/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
start og menulinie forsvundet
Fra : svnmp
Vist : 2410 gange
100 point
Dato : 22-02-07 12:48

Hej
Jeg har et lille prolem med min bærbare, som jeg håber nogen kan hjælpe mig med.
Windows starter fint op, indtil skrivebordet kommer frem, her vises kun baggrundsbilledet, ingen menulinie eller start heller ingen ikoner, den eneste funktion der virker er, ctrl+alt+delete, så joblisten kommer frem, ellers kan jeg intet gøre, hvad er der galt.

Med venlig hilsen BT

Kommentar
Fra : me67

Dato : 22-02-07 12:51

Kigger lige med her

Kommentar
Fra : maxhankat

Dato : 22-02-07 12:58

Prøv at højreklikke på et tomt sted på sklrivebordet og vælkg "Opdater".

Hjælper det?

Kommentar
Fra : svnmp

Dato : 22-02-07 13:07

Hej
Som beskrevet kan jeg ikke højreklikke, det sker der ihvertefald intet ved, jeg kan kun få joblisten frem
Hilsen BT

Kommentar
Fra : maxhankat

Dato : 22-02-07 13:09

svnmp

Du kan også gøre følgende:

Igen Højreklik på skrivebordet og vælg "Arranger ikoner efter" og så igen: Sæt flueben ved:
"Vis ikoner"

mv

Kommentar
Fra : maxhankat

Dato : 22-02-07 13:12

Undskyld jeg overså , at du heller ikke kan højreklikke - hm . . . .

Vi tænker og håber andre bidrager med råd!

Kommentar
Fra : alka

Dato : 22-02-07 13:12

Prøv at starte op i fejlsikret tilstand, og se om menulinjen da kommer frem, Dobbeltklik så på menulinjen for at låse/låse op!

Kommentar
Fra : alka

Dato : 22-02-07 13:16

Jeg glemte at skrive:

Du kan også prøve, at holde musen helt ned i bunden af skærmen, venstreklikke/holde venstre knap nede, og trække den op, så kan det være, at menulinjen kommer tilbage.

Kommentar
Fra : me67

Dato : 22-02-07 13:26

Jeg tror det er data som ved en fejl ikke bliver indlæst under opstart.
((Hvad der kan gøres ved det ved jeg egentlig ikke - derfor jeg blot kigger med.))

Grund.:
Hvis jeg lynhurtigt skriver min adgangskode ved opstart og klikker "Ok" kommer mine ikoner samt menulinje heller ikke frem.
Venter jeg derimod lidt (10-15 sec.) med at skrive min adgangskode ved opstart og klikker "Ok" er det hele som det skal være.

Venligst ME67

Kommentar
Fra : maxhankat

Dato : 22-02-07 13:47

Kan du komme i Kontrolpanelet og evt. komme til Egenskaberne for dit pegeredskab / mus og se om den højre musetast er markeret til at højrekilkke.

mvh

Kommentar
Fra : tararam

Dato : 22-02-07 16:16

Måske har du ved en fejl trykket på noget forkert.
Hvis det lige er sket så, gå en uge tilbage i systemgendannelse. Det plejer at hjælpe på det meste.

Kommentar
Fra : stl_s

Dato : 22-02-07 18:05

Det lyder som explorer.exe ikke starter op. Prøv lige i joblisten, fanebladet filer, nyt job. Skriv explorer.exe og klik ok.

Hvis det ikke kommer frem nu, må du prøve at reparere dine Windowsfiler. Samme sted i joblisten skriver du sfc /scannow og klik ok (husk mellemrum imellem c og /). Din Windows CD skal formentlig ligge i drevet under proceduren. Du får ikke besked om at noget er repareret.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 22-02-07 18:21

Jeg har haft samme problem engang og skrev en del spørgsmål om det herinde for at få hjælp. Da var det en opdatering fra Microsoft der drillede.
Jeg ser lige om jeg kan finde det.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 22-02-07 18:24
Kommentar
Fra : e.c

Dato : 22-02-07 19:39

Du kan muligvis navigere med tasterne.
Start med windowstasten som skal åbne det der svarer til start.

