Jeg savner ...
Fra : Kurt Hansen

Dato : 24-11-11 12:20

En af de ting jeg savner (og jeg fortæller ikke hvilket styresystem jeg
brugte før ... men det var hverken OS/2 eller Linux!) er at kunne
højreklikke på skrivebordet eller i en mappe og vælge at oprette en ny
fil lige her og i en fly-out vælge hvilken filtype det skal være.

Findes det ikke i Mac OS Warewolf, eller hvad det nu hedder (10.6.8).
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Ukendt

Dato : 24-11-11 12:35

Hej,

> En af de ting jeg savner (og jeg fortæller ikke hvilket styresystem jeg
> brugte før ... men det var hverken OS/2 eller Linux!)

Det er heller ikke særligt interessant.

> [...]
> fil lige her og i en fly-out vælge hvilken filtype det skal være.
> Findes det ikke i Mac OS Warewolf, eller hvad det nu hedder (10.6.8).

Nej, det kan man ikke. Systemet kalder Lion. Hvis du lægger mærke til
det vil du opdage, at alle systemerne er opkaldt efter kattedyr. En ulv
falder altså helt udenfor.

Du kan installere ekstraprogrammer som giver dig den muligheder, du
søger. Det kan være programmer som Neu, Document Palette og NuFile.

jens@mermaidconsulting.dk,
http://www.mermaidconsulting.com/

Fra : Chano Andersen

Dato : 24-11-11 15:23

Den 24/11/11 12.34, Jens Kristian Søgaard skrev:

> Nej, det kan man ikke. Systemet kalder Lion. Hvis du lægger mærke til
> det vil du opdage, at alle systemerne er opkaldt efter kattedyr. En ulv
> falder altså helt udenfor.

Ikke bare kattedyr, men eksisterende kattedyr, hvorfor en varulv må
siges at falde LANGT udenfor. ;)

- Chano Andersen

Fra : Jesper Ørsted

Dato : 24-11-11 16:09

Kurt Hansen <kurt@ugyldig.invalid> wrote:

> [...]
> fil lige her og i en fly-out vælge hvilken filtype det skal være.
>
> Findes det ikke i Mac OS Warewolf, eller hvad det nu hedder (10.6.8).

Nej, brug terminalen: touch /Desktop/Dokument.doc
--
Jesper
Hvad udad tabes skal indad vindes.

Fra : Kurt Hansen

Dato : 24-11-11 16:29

Den 24/11/11 16.08, Jesper Ørsted skrev:

> Nej, brug terminalen: touch /Desktop/Dokument.doc

Jæuw, men hvor smart og bekvemt er det nu lige det er? Ok, sådan har
Apple valgt det og det kan jeg jo ikke gøre noget ved
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Ukendt

Dato : 24-11-11 17:28

Hej,

> Jæuw, men hvor smart og bekvemt er det nu lige det er? Ok, sådan har
> Apple valgt det og det kan jeg jo ikke gøre noget ved

Det er da ikke noget Apple har valgt. Sikke noget vrøvl!

Fra : Kurt Hansen

Dato : 25-11-11 05:30

Den 24/11/11 17.28, Jens Kristian Søgaard skrev:
> Hej,

> Det er da ikke noget Apple har valgt. Sikke noget vrøvl!

Nå nej, for hunnan da, det glemmer jeg hele tiden. Sorry. Microsoft har
så bare /valgt/ at gøre det betydeligt nemmere i Windows
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Ukendt

Dato : 25-11-11 08:17

Hej,

> Nå nej, for hunnan da, det glemmer jeg hele tiden. Sorry. Microsoft har
> så bare /valgt/ at gøre det betydeligt nemmere i Windows

Jeg begynder at forstå, at du muligvis bare har lyst til at brokke dig
for at brokke?

Du stiller et spørgsmål til noget som er en standardfeature i Windows,
men ikke i Mac OS X. Jeg forklarer, at det ikke er standard - men giver
dig hele 3 muligheder for tredjepartssoftware som giver samme mulighed.
Den ene er gratis og de to andre betalings med massevis af features.

Istedet for at installere et af dem, så vælger du i stedet at brokke dig
over at Apple er så og så formynderiske og de vælger sådan at du ikke må
have det godt med din computer. Jeg forstår det ikke. Hvis du vitterligt
synes sådan, så bliv da ved med at bruge Windows. Der er jo ingen der
tvinger dig til at leve med Mac OS X.

Fra : Kurt Hansen

Dato : 25-11-11 09:34

Den 25/11/11 08.16, Jens Kristian Søgaard skrev:
> Hej,

> Jeg begynder at forstå, at du muligvis bare har lyst til at brokke dig
> for at brokke?

Noget lignende har du efterhånden skrevet til mig mange gange.

> Du stiller et spørgsmål til noget som er en standardfeature i Windows,
> men ikke i Mac OS X.

Jeg vidste jo /ikke/ at det ikke var en feature/mulighed på Mac. Det var
faktisk lige præcist det jeg spurgte om i mit indlæg. Kan man det, eller
kan man ikke det?

> Jeg forklarer, at det ikke er standard - men giver
> dig hele 3 muligheder for tredjepartssoftware som giver samme mulighed.
> Den ene er gratis og de to andre betalings med massevis af features.

Og tak for det. Jeg vil da overveje at kigge på dem, nu da det er
fastslået, at det ikke er en mulighed i selve OS'et.

> Istedet for at installere et af dem, så vælger du i stedet at brokke dig
> over at Apple er så og så formynderiske og de vælger sådan at du ikke må
> have det godt med din computer. Jeg forstår det ikke.

