MS Windows
briani 27239
ReactOS, windows rival ?
Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 20-11-11 18:16

Nogen der har prøvet denne windows clon ReactOS ?
http://www.reactos.org

Ser meget interesant ud, men der går nok nogen tid inden MS får
åndenød.
Men holder de den hastighed OSer har når de får luset ud i fejl og
mangler så ser det interesant ud, der er dog langt igen.

Men alligevel, et OS installeret på under 3 minutter med en
brugerflader der i den grad minder om windows det er lidt imponerende.

/Hans

Fra : Jens Petersen

Dato : 20-11-11 19:24

On Sun, 20 Nov 2011 21:15:55 +0400, Hans Kjaergaard
<hans.k2teknik@post5.tele.dk> wrote:

> [...]
>Men holder de den hastighed OSer har når de får luset ud i fejl og
>mangler så ser det interesant ud, der er dog langt igen.

Er det kun mig der kommer til at tænke på BeOS?
http://en.wikipedia.org/wiki/BeOS

>Men alligevel, et OS installeret på under 3 minutter med en
>brugerflader der i den grad minder om windows det er lidt imponerende.

Brugerfladen er jo hurtigt strikket sammen - især når den bare skal
ligne en gammel Windows.

Jeg tror at hardwareunderstøttelse bliver deres største problem, med
mindre de kan bruge originale Windows drivere.
--
OV1A Jens

Hard work has a future pay-off. Laziness pays off now!

Fra : Jesper Lund

Dato : 20-11-11 19:32

Hans Kjaergaard wrote:

> Nogen der har prøvet denne windows clon ReactOS ? http://www.reactos.org

Er det ikke i præ-måske-engang-præ alpha? Sidst jeg checkede skulle man
vist have en IDE disk da der ikke var en SATA driver i ReactOS kernel.

> [...]
>
> Men alligevel, et OS installeret på under 3 minutter med en brugerflader
> der i den grad minder om windows det er lidt imponerende.

Måske kan det interessere nogen hvis Microsoft vil tvinge alle over på en
iPhone-lignende desktop i Windows 8 (men var der ikke mulighed for den
gamle desktop?).

Men derudover har jeg lidt svært ved at se ideen. ReactOS er for dem som
alene kører Windows programmer, men hvorfor skulle du så vælge et andet
OS end Windows? Specielt når du ikke kan undgå at betale for det ved køb
af en ny computer.. Hvis du er ude efter et alternativ til Windows
platformen, er der modne OS'er som Linux og FreeBSD, og med Wine kan du i
et vist omgang køre Windows applikationer der.

--
Jesper Lund

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 21-11-11 08:44

Hans Kjaergaard <hans.k2teknik@post5.tele.dk> crashed Echelon writing

> Nogen der har prøvet denne windows clon ReactOS ?
> http://www.reactos.org

Ja, jeg prøvede den for 7 år siden, og der var den stadig i Alpha og ikke
særlig stabil.

Og selvom deres projekt har gode intentioner og kunne blive noget stort,
tror jeg den lider en stille død.

For nogle år siden opstod der copyright problemer, hvor man mente nogle
programmører havde stjålet kode fra andre, og dermed skulle hele kildekoden
igennem revision, ikke just en milepæl. Derefter valgte man vist at skrive
hele molevitten om.

Stadig 7 år senere, kan man ikke finde megen hardware systemet kan køre på,
det er stadig i Alpha, ja selv en pre-kompileret virtuel image, virkede
ikke så godt, og så lige det at siden projektets oprindelse er Microsoft
nået meget længere med deres OS, så ReactOS nok ender med at skulle skrive
en del om igen for at bevare kompabiliteten.

I bund og grund, du skal ikke forvente det kan erstatte Windows snart.

--
Bjarke Andersen

Fra : Jens Petersen

Dato : 21-11-11 11:03

On 21 Nov 2011 07:43:54 GMT, Bjarke Andersen
<bjarke.andersen@gmail.com> wrote:

> [...]
>en del om igen for at bevare kompabiliteten.
>
>I bund og grund, du skal ikke forvente det kan erstatte Windows snart.

Mon ikke også at Microsoft har ca. 10000 gange så mange programmører i
gang - det er ikke uden betydning når man laver et OS.

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 21-11-11 13:25

Jens Petersen <jp@c.dk> crashed Echelon writing

> Mon ikke også at Microsoft har ca. 10000 gange så mange programmører i
> gang - det er ikke uden betydning når man laver et OS.

Jo og dette vil altid være ReactOS' hæmsko.

--
Bjarke Andersen