creatio ex nihilo 1-0 til Gud? Eller står ~
Fra : Vidal

Dato : 21-11-11 15:13

Fra : Lyrik

Dato : 21-11-11 16:28

Den 21/11/11 15.13, Vidal skrev:

> http://www.b.dk/viden/fysikere-skaber-noget-ud-af-intet
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

"Det vil sige fra et fuldstændigt lufttomt vakuum, der er renset for
ethvert atom, enhver partikel."))

Såååå... beholderen bestod ikke af noget stof? Jamen så var der jo
partikler i "det tabsolut tomme"! Man kan vist heller ikke rense et
vakuum for enhver partikel?

Det er iøvrigt sjovt at når man påpeger at der engang må have været
ingenting så fyres en række eder og forbandelser af.
Men nu erkender man at :

"Mange teoretiske fysikere mener nemlig, at hele universet blev til i
kraft af en sådan kvantefluktuation - en lille uregelmæssighed i det
absolut tomme rum, der formentlig var den fysiske realitet "før" Big Bang."

En lille subatomar partikel viser sig hos en svensker, og straks har
svenskeren forklaring på hele universet, med liv og det hele.

"Sort stof" er det mystiske element, "magic and all"! Jeg har lige set
at NASA har afkræftet at der overhovedet skulle eksistere "sort stof",
men at det i stedet skyldes fejlobservationer af rummet.

Mvh
Jens

Fra : Andreas Falck

Dato : 21-11-11 17:36

Lyrik skrev i

> "Sort stof" er det mystiske element, "magic and all"! Jeg har lige set
> at NASA har afkræftet at der overhovedet skulle eksistere "sort stof",
> men at det i stedet skyldes fejlobservationer af rummet.

Ja, der skal en ulamindelig *stærk* tro til for at være ateist!

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 21-11-11 18:02

On 21-11-2011 17:36, Andreas Falck wrote:
> Lyrik skrev i

> Ja, der skal en ulamindelig *stærk* tro til for at være ateist!

Plonk

Fra : Andreas Falck

Dato : 21-11-11 18:25

Lars Kongshøj skrev i

> Plonk

Det var da herligt

Så kommer der jo nok ikke flere dumme kommentar fra den fanatiker ...

Fra : Kert Rats

Dato : 21-11-11 19:14

"Lyrik" <jenserikbech@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> NASA har afkræftet at der overhovedet skulle eksistere "sort stof", men at
> det i stedet skyldes fejlobservationer af rummet.

Har du et link til den nyhed? Jeg kan ikke finde det på webben.

På forhånd tak.

Venligst

Kert Rats

Fra : KL

Dato : 21-11-11 19:50

"Kert Rats" <nat@hestedag.nu> wrote in message

> "Lyrik" <jenserikbech@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Har du et link til den nyhed? Jeg kan ikke finde det på webben.

Umiddelbart lyder det usandsynligt at NASA offentligt skulle publicere sådant
noget. Internt er en anden sag.

De har jo nok ret i at der er noget som holder sammen på tingene, men at man i
Big Bang kosmologi laver en alm. praksis ud af at forklare ting ud fra usynlige
fænomener er en ikke særlig genial løsning.

De har vidstnok set spøgelset, siger de.
http://www.nasa.gov/mission_pages/hubble/news/dark_matter_ring_feature.html

Fra : Lyrik

Dato : 21-11-11 21:45

Den 21/11/11 19.49, KL skrev:

> [...]
> fra usynlige fænomener er en ikke særlig genial løsning.
>
> De har vidstnok set spøgelset, siger de.
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Dit link er fra 15/05/07!???
Det jeg så var fra i år. Altså nyere viden fra skabet.

Det var på en af de nye podcasts på mit AppleTV. Umiddelbart svært at
linke til. Mon ikke jeg må bede jer selv om at se det?

mvH
jens

Fra : Kert Rats

Dato : 22-11-11 00:55

> [...]
>
> Det var på en af de nye podcasts på mit AppleTV. Umiddelbart svært at
> linke til. Mon ikke jeg må bede jer selv om at se det?

Jeg er ikke nogen podcast-ørn eller Apple-tv-kikker, så du må meget gerne
fortælle nærmere om, hvor du har set nyheden fra NASA. Jeg spørger af
positiv interesse. Emnet om sort stof og eksistensen af samme har altid haft
min interesse og nysgerrighed.

Venligst

Kert Rats

Fra : Vidal

Dato : 22-11-11 08:23

Den 22-11-2011 00:54, Kert Rats skrev:
> "Lyrik"<jenserikbech@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Jeg er ikke nogen podcast-ørn eller Apple-tv-kikker, så du må meget gerne
> fortælle nærmere om, hvor du har set nyheden fra NASA.

Der er ingen, der har henvist til NASA. Hvis du vil have dem
involveret, må du selv søge.