Kommentar
Fra : svnmp

Dato : 23-02-07 00:08

Hej igen
Det er utrolig dejligt, at så mange kommer til hjælp med gode råd, men hav lige lidt tålmodighed med mig, jeg har ikke XP-cdén hjemme i øjeblikket, så den skal lige frem inden jeg kan gøre noget, hvor den er indblandet.

Og så hej igen STL_S, jeg fanger lige den med "exploreren" for den kører nemlig, derudover har jeg, via joblisten, prøvet at køre programmet systemgendannelse og det virker ikke, samtidig virker fejlsikker tilstand heller ikke og ligeså "gendan systemet sidste gang det virkede"

Hilsen BT

Kommentar
Fra : stl_s

Dato : 23-02-07 00:21

Hmm, så er det ikke sikkert sfc /scannow kan gøre tricket. Det tror jeg næppe. Men giv lyd når du har fundet CD`en.

Kommentar
Fra : svnmp

Dato : 23-02-07 11:21

Hej

Så er XP cd´en dukket op og jeg har prøvet at køre sfc /scannow, alle ikonerne og menylinie med start er kommet frem, men i startmenuen fungere ingenting, jeg kan iike komme ind i "denne computer" og "kontrolpanel" og bullguard programmet kan ikke initaliseres (det er min svigerdatters PC) så jeg tror det er et sikkerhedsprogram.

Jeg kan bruge "kør", "søg" funktionen virker heller ikke.

Hilsen BT

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 23-02-07 15:28

Er det nu blevet muligt at starte op i fejlsikret tilstand, for der kan du måske bruge systemgendannelse.

Kommentar
Fra : svnmp

Dato : 23-02-07 19:42

Hej

Ja nu kan jeg starte op i fejlsikker tilstand. men alle gendannelsestidspunkter er væk, så jeg kan ikke gendanne computeren, som den var tidligere, jeg har en fornemmelse af virus via msn eller et andet program, jeg kan eller ikke installere "active virus shield" eller "superantispyware", da computeren er i fejlsikker tilstand.

Hilsen BT

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 23-02-07 20:01

jeg tror du skal have sti_s til at kigge din pc igennem for skidt og snavs.

Hent en hijackhis og kopier den her ind så kigger han med garanti på den

http://sptlarsenserious.googlepages.com/hijackthis

Kommentar
Fra : stl_s

Dato : 23-02-07 20:05

At du ikke kan installere AVS og SAS i fejlsikret, er fordi de bruger Windows Installer, og den kan ikke køre i fejlsikret. Men kom bare med en log.

Kommentar
Fra : svnmp

Dato : 23-02-07 20:08

Så bliver du nok lige nødt til at guide mig, for den bærbare er ikke tilsluttet internettet og jeg har kun en usb nøgle på 512 mb, til evt overførsel af data.

Hilsen BT

Kommentar
Fra : stl_s

Dato : 23-02-07 20:16

Tjaeh, så bliver det jo lidt "bøvlet", men det kan da lade sig gøre. Du kan hente HijackThis, og så bare lægge den ind med USB, og køre loggen ud samme vej http://sptlarsenserious.googlepages.com/HijackThis-sfx.exe

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 23-02-07 20:17

Nu skulle du være i gode hænder for hvis nogen kan det med snavs er det sti_s

Kommentar
Fra : svnmp

Dato : 23-02-07 20:20

Jeg ved det, har fået hjælp af ham for ikke så længe siden.

Jeg prøver lige at starte den op i fejlsikker tilstand med netværk og kobler den på nettet, så ser jeg lige hvad der sker.

Kommentar
Fra : stl_s

Dato : 23-02-07 20:27

Btw, prøvede du "Sidst kendte fungerende konfiguration.....", nu hvor du får muligheden ?

