/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
KSSF
Fra : svendgiversen
Vist : 999 gange
100 point
Dato : 21-02-07 21:26

KSSF = Kandu Slægt Søgnings Forkortelser

AO = ArkivalierOnline; med Link: http://www.arkivalieronline.dk/
FS = Family Search; med Link: http://www.familysearch.org/Eng/Search/frameset_search.asp
FT = Folketællinger; med link: http://ddd.dda.dk/soeg_person.asp
ST = Sogne Træf; med link: http://www.sognetraef.dk/

Hvem fortsætter...

den der kan tilføge de fleste (eller de mindst gennemsigtige) KSSF vinder, Svend
medlem af CLAMT = Cyklisternes Ligeberettigelse Med Andre Trafikanter; med link: ???

Accepteret svar
Fra : Varla

Modtaget 100 point
Dato : 22-02-07 00:40

Denne her er godt ikke en Kandu forkortelse, men har dog relation til slægtsforskning. Nærmere betegnet til Wibergs meget omfattende værk i 4 bind og knap 3.000 sider, nemlig:

E.f.B. = Edsaflæggelse for Bispen

Den fik jeg opklaret med hjælp fra Kandu brugere, så her er den "igen".

mvh
Ejvind

Kommentar
Fra : ans

Dato : 22-02-07 01:21

svendgiversen

Du kan jo kun finde de forkortelser på kandu, som brugerne tidligere har skrevet.

Når jeg søger på CLAMT ,så bliver jeg henvist til denne tråd

Men du staver forkortelsen forkert, det må være CLMAT

Citat
Cyklisternes Ligeberettigelse med andre Trafikanter = CLMAT

http://66.102.9.104/search?q=cache:yl338Z2sa6oJ:www.forlaget-cres.dk/PDF/dansk/Egennavne.PDF+clmat&hl=da&ct=clnk&cd=3&gl=dk

Kommentar
Fra : præceptor

Dato : 22-02-07 06:40

SVAR PÅ TILTALE:

Hvor er det dog typisk med denne forvanskning, når man lige skal udnytte - til egen fordel - at nogen får ondt et vist sted, når en eller anden stikker næsen frem. Og selvfølgelig vil man da ikke bagefter være ved, at man var ude i det ærinde.

Og hvorfor vil man nu ikke vedstå sig sådan et motiv, når over 99.9 % af menneskenes offentlige ytringer enten er af karakteren: "Se mor hvad jeg kan/tør" eller ovennævnte: havende ondt et vist sted.

Og hvad var det så der skete den aften på kandu.dk, hvor sneen lå i et tykt lag udenfor, og der ikke var andet at få tiden til at gå med på kandu.dk ?

Der skete det, at en eller anden kom forbi og belærte Finn_Kyhn om, at Finn_Kyhn ikke kunne forvente at få hjælp, når han ikke ville ulejlige sig med at lægge et link, men blot henviste til AO og noget med nederst på siden. I kandu.dk sproget hedder det vist, at han gav Finn_Kyhn et hak i tuden, men det var der vist ikke nogen der lagde mærke til (eller syntes), for vedkommende har vist ikke gjort sig bemærket ved at stikke næsen irriterende frem her.

Nu er der så bare det at sige til det, at Finn_Kyhn stik modsat det den pgl. belærte ham om, (eller gav ham et par hak i tuden for), jo rent faktisk kan få, og rent faktisk også får al den hjælp han kan ønske sig.

Jeg skylder naturligvis ingen Janter forklaring på noget som helst, men personligt har jeg en fornemmelse af, at den pgl. ikke var i tvivl om, hvad AO er for noget.

Man formulerer sig jo nu engang ikke på den måde og i den tone den pgl. gjorde, hvis man søger oplysning. Men, jeg kan jo se at kandu.dkf.eks. i PHP gruppen fungerer på den måde, at en eller anden spørger om hjælp til løsning af temmelig simple problemer, hvorefter en horde af deltagere popper ind og kommer med forskellige tilråb, ukvemsytringer, nedgørende bemærkninger eller puster sig selv op osv. osv., men hvor ingen af alle eksperterne kommer med noget der blot kan ligne konkret hjælp.

Og, den form for socialt samvær behøver ikke nødvendigvis at foregå, der hvor den kan beklumre og afspore kommunikationen i en igangværende seriøs kommunikation.

Man ser som bekendt det man vil se. Man læser det man vil læse. Og der var så indtil flere af jer, som havde jeres egne agendaer, som i vel også burde køre i en ny tråd.

Til gengæld har jeg så også lagt den her over i en igangværende tråd, hvor den heller ikke hører hjemme, men hvor den dog hører mere hjemme end der hvor det der svares på er anbragt.

Citat
det er jo fordi kun du kan tyde og svare på de vanskelige AO stave spørgsmål.

