/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / Andet multimedie / Spørgsmål
10  miritdk 2644
Hvad betyder jpeg exchange?
Fra : dior
Vist : 480 gange
50 point
Dato : 21-02-07 08:03

Godmorgen
Er her en morgenfrisk person,der kan svare mig på dette spørgsmål:
Hvad forskel er der på JPEG og JPEG EXCHANGE?
Ordet JPEG EXCHANGE er jeg stødt på inde i Power Point,når jeg skal "gemme som"
Hej fra dior

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 21-02-07 08:15

Jpeg er ikke et, men flere formater:
Citat
The JPEG Interchange Format suffers from three shortcomings which prevent it from being easily understood:

Colour Space definition

Component Sub-Sampling Registration definition

Pixel Aspect Ratio definition

Several further standards have attempted to rectify this situation. These include, 'JPEG File Interchange Format' (JFIF), 'Exchangeable image file format' (EXIF) and ICC color profiles

Det format du er 'stødt' på er altså EXIF: http://en.wikipedia.org/wiki/Exchangeable_image_file_format

</MOLOKYLE>

Accepteret svar
Fra : miritdk

Modtaget 60 point
Dato : 21-02-07 08:20

ombytte - bytte - skifter - udskifteligt osv

formatet er udskifteligt med lign format/andet format

Kommentar
Fra : dior

Dato : 21-02-07 08:29

Jeg er ingen ørn til engelsk,så det forstod jeg ikke meget af
Citat
formatet er udskifteligt med lign format/andet format
Ok,takker,men hvad kan jeg bruge det til?
Fylder et jpeg exchange mere eller mindre end et almindeligt jpeg billede?Eller er det det samme?

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 21-02-07 08:31

Læs mere om EXIF her: http://graphicssoft.about.com/od/glossary/g/exif.htm

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 21-02-07 08:39

Ikke god til engelsk?

Der er flere måder at kode data i en jpeg fil. En af disse måder er specielt beregnet for fotografering. Japarne opfandt en blanding mellem *.tiff og *.jpeg formaterne og kaldte det:

Exchangeable Image File Format

Formatet benytter samme filendelse (suffix), nemlig *.jpg/*.jpeg, men er altså implementeret anderledes. For at kunne benytte dette format skal programmet som skal bruge det være af nyere dato (..fra EFTER 2001). Formatet bruges af praktisk talt alle digitalkameraer.

I modsætning til det alm. *.jpeg format indeholder filerne desuden (meta-)oplysninger om:

1.) Tid og dato.
2.) Opløsning.
3.) Kameraindstillinger.
4.) Komprimeringsgrad.
5.) Farveinformationer.
6.) ..om der er brugt flash, kameranavnet, lukketid, osv.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 21-02-07 08:40

Citat
JFIF(JPEG File Interchange Format)
Data-format, der giver adgang til udveksling af grafik/billedfiler mellem flere forskellige platforme som f.eks. en PC, en Mac eller en fotosætter.

jpeg,jpg,jtif,jig, jpeg 2000, jp2,j2c, j2k,jpc og jpx er de formater der kan skiftes imellem - jpg/jpeg er komprimeret så de fylder så lidt som muligt og pixels komprimeres så langt ned som muligt

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 21-02-07 08:41

gomorgenkaffetid herfra

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 21-02-07 08:56

Ja miritdk. Du trænger til kaffe

Der er som sagt forskel på 'JPEG File Interchange Format' og 'Exchangeable Image File Format'.

Begge bliver 'forstået' af nyere programmer og kan begge bruge filendelsen: JPG/JPEG.

Programmet afgør så vha. filens header information, hvorledes at filen skal dekodes.

Hvor meget filerne fylder? ..afhænger af hvilken komprimeringsfaktor brugeren (..kameraet, billedbehandlingsprogrammet ...eller grafikeren) har bestemt, da det blev gemt.

JPG/JPEG er i modsætning til TIFF et tabsgivende format. Dvs. at 'kvaliteten' af billedet bliver ringere, jo mere man komprimere det.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 21-02-07 11:38

I dygtige udskiftbare personager - hvornår kommer forklaringen på "jpeg exchange" , og hvad det bruges til.
Jeg følger spændt med.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 21-02-07 12:57

e.c -> Hvad er det du ikke forstår?

