/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
start skærm i xp
Fra : lilletroll
Vist : 1145 gange
100 point
Dato : 10-02-07 13:44

hej

er der en der ved hvordan man endre den start skærm hvor der står windous xp og der er sådan en bjælke der løber frem og tilbage neden under.

det jeg forsøger på er og få det win xp logo væk så der kun er den bjælke der løber frem og tilbage der er og se.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 10-02-07 13:51

Du ka' prøve Bootskins.
Det er et lille program, hvor du kan downloade en masse forskellige opstartsbilleder.
http://www.stardock.com/products/bootskin/
Gambrinus

Kommentar
Fra : disken

Dato : 10-02-07 14:17

Den kan du ikke ændre.
Da den er indskrevet i boot´en på din Xp,
så hvis ikke du er programmør, ville jeg holde mig LANGT fra at forsøge derpå.
Der findes enkelte MEGET tvivlsomme løsninger på det, men tvivler på de virker.
Men du kan ændre det der kommer der efter.

Kommentar
Fra : kennybear

Dato : 10-02-07 14:59

disken tænk og google lige før du taler/skriver det er korrekt som Gambrinus skriver, det ultimative program til det ER nemlig Bootskin fra Stardock, og grunden til det, er at det IKKE rører ved logonui.exe filen på nogen måde, det er den fil som startskærmen ligger i, det Bootskin gør er at nare Windows XP til at tro den loader den originale logonui.exe, jeg bruger selv programmet, og har gjort det siden det kom frem, alle andre løsninger går ind og patcher på den originale logonui.exe. Så til lilletroll, hent du kun trygt Bootskin og slå dig løs med at ændre til lige den startskærm du vil.

find det her (det er på engelsk, det samme gælder hjemmesiden, hvor der i øvrigt højt og tydeligt står det jeg har skrevet):

http://www.stardock.com/products/bootskin/ <-hovedsiden
http://www.stardock.com/products/bootskin/downloads.asp <-download siden

Citeret tekst fra hovedsiden:
BootSkin
Price: Free

Stardock BootSkin is a program that allows users to change their Windows 2000 and Windows XP boot screens.

Unlike other programs that can change the Windows XP boot screens, BootSkin does so in a safe manner. It doesn't patch the Windows XP kernel. Nor does it require the user to download replacement Windows XP kernels to do so.

Boot screens that use BootSkin are typically under 20K compared to other boot screen programs whose files are over 2 MEGABYTES.

And best of all, BootSkin is free for non-commercial use.

Kommentar
Fra : kennybear

Dato : 10-02-07 15:02

Her er f.eks. et forslag til Gambrinus ønske:

http://www.wincustomize.com/skins.aspx?skinid=8059&libid=32

Kommentar
Fra : disken

Dato : 10-02-07 15:10

Har sg_ da selv programmet, og det kan ikke ændre den første bootskærm der dukker op,
hvor selve systemet bliver indlæst

Og slet ikke dem der er FREE
Den er indbygget i boot-ini.
Dem fra stardock og andre firmaer, kan kun ændre den BLÅ bootskærm.

Kommentar
Fra : disken

Dato : 10-02-07 15:18

Ganske vist fra en Windows 2000

Window 2000 opstartsprocess
Windows 2000's opstart består af følgende steg:

Power-on self test (POST)
Selve opstarten går i gang
Bootstrap lastes ind
Valg af Styresystem
Opdager hardware
Vælger konfiguration
Laster og initierer kærnen (ntoskrnl.exe)
Logger på
Power-on Self Test

Når du tænder for eller genstarter din computer, går den igang med POST processen. POST processen bestemmer tilgængelig mængde RAM (fysisk hukommelse) og checker at der er den hardware der er påkrævet, som f.eks. tastatur.

Efter at computeren er færdig med POST rutinen, vil hvert netværkskort med sin egen BIOS køre sin POST rutine.

Selve opstartsfasen
Efter at POST processen er kørt vil systemets BIOS (BasicInputOutputSystem) undersøge den første hard disk.

Hvis denne disk er opstartsdisk, læser BIOS master boot record (MBR) og laster den ind i hukommelsen. BIOS overfører så den videre opstartsprocess til MBR'en. Efter at MBR'en laster en kopi af den aktive partitions boot sektor ind i hukommelsen, sørger boot sektor koden for at starte det styresystem som er defineret i MBR'en. Hvis det er Windows 2000 vil NTLDR lastes.

Filer der benyttes i opstarts processen
NTLDR — Operativ systemets loader. Skal findes på systempartitionen, eller den aktive partition)

BOOT.INI — Filen der opbygger boot loaderens menu for Operative systems valg

NTDETECT.COM — Giver videre hardware information til NTLDR

NTOSKRNL.EXE — Operativ systemets kærne

NTBOOTDD.SYS — Enhedsdriver brugt til at tilgå enheder tilknyttet en SCSI disk hvis kort ikke har indebygget BIOS.

