/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Bærbar vil ikke starte op mere
Fra : nielsandersen
Vist : 3704 gange
80 point
Dato : 27-02-07 19:48

Dette spørgsmål giver desværre kun 60 point, da det er hvad jeg har. Jeg håber alligevel, der er nogen, der har bud på hvad der kan være galt.

Der er windows xp på computeren, der er en Acer bærbar, og den har fungeret i lang tid. Er godt tre år gammel og pludselig i går fik jeg den første blå skærm med fejlmeddelelser, hvorefter den lukkede ned. Den sagde noget med KERNEL_DATA_INPAGE_ERROR samt en masse koder. Siden da har jeg kun haft held til at gennemføre opstart to gange, men kort derefter er den gået ned igen før jeg har kunnet nå at gøre nogen ting. Siden da er den kommet med følgende fejlmeddelelser:

PXE-E61: Media test failure, check cable
PXE-M0F: Exiting PXE ROM.
OPerating System not found

Nu kan jeg ved forsøg på opstart kun komme ind i en boot-menu, hvorfra ingen af mulighederne har anden virkning end sort skærm.

Jeg kan ved opstart med en DOS boot-cd tilgå harddisken og diverse filer, så tror ikke umiddelbart det er den det er galt med. Er der nogen der forslag til løsning af dette problem eller er computeren ikke til at redde?

På forhånd mange tak!

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 27-02-07 20:04

Har du prøvet at starte op i fejlsikret tilstand (F8 klik klik klik klik klik)

Kommentar
Fra : nielsandersen

Dato : 27-02-07 20:28

Det har jeg prøvet. Det eneste jeg har mulighed for, er:

fejlsikret
fejlsikret med netværk
fejlsikret med kommandopromt

sidst fungerende indstillinger

normal opstart

...og intet virker. Jeg får bare sort skærm ved alle muligheder.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 27-02-07 20:43

Men du kan åbentbart komme ind til din HD med en boot CD.
Jeg ville hive vigtige ting ud, mens der er mulighed for det.
En bootCD som kan trække filer ud er den der hedde Knoppix. (Linux-baseret)

Bagefter kan du prøve en repair sådan:
http://www.hcma.dk/tips1to10.htm#no4

Kommentar
Fra : nielsandersen

Dato : 27-02-07 22:31

Hej igen, tak for svarene!

Jeg har anskaffet mig sådan et knoppix-image fra http://tyge.sslug.dk/knoppix/ og brændt en cd. Knoppix starter tilsyneladende fint op, men når jeg prøver at tilgå min harddisk giver den en meddelse om, at de ikke var lukket ordentligt ned i windows og ikke kan mountes. Jeg går ind i konqueror og vælger de forskellige muligheder (hd1, hd2, hd3..), men kan ikke tilgå noget, der svarer til indholdet på min harddisk. Jeg kan sagtens tilgå min usb-harddisk, som jeg gerne vil overføre data til. Gør jeg noget forkert?

På forhånd tak.

Kommentar
Fra : leif0149

Dato : 27-02-07 22:35

Hej Niels A
Jeg mener, Acer som standard lægger recovery på D:drev.
Har du prøvet at få tilgang dertil med din bootcd?
VH
Leif

Accepteret svar
Fra : leif0149

Modtaget 40 point
Dato : 27-02-07 22:37

Ups.
Du lagde dit indlæg på, mens jeg skrev.
Hvad med at køre (fra bootCD) scandisk - går ud fra, at du har XP
VH
Leif

Kommentar
Fra : nielsandersen

Dato : 27-02-07 22:48

Det kunne være en mulighed, men hvis jeg har forstået det ret, vil jeg så miste mine data - i hvert fald fra c-drevet. Jeg har 2 win xp (recovery) cd-er som fulgte med computeren og jeg plejer at bruge når jeg geninstallerer. Derudover har jeg en der hedder system cd (bootable). Dem jeg normalt plejer at bruge har ingen virkning, når de sættes i maskinen, men den sidste godt nok registreres, men det første skærmbillede fortæller, at jeg vil miste mine data.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 28-02-07 17:22

Knoppix kan se din HD h-klik på den og vælg monter.
H-klik på den igen og vælg (det er noget med tilladelse, for jeg har den ikke her.)

Kommentar
Fra : nielsandersen

Dato : 02-03-07 11:13

Jeg har fået løst problemet. Det endte med jeg formaterede skidtet, da mine recovery cd'er ikke u middelbart gav mulighed for repair. Siden da har jeg fået hentet en del data ud med programmet getdataback, der umiddelbart ser intakt ud... Jeg ved ikke hvad man gør med pointene i en situation som denne??

Tak for alle jeres forslag under alle omstændigheder.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 02-03-07 18:30

Det er nemt...............jeg afstår fra point.

Godkendelse af svar
Fra : nielsandersen

Dato : 03-03-07 12:08

Tak for svaret leif0149.

Kommentar
Fra : leif0149

Dato : 03-03-07 17:59

Hej
Behold du blot dine points. Det, det drejer sig om, er at hjælpe hinanden, ikke.
Jeg leder lige, for der er et rigtig godt, gratis program til at finde tabte data. Det hedder noget med PCrecovery, så vidt jeg husker (sidder ikke ved min hjemmePC).
Fortsat god weekend.
VH
Leif

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 03-03-07 18:56

Det er muligt at du tænker på denne.
http://www.pcinspector.de/file_recovery/dk/download.htm
som er gratis.

Kommentar
Fra : leif0149

Dato : 03-03-07 23:01

Hej.
Præcis.
Hent både Filerecovery og Smartrecovery.
Glimrende værktøjer, som med garanti vil grave flere filer frem, end ud allerede har fundet.
God fornøjelse.
VH
Leif