Citat
Der er flere måder at kode data i en jpeg fil. En af disse måder er specielt beregnet for fotografering. Japanerne opfandt en blanding mellem *.tiff og *.jpeg formaterne og kaldte det:

Exchangeable Image File Format

Formatet bruges af praktisk talt alle digitalkameraer.

I modsætning til det alm. *.jpeg format indeholder filerne desuden (meta-)oplysninger om:

1.) Tid og dato.
2.) Opløsning.
3.) Kameraindstillinger.
4.) Komprimeringsgrad.
5.) Farveinformationer.
6.) ..om der er brugt flash, kameranavnet, lukketid, osv.

På dansk: http://www.linuxbog.dk/applikationer/applikationer/exif.html

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 21-02-07 13:45

Vil det sige at JPEG/JPG exchange er det samme som EXIF og som oplyser fotodata fra mit camerea.
Og når man vælger "jpeg exchange" i eks PowerPoint...........hvad bruges det så til der.

Ps. Jeg ved godt at det er forkert at spørge i andres spørgsmål, og jeg skal nok oprette et spørgsmål når jeg har fundet ud af hvad det er.

Kommentar
Fra : dior

Dato : 21-02-07 13:58

Citat
Ps. Jeg ved godt at det er forkert at spørge i andres spørgsmål
Det er overhovedet ikke spor forkert!Jeg er kun glad for at du gør det

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 21-02-07 15:41

EXIF ér JPG filer; ...og kan betragtes som en 'overbygning' på JPG/JPEG formatet.

Dette format (EXIF) indeholder specifikke data om de nævnte kameraindstillinger benyttet ved 'optagelser' i *.jpg/*.jpeg formatet.

Et 'normalt' JPG/JPEG billedes meta-data beskiver f.eks. ikke om der er brugt et CANON eller NIKON kamera ...eller hvornår billedet er taget ..under hvilke omstændigheder ..og med hvilke indstillinger.
Disse oplysninger/informationer kan imidlertid 'gemmes' i et JPG/JPEG EXIT format

</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : dior

Dato : 11-03-07 11:09

Tak for svaret miritdk.Pinligt at jeg havde et ubesvaret ?...
Bedre sent end aldrig
En god søndag til dig.
Hilsen dior.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 11-03-07 11:45

..at så spørgsmålet faktisk ikke er 'korrekt'/'uddybende' bevaret af miritdk, men af undertegnede

..er måske mindre væsentligt?

JPEG EXCHANGE ..er som sagt en udbygget 'form' af JPG/JEPG formatet kaldet EXIF.

Jf. http://www.kandu.dk/spg100750.aspx#1124589 og http://www.kandu.dk/spg100750.aspx#1124741

Punktum

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 11-03-07 12:17

selv god søndag

vejret er da skønt - herligt

Kommentar
Fra : dior

Dato : 11-03-07 21:04

Citat
..at så spørgsmålet faktisk ikke er 'korrekt'/'uddybende' bevaret af miritdk, men af undertegnede

..er måske mindre væsentligt?
Det kan godt være du og andre syntes at dit svar var mere uddybende end Mirits.Ikke for at være uhøflig eller utaknemmelig,men jeg forstod mere af det Merit skrev.Som de fleste vist véd herinde,er jeg ingen ørn til computersprog..Jeg er sikker på at du er god til pc,og en anden gang skal jeg nok give point til dig,hvis jeg forstår meningen med det du skriver

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 11-03-07 21:19

Jamen, jeg har skam heller ikke skrevet min bemærkning for at være uhøflig eller noget

Miritdk's 'svar' var/er bare ikke noget svar i forhold til det du spurgte om:

Hvad forskel er der på JPEG og JPEG EXCHANGE?

formatet er udskifteligt med lign format/andet format = Sort snak og det rene vrøvl

..og point er i dén forbindelse så uendeligt ligegyldige. Glem det

</MOLOKYLE>