Kombineret genvej?
Fra : Kurt Hansen

Dato : 22-11-11 11:22

Vi har nogle dokumenter som ligger i et hierarki af mapper og
undermapper, men har dagligt behov for at liste alle disse filer komplet.

I praksis hersker den uvane at have dem liggende begge steder, men det
er jo uhensigtsmæssigt, når/hvis nogle af dem ændrer sig.

En almindelig genvej til en fil eller en mappe kan man jo bare trække ud
på skrivebordet eller et andet sted, men kan man få en genvej til at
være genvej til x-antal filer med forskellig placering?
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Kurt Hansen

Dato : 22-11-11 11:56

Den 22/11/11 11.22, Kurt Hansen skrev:
> [...]
> på skrivebordet eller et andet sted, men kan man få en genvej til at
> være genvej til x-antal filer med forskellig placering?

Jeg får en idé! I stedet for at lave en genvej, kan jeg gemme en
søgning. En test afslører, at .SavedSearch-filer er i XML-format og her
finder jeg bl.a. følgende:

<string>((((* = "jpg*"cdw || kMDItemTextContent = "jpg*"cdw)))
&amp;&amp; (true)) &amp;&amp; ((* = "jpg*"cdw || kMDItemTextContent =
"jpg*"cdw))</string>

Her har jeg søgt efter .jpg, men jeg kunne jo skrive *.*, så alle filer
i en mappe med undermappe kommer som søgeresultat.

Nu er der ded, at jeg aldrig har fundet ud af hvad Mac-pendanten er til
*.* i Windows. Det betyder "Find alle filer, uanset fornavn og efternavn".
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Ukendt

Dato : 22-11-11 14:11

Hej,

> Jeg får en idé! I stedet for at lave en genvej, kan jeg gemme en
> søgning.

Det er det mest logiske, ja.

> En test afslører, at .SavedSearch-filer er i XML-format og her

Lad som udgangspunkt være med at redigere i XML-filen direkte. Det er
ikke meningen.

> [...]
> *.* i Windows. Det betyder "Find alle filer, uanset fornavn og efternavn".

Det er ikke helt korrekt - den sådan helt præcise tolkning vil være, at
man skal finde alle filer MED et "efternavn" uanset "fornavn" og
"efternavn".

Måden du laver din søgning på er følgende:

A) For at finde alle filer uanset om de har efternavn eller ej:

1) Åbn Finder og klik dig frem til det ønskede bibliotek

2) Skriv noget i søgefeltet, så du får søgefelterne frem.

3) Klik på at der skal søges i det valgte bibliotek istedet for "This Mac".

4) Klik på at der skal søges på "File Name"

5) Tryk på det lille plus for at tilføje et ekstra søgekriterie

6) Vælg "File visibility" og vælg "Visible or Invisible"

7) Fjern det du skrev i det oprindelige søgefelt, så det er tomt igen.

8) Tryk på "Save" for at gemme din søgning

Eller alternativt:

B) For at finde alle filer MED et efternavn:

1) Åbn Finder og klik dig frem til det ønskede bibliotek

2) Skriv et punktum i søgefeltet, så du får søgefelterne frem.

3) Klik på at der skal søges i det valgte bibliotek istedet for "This Mac".

4) Klik på at der skal søges på "File Name"

5) Tryk på "Save" for at gemme din søgning

jens@mermaidconsulting.dk,
http://www.mermaidconsulting.com/

Fra : Kurt Hansen

Dato : 22-11-11 14:39

Den 22/11/11 14.10, Jens Kristian Søgaard skrev:
> Hej,

> Det er det mest logiske, ja.

Hyraaa, endelig noget en Mac- og en gammel Winmand kan blive enige om

> Lad som udgangspunkt være med at redigere i XML-filen direkte. Det er
> ikke meningen.

Jeg er i bund og grund anarkist og prutter højt og flot på hvad "der er
meningen", men selvfølgelig ... hvis der er en smartere måde ...

> Det er ikke helt korrekt - den sådan helt præcise tolkning vil være, at
> man skal finde alle filer MED et "efternavn" uanset "fornavn" og
> "efternavn".

