
Fra : Pigen2

Dato : 15-03-07 14:48

Nej, det er også 2 forskellige jeg kigger på, peet.
Men det er jo svært at gætte sig til ;)

Jeg har kig på én med defekt harddisk til mellem 1000-2000kr... Er det okay?
Kan se at en ny harddisk vist koster under 1000.

Accepteret svar
Fra : peet49

Modtaget 100 point
Dato : 15-03-07 14:51

Vil anbefale dig, at købe en, der er iorden, det kan jo også på den anden, være mere en just harddisken, der ikke virker, så bliver den alt for dyr.

Kommentar
Fra : Pigen2

Dato : 15-03-07 14:53

Ja, det er sandt. Så langt havde jeg ikke tænkt.
Syns bare det lød så billigt, hvis man kunen få skrabet det sammen for et par tusind.

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 15-03-07 16:41

Ja så kommer promrammet promrammerne bagefter og de er ikke billige

dr.dem

Kommentar
Fra : dior

Dato : 15-03-07 19:56

Efter min mening kan en billig løsning hurtigt blive for dyr..
Hvis jeg var dig,ville jeg nok spare sammen til en helt ny
Hav en hyggelig aften.
Hej fra dior.

Kommentar
Fra : Pigen2

Dato : 16-03-07 14:02

Jeg har lige endnu et lille tillægsspørgsmål. Jeg køber en ny bærbar hos mybook.dk i stedet og der skal man selv konfigurere den. Under "RAM-enheder" er der 2 valgmuligheder og jeg er i tvivl om det kan betale sig at tage den dyre... Hvad er forskellen på disse 2:
1 GB RAM DDR2 SO-DIMM (2x512MB)
&
1 GB RAM DDR2 SO-DIMM (1x1024MB)

Den nederste er 170kr dyrere end den øverste.

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 16-03-07 14:38

Jeg ville vælge den nederste, så har du stadig plads til en blok senere.

Kommentar
Fra : Pigen2

Dato : 16-03-07 16:43

peet: Det vil sige at jeg så kan sætte flere ram i senere fx. 1024 til?

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 16-03-07 17:55

Netop.

Kommentar
Fra : Pigen2

Dato : 17-03-07 20:15

Tusind tak for hjælpen!
Vi har besluttet at købe en pc fra mybook.dk med alle mulige smarte finurligheder til en okay pris. Så er vi nok ret godt stillet

Endnu engang tak!

I har alle været til stor hjælp, men jeg vælger at lade peet få "æren", da han har svaret flest gange.

Godkendelse af svar
Fra : Pigen2

Dato : 17-03-07 20:19

Tak for svaret peet49.
Det var svært at vælge hvilken besvarelse der skulle være den gældende, for jeg kom jo til at stille et hav af spørgsmål inden jeg fik set mig om.

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 17-03-07 20:27

Selv tak.