/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
EN tikkene lyd ved kold motor
Fra : topa
Vist : 9951 gange
100 point
Dato : 13-02-07 16:17

Jeg har en Daewoo Lacetti model 1,6 årg.2004 kørt ca 32000 km. Den er begyndt at tikke meget højt ,ved kold motor når den er varm er næsten væk .Topa

Kommentar
Fra : refi

Dato : 13-02-07 16:28

Citat
Den er begyndt at tikke meget højt ,ved kold motor når den er varm er næsten væk

Generer det - hvad siger værkstedet.....

Kommentar
Fra : transor

Dato : 13-02-07 16:47

Et godt gæt er for stort ventilspillerum. Det gør ikke så meget. Hellere for stort end at de klemmer, når motoren bliver varm.
Det er helt normalt at spillerummet er større ved kold end varm motor.

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 13-02-07 17:22

det vi gjorde da vores bil begyndte at gøre dette var at få at vide af et værksted hvilken olie der er bedst til lige præcis vores bil. Herefter snakkede vi med mazda (vores er en mazda) og fik at vide, at vi kunne prøve at hælde Swedol i sammen med olien når vi skiftede olie på vores bil. Dette skulle vi gøre hver 2 gang, og modsat skulle der kun olie i. sådan skulle vi fortsætte skiftevis. Dette har taget alt tikken i vores motor

Kommentar
Fra : dova

Dato : 13-02-07 18:01

Lyder ganske rigtigt som ventiler der klaprer/tikker, og det er værst når motoren er kold .

Måske du har forkert olie på, eller olie og filteret trænger til at blive skiftet.

Eller ventilerne er forkert justeret, selv om det burde de ikke være på 32000 km.
Men jeg hæfter mig ved, at du skriver at lyden kun "næsten er væk" med varm motor, og der skulle ikke gerne kunne høres tikken med varm motor på så forholdsvis ny en bil, det er noget der plejer at høre meget slidte motorer til.

Måske du alligevel lige skal lade værkstedet kigge på det.

mvh dova

Kommentar
Fra : copycatDK

Dato : 13-02-07 18:24

Måske det skyldes en forkert motor olie til denne årstid... Må anbefale at bruge en syntetisk olie. Da den holder sig tyndere ved lave temperaturer og derved hurtiger kommer ud og får smurt alle delene. Og slider mindre på motoren...

Så mit svar vil være at det skyldes olien.. Må være hydrauliske ventiler og burde derfor ikke tikke ved varm motor.

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 13-02-07 18:28

Swedol kan udemærket bruges, især på ældre motorer, MEN, hvilket ikke altid er lige let for os gør-det-selv folk- MAN SKAL FØLGE INSTRUKTIONEN PÅ FLASKEN NØJE!!!!
Altså:Ny filter og olie, tilsat GODT GENNEMRYSTET Swedol, efterfulgt af en LANG køretur, så det hele bliver gennemvarmet.
Gør man IKKE det, risikerer man nærmest modsat effekt af det lovede.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 13-02-07 19:24

Det er ikke unormalt på en motor med hydrauliske ventilløftere, som der er på den Opel Astra TechII motor som ligger i Lacettien.
Min tikker let, men det stopper ret hurtigt og forskellen kan ligge i olien hvor jeg ved at min har tynd fuldsyntetisk motorolie af bedste (dyrt) kvalitet.

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 100 point
Dato : 13-02-07 19:31

Husk, at du har 3 år eller 100.000km garanti på fabrikationsfejl så du skulle nok få aut. værksted til at kigge på det. De allerførste kom vist i marts 2004 så du burde kunne nå det.
Lad os håbe at du har fået forkert olie på.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 13-02-07 22:21

Hvis der er hydraulisk justerede ventiler, så er det bare at skynde sig at reklamere, hvis du stadig har garanti. Det er kun hvis de er gamle og trætte at en anden olie- måske -hvælper.

Nye hydrauliske løftere er ret dyre og det koster tid at skifte dem. På min gamle slidte bil er der 16 af slagsen til en nettopris af 400 kr pr styk. så de bliver siddende endnu selv om de også tikker.

Jeg tror ikke på at swedol hjælper, men du kan prøve at køre med en motorolie som også er specificeret til dieselmotorer. Den er bedre rensende, og vil hjælpe hvis løfternes små oliekanaler er hæmmet af slam og såkaldt oliekoks.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 13-02-07 22:32

Citat
Det er kun hvis de er gamle og trætte at en anden olie- måske -hvælper

En motor som den pågældende skal køre med en tynd fuldsyntetisk olie og har man fået noget billigt skidt på der ikke er tyndtflydende nok vil det kune tage længere tid før løfterne er pumpet op.

Der kan være fejl på en eller flere løftere, men det kan også være for tyk olie hvilket også forklarer hvorfor de tikker lidt mere ved koldstart om vinteren.

Sweedol er helt forkert på en så ny og lidt slidt motor.
Hvis olien er skiftet på et frit værksted bør du nok få dem til at fortælle hvilken olie de har anvendt før du reklamerer hos forhandleren da det netop er en af de ting de vil reagere på.

