/ Forside/ Interesser / Videnskab / Fysik / Spørgsmål
10  CLAN 630
fysik opgave
Fra : zonkeren
Vist : 435 gange
30 point
Dato : 27-02-07 17:28

Har et problem med den her opgave som jeg håber på noget hjælp til..

en mand står på et tag 15 meter oppe, og kaster en sten med en kraft på 30 m/s i en vinkel på 33 grader ud over horisonten. her skal ikke tages stilling til luftmodstand.

spm 1 :hvad er kraften på stenen når den lander på jorden?

spm 2: hvad er den horisontale distanse fra startpunktet på hvor stenen lander?

Håber nogel kan hjælpe mig..

På forhånd tak

Kommentar
Fra : transor

Dato : 27-02-07 19:51

Nu kan man ikke angive krafter i m/s så du har nok skrevet spørgsmålet forkert af.

Hvis du har skrevet rigtigt af, er svaret at det er et vrøvlespørgsmål, som man ikke kan svare på.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 27-02-07 19:59

Hvis det er en udgangshastighed på 33 m/ s der menes , kan du bruge følgende fremgangsmåde:

Bevælelsen delet i en lodtet og vandret komposant. Du udreregner begge begyndelseshastigheder som ved at gange de 30m/s med henholdsvis cos og sin til 33° . Den lodrette del bliver en tur op til vendepunktet og lodret ned til jorden , formler som det frie fald med kst. acceleration nedad.
Find tiden til jorden rammes.

denne tid indsættes for en jævn vandret bevægelse med den vandrette komposant som kst. hastighed. Det giver den vandrette afstand til nedslagsstedet.

Fidusen er altså at dele i en konstant accelereret bevægelse og en konstant hastighed bevægeldse . tyngdens kraftkomposant i vandret retning er jo nul.

Finesmeckere regner også corioliskraften med.

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 28-02-07 07:44

Feinschmeckere har situationsfornemmelse nok til ikke at tilføre besvarelsen ligegyldige men forstyrrende stavefejl og praleri med egen viden.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 28-02-07 17:23

Efter gentagne gange frugtesløst at have forsøgt at opnå kontakt
med bærtræets frugter, udtalte HIN Røde sarkastisk :
"Jeg tør udtrykke formodning om, at bærrenes ph-værdi er væsentligt lavere end 7."
Gambrinus
(De er sure sagde ræven, der ikke kunne nå rønnebærrene)

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 10-03-07 15:22

Det er ret barskt at kaste ud over horisonten. Mener du ud MOD horisonten? Kraften du rammer jorden med afhænger dels af den energi, stenen har fået (½ m*v^2 + m*g*h), dels af hvor lang bremsestrækningen er - altså hvor dybt et hul der blir slået. Jo længere bremsestrækning desto lavere kraft. Hvis det er landingshastigheden, er det fornærmende enkelt: Tag ovenstående energi og regn om til landingshastighed.
mvh