/ Forside/ Teknologi / Hardware / Bundkort / Spørgsmål
10  srhansen 945
Asus Bundkort, vil ikke starte
Fra : Lesonal
Vist : 2680 gange
150 point
Dato : 13-03-07 23:10

Hej med jer,

Jeg har et KÆMPE problem, jeg er den lykkelige ejer, af et Asus A7V133, godt nok med et par år på bagen, men har ikke haft problemer før nu.

Jeg har brug min Pc idag, slukkede, tændte den igen efter ca en time.........hjælp, den starter ikke op. Alt hvad der sker er at der kommer en grøn lampe som der sidder på bundkortet, der lyser, men så ikke mere.

Jeg har prøvet alt, anden strøm-forsygning, ud med feks grafik-kort, ram, ovs. men intet sker.

Nogen der ved et eller andet?, jeg er meget (eller var) glad for bundkortet.
Jeg håber at en eller anden ved noget.

På forhånd tak....
Lesonal

Accepteret svar
Fra : Gambrinus

Modtaget 160 point
Dato : 13-03-07 23:19

Er ledningen fra startknappen til bundkortet faldet af ?

Hvis PSU'en er i orden, kan du gå videre efter min
Standartsystematiskefejlfindingsproceduremedtillægfraandrekandu'er :

Sluk for 220 Volt mellem hvert punkt.

Systematisk fejlfinding :
Alt kobles fra bundkortet undtagen strømforsyningsstik,
startknap, Intern højttaler og CPU m/køler.
Tryk på startknappen.
CPU-blæseren køre og højttaleren giver flere beeps.
Fejl, men PSU og CPU køre.
Sæt RAM i og tryk på startknappen.
Højttaleren giver flere beeps.
Fejl, men PSU, CPU og RAM køre.
Monter grafikkort og tryk på startknappen.
Højttaleren giver et enkelt beep.
PSU, CPU, RAM og grafikkort køre.
Nu kan de resterende enheder : skærm, tastatur, mus, diskettedrev, harddisk, CD-drev. PCI-kort tilsluttes en enhed af gangen og evt. fejl lokaliseres.
Gambrinus

Jeg er tilbøjlig til at holde med Gambrinus og E.C. og lige en lille forklaring på de forskellige beep lyde der kommer ved opstart. Det er bundkortet der er lavet så man ud fra beeplydene kan fejlfinde og derfor skriver Gambrinus i hans standard fejlfindingsvar om de forskellige beeplyde der vil komme efter de forskellige opstart uden diverse hardware. Der findes faktisk en liste over hvad de forskellige antal beep betyder, men den er specifik til de forskellige bundkort.
Gambrinus o.a.

Kommentar
Fra : Lesonal

Dato : 13-03-07 23:25

Hej, rigtig god forklaring, og tak for det, med problemet er at blæseren ikke engang vil køre. det glemte jeg , kan jeg se nu at skrive i mit spørgsmål. Undskyld.

Der sker intet, kun at den grønne lambe lyser, så det får da strøm, men intet andet sker.

Lesonal

Godkendelse af svar
Fra : Lesonal

Dato : 14-03-07 00:52

Tak for svaret Gambrinus.

Hvad der lige helt nøjagtigt var galt, ved jeg ikke. Men det var en rigtig god beskrivelse, du kom med. Nu kan den da starte, jeg tror at der er en løs førbindelse, på ledningen (start) knappen, men er ikke helt sikker, men tak.

Hav en fortsat god aftan/nat,
og med venlig hilsen.....
Lesonal.

Kommentar
Fra : Gambrinus