> Jeg spørger af
> positiv interesse. Emnet om sort stof og eksistensen af samme har altid haft
> min interesse og nysgerrighed.

Hvad er der galt med:

https://www.google.com/search?source=ig&hl=da&rlz=&q=chalmers+university+of+technology+%22Christopher+Wilson%22+vacuum&oq=chalmers+university+of+technology+%22Christopher+Wilson%22+vacuum&aq=f&aqi=&aql=&gs_sm=e&gs_upl=1940803l1960376l0l1961337l19l19l0l11l11l0l229l1488l0.6.2l8l0#pq=chalmers+university+of+technology+%22christopher+wilson%22+vacuum+nasa&hl=da&cp=73&gs_id=1l&xhr=t&q=chalmers+university+of+technology+%22Christopher+Wilson%22+vacuum+%2Bnasa+black&pf=p&sclient=psy-ab&source=hp&pbx=1&oq=chalmers+university+of+technology+%22Christopher+Wilson%22+vacuum+%2Bnasa+black&aq=f&aqi=&aql=&gs_sm=&gs_upl=&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.,cf.osb&fp=3514857e433446f3&biw=1280&bih=901

Hvis du virkeligt er interesseret, finder du alt, hvad du ønsker
i linket.

Fra : Lyrik

Dato : 22-11-11 20:16

Den 22/11/11 00.54, Kert Rats skrev:

> [...]
> positiv interesse. Emnet om sort stof og eksistensen af samme har altid haft

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Kære Star-Trek!

Jeg har prøvet at finde den i dag, men må opgive. Der er simpelt hen for
meget at gennemse.
Du skal gå ind i programmet "iTunes." Ind i "iTunes Store" og trykke
podcasts foroven(på min Mac) Du må oprette dig som kunde, men det koster
ikke noget:

http://lyrikfilm.dk/public/Rumforskning.tiff

Du kan se hvor meget der er.
Man kan sende spørgsmål ind til "Hubble". De ser ud til at mangle noget
kontakt.
AppleTV2 gør at man kan sætte den direkte til TV og nyde podcastene via
en lækker lille fjernbetjening. Udover det kan den streame hele "iTunes
indholdet til TV skærmen.

mvH
jens

Fra : KL

Dato : 21-11-11 22:34

"Lyrik" <jenserikbech@gmail.com> wrote in message

> ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
> Dit link er fra 15/05/07!???
> Det jeg så var fra i år. Altså nyere viden fra skabet.

Jeg siger ikke det var det link du så.

Bare for ordens skyld, hvis det er korrekt hvad du siger, at de har trukket det
tilbage, så kan man kun sige velkommen tilbage til det observarbare for en lille
tid.

> Det var på en af de nye podcasts på mit AppleTV. Umiddelbart svært at linke
> til. Mon ikke jeg må bede jer selv om at se det?

Kan du formulere noget man kan søge på, så.

Fra : Vidal

Dato : 21-11-11 22:05

Den 21-11-2011 19:13, Kert Rats skrev:
> "Lyrik"<jenserikbech@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Har du et link til den nyhed? Jeg kan ikke finde det på webben.
>
> På forhånd tak.

Nu fik du jo foreløbig linket fra Berlinske, men her er et
til:

http://www.chalmers.se/en/news/Pages/Chalmers-scientists-create-light-from-vacuum.aspx

Men ellers kan en simpel søgning på Google give dig dette:

Fra : Patruljen

Dato : 21-11-11 11:22

On 21 Nov., 19:13, "Kert Rats" <n...@hestedag.nu> wrote:

> Har du et link til den nyhed? Jeg kan ikke finde det på webben.
>
> På forhånd tak.

Fordelen ved at være bog-religiøs, er at man ikke behøver bekymre sig
om ubetydelige detaljer, som evidens, bevis, dokumentation osv.
Resten klarer man med et beskidt vokabularium.

Fra : Dieter Britz

Dato : 22-11-11 11:31

Lyrik wrote:

> [...]
>
> Såååå... beholderen bestod ikke af noget stof? Jamen så var der jo
> partikler i "det tabsolut tomme"! Man kan vist heller ikke rense et

Det var Berlinskes ord, nok for at forklare "manden på gaden" hvad
et vakuum er for noget. SÃ¥dan ville en fysiker ikke udtrykke sig; de
taler om hvormeget tryk der er tilbage.