En lille, men vigtig detalje for en Mac-mand. På Windows ville en fil
uden extension være utænkelig, hvadenten der er valgt at endelse skal
vises eller ej.

> Måden du laver din søgning på er følgende:

[råsnip]

> [...]
>
> 4) Klik på at der skal søges på "File Name"
>
> 5) Tryk på "Save" for at gemme din søgning

Yabber, det er sådan jeg gør.

To ting irriterer mig:

Hvorfor kommer søgefelterne først frem når søgningen /er/ startet?

Kan jeg ikke vælge den modsatte default: at den søger i filnavne i
stedet for indhold? Hos mig fordeler søgninger sig med 90/10% i forhold
til hvad der er gældende som standard. Er der ikke en ini-fil eet eller
andet sted man kan fuske med?
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Ukendt

Dato : 22-11-11 14:59

Hej,

> Hyraaa, endelig noget en Mac- og en gammel Winmand kan blive enige om

Nu ved jeg ikke lige om jeg er at betegne som Mac-mand.

> Jeg er i bund og grund anarkist og prutter højt og flot på hvad "der er
> meningen", men selvfølgelig ... hvis der er en smartere måde ...

Det er derfor du ender i problemer. Når jeg skriver at det ikke er
meningen, er det fordi jeg ikke regner med at du vil kunne styre det.

> En lille, men vigtig detalje for en Mac-mand. På Windows ville en fil
> uden extension være utænkelig, hvadenten der er valgt at endelse skal
> vises eller ej.

Prøv for engangs skyld at glemme dit vrøvl om at dele hele verden op i
"Mac-mennesker" og "Windows-mennesker".

Det er OGSÅ sådan på Windows. Det er ikke noget særligt Mac (det er i
øvrigt også sådan på et tons andre systemer).

Du kan SAGTENS have en fil uden extension på Windows.

> Hvorfor kommer søgefelterne først frem når søgningen /er/ startet?

Sandsynligvis for at hele skærmen ikke skal være fyldt op med
søgefelter, man ikke skal bruge til noget.

> [...]
> stedet for indhold? Hos mig fordeler søgninger sig med 90/10% i forhold
> til hvad der er gældende som standard. Er der ikke en ini-fil eet eller

Hvis du er vant til at trykke cmd-f for at søge, kan du bare trykke
cmd-shift-f. Så søger den på filnavn istedet for indhold.

Hvis du vil have det gemt som en system default istedet, kan du prøve at
google det. Der er flere mulige løsninger, som fx. at redigere i
default_smart.plist for Finder. Det er dog ikke noget som du skal gøre,
hvis du ikke ved, hvad du laver.

Fra : Tor Einar Samdahl

Dato : 22-11-11 11:58

On Tue, 22 Nov 2011 11:22:06 +0100, <Kurt Hansen> wrote:
> [...]
> på skrivebordet eller et andet sted, men kan man få en genvej til at
> være genvej til x-antal filer med forskellig placering?

Spørs jo hva slags filer det er, men de fleste teksteditorer har jo
mulighet til å samle tekstfiler i et prosjekt.

Men er det ikke snakk om tekstfiler er det vel greiest å bare lage alias
til de enkelte filene og samle alle aliasene i en folder på f.eks
skrivebordet.

(jeg bruker i alle fall siste løsning for en del dokumenter og regneark,
mens førstnevnte for en del tekstfiler).
--
Tor Einar Samdahl
"As usual I haven't really thought this out"

Fra : Kurt Hansen

Dato : 22-11-11 14:08

Den 22/11/11 11.58, Tor Einar Samdahl skrev:

> Spørs jo hva slags filer det er

Det kan være enten/eller/både/og grafik-filer, PDF, Wordfiler (doc og
docx) m.m.

> men de fleste teksteditorer har jo
> mulighet til å samle tekstfiler i et prosjekt.

Ikke forstået?
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Øyvind Rise

Dato : 22-11-11 13:08

Kurt Hansen <kurt@ugyldig.invalid> wrote:

> Vi har nogle dokumenter som ligger i et hierarki af mapper og
> undermapper, men har dagligt behov for at liste alle disse filer komplet.

