/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Dvd+R eller Dvd-R?
Fra : Lennie
Vist : 280 gange
100 point
Dato : 10-01-03 21:21

hvad er forreskellen på DVD+R og DVD-R og hvad er bedst?

Kommentar
Fra : xou

Dato : 10-01-03 21:28

hej !
kan du engelsk så læs det her(det er bedre end jeg oversætter mm):
http://www.proh.com/DVD_and_CD_compatibility_chart.shtml#dvd-rw_dvd+rw

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 10-01-03 21:40

Hej Lennie

Jeg synte du skal starte med at læse dette indlæg, der bliver dit spørgsmål næsten bedst besvaret:

http://www.kandu.dk/dk/spg/9200

Min holdning er at begge standarder har deres fordel. Derfor er det rigtige drev for mig SONY'S DRU500 pris ca 3.400 kr
da den kan klare alle formaterne. Men prøv at læse på det og så spørg endelig hvis der er noget du vil have uddybet

mvh srhansen

Accepteret svar
Fra : Master_of_KeFir

Modtaget 110 point
Dato : 10-01-03 21:52

Ligsom med CDerne har producenetrne gået sammen for at blive enige om en fælles standard for DVDer så de kan bruge i hinandens produkter
Det oprindelige standarder er der var blevet enighed om, har ikke været god nok til at følge udviklingen og man har derfor lavet tillæg til dem.

DVD-RAM
Den ældste standard. Kan kun skrive 2.6 Gb. Til gengæld kan disken vendes, så man opnår over 5 Gb pr. disk.
Medierne er følsomme, kræver caddy og kan kun læses af nogle få DVD-drev. Støttes af bl.a. Toshiba, Pioneer og Panasonic.

DVD-R
Standarden for engangs-skrivning på DVD. Heller ikke her er der mange færdige produkter. Medierne kan læses af stort set alle DVD-drev.

DVD-RW
En nyere standard, som bl.a. andet støttes af Pioneer og Sony. DVD-RW indebærer: Skrivning på en DVD og genskrivning på en CD. Medierne kan læses af en del DVD-drev.

DVD+RW
Den nyeste standard - og den, de fleste sætter deres lid til.
Her taler vi genskrivning på både DVD og CD.
Der er ikke mange produkter på hylderne endnu; men der er bred opbakning til DVD+RW hos producenterne (HP, Sony, Philips, Yamaha m.fl.). Medierne kan læses af en lang række DVD-drev.

Mvh, Ke'Fir, m.a.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 11-01-03 07:55

Lennie wrote:
> hvad er forreskellen på DVD+R og DVD-R og hvad er bedst?

Der er en gruppe til den slags spørgsmål, den hedder;

dk.edb.hardware.drev.dvd

Det er muligt at kandu.dk ikke har den gruppe, brug en rigtig
news-server istedet, din internet-udbyder har sandsynligvis en.