/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Problem med brænder i bærbar.
Fra : BananJoe
Vist : 446 gange
100 point
Dato : 18-02-07 19:27

Hey,

Hver gang jeg forsøger at brænde en CD eller en DVD får jeg fejlen "Power Calibration Error".

Det har tidligere virket.

Hvad kan problemet være?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 18-02-07 19:31

Den kender IKKE dine skiver....

Så enten "firmware" update eller et andet mærke skiver....

Kommentar
Fra : transor

Dato : 18-02-07 19:36

Der kan være så mange grunde.

En af dem er at din brænder er defekt. De er sarte og tåler ikke at man støder mekanisk på den lille slæde med brænder LEDen. Snavs på LEDen er også galt. Tør den meget forsigtigt med en vatpind med sprinklervæske. Tør efter med en ren tør vatpind.

En anden at du bruger medier, som ikke er ubrugte og rene eller at din brænder ikke kan med den type du sidst har købt ind.

Kommentar
Fra : leif0149

Dato : 18-02-07 19:54

ar du skiftet medier (DVDskiver) f.eks. fra + til - ?
Får du også fejlen, hvis du kører med 230V-strømforsyning?
Hvilken brænder, og hvilke medier?
VH
Leif

Kommentar
Fra : BananJoe

Dato : 18-02-07 21:13

Brænderen er den der fulgte med bærbaren som standard. Det er en:

Matshita UJ-831D.

Så vidt jeg kan huske, så har der ikke været problemer med de skiver jeg bruger før.

Jeg får fejlen både når jeg bruger 230v og batteri.

Den kan godt afspille CD'er og DVD'er, hvis det har noget at sige.

Hvordan undersøger jeg, om det er fordi den er defekt?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 18-02-07 21:20

Citat
Jeg får fejlen både når jeg bruger 230v og batteri.

Under alle omstændigheder - brug IKKE batteridrift under brænding....

Er du 100% sikker på at de medier en nogen du har kunnet bruge tidligere - samme mærke (oplys venligst) osv...

Giver den fejlmeldingen på flere - eller er det bare en enkelt.....

Hvis det er "billige" medier kan der sagtens være enkelte der ikke virker....

Kommentar
Fra : BananJoe

Dato : 18-02-07 22:12

Ja, de har virket tidligere.

Det er alle skiverne der laver fejl.

Både DVD'erne og CD'erne er Verbatim.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 18-02-07 22:18

Så er den nok desværre "stået af"

Men prøv (som transor nævner) med en vatpind at rense den.....

Er du ikke ferm til det var de måske værd at ofre de ca. 50 kr for en rensecd.....

Den er altid god at have under alle omstændigheder....

Kumme være det "bare" er skidt - særlig hvis der ryges ved komputeren....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 18-02-07 22:19

Stavefejlene må tage med

Kommentar
Fra : refi

Dato : 18-02-07 22:20

Citat
Stavefejlene må tage med

En gang til

Stavefejlene må du tage med.........

Kommentar
Fra : BananJoe

Dato : 20-02-07 11:53

Hvis det viser sig, at den er stået af, hvad kan jeg så gøre?

Kan jeg skifte brænderen selv?

Det skal siges, at jeg er ret ferm til at skifte dele i stationære computere, så jeg har prøvet noget lign. før.

Men kan det lade sig gøre?

Garantien er alligevel udløbet.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-02-07 12:01

Ja det kan du da (hvis du er ferm til det)

Det kræver så en ny med samme dimensioner som den gamle.....

Kommentar
Fra : BananJoe

Dato : 20-02-07 13:26

Kan jeg købe en ny hos Edbpriser.dk?

Er der noget specielt anderledes ved at skifte brænder i en bærbar frem for i en stationær?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-02-07 13:32

Ja til edb priser

Og nej - det er ikke anderledes end at skifte i en stationær - bortset fra ar der ikke er så meget plads - men det klarer du jo

Kommentar
Fra : BananJoe

Dato : 20-02-07 14:00

Hvor kan jeg finde brændere til en bærbar på Edbpriser?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-02-07 14:08

Ved at lede

Hvordan ellers.....

Kommentar
Fra : minof

Dato : 24-02-07 15:04

Er du sikker på brænderen er defekt? Jeg fik selv fejlen engang med Nero. Det viste sig at være en fejl i programmet. Jeg havde ominstalleret Windows, og det fungerede men efterfølgende fik jeg at vide, en update af Nero havde været nok, måske findes en update til dit brænderprogram?
På nogle bærbare er det en smal sag at udskifte drevet, på andre er det meget besværligt. Jeg har lige prøvet det på en Acer Travelmate 2400, der skulle hele maskinen splittes ad.
Nogle bærbare har et modulopbygget system, så du bare skal trykke på en udløser knap eller skrue en enkelt skrue løs. Hvis det er meget besværligt, kan du overveje at købe et ekstern USB drev.
Jeg har selv købt dette Plextor drev, der er super kompakt, og trækker strømmen fra USB porten:
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=233254
Mvh Michael

Kommentar
Fra : leif0149

Dato : 24-02-07 20:21

Inden du køber nyt:
Får du fejl, både når du bruger dit brænderprogram og "filoverførselsprogrammet" i Windows?
PRøv lige at se i SIKKER FJERNELSE AF HARDWARE. Er dit drev dewr, er det mere end let at skifte. Så er det en "slide in drev" du bare kan trække ud og skifte med et nyt "skub ind drev".
VH
Leif