Tak Fijala, men håber du bliver hængende, for der kan sagtens blive brug for dine Windows kundskaber

Kommentar
Fra : svnmp

Dato : 23-02-07 20:54

Jeg har prøvet "sidst kendte" og det virker ikke, formodentlig fordi der i systemgendannelse ikke er nogle punkter at referere til.
Men den er på nettet nu, så jeg prøver lige hijack this og ser om loggen kan smides herind

Hilsen BT

Kommentar
Fra : stl_s

Dato : 23-02-07 20:56

Ok, så langt så godt.

Kommentar
Fra : svnmp

Dato : 23-02-07 20:57

Logfile of HijackThis v1.99.1
Scan saved at 20:29:15, on 24-03-2007
Platform: Windows XP SP2 (WinNT 5.01.2600)
MSIE: Internet Explorer v6.00 SP2 (6.00.2900.2180)

Running processes:
C:\WINDOWS\System32\smss.exe
C:\WINDOWS\system32\winlogon.exe
C:\WINDOWS\system32\services.exe
C:\WINDOWS\system32\lsass.exe
C:\WINDOWS\system32\svchost.exe
C:\WINDOWS\System32\svchost.exe
C:\WINDOWS\system32\ZCfgSvc.exe
C:\WINDOWS\Explorer.EXE
C:\Programmer\Internet Explorer\iexplore.exe
C:\DOCUME~1\ADMINI~1.TEN\LOKALE~1\Temp\Midlertidig mappe 1 for hijackthis[1].zip\HijackThis.exe

R0 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Start Page = http://www.36989898.dk/
R1 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Connection Wizard,ShellNext = http://www.36989898.dk/
R0 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Toolbar,LinksFolderName = Hyperlinks
O2 - BHO: AcroIEHlprObj Class - {06849E9F-C8D7-4D59-B87D-784B7D6BE0B3} - C:\Programmer\Adobe\Acrobat 6.0\Reader\ActiveX\AcroIEHelper.dll
O2 - BHO: SSVHelper Class - {761497BB-D6F0-462C-B6EB-D4DAF1D92D43} - C:\Programmer\Java\jre1.5.0_10\bin\ssv.dll
O4 - HKLM\..\Run: [OemReset] %systemroot%\OPTIONS\OEMRESET.EXE /AUDIT
O4 - HKLM\..\Run: [Hcontrol] C:\WINDOWS\ATK0100\Hcontrol.exe
O4 - HKLM\..\Run: [ATIModeChange] Ati2mdxx.exe
O4 - HKLM\..\Run: [ATIPTA] C:\Programmer\ATI Technologies\ATI Control Panel\atiptaxx.exe
O4 - HKLM\..\Run: [SynTPLpr] C:\Programmer\Synaptics\SynTP\SynTPLpr.exe
O4 - HKLM\..\Run: [SynTPEnh] C:\Programmer\Synaptics\SynTP\SynTPEnh.exe
O4 - HKLM\..\Run: [PRONoMgr.exe] C:\Programmer\Intel\PROSetWireless\NCS\PROSet\PRONoMgr.exe
O4 - HKLM\..\Run: [Power_Gear] C:\Programmer\GENERIC\Power4 Gear\BatteryLife.exe 1
O4 - HKLM\..\Run: [NeroCheck] C:\WINDOWS\system32\NeroCheck.exe
O4 - HKLM\..\Run: [QuickTime Task] "C:\Programmer\QuickTime\qttask.exe" -atboottime
O4 - HKLM\..\Run: [iTunesHelper] "C:\Programmer\iTunes\iTunesHelper.exe"
O4 - HKLM\..\Run: [SunJavaUpdateSched] "C:\Programmer\Java\jre1.5.0_10\bin\jusched.exe"
O4 - Global Startup: ASUS ChkMail.lnk = C:\Programmer\Asus\Asus ChkMail\ChkMail.exe
O4 - Global Startup: Microsoft Office.lnk = C:\Programmer\Microsoft Office\Office10\OSA.EXE
O9 - Extra button: (no name) - {08B0E5C0-4FCB-11CF-AAA5-00401C608501} - C:\Programmer\Java\jre1.5.0_10\bin\npjpi150_10.dll
O9 - Extra 'Tools' menuitem: Sun Java Console - {08B0E5C0-4FCB-11CF-AAA5-00401C608501} - C:\Programmer\Java\jre1.5.0_10\bin\npjpi150_10.dll
O9 - Extra button: Messenger - {FB5F1910-F110-11d2-BB9E-00C04F795683} - C:\Programmer\Messenger\msmsgs.exe
O9 - Extra 'Tools' menuitem: Windows Messenger - {FB5F1910-F110-11d2-BB9E-00C04F795683} - C:\Programmer\Messenger\msmsgs.exe
O16 - DPF: {6414512B-B978-451D-A0D8-FCFDF33E833C} (WUWebControl Class) - http://update.microsoft.com/windowsupdate/v6/V5Controls/en/x86/client/wuweb_site.cab?1163514694024
O18 - Protocol: livecall - {828030A1-22C1-4009-854F-8E305202313F} - C:\PROGRA~1\MSNMES~1\MSGRAP~1.DLL
O18 - Protocol: msnim - {828030A1-22C1-4009-854F-8E305202313F} - C:\PROGRA~1\MSNMES~1\MSGRAP~1.DLL
O20 - Winlogon Notify: Sebring - C:\WINDOWS\System32\LgNotify.dll
O20 - Winlogon Notify: WgaLogon - C:\WINDOWS\SYSTEM32\WgaLogon.dll
O23 - Service: Ati HotKey Poller - Unknown owner - C:\WINDOWS\System32\Ati2evxx.exe
O23 - Service: BullGuard LiveUpdate (BGLiveSvc) - BullGuard Software - C:\Programmer\BullGuard Software\BullGuard\BullGuardUpdate.exe
O23 - Service: iPod Service - Apple Computer, Inc. - C:\Programmer\iPod\bin\iPodService.exe
O23 - Service: RegSrvc - Intel Corporation - C:\WINDOWS\System32\RegSrvc.exe
O23 - Service: Spectrum24 Event Monitor (S24EventMonitor) - Intel Corporation - C:\WINDOWS\System32\S24EvMon.exe