Nej, ironien gik hen over hovedet på dig.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Ukendt

Dato : 25-11-11 10:47

Hej,

> Noget lignende har du efterhånden skrevet til mig mange gange.

Jeg tæller ikke.

> Jeg vidste jo /ikke/ at det ikke var en feature/mulighed på Mac. Det var
> faktisk lige præcist det jeg spurgte om i mit indlæg. Kan man det, eller
> kan man ikke det?

Prøv at læs mit svar. Jeg svarer dig præcist på, at det ikke er standard
på Mac, nej.

> Nej, ironien gik hen over hovedet på dig.

Er du nu helt sikker på, at det var ironi?

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 24-11-11 18:07

Kurt Hansen <kurt@ugyldig.invalid> wrote:

> Jæuw, men hvor smart og bekvemt er det nu lige det er? Ok, sådan har
> Apple valgt det og det kan jeg jo ikke gøre noget ved

Det er måske en lille ting, men du hænger stadig fast i dine vaner fra
windows. Enten så skifter man helt, og "omfavner" måden at gøre tingene
på eller også skifter man tilbage. Ellers bliver man bare ved med at
sætte begrænsninger for sig selv ...

/thomas

Fra : Kurt Hansen

Dato : 25-11-11 06:16

Den 24/11/11 18.06, Thomas von Hassel skrev:

> [...]
> windows. Enten så skifter man helt, og "omfavner" måden at gøre tingene
> på eller også skifter man tilbage. Ellers bliver man bare ved med at

Nå ja, jeg spurgte jo osse bare.

--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 25-11-11 07:44

Kurt Hansen <kurt@ugyldig.invalid> writes:

> NÃ¥ nej, for hunnan da, det glemmer jeg hele tiden. Sorry. Microsoft
> har så bare /valgt/ at gøre det betydeligt nemmere i Windows

Kommer an på hvad du vil. Hvad nu hvis du fx vil oprette en ny
AIFF-lydfil?

Det er kun "nemmere" fordi du har besluttet at det synes du det er. Jeg
bruger personligt aldrig den funktinonalitet i Windows.

Savner du aldrig Spotlight når du kommer til Windows, til at finde ting
med? Eller synes du det er sjovere at klikke rundt og lede?

Fra : Kurt Hansen

Dato : 25-11-11 09:30

Den 25/11/11 07.43, Thorbjørn Ravn Andersen, 20111125 skrev:

> Kommer an på hvad du vil. Hvad nu hvis du fx vil oprette en ny
> AIFF-lydfil?

Tø-hø, sarkasme bruger jeg jo selv, så hvorfor ikke?

> Det er kun "nemmere" fordi du har besluttet at det synes du det er.

Visse-vasse. Højreklik+klik er vel en anelse nemmere end først at åbne
et terminalvindue og skrive en kommando, som men jo skal kunne huske i
hovedet.

> Jeg bruger personligt aldrig den funktinonalitet i Windows.

Okay.

> Savner du aldrig Spotlight når du kommer til Windows, til at finde ting
> med?

Jeg bruger ikke Windows, så svaret er nej.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Tor Einar Samdahl

Dato : 25-11-11 09:59

On Fri, 25 Nov 2011 09:29:38 +0100, <Kurt Hansen> wrote:

> Visse-vasse. Højreklik+klik er vel en anelse nemmere end først at åbne
> et terminalvindue og skrive en kommando, som men jo skal kunne huske i
> hovedet.

Terminalforslaget var jo noget komplisert, men det er da ikke eneste
måten å opprette et dokument på. De fleste mennesker starter nok
programmet, skriver dokumentet, og lagrer det der de vil.

--
Tor Einar Samdahl
"As usual I haven't really thought this out"

Fra : Kurt Hansen

Dato : 25-11-11 10:05

Den 25/11/11 09.58, Tor Einar Samdahl skrev:

> Terminalforslaget var jo noget komplisert, men det er da ikke eneste
> måten å opprette et dokument på. De fleste mennesker starter nok
> programmet, skriver dokumentet, og lagrer det der de vil.

Hvis man alligevel befinder sig dybt nede i hierarkiet i et
Finder-vindue, kan det være en fordel at højreklik+klik, skrive et
filnavn og derpå dobbeltklikke så programmet åbner. Når man så har
redigeret dokumentet, klikker man bare på gem.

Alternativt skal man åbne programmet, redigere og når filen så skal
gemmes, skal min klikke sig vej hen til det sted man vil have den til at
ligge.

Der spares nogle klik og noget navigation. Ikke meget, men nok til at
det er noget jeg har brugt meget i mit tidligere liv.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Jesper Ørsted

Dato : 25-11-11 11:28

> [...]

> Der spares nogle klik og noget navigation. Ikke meget, men nok til at
> det er noget jeg har brugt meget i mit tidligere liv.

Heller ikke svært med terminalen:

skriv: touch(mellemrum)(tag fat i mappesymbolet i den mappe du er i og
træk ned i terminalen for at skrive stien)(slet overskydende
mellemrum)/filnavn.endelse(tast retur)

Meget enkelt!

Fra : Øyvind Rise

Dato : 25-11-11 12:24

> [...]

> Alternativt skal man åbne programmet, redigere og når filen så skal
> gemmes, skal min klikke sig vej hen til det sted man vil have den til at

Dra/drop (dra-og-slip) ikonet til Findervinduet du vil gemme i over i
Gem-dialogen og den vil endre filplacering derhen. Er vinduet åpent er
det det lille ikonet i top av Finder-vinduet som dras over og slippes.

> Der spares nogle klik og noget navigation. Ikke meget, men nok til at
> det er noget jeg har brugt meget i mit tidligere liv.

--
Øyvind Rise