Sludder og vrøvl, det fremlagte har været meget nemt, og noget virkelig mange uden videre kunne have klaret. Havde det blot været en lille smule svært, så havde jeg ikke kunne klare det. Men der var som sagt ikke just kø.

Citat
Vi er nogle der er meget glade for at du nu er aktiv og bidrager i vanskelige (mest skrift) tilfælde, ligesom eksempelvis Varla, der ved alt om præster...

Jamen, den er helt gal med den der trang til at ville styre og regere. Jeg bidrager med hvad som helst jeg har lyst til, når jeg ikke lige foretrækker at trække næsen til mig på forhånd. Kriteriet må være at enhver frit byder ind på hvad som helst, uden at nogen skal regulere hvad der foregår.

Og kriteriet må også være, at enhver kan kommunikere med eller uden forkortelser og/eller med og/eller uden link uden der skal komme nogen og uddele hak i tuden i den anledning. På samme måde må det være muligt for folk med ondt i stavningen eller i sproget, at udtrykke sig som de nu bedst kan, uden at nogen så straks skal føle sig kaldet til at nedgøre dem.

Hvis man søger oplysning om noget, der afviger fra emnet i en tråd, så gøres det bedst i en ny tråd fordi man så undgår at afspore noget andet der er igang. For når der vups dukker en hær af Janter og hakkere op, så er der ganske mange almindelige mennesker, der skyndsom trækker sig væk fra sværmen. Og nårh ja, så er den oprindelige tråd afsporet.

Citat
Kun tilsammen har vi en ekspertise, der får dette afsnit af kandu til (mindst) at være på højde med eksempelvis DIS..
.

Man kan ikke tale om en ekspertise her. Hvis man skal tale om noget, må det blive en børnehave, hvor hovedemnerne er: "Se mor, hvad jeg kan" og "du skal ikke tro, whatever ...".

Omvendt har du måske et problem med DIS, som du måske kan få bilagt ved at tilslutte dig DIS. Jeg ved det ikke, og du skal ikke gøre det for min skyld.

Citat
Og præceptor, bliv super bruger og du får mange "Matador" points

Jeg er her ikke for at konkurrere med nogen om noget som helst. Jeg er her heller ikke for at tage noget fra nogen.

Jeg kigger mig lidt omkring engang imellem, og ser jeg nogle uløste problemer, som jeg kan og har lyst til at løse, så gør jeg det. I langt de fleste tilfælde trækker jeg skyndsomt næsen til mig, allerede før jeg når at få blandet den ind i noget.

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 22-02-07 07:51

Hvor ville jeg ønske, at brugerne ville holde sig til sagen. Uanset hvor ubetydelig andre brugere synes den er, så er det dog et spørgsmål af værdi for "afsenderen".

Men alt for ofte ser jeg en diskussion om "afsenders" åndelige habitus, og formentlige uvidenhed.

Den samme diskussion stødte jeg på i et eller andet EDB-forum - her på Kandu - og jeg har da også undladt at kommentere denne "gren" siden "dengang".

Af selvsamme grund har jeg også holdt en betydeligt lavere profil her på "Slægtsforskningen" siden "dengang".

Skulle man fortsat mene at spørgeren er en infantil og imbecil ubetydelig personage, som måske end ikke kan Nudansk Ordbog i hovedet, eller bare er belemret med manglende evne til at stave lige så godt som de overivrige brugere der absolut skal demonstrere at de kan i hvert stave rigtigt, så tænk på at der faktisk er en og anden der er så ordblind, at bare det at driste sig til at stille et skriftligt spørgsmål på Kandu, er en grænseoverskridende oplevelse.

Altså hold jer til sagen og hjælp pågældende, hvilket udtrykt med det jeg mener at huske om et gammelt ordsprog: "Tærsk, eller gå af loen"

Mange hilsener til de som trods nærmest teologiske diskussioner om hvad, hvor, hvornår og hvorhenne det samme eller et lignende spørgsmål måske tidligere har været diskuteret eller i det mindste bare belyst til kommentatorens store tilfredshed.

Til de som trods idelig kritik alligevel drister sig til at være lidt proaktive vil jeg blot sige "Hold ud" - andre har faktisk glæde af jer.

Ejvind (Varla)

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 22-02-07 14:58

Jeg stillede jo dette spørgsmål for ikke at forplumre Finn’ s seriøse spørgsmål om tydning af Gotisk Skrift yderligere…

Det var netop forkortelser som i Varla’s første indlæg jeg forventede.

Og ans, ja CLAMT er forkert stavet forkortet, godt set,
Jeg valgte det fordi CLMAT er den mindst gennemsigtige forkortelse jeg kender,
Og jeg var ikke klar over den oven i købet kan findes på nettet…
(så skulle jeg helle have fulgt mit første indskud: KKKK = Københavns Kul og Koks Kompagni,
det kunne jeg dårligt have stavet forkert).

