slum turisme
Fra : ;o)-max-

Dato : 22-11-11 07:48

Berlingske havde en artikel om slum turisme - den var kvalm.

Men det til side - er der nogen som helst forskel på at besøge
en landsby hvor folk har ben i næsen eller ringe om halsen,
store læber eller om de bor 10 i et værelse på 10 m2 og som
skider uden for døren. Stammefolk har været et yndet turist mål
længere end jeg har levet, jeg har hele mit liv rejst i lande hvor
folk levede helt anderledes - hva er balladen med at besøge folk
i slum kvartererne. Anders Lund-Madsen sked julenisser over
artiklen i Berlingske, men hva er forskellen, på en slum beboer
og en klassisk Inuit eller et besøg i en Samer hytte i lapland.
-max-

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 22-11-11 16:41

On Tue, 22 Nov 2011 06:48:26 -0800 (PST), "-max-"
<smileymaxphoto@gmail.com> wrote:

> men hva er forskellen, på en slum beboer
>og en klassisk Inuit eller et besøg i en Samer hytte i lapland.
Man har en "tro" på at en Inuit og / eller en Samer bor som de ønsker
og som de altid har gjort.
Dem der bor i slum antages at de ikke ønsker at bo der hvor de nu bor.

Man kan sige at første gruppering muligvis er stolte over at vise
hjemmet frem, hvor de sidste ikke har samme føelse ved at vise hjemmet
frem.

/Hans

Fra : ;o)-max-

Dato : 22-11-11 09:05

On Nov 22, 4:40 pm, Hans Kjaergaard <hans.k2tek...@post5.tele.dk>
wrote:

> Man har en "tro" p at en  Inuit og / eller en Samer bor som de nsker
> og som de altid har gjort.
> Dem der bor i slum antages at de ikke nsker at bo der hvor de nu bor.
>
> Man kan sige at f rste gruppering muligvis er stolte over at vise
> hjemmet frem, hvor de sidste ikke har samme f else ved at vise hjemmet
> frem.
>
> /Hans

Go pointe - og den kan måske føres videre til negere med ben i næsen,
indianere i amazones, osv osv osv.. Et af Københavns store turistmål
er Christiania - de er sku osse en flok stolte hønisser - det er
kærligt ment..

Men der er jo et crux - slummen har åbnet dørene og modtager
turisterne
med smil og gæstfrihed - der er ikke noget i artiklen om at folk
opfører
sig aggressivt eller at de blir udstillet modvilligt. Bare fordi du
måske
ville føle det ydmygende - for dem er det måske underholdende at se
hvide
turister rynke på næsen og hoppe over pøllerne i skide renden.

Vi kan jo tro hva vi vil - men faktum er at de tager i mod turister
med
åbne arme. Så hvorfor sku vi ikke besøge dem - og hvorfor sku vi som i
Anders Lund-Madsens satire ikke tage på ferie i Dafur og nyde de
lokales
daglige gøremål og hvordan de brødføder en familie på en skål ris og
snavset vand. Hvad er forbrydelsen ved at se den side af tilværelsen.
-max-

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 23-11-11 15:08

-max- skrev:

> Vi kan jo tro hva vi vil - men faktum er at de tager i mod turister
> med åbne arme.

Hvorfor tror du?

> Hvad er forbrydelsen ved at se den side af tilværelsen.

Der er ikke nogen forbrydelse. Du nævnte tidligere dem med
ringe om halsen, hvilken er en meget populær
turistattraktion i det nordlige Thailand. Personligt bryder
jeg mig ikke om den form for turisme, det minder mig for
meget om zoo.

Men det er en svær problemstilling, for mange af dem lever
af turisterne - ligesom dyrene i zoo er afhængige af de
besøgende.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Hold din drømmeferie i Thailand. Find tips og info på:

Fra : Martin Larsen

Dato : 23-11-11 11:52

Hans Kjaergaard wrote:

> Man kan sige at første gruppering muligvis er stolte over at vise
> hjemmet frem, hvor de sidste ikke har samme føelse ved at vise hjemmet
> frem.

Det har du nok ret i.

Men det minder mig om engang jeg var i Marokko for mange år siden. Vi
blev inviteret hjem til nogle landsbyboere langt langt væk fra alting,
og det var et yderst primitivt hjem. Meget primitivt!

Men de var tydeligvis stolte af deres hjem alligevel, og jeg vil ikke
udelukke at _nogle_ slumboere faktisk er stolte af det de trods alt har.

Fra : ;o)-max-

Dato : 24-11-11 07:42

On Nov 23, 11:52 am, Martin Larsen <martin+spamfree
+lar...@bigfoot.com> wrote:

> [...]
>
> Men de var tydeligvis stolte af deres hjem alligevel, og jeg vil ikke
> udelukke at _nogle_ slumboere faktisk er stolte af det de trods alt har.

Det er sjovt. Jeg tror egentligt folk er "stolte" over at de
er gode mennesker. Det er måske noget vi har glemt. Vi vurderer
ikke længere på hvad man er, men på hvor meget man har.
-max-

Fra : ;o)-max-

Dato : 24-11-11 08:58

On Nov 23, 3:07 pm, Kim Ludvigsen <use...@kimludvigsen.dk> wrote:

> [...]
>
> Men det er en svær problemstilling, for mange af dem lever
> af turisterne - ligesom dyrene i zoo er afhængige af de

Jeg forstår ikke rigtig den med zoo - men det er vel også
den pointe Anders Lund-Madsen prøver at formidle. ØV !!!

Du gør det som Mahatma Gandhi udnyttede hos briterne, deres
manglende evne for at se tingene fra den anden side og specielt
den svaghed vi i vesten har, at vurdere mennesker i forhold til
det de har og ikke hvor meget de har mellem ørerne.

Det er uforskammet at sammenligne intelligente mennesker
med dyr, men vær vis på at de fleste af dem er klar over
at det er det du gør. Det er på tide du møder mennesker
og respekterer dem som ligeværdige.

Og hvis de kan tjene penge på at du vil besøge dem, så
lyder det som om de har helt tjek på det, ligsom dem der
lever af turisme i Skagen.
-max-

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 24-11-11 18:51

-max- skrev:

> Jeg forstår ikke rigtig den med zoo - men det er vel også
> den pointe Anders Lund-Madsen prøver at formidle. ØV !!!

Den er da ellers oplagt. De udstilles for nysgerrige
besøgende, der til gengæld sørger for, at de får mad på bordet.

> Det er uforskammet at sammenligne intelligente mennesker
> med dyr, men vær vis på at de fleste af dem er klar over
> at det er det du gør. Det er på tide du møder mennesker
> og respekterer dem som ligeværdige.

Jeg tror, at du misforstår mig.

> Og hvis de kan tjene penge på at du vil besøge dem, så
> lyder det som om de har helt tjek på det, ligsom dem der
> lever af turisme i Skagen.

Det er ikke helt det samme, men ok.