SYSTEM — HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM

Forskellige enhedsdrivere der er specifikke for computeren - for eksempel SCSI drivere, skærm drivere etc.

Her følger så de forskellige deler af opstartssekvensen. Når du ved rækkefølgen i opstarten og har kendskab til hvilke filer der bruges, kan hjælpe dig når du skal fejlfinde et problem i opstarten på en Windows 2000 /XP maskine.

NTLRD laster og initierer sig selv i 32-bits beskyttet hukommelse.

NTLDR læser BOOT.ini filen og viser valgmenuen over de installerede styresystemer.

Hvis "Windows 2000" vælges, kalder NTLDR filen NTDETECT.COM.

NTDETECT.COM scanner all hardware på computeren og rapporterer tilbage til NTLDR, en "rapport" der gemmes i HKEY_LOCAL_MACHINE delen af Registry (registreringsdatabasen).

NTLDR kalder NTOSKRNL.EXE (kærne filen).

NTLDR kalder HAL.DLL.

NTLDR læser HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM delen af Registry ind i RAM.

NTLDR læser ind driverne der er konfigureret til at blive lastet ind ved boot (de der har en start værdi på 0). Disse drivere læses så ind i hukommelsen. De startes som de står i Registry under nøglen HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\ServiceGroupOrder. I denne fase kan du se de karakteristiske "|||||||||||" vist på skærmen.

NTLDR overgiver kontrollen til NTOSKRNL. EXE.

Opstartsfasen er overstået når NTLDR overgiver kontrollen til NTOSKRNL.EXE.

På dette tidspunkt begynder Windows 2000 at læse ind og initiere tre faser: Kærne (kernel) initiering, indlæsning af serviceprogrammer og Windows opstarts fase.

Processen er forbi når bruger logger på.

Initiering af Kærnen (kernel).
I denne fase bliver Kærne og enhedsdrivere initieret. Når vi når til denne del af opstarten, er skærmen blå. Efter at Kærnen er færdig med at initiere sig selv, initierer den de drivere der er blevet læst ind under opstartsdelen af NTLDR (Start=0). Derefter kopierer Kærnen CurrentControlSet delen af Registry til Clone control set. Så opretter den HARDWARE delen af Registry af de oplysninger den har hentet fra NTDETECT.COM.

Til sidst vil Kærnen læse ind og initiere de drivere der er sat op til at starte under initiering af systemet (Start=1, som tastatur, mus, skærm etc.).

Indlæsning af Serviceprogrammer
Under indlæsning af serviceprogrammerne, vil sessions håndteringen (SMSS.EXE) starte. Sessionshåndteringen vi fortsætte med at forberede hard disken og selve Windows 2000 grænsefladen. Den læser og kører de programmer der er listet under HKEY_LOCAL_MACHINE\CurrentControSet\Sessions Manager\BootExecute. Som standard vil denne liste indeholde filen AUTOCHECK.EXE der kører en check af hver disk og partition.

Efter at den har gennemført alle undersøgelser af hard diskerne, vil SessionManager oprette sidefilen (pagefile.sys) som defineret i HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Session Manager\Memory Management.

Den næste opgave til Session Manager er at læse ind SOFTWARE delen af Registry. Derefter læser den ind de nødvendige undersystemer,s om defineret i HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Session Manager\SubSystems\Required. Som standard vil subsystemet Win32 være påkrævet.

Til sidst læser den ind og initierer alle drivere med en start værdi på 2 i Registry.

Windows Subsystems startfase
Når Win32 subsystemet starter, vil det automatisk læse ind WINLOGON.EXE, der i sin tur starter LocalSecurityAuthority (LSASS.EXE). LSA er den centrale del i Windows 2000's sikkerhedssystem og viser op logind boksen CTRL+ALT+DEL.

Det næste der sker er at ServiceProgram Kontrolleren (SCREG.EXE) starter. Den scanner Registry for serviceprogrammer der er markeret at skulle starte automatisk, som f.eks. SERVICES.EXE, som starter Workstation og Server serviceprogrammerne. Disse serviceprogrammer læses ind afhængig af deres afhængighed (deres indstilling for DependOnGroup og/eller DependOnService).

Bruger logger på
Efter at bruger har logget på, kopierer Kærnen Clone delen af Registry til LastKnownGood. Hvis bruger ikke kan logge på, vil CLONE delen ikke kopieres til LastKnownGood.

Bemærk: Systemet betragter ikke opstarten for "god" før CLONE delen af Registry er kopieret til LastKnownGood

Kommentar
Fra : lilletroll

Dato : 27-03-07 02:37

hmmm
jeg har læst det i et pc blad engang at man ganske simplet kan gå ind og endre et sted som jeg ikke husker men ved og gøre det bliver win xp opstart siden ikke vist , og jeg gjorde det dengang men nu husker jeg ikke hvordan mere.

det der skedte var at istedet for at der bliver vist en skærmbillede under opstart hvor der står win xp så var siden bare sort.