Og præceptor, de fleste af os gør jo kun det her for sjov og for at hjælpe andre…
Engang fik jeg et takke mail fra en franskmand, fordi jeg havde fundet hans danske halvsøster; det var en god dag for mig, der ellers mest leger med net søgninger som andre med pudslespil.

Det med at stikke næsen frem og give Finn et hak i tuden kan jeg dårligt genkende.

Jeg har ikke selv været inde i AO; når Finn spørger er det vel ikke helt let at tyde.
Men jeg skal nok fremover afholde mig fra at rose dine færdigheder eller opfordre dig til noget.

Ikke mere forsøg på styring herfra, Svend

Kommentar
Fra : præceptor

Dato : 22-02-07 15:46

Set fra mit synspunkt, er det et godt indlæg du der har skrevet Varla. Og det skal du have tak for.

Du skrev bl.a.:

Citat
så tænk på at der faktisk er en og anden der er så ordblind, at bare det at driste sig til at stille et skriftligt spørgsmål på Kandu, er en grænseoverskridende oplevelse.

Ja, og når det forholder sig sådan, ville det så ikke være en intelligent reaktion, at beundre eller ihvertfald respektere de modige mennesker der foretager denne grænseoverskridende handling?

Og ville det så ikke også være en uintelligent reaktion, at nedgøre et andet menneske som det sker her: http://www.kandu.dk/spg100377.aspx#1119619

Indholdet i den hjælp der ydes, er en nedgøring, samt en oplysning om at den fejl der er tale om, skyldes en fuldstændig ligegyldig stavefejl, der absolut ingen indflydelse har på scriptets funktion.

Men, hvis man ikke vil komme galt afsted, så skal man tude med de ulve man er iblandt, og for at kunne gøre det skal man kende sine pappenheimere.

Han kendte tydeligvis sine pappenheimere, og derfor blev han historiens helt, mens jeg blev historiens skurk.

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 22-02-07 17:29

Ja, det var en tung opgave - for mig i hvert fald, men det er da godt at nogen gider hjælpe andre.

En gang for 25 år siden lavede jeg lidt småprogrammering for min daværende arbejdsplads, og da jeg så skiftede arbejde i 1985 havde rygtet soredt sig. Jeg kom derfor til igen at lave lidt småprogrammering i 1985 og 1986, men ikke siden da, og dengang var det først Canons variant af Basic/Comal, og senere en Comalvariant på en Piccoline (tror jeg den hed), som skolen havde og som vi på kontoret lånte i et par måneder.

Vi den af myndigheden krævede opgave lavet på rekordtid, sparede rigtigt mange arbejdstimer og dertil sparet omkring 100.000 kroner på en EDB-central.

Det var et ganske simpelt job, men EDB-centralen var peberdyr, og arbejdstimerne som vi havde revisorer og fuldmægtige til at lave, kunne nu udføres af hovedsageligt elever og langtidsledige samt nogle få timers ekspertbistand fra en fuldmægtig.

Det var tider - dengang, men indrømmet, at bortset fra at jeg har en anelse om problemet, så ville jeg ikke kunne løse det link du henviser til.

Men jeg vil sige "Well done".

Mange hilsener

Ejvind hos Varla

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 23-02-07 20:38

Inden jeg lukker dette spørgsmål...

Der har tydeligvis været værre provokationer i andre dele af kandu
end det, for os isoleret set ret uskyldige, hvad er AO spørgsmål.
(iøvrigt hedder alternativet vist ikke AO men AOF).

Selv har jeg et par gange været inde i andre afsnit,
med velbegrundede argumentationer, syntes jeg selv,
men jeg blev i den grad sværtet til...
i et sprog der ikke egner sig til gengivelse.

Skal vi ikke her i dette forum glæde os over:
-at vi kun undtagelsesvis ser svar, der er ikke søger at løse problemerne, men kun er nedladende,
-at vi fortsat har et sprog og en tiltaleform vi kan være bekendt,
-at vi har det sjovt og at vi kun prøver at hjælpe hinanden...

Hvis nye brugere ser mine 4 indledende forkortelser:
Med disse bliver over 80 % af alle slægts spørgsmål besvaret.

Hilsen Svend

Kommentar
Fra : ans

Dato : 23-02-07 20:48

svendgiversen

Så burde du skrive det som et tip.

Citat
Hvis nye brugere ser mine 4 indledende forkortelser:
Med disse bliver over 80 % af alle slægts spørgsmål besvaret

Husk nu på at kandu ikke kun er slægtsforskning men også alt andet.

Jeg tror at de fleste brugere har prøvet at få et nedladende svar uanset kategori.

God weekend

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 23-02-07 22:42

Må det blive forår, de indesneede tø op, og solen skinne over jer alle.

Godt forår ønskes af

Ejvind

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 23-02-07 23:22

Tak for svaret Varla.