Her er et link til selve artiklen i den seneste udgave af Nature:

http://www.nature.com/nature/journal/v479/n7373/full/nature10561.html

Det er muligt at ikke alle har adgang. I så fald kopierer jeg opsummeringen:

One of the most surprising predictions of modern quantum theory is that the
vacuum of space is not empty. In fact, quantum theory predicts that it
teems with virtual particles flitting in and out of existence. Although
initially a curiosity, it was quickly realized that these vacuum
fluctuations had measurable consequences—for instance, producing the Lamb
shift1 of atomic spectra and modifying the magnetic moment of the
electron2. This type of renormalization due to vacuum fluctuations is now
central to our understanding of nature. However, these effects provide
indirect evidence for the existence of vacuum fluctuations. From early on,
it was discussed whether it might be possible to more directly observe the
virtual particles that compose the quantum vacuum. Forty years ago, it was
suggested3 that a mirror undergoing relativistic motion could convert
virtual photons into directly observable real photons. The phenomenon,
later termed the dynamical Casimir effect4, 5, has not been demonstrated
previously. Here we observe the dynamical Casimir effect in a
superconducting circuit consisting of a coplanar transmission line with a
tunable electrical length. The rate of change of the electrical length can
be made very fast (a substantial fraction of the speed of light) by
modulating the inductance of a superconducting quantum interference device
at high frequencies (>10 gigahertz). In addition to observing the creation
of real photons, we detect two-mode squeezing in the emitted radiation,
which is a signature of the quantum character of the generation process.
--
Dieter Britz (dieterhansbritz<at>gmail.com)

Fra : Lyrik

Dato : 22-11-11 20:33

Den 22/11/11 11.30, Dieter Britz skrev:

> [...]
> of real photons, we detect two-mode squeezing in the emitted radiation,
> which is a signature of the quantum character of the generation process.
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Nu diskuterer jeg ikke i videnskabsgruppen, men jeg forstår så meget at
fotonen er pre-tilstede og når den tilføres energi af "devicet" i
kammeret så bryder den ind til eksistens.
Det er fint og det gav vist en nobelpris ikke?

Npget andet er så at viden og skab ikke vil se i øjnene at objekter fra
4 til 100 millioner lysår fra os aldrig kan nærmes af et menneske.
Vi er så små at vi aldrig kommer til at forlade vores solsystem.

"Himlen er Jahves himmel. Jorden gav han til menneskenes børn."
Et fuldstændig korrekt videnskabeligt udsagn.

MvH
Jens

Fra : Patruljen

Dato : 22-11-11 14:22

On 22 Nov., 20:15, Lyrik <jenserikb...@gmail.com> wrote:

> [...]
> AppleTV2 gør at man kan sætte den direkte til TV og nyde podcastene via
> en lækker lille fjernbetjening. Udover det kan den streame hele "iTunes

Drop nu de-der små julelege - Fister.

Hvis NASA havde påvist at der ikke fandtes sort stof - ville det være
ganse banebrydende - nyt. Og ikke
befinde sig i en utilgængelig afkrog af en podcast :)

Fra : tkruse

Dato : 23-11-11 03:04

On 22 Nov., 11:30, Dieter Britz <dieterhansbr...@gmail.com> wrote:

> [...]
> --
> Dieter Britz (dieterhansbritz<at>gmail.com)

jeg arbejder lidt med en hydrogen generator
når kanalgas eksplodere
så opstår der et vakuum
men vakuum suger tingene til sig igen
og bliver til det som det kom fra
vand

Fra : Dieter Britz

Dato : 22-11-11 11:36

Vidal wrote:

> http://www.b.dk/viden/fysikere-skaber-noget-ud-af-intet

Lidt uheldig SUBJECT, som gav vores herboende galninge deres snit til
at komme med hån. De griber jo hver chance at miskreditere videnskab,
af en eller anden grund, som om videnskab i sig selv er noget forkert.
For at undgå frustration, er det bedst ikke at provokere dem.
--
Dieter Britz (dieterhansbritz<at>gmail.com)

Fra : Jakob

Dato : 22-11-11 11:15

> [...]
> af en eller anden grund, som om videnskab i sig selv er noget forkert.
> For at undgå frustration, er det bedst ikke at provokere dem.

Du rammer hovedet på sømmet. Personligt orker jeg ikke at argumentere
med de svagt begavede religiøse tosser der forvilder sig over i
dk.videnskab, pga tåbelige krydspostninger.

Mvh
Jakob

Fra : KL

Dato : 22-11-11 12:21

"Dieter Britz" <dieterhansbritz@gmail.com> wrote in message

> [...]
> af en eller anden grund, som om videnskab i sig selv er noget forkert.
> For at undgå frustration, er det bedst ikke at provokere dem.

God og lødig operationel videnskab kan ikke hverken hånes eller miskrediteres.
Det burde være forklaring nok, selv for diverse skarpe hoveder i d.v.

Ksan vi være enige om det?

Fra : Lyrik

Dato : 22-11-11 20:34

Den 22/11/11 11.35, Dieter Britz skrev:

> [...]
> af en eller anden grund, som om videnskab i sig selv er noget forkert.
> For at undgå frustration, er det bedst ikke at provokere dem.

Eller måske skulle videnskabsudråberne prøve at forbedre deres image?

MvH
jens