Kommentar
Fra : per_jacobsen

Dato : 14-02-07 00:48

Den tikkende lyd kommer fra ventilerne og kan skyldes en anelse for stort ventilspillerum eller, hvis ventilspillerummet justeres automatisk ved hjælp af olietryk, at olien er for tyk i kold tilstand, hvilket f.eks. kan være på grund af forkert viskositet i den påfyldte olie.
Med hensyn til Svedol, der har været omtalt i flere svar, skal man være helt klar over, hvad man foretager sig.
Svedol er almindelig olie, der er tilsat mikroskopiske teflonkugler, og på en almindelig motor, er det et fortrinligt tilsatsmiddel, men hvis motoren er forsynet med et oliefilter med ekstra stor tæthed, kan teflonkuglerne sætte sig i filtret og stoppe oliecirkulationen.
På enkelte bilmodeller stopper oliefiltret partikler på 5 my, og i disse filtre er teflonkuglerne ikke velkomne.

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 14-02-07 11:32

tja kan godt være nogle ikke tror på swedol. men det virker på vores bil. Den er godt nok også en gammel en efterhånden fra 1990. Men da vores første gang begyndte at tikke prøvede vi swedol og hold da op, motoren blev renset flot igennem. Efter en uge var olien kulsort og vi skiftede igen tilbage til kun olie. Vi fik dog også at vide, at vi skulle købe en tyndere olie.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 14-02-07 11:37

Drop dog alle de der "viagra" produkter på en NY bil.....

Det er da bare afsted til værkstedet - der er sgu da garanti på.....

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 14-02-07 12:09

Det kan vi godt blive enige om Refi!

Kommentar
Fra : per_jacobsen

Dato : 14-02-07 12:29

Svedol, Nuvolon og hvad nu de forskellige produkter hedder, er jo ikke de vises sten, og hvis man monterer samtlige benzinbesparende dimse o.l. kan man, hvis forhandlerens ord står til troende, tappe ca. 15 liter benzin af sin bil for hver kørte 100 km, men virkeligheden er noget helt andet.
Importen af Svedol begyndte med en importør i Slagelse, og han prøvede, forgæves, at få TI godkendelse af produktet.
Senere forsøgte man så med en komplet useriøs dokumentation med kompressionstest før og efter anvendelsen af Svedol, men kender man til autoteknik, kunne man se, at der var fusket med dokumentationen.
Man prøvede at forklare en kunde, at man havde fået et vidundermidel, som man, gratis, ville påfylde hans motor, og allerede dagen efter kunne han mærke en tydelig forbedring.
Der var kun den enkelte ting, at der INTET ar foretaget på hans motor, så troen flytter bjerge.
I sandhedens interesse skal siges, at Svedol o.l., giver motoren en lettere gang, men denne forbedring kan kun måles, for hvis man kan mærke forbedringen, er det måske på tide at overveje udskiftning af alt mellem nummerpladerne.
Min konklusion er, at, dersom oliefiltret lader Svedol passere, Svedol er et udmærket tilsætningsmiddel, men ikke en mirakelkur.

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 14-02-07 13:34

nej men for os virker det på vores bil. Så for os er swedol en god ting til vores gamle bil.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 14-02-07 13:42

Den her er knapt 3 år og 32000 km så den har ikke brug for ekstra additiver som heller ikke vil hjælpe på forhåbentlig gode hydrauliske ventilløftere.
Man køber ikke 5/30 fuldsyntetisk motorolie, der er hamrende dyr og så hælder noget klister i bagefter.

Kommentar
Fra : per_jacobsen

Dato : 14-02-07 13:55

Det kan jeg kun give dig medhold i.

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 14-02-07 14:26

nu kører vores så heller ikke på 5/30 olie. men nu er vores også som sagt en gammel bil.

Jeg ville med bilen i dette spørgsmål køre til en mekanikker

Kommentar
Fra : per_jacobsen

Dato : 14-02-07 14:50

Hvis jeg forstår dig rigtigt, vil du rådspørge dig med en makaniker om mine påstande.
Jeg tror så, at svaret vil være "Han er helt forkert på den", hvis altså den mekaniker er Svedol forhandler.
Svaret vil sikkert være "Det har han fuldstændig ret i", hvis han ikke er forhandler.
Nu bliver jeg jo ikke anset som værende mekaniker, men jeg kan oplyse dig om, at jeg, før jeg blev pensionist, var autoteknisk knsulent, og har været involveret en del med Jørgen, den daværende importør af Svedol, så derfor har jeg kunnet udtale mig, som jeg har gjort.
Med hensyn til forstoppede olifiltre, kan Svedol jo have ændret produktet, så teflonkuglerne er gjort mindre end 5 my, så det kan jeg ikke tale imod.
Virkningen er forresten den samme som med et bagtøj, der larmer helt ustyrligt på grund af slitage, hvor støjen kan fjernes ved at hælde lidt fint savsmuld i olien, men det er nok ikke den korrekte løsning

Kommentar
Fra : refi

Dato : 14-02-07 14:55

Jeg gør lige som spørgeren....

Hopper af her

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 14-02-07 15:01

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 14-02-07 15:02

hallo det var ikke det jeg mente så slap AF !!!

Jeg mente bare, at jeg sys spørgeren skal henvende sig til en mekanikker for råd.

Godkendelse af svar
Fra : topa

Dato : 14-02-07 16:29

Tak for svaret BjarneD.Jeg vil gå til forhandleren med bilen der er garanti til juni

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 14-02-07 16:44

Held og lykke med det.
Så har jeg haft min een måned længere og helt uden problemer bortset fra den stoplyskontakt den blev indkaldt til at få skiftet, forebyggende.