Kommentar
Fra : stl_s

Dato : 23-02-07 21:14

Nu viser Hijackthis jo ikke alt i fejlsikret, men den ser nu ikke inficeret ud. Jeg kan se at OemReset.exe er aktiv. Har du prøvet at køre noget gendannelse, udover Sidst kendte... osv ? Under alle omstændigheder, inden vi finder på mere. Når det nu er en OEM maskine, kan du måske køre en "repair" på den, uden at slette data. Der ligger muligvis en partition du kan komme ind i, ved at trykke på en knap under opstart.

Kommentar
Fra : svnmp

Dato : 23-02-07 21:19

Der findes som sagt ingen gendannelsestidspunkter under systemgendannelse, så jeg kan ikke gedanne der, og den viser 24 marts som det eneste tidspunkt, men det kan selvfølgelig være en fejl i kalenderindstilling.
Jeg har også prøvet at køre repair under "kør", det sker der ikke noget ved.

Hilsen BT

Kommentar
Fra : svnmp

Dato : 23-02-07 21:21

Helt nøjagtig skriver den "windows kan ikke finde "repair" kontroller at du skrev navnet korrekt og forsøg derefter igen

Kommentar
Fra : svnmp

Dato : 23-02-07 21:26

Jeg har også prøvet windows update, den finder fint hjemmesiden men kan ikke aktivere siden

Kommentar
Fra : stl_s

Dato : 23-02-07 21:42

Du har Windows CD`en, så prøv at køre en rigtig repair. Følg vejledningen nøje, så du ikke får formatteret maskinen, og slettet alt http://www.hcma.dk/tips1to10.htm#no4

Kommentar
Fra : svnmp

Dato : 23-02-07 21:50

Jeg må jo nok krybe lidt til korset, for jeg har ikke fået den korrekte cd med oem xp home edition, som passer til cd én, hjem endnu(hun er sneet inde) , men har brugt min egen xp pro for at kunne starte op i fejlsikker tilstand.

Jeg er ikke sikker på at xp home vil anerkende en rep med xp pro.

