/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
En død computer.
Fra : TreKLang
Vist : 374 gange
20 point
Dato : 24-02-07 10:39

Jeg har en HP Pavilion a620.dk.

Jeg har nogle gange, hvor jeg har været bortrejst, slukket for computeren ved stikkontakten og efterfølgende har computeren ikke kunnet tændes.

Første gang var jeg afsted i knapt en uge. Da jeg kom hjem og satte computeren til igen, blinkede kontrol lampen blot. Dette holdt den dog op med allerede i løbet af samme aften.

Anden gang var jeg afsted en week-end. Det samme skete. Her kom systemet igen i løbet af en måneds tid. I løbet af den tid nåede jeg dog at få købt en ny PC-er.

Tredie gang er computeren endnu ikke kommet sig, og det er efterhånden ved at være 5 måneder siden, så håbet synes minimalt.

Jeg har skiftet batteriet.

Jeg har haft en timer sat til gennem længere tid at tænde og slukke computeren for et kvarter ad gangen.

Måske skal det lige nævnes, at da jeg havde haft computeren i ca. 9 måneder, ville den ikke starte og jeg havde den på værksted, hvor harddisk og cpu blev skiftet indenfor garantien. Jeg har dog ikke bemærket, om kontrollampen dengang blinkede før reparationen.

TreKLang.

Accepteret svar
Fra : SimonGjer

Modtaget 30 point
Dato : 24-02-07 11:00

Hej TreKlang

Den mest sandsynlige forklaring efter min erfaring er, at strømforsyningen er defekt. Den beskrivelse du giver kan passe på, at nogle af kondensatorerne er slidte i din strømforsyning. Prøv at skaffe en anden strømforsyning eller evt. låne en fra en fungerende computer. Der er ikke så mange slags så, hvis stikkene passer er det sandsynligt at strømforsyningen også passer. Du kan evt. sammenligne effekten på strømforsyningerne, her bør den nye strømforsyning ikke have en lavere effekt end den nye.

Håber det kommer til at virke.

Mvh. Simon

Kommentar
Fra : SimonGjer

Dato : 24-02-07 11:02

Rettelse...

Citat
Du kan evt. sammenligne effekten på strømforsyningerne, her bør den nye strømforsyning ikke have en lavere effekt end den nye.

Der skal selvfølgelig stå: end den gamle. til sidst i sætningen

Kommentar
Fra : leif0149

Dato : 24-02-07 11:52

Hej.
Kan tilslutte mig, at strømforsyningen måske "halter", men det kan såmænd også være resetknappen, der har sat sig fast. Kan den bevæge sig frit?
Det med at have et ur til at tænde og slukke kan være skidt.
Min stationære tænder selv, når man aktiverer stikkontakten. Hvis det er tilfældet med din, afbrydes den uden at få lukket ordentligt ned, og det er en belastning.
Det leder mig så til et spørgsmål, om du kan boote fra CD/diskette, og om du har checket at bootsekvenserne står rigtigt i BIOS.
VH
Leif

Kommentar
Fra : TreKLang

Dato : 24-02-07 12:35

Til leif0149

Hvad mener du med reset-knap? Jeg har prøvet at trykke på esc-knappen og alle mulige andre knapper. Intet sker. Jeg har prøvet at holde tænd-knappen inde i længere tid. Også mens spændingen tilsluttes.

Jeg har aldrig haft en PC, som starter op, så snart spændingen bliver tilsluttet, så det problem skulle ikke kunne være der.

Som jeg har skrevet sker der ikke andet, når jeg tilslutter spændingen, end at lampen i tænd-kontakten og en kontrollampe bagpå står og blinker. Der er altså ikke engang muligt ændre i hverken indstillinger eller bios. Jeg kan således heller ikke åbne CD/DVD-drevet for at isætte end CD-rom. En diskette reagerer den ikke på. Intet lyser i key-boardet.

Tændkontakten virker som en "døv" kontakt. Jeg ved ikke, om det kan tænkes af være noget mekanisk, der er knækket i denne. I så fald mener jeg dog ikke, at det skulle medføre at lamperne står og blinker.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 24-02-07 14:30

Reset knappen er den lille knap, der sidder ved siden af start knappen, på selve computeren (tror det er den leif0149 mener ) ellers hælder jeg også til teorien om en defekt psu

Godkendelse af svar
Fra : TreKLang

Dato : 26-02-07 16:37

Tak for svaret SimonGjer.

Kommentar
Fra : TreKLang

Dato : 20-03-07 16:10

Jeg vil konkludere, at mange mener, det har noget med strømforsyningen at gøre. Jeg kan så bare ikke lige indse, hvorfor skidtet står af, når stikket har været pillet ud af stikkontakten.

Der er vel flere forskellige udtag på strømforsyningen? Kan det være en enkelt af dem, hvor der er sprunget en sikring?

Jeg har selv haft lidt tanker på, om det kunne være et genopladeligt batteri, der var gået ned og skulle oplades, inden den kunne starte computeren igen.