Den vennesæle Goethe-lærling, Nietzsche
Fra : Bo Warming

Dato : 23-11-11 04:49

Den vennesæle Goethe-lærling, Nietzsche
Nietzsche er kendt for extrem anti-moral, men havde som
ungdomsambition at skrive bøger, som rummede det man ku savne i andre
bøger
Den mest læste og slidte bog i hans bibliotek var Goethes "Faust" og
han var så spinoza-ateitisk som han, men respekterede kirken for dens
æstetik og musiktradition. Han skrev tysk snusfornuft men på et højt
plan som Goethes og altid lidt mere fornyende. Hans smerteplagede
helbred drev ham til extremiteter, men aldrig sindsyge - kun
eksperimenterende brainstorming.
Hans aparte udsagn om at medbringe pisken ved besøg hos kvinder, var
om humorens udfordringer, for det er til kvindens eget bedste at hun
ikke ignoreres af mande-vid, men inviteres med ind på intelektets
legeplads og får modspil til det sladder-vid, hvor hun er overlegen.
Han blev professor som 22årig og deltog i selskabsliv hvor
kirsten-gifteknive kappedes om at finde en kone til ham. Som Beethoven
skrev han sonater til sine kærester. Han var for sær til at nogen gad
få børn med ham.

Hvor man ikke mere kan elske, der skal man - gå forbi" Nietzsche
   Aldrig krøb jeg for de mægtige og løj jeg, så løj jeg af
kærlighed. Derfor er jeg glad selv på vinterlejet. Nietzsche
   Medlidenhed skaber kvalm luft for alle frie sjæle. De godes
dumhed er nemlig undgrundelig Nietzsche
   Og således lader man de små børn komme til sig selv, for at
man i tide kan afholde dem fra at elske sig selv. Sådan mager tyngdens
ånd det Nietzsche
   Skal jeg endelig være medlidende, da helst på afstand.
Nietzsche
   Hvad der er godt og ondt, det ved endnu ingen - undtagen vel
den skabende. Nietzsche
   Hvad livet lover os, det vil vi holde overfor livet Nietzsche
   Man skal ikke nyde hvor man ikke giver noget at nyde. Og man
skal ikke ville nyde Nietzsche