Det er nok mange måter å gjøre dette på, men selv bruker jeg
teksteditoren TextWrangler
<http://www.barebones.com/products/textwrangler/> til å lage en liste
over filnavn, mappenavn og struktur for en gitt mappe. Menyvejen er
Edit->Insert->Folder listing...

> I praksis hersker den uvane at have dem liggende begge steder, men det
> er jo uhensigtsmæssigt, når/hvis nogle af dem ændrer sig.

Fristende å foreslå aliaser eller links, men de skal også administreres

> En almindelig genvej til en fil eller en mappe kan man jo bare trække ud
> på skrivebordet eller et andet sted, men kan man få en genvej til at
> være genvej til x-antal filer med forskellig placering?

Nei. Men du kan alltids gruppere aliaser/gjenvejer i egne mapper.

--
Øyvind Rise

Fra : Kurt Hansen

Dato : 22-11-11 14:30

Den 22/11/11 13.07, Øyvind Rise skrev:

> [...]
> <http://www.barebones.com/products/textwrangler/> til å lage en liste
> over filnavn, mappenavn og struktur for en gitt mappe. Menyvejen er

Jo, men den liste gælder jo kun i < 1 sekund og man skal sterte
TextWrangler op hver gang?

> Fristende å foreslå aliaser eller links, men de skal også administreres

Det er lige gået op for mig, at det I andre kalder alias'er er det jeg
kalder genveje. Man kan markere alle filerne i en mappe og lave genveje
i eet hug, men sekundet efter, kan der jo være kommet en ny fil til i
hierarkiet.

Jo jo, greit, men ...
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Øyvind Rise

Dato : 22-11-11 16:38

Kurt Hansen <kurt@ugyldig.invalid> wrote:

> Jo, men den liste gælder jo kun i < 1 sekund og man skal sterte
> TextWrangler op hver gang?

Ja, dagligt. Jeg hadde klart det

> [...]
> kalder genveje. Man kan markere alle filerne i en mappe og lave genveje
> i eet hug, men sekundet efter, kan der jo være kommet en ny fil til i

Aha! Tjek ut Folder Action. Hver gang det skjer en endring i en gitt
mappe utføres et skript eller handling, som eksempelvis endrer eller
lager en ny liste over de mappene du vil ha oversikt over.

<http://www.simplehelp.net/2007/01/30/folder-actions-for-os-x-explained-
with-real-world-examples/>

--
Øyvind Rise

Fra : Øyvind Rise

Dato : 22-11-11 18:18

Øyvind Rise <oyvind.rise@bio.uio.no> wrote:

> [...]
> mappe utføres et skript eller handling, som eksempelvis endrer eller
> lager en ny liste over de mappene du vil ha oversikt over.

Den opskriften var noe arkaisk. Fant en lenke til noe mer aktuelt:

<http://macs.about.com/od/diyguidesprojects/qt/addfolderaction.htm>

--
Øyvind Rise

Fra : Kurt Hansen

Dato : 23-11-11 06:44

Den 22/11/11 18.17, Øyvind Rise skrev:

> Den opskriften var noe arkaisk. Fant en lenke til noe mer aktuelt:
>
> <http://macs.about.com/od/diyguidesprojects/qt/addfolderaction.htm>

Jeg har villet teste det, men løber ind i det problem, at når jeg
højreklikker på en mappe og vil indstille mappekommandoer (folder
actions på GB'sk) i det vindue der dukker på, forsøger den at connecte
til firmanetværket. Lykkehjulet snurrer, der kommer meddelelse om at
tilslutningen mislykkedes og jeg klikker OK ... og så starter den bare
igen ... og igen ...

Processen kan ikke dræbes med alt-cmd-esc, så jeg må voldslukke maskinen
på the big red button.

På grund af tekniske problemer har jeg i øjeblikket ingen forbindelse
til netværket, så det er jo naturligt nok at det ikke lykkes, men
hvorfor vil den absolut connecte dertil? Det forstår jeg ikke. Er der en
indstilling eet eller andet sted som jeg kan ændre?
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Øyvind Rise

Dato : 23-11-11 09:57

> [...]

> hvorfor vil den absolut connecte dertil? Det forstår jeg ikke. Er der en
> indstilling eet eller andet sted som jeg kan ændre?

