/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Lokal historie / Spørgsmål
10  f.larsen 510
Gutenberg og Trykkekunsten
Fra : gangster50
Vist : 1067 gange
200 point
Dato : 09-03-07 09:25

hej, der er desværre intet der hedder Historie, så er nødt til at poste det her.

Vi har projekt om Gutenberg, og jeg skal bare lige have svar på et spørgsmål:
Vidste de i 1400-tallet, at de i Kina havde brugt bloktryk for nogle hundrede år siden, eller kom tanken bare direkte til Gutenberg, med trykmaskinen - altså, fandt han HELT selv ud af det, eller vidste de godt hvad der foregik i Kina?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 09-03-07 09:39

Det er lidt svært at spørge ham (forretningshemmeligheder du ved)

Men jeg tror ikke man gik så højt op i patenter dengang........

Det er såmænd lavet masser af opfindelser hvor andre får æren fordi det er dem der har mangfoldiggjort det.....

Kommentar
Fra : gangster50

Dato : 09-03-07 10:11

Ja, men spørgsmålet er, om han helt uden indflydelse fra kineserne, opfandt trykkemetoden. Eller vidste de godt, at de i Kina havde trykt med Bronze mange år før Gutenbergs tid?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 09-03-07 10:25

Citat
Men, trykking på denne formen var allerede utført i Kina, lenge før Gutenberg, så om Gutenberg skal ha æren for å ha oppfunnet boktrykkerkunsten har blitt, og vil fortsatt bli diskutert.

Det vil jo blive gætteværk - det er der ingen der ved......

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 09-03-07 10:54

Gutenberg kendte godt til Østens trykmetoder. Hans opfindelse var de løse typer der kunne bruges igen og igen...

Læs her:

http://www.gutenberg.de/english/erfindun.htm

Go' weekeend

Kommentar
Fra : gangster50

Dato : 09-03-07 10:57

Men den havde kineserne jo også, bare i bronze?

Kommentar
Fra : per_jacobsen

Dato : 30-04-07 22:21

Den seneste forskning viser, at Gutenberg ikke trykkede sin berømte bibel med sammensatte løse tper, men enkeltvis placerede bogstaverne med stempler, hvilket ses udfra, at enkelte af bogstaverne overlapper hinanden, hvilket ikke kan forekomme ved trykning.
Ligeledes er afstanden på bogstaverne forskellig fra bibel til bibel.