/ Forside / Teknologi / Udvikling / HTML / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
HTML
#NavnPoint
molokyle 11184
Klaudi 5506
bentjuul 3377
severino 2040
smorch 1950
strarup 1525
natmaden 1396
scootergr.. 1320
e.c 1150
10  miritdk 1110
Uønsket linie skift ?
Fra : o6o6o6


Dato : 19-11-11 17:39

CSS - </div> Uønsket linie skift ?

Jeg har lavet mig en aflang boks som indeholder flere bokse med data i.
Disse bokse vil jeg nu gerne have til at ligge i forlængelse af hinanden
vandret,
men de kommer til at stå oven på hinanden, som om der sker et linieskift
hvergang
en boks er blevet dannet. Neden for er et eksemple på min kode indtil
videre.

Er der nogle som kan hjælpe mig med dette uønsket linieskift ?

<div class="storboks">
.......
%><div class="lillebox"><%Response.write objRS("brugernavn")%></div><%
%><div class="lillebox"><%Response.write
objRS("GameCompletion")%></div><%
%><div class="lillebox"><%Response.write objRS("ASpecPoints")%></div><%
.........


--
Børge Jensen

 
 
Birger Sørensen (19-11-2011)
Kommentar
Fra : Birger Sørensen


Dato : 19-11-11 18:23

o6o6o6 har bragt dette til verden:
> CSS - </div> Uønsket linie skift ?
>
> Jeg har lavet mig en aflang boks som indeholder flere bokse med data i.
> Disse bokse vil jeg nu gerne have til at ligge i forlængelse af hinanden
> vandret,
> men de kommer til at stå oven på hinanden, som om der sker et linieskift
> hvergang
> en boks er blevet dannet. Neden for er et eksemple på min kode indtil
> videre.
>
> Er der nogle som kan hjælpe mig med dette uønsket linieskift ?
>
> <div class="storboks">
> ......
> %><div class="lillebox"><%Response.write objRS("brugernavn")%></div><%
> %><div class="lillebox"><%Response.write
> objRS("GameCompletion")%></div><%
> %><div class="lillebox"><%Response.write objRS("ASpecPoints")%></div><%
> ........

Blockelementer fylder altid hele det tilgængelige felt vandret.
Og div'er er blockelementer.
For at få dem til at stå ved siden af hinanden, skal de floates. Det
gør du ved at tilføje
float:left;
til din .lillebox definition.
Men du kommer formentlig til også at give dem en width også, da det
ellers er indholdet, der bestemmer bredden.
Hvis du har f.eks 3 bokse, kan du sætte f.eks.
width:33%;
text-align:center;
Meget afhænger af sidens layout i øvrigt - og et link siger mere end
nok så mange kodelinier....

Birger

--
http://varmeretter.dk - billig, sund og hurtig mad
http://skippersevent.dk



Karl Erik Christense~ (20-11-2011)
Kommentar
Fra : Karl Erik Christense~


Dato : 20-11-11 05:59

On 19-11-2011 18:23, Birger Sørensen wrote:
> Hvis du har f.eks 3 bokse, kan du sætte f.eks.
> width:33%;

Ups - det tror jeg ikke du mener Birger.

Jeg er sikker på at du (som man bør) har box-modellen til at ligge på
rygmarven.

Men for de der måske ikke har:

En boks *fulde* width er:

content + padding + border + margin.

"Bommerten" består i, at width refererer til content - så dit eksempel
giver: 33% + padding + border + margin.

Med mindre padding, border og margin er sat til 0 (nul), overstiger den
fulde width af hver box 33% - og Børge får igen sit "linieskift".
2 bokse på een linie, og 1 boks på "ny linie".

Kan man forestille sig en boks uden padding? - nej vel
Især ikke når man har flere bokse ved siden af hinanden.

I box-modellen mener jeg ikke at % kan bruges. Det gør det i hvert fald
temmelig svært at styre.

Karl Erik.

--
http://dmwebdesign.dk - DM i Webdesign
http://produceret-i.dk/ - Køb danske produkter
http://webdesign.ranunkelvej.com - Artikler om webdesign

Karl Erik Christense~ (20-11-2011)
Kommentar
Fra : Karl Erik Christense~


Dato : 20-11-11 06:20

On 20-11-2011 05:58, Karl Erik Christensen wrote:
> Kan man forestille sig en boks uden padding? - nej vel
> Især ikke når man har flere bokse ved siden af hinanden.

Her kan der (måske) gå politik i sagen

Jeg ville helt klart _ikke_ sætte padding og margin på "storboks".
Hvis du har border på er det en anden sag.

Men på "lilleboks" ville jeg sætte padding eller margin på. Så behøver
man ikke sætte margin/padding på de ting man putter i boksen (<header>
<p> <img> osv.).

Karl Erik.

--
http://dmwebdesign.dk - DM i Webdesign
http://produceret-i.dk/ - Køb danske produkter
http://webdesign.ranunkelvej.com - Artikler om webdesign

Birger Sørensen (20-11-2011)
Kommentar
Fra : Birger Sørensen


Dato : 20-11-11 10:10

Karl Erik Christensen udtrykte præcist:
> On 20-11-2011 05:58, Karl Erik Christensen wrote:
>> Kan man forestille sig en boks uden padding? - nej vel
>> Især ikke når man har flere bokse ved siden af hinanden.
>
> Her kan der (måske) gå politik i sagen
>
> Jeg ville helt klart _ikke_ sætte padding og margin på "storboks".
> Hvis du har border på er det en anden sag.
>
> Men på "lilleboks" ville jeg sætte padding eller margin på. Så behøver man
> ikke sætte margin/padding på de ting man putter i boksen (<header> <p> <img>
> osv.).
>
> Karl Erik.