Kjenner ikke til noget slikt. Jeg er lige forundret som du er.

Du kunne forsøkt å gøre det samme i en anden bruger-konto, eller forsøkt
at slette to indstillingsfiler som ligger i din lokale Biblioteks-mappe,
under Preferences:

com.apple.FolderActions.plist
com.apple.FolderActionsSetup.plist

Og dernæst logge ut og ind igen.

--
Øyvind Rise

Fra : Kurt Hansen

Dato : 23-11-11 10:30

Den 23/11/11 09.56, Øyvind Rise skrev:

> [...]
>
> Du kunne forsøkt å gøre det samme i en anden bruger-konto, eller forsøkt
> at slette to indstillingsfiler som ligger i din lokale Biblioteks-mappe,

Sidstnævnte var der ikke, men jeg slettede FolderActions.plist, loggede
ud og ind og nu virker det. Heureka!!!

FolderActionsSetup.plist er ikke dukket op. /Skal/ den være der?

Takk for hjelpen.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Øyvind Rise

Dato : 23-11-11 12:49

> Sidstnævnte var der ikke, men jeg slettede FolderActions.plist, loggede
> ud og ind og nu virker det. Heureka!!!

Godt!

> FolderActionsSetup.plist er ikke dukket op. /Skal/ den være der?

Tror den kommer av seg selv når du begynner at gøre ytterligere valg i
Folder Actions.

Som du sikkert så kunne du velge en mal (rids, udkast, skitse) til et
skript som viste en dialog hver gang en fil eller mappe ble opprettet i
den mappen som ble overvåket (du kan overvåke flere mapper på samme
måde). Om du også skulle trenge at det legges til handling ved sletting
er prosedyrekallet: on removing folder items

<http://hintsforums.macworld.com/showthread.php?t=84757>

Jeg har ingen nyere systemversjon foran med nå, men du kan forøvrig
sjekke om Automator har mulighed for at lave Folder Action arbeidsflyt.
I 10.7 mener jeg det er et valg man kan gøre ved opstart av Automator.

NB: Tror ikke Folder Action vil oppdage endringer som gøres av av en
anden prosess på nettverket. Som muligens FTP, fildeling og så videre.

--
Øyvind Rise

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 22-11-11 13:29

On 22-11-2011 11:22, Kurt Hansen wrote:
> [...]
> på skrivebordet eller et andet sted, men kan man få en genvej til at
> være genvej til x-antal filer med forskellig placering?

Prøv at spørge i unix-gruppen. Dit problem kan sikkert løses med en
oneliner, men du har ikke været så specifik mht hvilke filer og hvilke
oplysninger, hvilken sortering, du skal bruge.

En god start kunne være

find /sti/til/startkatalog/ -ls

MVh. Lars

Fra : Tor Einar Samdahl

Dato : 22-11-11 15:09

On Tue, 22 Nov 2011 14:08:19 +0100, <Kurt Hansen> wrote:

> Ikke forstået?

Fra Textmate.
http://manual.macromates.com/en/working_with_multiple_files#creating_projects_with_tabs

I bunn og grunn er det en editorspesifikk fil som holder oversikt over
filer uansett hvor de er på disken eller på servere, så slipper man å
lete etter hver enkelt fil.

Til dømes har jeg en prosjektfil i BBEdit der jeg linker til fire filer
på to forskjellige servere slik at jeg enkelt kan gjøre endringer på
de to nevnte serverene her på jobben.

Men så lenge vi snakker om andre filer enn tekstfiler er dette neppe
den beste løsningen (og sikkert heller ikke mulig).

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 22-11-11 21:57

Kurt Hansen <kurt@ugyldig.invalid> writes:

> Det kan være enten/eller/både/og grafik-filer, PDF, Wordfiler (doc og
> docx) m.m.

Lav en søgning og gem den.

Fra : Kurt Hansen

Dato : 23-11-11 06:37

Den 22/11/11 21.57, Thorbjørn Ravn Andersen, 20111122 skrev:

> Lav en søgning og gem den.

Præcist det jeg skrev kl. 11:56
--
Venlig hilsen