Hilsen BT

Kommentar
Fra : stl_s

Dato : 23-02-07 21:54

Prøv lige at tjekke under opstarten, om du får en mulighed for at komme ind i OEM repair partitionen. Den kommer måske kortvarigt og fortæller hvilken tast du skal bruge. Det er ofte f10 eller f11 knappen.

Kommentar
Fra : svnmp

Dato : 23-02-07 22:00

Det må du uddybe lidt mere, er det under normal opstart, oog eller skal man gøre noget mens den starter op.

Kommentar
Fra : stl_s

Dato : 23-02-07 22:59

Det jeg mener er, at OEM maskiner ofte har en skjult indbygget gendannelsespartition, svarende til gendannelses CD`en. Du kan måske fange den under normal opstart, eller du kan måske finde den i Windows under "Start".

Kommentar
Fra : stl_s

Dato : 23-02-07 23:00

Ellers kan du måske finde vejledningen til den under Start.

Kommentar
Fra : svnmp

Dato : 23-02-07 23:52

Denne computer er med en windows cd og ikke en gendannelsespartition gemt på et drev for sig selv, hvorfra man så kan restore computeren hvis der sker fejl. det var den muligvis fra ny, men denne evt. partition er kopieret ned på cd/dvd og derefter slettet.

Kommentar
Fra : stl_s

Dato : 24-02-07 01:11

Tjaeh, så er der nok ikke andet at gøre, end at vente på du får den rigtige CD.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 24-02-07 13:15

sti_s jeg er lige klikket ind ige og er enig i at den originale Xp cd nok sl findes frem, sne eller ikke sne

Imellemtiden kan du jo lige give en hånd med min pc hvis du har tid. Jeg laver lige et spørgsmål

Kommentar
Fra : stl_s

Dato : 24-02-07 15:54

Ok. Men der sikkert skidt og møg på den, der skal renses, når den kommer op at køre.

Tip, lav backup inden du kører den repair. I få tilfælde kan det gå galt. Der er især risiko hvis der snavs på maskinen.

Kommentar
Fra : svnmp

Dato : 25-02-07 12:19

Hej igen

Jeg har nu fået den originale XP cd til den bærbare, men som rigtig antaget er det jo ikke en ren XP, men en af "VEGA" fremstillet XP, der passer til PC én.
Med den har jeg prøvet den indbyggede "systemgendannelse", det virkede slet ikke, så jeg måtte "nyinstallere med back up, som computeren var da du fik den", og det virker fint, dog har jeg fået et problem med den mappe hvori back up ligger, herfra har jeg taget det jeg skulle bruge og ville så slette resten, da den fylder over 7 gb, men en stor del af filerne opfører sig som om de stadig er aktive og kan ikke slettes, mappen hedder "my old programmer" og jeg er ret sikker på at filerne heri ikke længere er aktive, disse filer er bl.a. windows, programmer, document and setting m.v., men som sagt er det en back up og uanset om jeg har slettet en del af filerne kører computeren stadig lige godt, hvordan får jeg denne mappe væk ?.

undskyld ventetiden

Hilsen BT

Accepteret svar
Fra : stl_s

Modtaget 100 point
Dato : 25-02-07 20:32

Det er da glædeligt at høre, at det hele lykkedes for dig .

Jeg vil tro, at du kan slette mappen med Unlocker. Den plejer at kunne slette alt http://ccollomb.free.fr/unlocker/

Programmet installerer sig med dansk sprog. Højreklik på mappen, vælg Unlocker -> lås alle op -> I menuen ovre til venstre vælger du slet. Der skal måske en genstart til.

Godkendelse af svar
Fra : svnmp

Dato : 11-03-07 14:47

Tak for svaret stl_s.

Efter et stykke tid, hvor jeg ikke har kunnet komme til den bærbare, har jeg nu prøvet unlocker og fik den nævnte mappe med indhold, slettet.

Tak for det

Hilsen BT

Kommentar
Fra : stl_s

Dato : 11-03-07 17:44

Velbekomme