Hvad skulle formålet være, med at undgå margin/border/padding på
indholdet, hvis konsekvensen er, at man ikke kan få det til at se ud
som man vil have det?
Hvis jeg vil have 3 elementer til at fylde et givet element, får de
with:33%, og floates. Indholdet sørger så for udseende - incl. margin,
border og padding, hvis der er brug for det.

Birger

--
http://varmeretter.dk - billig, sund og hurtig mad
http://skippersevent.dk



Birger Sørensen (20-11-2011)
Kommentar
Fra : Birger Sørensen


Dato : 20-11-11 10:05

Karl Erik Christensen har bragt dette til os:
> On 19-11-2011 18:23, Birger Sørensen wrote:
>> Hvis du har f.eks 3 bokse, kan du sætte f.eks.
>> width:33%;
>
> Ups - det tror jeg ikke du mener Birger.
>
> Jeg er sikker på at du (som man bør) har box-modellen til at ligge på
> rygmarven.
>
> Men for de der måske ikke har:
>
> En boks *fulde* width er:
>
> content + padding + border + margin.
>
> "Bommerten" består i, at width refererer til content - så dit eksempel giver:
> 33% + padding + border + margin.
>
> Med mindre padding, border og margin er sat til 0 (nul), overstiger den fulde
> width af hver box 33% - og Børge får igen sit "linieskift".
> 2 bokse på een linie, og 1 boks på "ny linie".
>
> Kan man forestille sig en boks uden padding? - nej vel
> Især ikke når man har flere bokse ved siden af hinanden.
>
> I box-modellen mener jeg ikke at % kan bruges. Det gør det i hvert fald
> temmelig svært at styre.
>
> Karl Erik.

Jo, det mener jeg faktisk.
Er der behov for margin, border eller padding, sætter man det på
elementer indeni de floatede.
Som jeg skrev, kommer mange ting an på det øvrige layout, og hvordan
man ønsker tingene skal ende med at se ud.

Birger

--
http://varmeretter.dk - billig, sund og hurtig mad
http://skippersevent.dk



Karl Erik Christense~ (20-11-2011)
Kommentar
Fra : Karl Erik Christense~


Dato : 20-11-11 10:40

On 20-11-2011 10:04, Birger Sørensen wrote:

> Jo, det mener jeg faktisk.
> Er der behov for margin, border eller padding, sætter man det på
> elementer indeni de floatede.
> Som jeg skrev, kommer mange ting an på det øvrige layout, og hvordan man
> ønsker tingene skal ende med at se ud.
>
> Birger
>

Politik eller religion - det er et fedt.

Man skal bare være klar over, at width refererer til content.
Der findes jo altså også padding. border og margin.

Det snyder mange.

Karl Erik.

--
http://dmwebdesign.dk - DM i Webdesign
http://produceret-i.dk/ - Køb danske produkter
http://webdesign.ranunkelvej.com - Artikler om webdesign

Birger Sørensen (20-11-2011)
Kommentar
Fra : Birger Sørensen


Dato : 20-11-11 11:03

Karl Erik Christensen forklarede:
> On 20-11-2011 10:04, Birger Sørensen wrote:
>
>> Jo, det mener jeg faktisk.
>> Er der behov for margin, border eller padding, sætter man det på
>> elementer indeni de floatede.
>> Som jeg skrev, kommer mange ting an på det øvrige layout, og hvordan man
>> ønsker tingene skal ende med at se ud.
>>
>> Birger
>>
>
> Politik eller religion - det er et fedt.
>
> Man skal bare være klar over, at width refererer til content.
> Der findes jo altså også padding. border og margin.
>
> Det snyder mange.
>
> Karl Erik.

Religion måske.
Politik handler om at snyde så mange så muligt, for egen vindings
skyld, og jeg kan ikke se sammenhængen til HTML/CSS.. :')

Ulig forholdene i politik og andre former for puslespil, er der ofte
flere løsninger på et givet problem i HTML/CSS - løsninger der alle er
anvendelige.
Politik handler om at undgå de brugbare løsninger, så så mange som
muligt bliver snydt, mens man selv får det som man vil have det.
(Hvilket så et eller andet sted, betyder at man er nødt til at kunne
finde de rigtige løsninger - en evne som ikke ret mange af vore
politikere med rette kan vigte sig af at have).

Hvis religionen - efter eliminering af politiske resultater - dikterer
en løsning, der ikke giver det ønskede resultat, så er det ikke en
brugbar løsning, vel?

Birger

--
http://varmeretter.dk - billig, sund og hurtig mad
http://skippersevent.dk



Karl Erik Christense~ (20-11-2011)
Kommentar
Fra : Karl Erik Christense~


Dato : 20-11-11 11:21

On 20-11-2011 11:03, Birger Sørensen wrote:

> Hvis religionen - efter eliminering af politiske resultater - dikterer
> en løsning, der ikke giver det ønskede resultat, så er det ikke en
> brugbar løsning, vel?
>
> Birger
>

Nu har religiøse fanatikere altid brugt (og bruger stadig), at radere i
2 bestemte stentavler, for at fremme egne ideer for egen vindings skyld.
Heldigvis lever vi i en del af verden, hvor vi efterhånden har lært at
vi kan bruge fornuften - hvis vi vil.

Karl Erik.

--
http://dmwebdesign.dk - DM i Webdesign
http://produceret-i.dk/ - Køb danske produkter
http://webdesign.ranunkelvej.com - Artikler om webdesign

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177414
Tips : 31962
Nyheder : 719565
Indlæg : 6407822
Brugere : 218875

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste