Disk integrety?
Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 18-11-11 21:57

Hm, har anskaffet mig nyeste DriveGenius og sat den til at overvåge mine
interne diskes validitet. - Ganske godt, hvis jeg må sige min mening...

Men nu er DrivePulse begyndt at melde, at '...DrivePulse reports that
there are problems with the disk integrety on diskname Seagate
ST3200620AS'. Og '...You need to repair this disk...' + '...S.M.A.R.T
status verified and OK on Seagate ST3200620AS diskname', - og så kan jeg
enten annullere eller fortsætte...

Fortsætter jeg og vælger 'Repair', kommer der en advarsel om, at
'...Seagate ST3200620AS diskname is your startup drive, and data may get
lost, if you continue Repair'. - Det giver jo egentlig ingen mening,
hvis man ikke må reparere.

Valgte at annulere og istedet blot køre en alm. 'Repair permission's -
først med DiskUtility og dernæst via DriveGenius... DiskUtility melder
'S.M.A.R.T status; disk0, ikke understøttet'. Kørte så 'Repair
permissions' via DriveGenius, som melder 3-4 forskellige fejl i
directory nodes og reparerer et hav af tilladelser, hvoraf ikke alle
er/var de samme som med DiskUtility.

Det er ikke så ofte, jeg er i tvivl om den slags, men her er jeg lidt
ude på dybt vand. - Er det på tide at skifte disken (fra sep.07)? -
Vil det være en fordel / være nok at køre en DW 4.x og lægge ny
diskstruktur? - Omformattere og geninstallere helt fra grunden, [selvom
det vil tage en hulens tid.]?

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 19-11-11 07:00

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:

> [...]
> Vil det være en fordel / være nok at køre en DW 4.x og lægge ny
> diskstruktur? - Omformattere og geninstallere helt fra grunden, [selvom

Har du problemer ?

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 19-11-11 10:51

Thomas von Hassel wrote:

> Har du problemer ?

Jeg stiller nogle spørgsmål, og så svarer du med et modspørgsmål. -
Hvorfor tror du egentlig, jeg har investeret i DriveGenius? - Ihvertfald
ikke for mine blå øjnes skyld!

Men ja, der er visse problemer som langsom opstart og nedlukning på den
disk, og flere og flere programmer hænger under åbning/lukning. - Værst
er stadig Photoshop.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 19-11-11 22:13

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:

> Jeg stiller nogle spørgsmål, og så svarer du med et modspørgsmål. -

Fordi du kun kommer med dele af en forklaring.

> Hvorfor tror du egentlig, jeg har investeret i DriveGenius? - Ihvertfald
> ikke for mine blå øjnes skyld!

Det kan da godt være .. jeg kan se du også kører Repair Permissions hele
tiden, hvilket i hvertfald ikke gør noget for et sygt filsystem og/eller
disk.

> Men ja, der er visse problemer som langsom opstart og nedlukning på den
> disk, og flere og flere programmer hænger under åbning/lukning. - Værst
> er stadig Photoshop.

Jeg har meget lav tollerence overfor diske som opfører sig underligt ...
de bliver med kort process reformateret og hvis de derefter stadig er
wonky så ryger de ud.

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 19-11-11 23:59

Thomas von Hassel wrote:

> Fordi du kun kommer med dele af en forklaring.

Jeg stiller *3* konkrete spørgsmål!

> Det kan da godt være .. jeg kan se du også kører Repair Permissions hele
> tiden, hvilket i hvertfald ikke gør noget for et sygt filsystem og/eller
> disk.

Det er jeg pisket til pt., da jeg ganske enkelt ikke har tid til at gøre
mere ved det lige nu.

> Jeg har meget lav tollerence overfor diske som opfører sig underligt ...
> de bliver med kort process reformateret og hvis de derefter stadig er
> wonky så ryger de ud.

At du åbenbart har råd til at smide om dig med både diske og penge er jo
ikke nesbetydende med, at det har vi andre også. - Og da slet ikke med
de prisstigninger, der har været på HD bare de sidste 4 uger.!

Men når du ikke kan/vil komme med et kvalificeret bud på, hvad der kan
være galt, så er det da godt, jeg alligevel selv fandt ud af problemet,
da jeg kom i tanker om, at DW 4.1.x godt kan køre fra intern disk og
checke og vise graf over diskens struktur, mens man arbejder med andre ting.

Og hvis det kan glæde din uvidenhed, så er der ret mange 'overlab nodes'
i filstrukturen, og desuden er selve filstrukturen godt og vel 30%
fragmenteret og i særdeleshed 'out of order' - ligner nærmest et
polka-prikket mønster. + at der også er overlab i visse prefs filer i
node strukturen, hvilket godt kan være årsagen til, at Photoshop driller
så gevaldigt.

Og som sædvanlig, når jeg har kørt DW, går jeg på deres database, og de
anbefaler ud fra lignende spørgsmål, at man snarest rebuilder diskens
filstruktur, hvilket jeg så må se, om jeg ikke kan få gjort i løbet af i
morgen.

Desuden fandt jeg ud af, at som reg. bruger, kan man opgradere gratis
fra ver. 4.0.x til 4.4, - så det går jeg igang med nu.

mvh. Erik Richard

Fra : Ukendt

Dato : 20-11-11 01:02

Hej,

> Jeg stiller *3* konkrete spørgsmål!

Det gør jo ikke nogen forklaring.

> Det er jeg pisket til pt., da jeg ganske enkelt ikke har tid til at gøre
> mere ved det lige nu.

Det er du da ikke pisket til. Du kan da selv bestemme, hvad du vil gøre.

> være galt, så er det da godt, jeg alligevel selv fandt ud af problemet,

Man kan undre sig over, hvorfor du overhovedet gider spørge i
nyhedsgrupperne.

> [...]
> i filstrukturen, og desuden er selve filstrukturen godt og vel 30%
> fragmenteret og i særdeleshed 'out of order' - ligner nærmest et

At der er 30% fragmenteret betyder ikke at filsystemet er "out of
order". Det er underordnet for at sikre funktionalitet.

Overlaps betyder at du har været udsat for diskkorruption (eller en
usandsynlig softwarefejl). Hvis ikke du har gjort det selv, så skal du
seriøst overveje om det nok ikke er disken, der er skyld i det.

+ at der også er overlab i visse prefs filer i
> node strukturen, hvilket godt kan være årsagen til, at Photoshop driller
> så gevaldigt.

Når du først har opdaget overlaps, så skal du holde op med at bruge
disken, hvis du vil gøre dig håb om at redde så meget som muligt af dine
data. Dit forsøg på at gøre det ene og det andet ødelægger mere end det
gavner.

jens@mermaidconsulting.dk,
http://www.mermaidconsulting.com/

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 20-11-11 08:56

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:

> Jeg stiller *3* konkrete spørgsmål!

Men ikke hele historien ... du burda da efterhånden vide at hvis man vil
have ordentlige svar så skal man stille et komplet spørgsmål .. men du
skriver jo ikke hvilke problemer du oplever. (altså i dit alm. arbejde,
ikke hvilke fejl dette eller hint program prakker dig på)

> Det er jeg pisket til pt., da jeg ganske enkelt ikke har tid til at gøre
> mere ved det lige nu.

Pisket til ? .... dvs. du ved godt Repair Permissions ikke hjælper på
filsystem fejl ikke ?

> At du åbenbart har råd til at smide om dig med både diske og penge er jo
> ikke nesbetydende med, at det har vi andre også. - Og da slet ikke med
> de prisstigninger, der har været på HD bare de sidste 4 uger.!

har jeg sagt det ?

> [...]
> da jeg kom i tanker om, at DW 4.1.x godt kan køre fra intern disk og
> checke og vise graf over diskens struktur, mens man arbejder med andre ting.

Og du er ubehøvlet og uforskammet i din måde at snakke til folk på ...

/thomas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 20-11-11 22:22

> [...]

> ikke nesbetydende med, at det har vi andre også. - Og da slet ikke med
> de prisstigninger, der har været på HD bare de sidste 4 uger.!

Hvad er dine data værd ?

/thomas

Fra : -=JF=-

Dato : 19-11-11 10:44

On 2011-11-18 20:57:00 +0000, Erik Richard Sørensen said:

> Hm, har anskaffet mig nyeste DriveGenius og sat den til at overvåge
> mine interne diskes validitet. - Ganske godt, hvis jeg må sige min
> mening...

Jeg havde eksakt samme oplevelser som du: Diskfejl som skulle
repareres, men som ikke kunne/måtte/burde repareres.

Jeg prøvede at lade Genius checke disken på et tidspunkt hvor den ikke
havde meldt fejl, og der var der sjovt nok intet at bemærke…. Ingen
fejl!

Jeg har aldrig oplevet noget der kunne tyde på diskfejl på denne maskine.

Før Lion havde jeg ikke en eneste diskfejl, men efter Lion dukkede de
op med jævne mellemrum, så jeg er lidt mistænksom på om det måske blot
er et spørgsmål om at DriveGenius og Lion ikke snakker så godt sammen.

Jeg 'løste problemet' ved at skrotte DriveGenius…

--
Mvh. John

Fra : Erik Richard Sørens~

Dato : 19-11-11 11:12

-=JF=- wrote:

> [...]
> et spørgsmål om at DriveGenius og Lion ikke snakker så godt sammen.
>
> Jeg 'løste problemet' ved at skrotte DriveGenius…

Hvis det er ver. 3.1.2 eller nyere, du har, burde den være 10.7
kompatibel...

Men der må være et eller andet galt på disken, som jeg lige har svaret
Thomas. - Det er kun på den disk (10.5.8), jeg får meldingen, og det er
ligegyldigt, om jeg starter fra den, eller om jeg starter fra en af de
tre andre systemdiske med hhv. 10.5.7, 10.5.8 og 10.6.8.

Jeg har nu også kørt et check med Intech Speedtools 2.8.x, og den giver
også fejl på samme disk og /kun/ den disk.

mvh. Erik Richard

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 19-11-11 11:56

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> writes:

> Men ja, der er visse problemer som langsom opstart og nedlukning på
> den disk, og flere og flere programmer hænger under åbning/lukning. -
> Værst er stadig Photoshop.

Hvis disken er syg så er moderne diske så kloge at det først er når det
er rigtigt rigtigt slemt at du får det at vide.

Køb en ny disk.

Fra : Ukendt

Dato : 19-11-11 17:51

Hej,

> [...]
> '...Seagate ST3200620AS diskname is your startup drive, and data may get
> lost, if you continue Repair'. - Det giver jo egentlig ingen mening,

Jo, det giver fint mening. Man kan ikke reparere på den disk, man er
bootet fra. Det er helt logisk.

Løsningen er, simpelt nok, at du booter fra en anden disk - og så
checker din harddisk derfra. Det kan være en anden harddisk, boot over
netværk, boot fra USB eller endda boot fra DVD.

> [...]
> permissions' via DriveGenius, som melder 3-4 forskellige fejl i
> directory nodes og reparerer et hav af tilladelser, hvoraf ikke alle

Som jeg har skrevet en del gange her i gruppen allerede, så har det
intet at gøre med dine permissions. Det giver ikke logisk mening at
begynde at køre repair permissions. Du får ikke noget ud af det i denne
situation, og dens "fejlbeskeder" giver kun anledning til at du blive
unødigt forvirret.

Det korte af det lange: Glem repair permissions.

> [...]
> Vil det være en fordel / være nok at køre en DW 4.x og lægge ny
> diskstruktur? - Omformattere og geninstallere helt fra grunden, [selvom

Du har ikke givet nok oplysninger til at dit spørgsmål kan besvares
entydigt. Det afhænger af, hvad det er for en fejl, som dit program
melder om.

Hvis der er tale om en logisk fejl på disken, dvs. fejl i filsystemet,
så er der ingen grund til at udskifte disken. Du skal så boote fra fx
installations-DVDen og køre en reparation af filsystemet - eller
alternativt fx formattere og installere på ny. Du kan også indlæse en
passende backup, hvis du har en sådan.

Hvis der er tale om at der er detekteret bad blocks kan du overveje om
du vil skifte disken. Bad blocks er som sådan ikke noget særsyn og diske
har i dag indbygget ekstra lager til at tage over, hvor de dårlige
blokke stod af. Du kan altså i mange tilfælde fint køre videre uden
problemer. Er det til erhvervsbrug ville jeg smide disken ud med det
samme, mens private med fornuftig backup godt kan køre videre.

Er der tale om mange dårlige blokke eller andre fysiske fejl på disken,
så skal disken bare ud til højre.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 19-11-11 18:00

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> writes:

> Skal jeg forstå det sådan, at du mener, disken er ved at være færdig...?

Med de symptomer, er det enten et sygt filsystem eller en syg disk.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 20-11-11 00:21

> [...]

> de anbefaler ud fra lignende spørgsmål, at man snarest rebuilder
> diskens filstruktur, hvilket jeg så må se, om jeg ikke kan få gjort i

Lige med filsystemmodifikationer vil jeg på det kraftigste fraråde at
bruge andet end leverandørens egne værktøjer, og kun bruge dem på den
måde leverandøreren anbefaler.

Du risikerer kort og godt datatab ellers.

(og inden du farer i blækhuset så har du naturligvis en 10.7
certificeret version af DiskWarrior, ikke?)

Fra : Erik Richard Sørens~

Dato : 20-11-11 01:00

> [...]
>
> Du risikerer kort og godt datatab ellers.
>
> (og inden du farer i blækhuset så har du naturligvis en 10.7
> certificeret version af DiskWarrior, ikke?)

Faktisk tror jeg nok, jeg var en af de første i Danmark overhovedet, der
brugte DiskWarrior. - Min første version er en ver. 0.7b, som jeg fik på
en floppydisk, og derefter har jeg ellers købt og opgraderet lige fra
ver. 1.0 til 4.0 - og nu opgraderet til ver. 4.4.

DiskWarrior har været med til at redde indholdet på flere diske for mig
selv og tidligere også mine kunder, så det /er/ et af de bedste
værktøjer overhovedet til Mac. DW er det eneste værktøj, der på nogen
mulig måde kan få så meget liv i de nok så berygtede halvdøde DeskStar,
DTLA og DRNS diske fra IBM/Hitachi... - SÃ¥ ligesom Norton Utilities og
Norton Systemworks er DiskWarrior et program, jeg kender ud og ind.

Mht. 10.7 så bruger jeg ikke det system, men DW 4.4 er fuldt kompatibelt
med 10.7 jvf. noterne på Alsofts download side. - Jeg kører kun 10.4.x
(pga. OS 9.2.x og classic envirement), 10.5.x og 10.6.x...

Desuden er DiskWarrior et værktøj, som selv Apple nu anbefaler...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 20-11-11 08:58

Thorbjørn Ravn Andersen, 20111119 <nospam0002+20111119@gmail.com> wrote:

> [...]
>
> Du risikerer kort og godt datatab ellers.
>
> (og inden du farer i blækhuset så har du naturligvis en 10.7
> certificeret version af DiskWarrior, ikke?)

Du ved da godt at Erik ikke bruger 10.7 da Apple jo kommer til hans hus
og stjæler hans CPR nummer ...

Erik, Jeg mangler stadig infomation fra dig ang. dette ...

/thomas

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 20-11-11 01:13

> [...]

> fik på en floppydisk, og derefter har jeg ellers købt og opgraderet
> lige fra ver. 1.0 til 4.0 - og nu opgraderet til ver. 4.4.

Jeg bestrider ikke din version er købt og betalt. Jeg spørger om den
version du har er ny nok til at leverandøren garanterer den virker med
den version af OS X der skal bruge filsystemet.

Vi taler filsystemmodifikationer her. Du risikerer datatab.

> [...]
> DeskStar, DTLA og DRNS diske fra IBM/Hitachi... - SÃ¥ ligesom Norton
> Utilities og Norton Systemworks er DiskWarrior et program, jeg kender

Det er ikke dét det drejer sig om, men nu du nævner det, vil jeg da lige
bemærke at hvis man laver redning af data ved at rette op på
filsystemet, er almindelig sund fornuft at man IKKE kører videre på det
genoprettede filsystem, men kopierer det reddede over på en anden disk,
formatterer disken til et nyt filsystem der er iorden, og kopierer de
filer tilbage man skal bruge.

Men det har du naturligvis altid gjort, fordi du godt ved at
filsystemmodifikationer er lige så store indgreb som hjerteoperationer.

> [...]
> kompatibelt med 10.7 jvf. noterne på Alsofts download side. - Jeg
> kører kun 10.4.x (pga. OS 9.2.x og classic envirement), 10.5.x og

Lion er nu udmærket. Safari kan læse markeret tekst op på dansk.

> Desuden er DiskWarrior et værktøj, som selv Apple nu anbefaler...

Som ligeværdigt eller bedre alternativ til Diskværktøj? Beklager, DEN
tror jeg ikke på.

Fra : Erik Richard Sørens~

Dato : 20-11-11 01:37

> [...]
> den version af OS X der skal bruge filsystemet.
>
> Vi taler filsystemmodifikationer her. Du risikerer datatab.

Som skrevet, så /er/ ver. 4.4 kompatibel med 10.7... Mht.
'filsystemmodifikationer', så kan det diskuteres, om det er modifikation
eller ej. DW /modificerer/ ikke, - den /erstatter/ filsystemet med et
originalt HFS+ filsystem med/uden journalisering - afhængit af, hvad man
bruger.

> [...]
> genoprettede filsystem, men kopierer det reddede over på en anden disk,
> formatterer disken til et nyt filsystem der er iorden, og kopierer de

Det ville jeg også, hvis det var en af de berygtede diske. - Min ene MDD
- udlånt til en kammerat - har en WD1600JB disk med 10.5.8, hvor jeg
lagde ny struktur på, da den begyndte at drille efter et strømsvigt. -
Den har nu kørt i godt 3 år /efter/ jeg gjorde det, og han bruger den
adskillige timer om dagen.

> Men det har du naturligvis altid gjort, fordi du godt ved at
> filsystemmodifikationer er lige så store indgreb som hjerteoperationer.

Hvad det angår, har jeg en fuld bootable backup, der opdateres daglig
eller endda nogle gange flere gange daglig afhængig af, hvad og
hvormeget, jeg har skrevet...

> Lion er nu udmærket. Safari kan læse markeret tekst op på dansk.

Ja, ja, det kan jeg også i Firefox og SeaMonkey på både 10.4.x, 10.5.x
og 10.6.x - også på dansk, hvis jeg ville ofre en dansk kvalitetsstemme.
Den reducerede, der følger med Lion giver jeg ikke meget for...

> Som ligeværdigt eller bedre alternativ til Diskværktøj? Beklager, DEN
> tror jeg ikke på.

Det må stå for din egen regning, men det har Apple gjort siden DW ver.
3.0.3...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 20-11-11 08:56

> [...]

> eller ej. DW /modificerer/ ikke, - den /erstatter/ filsystemet med et
> originalt HFS+ filsystem med/uden journalisering - afhængit af, hvad man

Nu flueknepper du. Når du tager et program som _fjerner_ filsystemet og
erstatter det med et nyt så er det sku da en _modifikation_ af
filsystemet.

> Det må stå for din egen regning, men det har Apple gjort siden DW ver.
> 3.0.3...

Det må jo stå i en KB artikel så ?

Og det kan da godt være en tilfældig helpdesk person har anbefalet det,
men det bliver det ikke officelt, velsignet og supporteret af ....

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 20-11-11 12:49

Thomas von Hassel wrote:

> Nu flueknepper du. Når du tager et program som _fjerner_ filsystemet og
> erstatter det med et nyt så er det sku da en _modifikation_ af
> filsystemet.

Nej, det ved den søde grød, vi ikke er! Hvad betyder ordet "modificere"
- "modify" på engelsk, som du åbenbart er så glad for at bruge? - Og
hvad betyder ordet "erstatte" / "replace"? - Og ikke mindst - hvad
betyder "genopbygge" / "rebuild"?

Og hvor f..... står der noget om at ændre / modificere i DiskWarriors
manual? - Der står til gengæld, at DW *erstatter* det gamle filsystem
med et fuldstændig *identisk* men nyt filsystem, og det er en væsentlig
forskel!

mvh. Erik Richard

Fra : Ukendt

Dato : 20-11-11 13:03

Hej,

> Nej, det ved den søde grød, vi ikke er! Hvad betyder ordet "modificere"

Hvis du ændrer på indholdet på disken, har du ændret på indholdet af
disken. Alt andet er en tosset diskussion.

> [...]
> manual? - Der står til gengæld, at DW *erstatter* det gamle filsystem
> med et fuldstændig *identisk* men nyt filsystem, og det er en væsentlig

Det er jo det rene nonsens, du skriver nu. Hvis programmet efterlader
disken fuldstændigt identisk med hvad den var før, så er der jo ingen
grund til at køre programmet - det har jo ingen virkning.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 20-11-11 13:31

> [...]

> manual? - Der står til gengæld, at DW *erstatter* det gamle filsystem
> med et fuldstændig *identisk* men nyt filsystem, og det er en væsentlig

Hvis det er identisk, hvorfor så køre DW ? ... selvfølgelig ændrer den
bits på disken når den laver et nyt katalog, alt andet ville jo magi ...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 20-11-11 14:21

Thomas von Hassel wrote:

> Hvis det er identisk, hvorfor så køre DW ? ... selvfølgelig ændrer den
> bits på disken når den laver et nyt katalog, alt andet ville jo magi ...

DW ændrer ikke så meget som en lille bid af en bit. DW tilbagefører
ganske enkelt til den originale formatteringsstruktur, lavet med
Diskværktøj.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 20-11-11 14:36

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:

> DW ændrer ikke så meget som en lille bid af en bit. DW tilbagefører
> ganske enkelt til den originale formatteringsstruktur, lavet med
> Diskværktøj.

Og hvordan gør det uden at skrive bits til disken ?

/thomas

Fra : Ukendt

Dato : 20-11-11 14:37

Hej,

> DW ændrer ikke så meget som en lille bid af en bit. DW tilbagefører
> ganske enkelt til den originale formatteringsstruktur, lavet med
> Diskværktøj.

Det er det rene vrøvl, du skriver nu.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 20-11-11 01:14

Jens Kristian Søgaard <jens@mermaidconsulting.dk> writes:

> Overlaps betyder at du har været udsat for diskkorruption (eller en
> usandsynlig softwarefejl). Hvis ikke du har gjort det selv, så skal du
> seriøst overveje om det nok ikke er disken, der er skyld i det.

Jeg vil blot tilføje at bruger man ikke journal-versionen af HFS, bør
man alvorligt overveje det. Chancen for at filsystemstrukturerne bliver
ødelagt ved et uheld er meget, meget mindre.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 20-11-11 13:14

> [...]

> bruge? - Og hvad betyder ordet "erstatte" / "replace"? - Og ikke
> mindst - hvad betyder "genopbygge" / "rebuild"?

Er de bits der ligger på disken ændret af DiskWarrior efter at
programmet har været kørt? På en måde som OS X ikke har stået for?

Uanset hvad du kalder rosen, er det ovenstående der er problemet og det
jeg fraråder.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 20-11-11 13:16

> Du ved da godt at Erik ikke bruger 10.7 da Apple jo kommer til hans hus
> og stjæler hans CPR nummer ...

Det har jeg vist misset. NÃ¥, ham om det. Jeg synes 10.7 er ganske
fint. Det er kun Acrobat 6 og Starcraft 1 jeg savner, og det kan jeg
leve med.

At en nærblind person ikke vil opgradere til et system der kan oplæse
ting på dansk, forstår jeg ikke.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 20-11-11 13:25

> [...]
> er modifikation eller ej. DW /modificerer/ ikke, - den /erstatter/
> filsystemet med et originalt HFS+ filsystem med/uden journalisering -

Ordkløveri.

Det korte af det lange er at du bruger trediepartsværktøjer til at
modificere din aktive disk mens du kører på den. Det er en meget farlig
ting at gøre, og jeg vil råde dig til at vænne dig af med at bruge det
andet end til at redde data fra eksisterende diske, som herefter
formatteres og lægges data over på igen.

Hvis Apple råder til andet, er det tiden at dokumentere det lige nu.

> [...]
> strømsvigt. -
> Den har nu kørt i godt 3 år /efter/ jeg gjorde det, og han bruger den

Det er den holdning jeg synes du bør ændre. Man laver heller ikke
gentagen åben hjertekirurgi på grund af en forkølelse.

> Det må stå for din egen regning, men det har Apple gjort siden DW
> ver. 3.0.3...

Nej, det er DIN påstand at Apple anbefaler det. Jeg tror at du enten
har læst forkert, eller husker forkert, for jeg kan ikke finde en eneste
supportside hos Apple der anbefaler DiskWarrior. Er det ikke der den
slags anbefalinger skal findes?

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 20-11-11 14:41

> DW ændrer ikke så meget som en lille bid af en bit. DW tilbagefører
> ganske enkelt til den originale formatteringsstruktur, lavet med
> Diskværktøj.

Erik, ovenstående skræmmer mig faktisk.

Hvordan præcis tror du at formatteringsstrukturen ligger på disken?

Fra : Erik Richard Sørens~

Dato : 20-11-11 19:13

Thorbjørn Ravn Andersen, 20111120 wrote:

> Erik, ovenstående skræmmer mig faktisk.
>
> Hvordan præcis tror du at formatteringsstrukturen ligger på disken?

Jeg synes, du skulle læse manualen til DiskWarrior, /før/ du råber op om
noget, du åbnenlyst ikke har kendskab til!

Og så er jeg nødt til at sige det her en smule skarpt, - og det gælder
både dig og Thmas + et par mere. - Lad være med hele tiden at køre sagen
over, som om, det udelukkende er min skyld. - Jeg har stillet _3_
konkrete spørgsmål, og jeg har ikke fået andet end lort smidt i hovedet.
Det gider jeg ganske enkelt ikke finde mig i! - Véd du/I ikke noget, så
lad være med at kommentere det med intetsigende svar. Jeg håber, det er
forstået!

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 20-11-11 19:22

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:

> Jeg synes, du skulle læse manualen til DiskWarrior, /før/ du råber op om
> noget, du åbnenlyst ikke har kendskab til!

den stråmand har vi hørt før ...

> [...]
> Det gider jeg ganske enkelt ikke finde mig i! - Véd du/I ikke noget, så
> lad være med at kommentere det med intetsigende svar. Jeg håber, det er

Step 1 for at begå sig i denne verden er ikke at gå bersærk når der
kommer folk og fortæller en at det man gør er forkert. Det sker 10 gange
om dagen for mig, og det eneste der sker er at jeg bliver klogere.

Hvis du f.eks. får at vide af 3 forskellige personer herinde at, som
eksempel, det ikke nytter noget for diskfejl at køre Repair Permissions,
hvad gør du så ? ... stamper i gulvet eller lytter til hvad folk siger
og prøver at lære noget ?

Det samme med DiskWarrior, jeg ved udemærket godt hvad DiskWarrioer gør
.... det var en del af mit standard inventar i min "værtøjskasse" når jeg
var ude ved kunder ... men det er ikke magi, det hjælper sjældent meget
på fysiske fejl, og det lader til du ikke engang ved hvordan en disks
katalogstruktur fungerer når du siger at DiskWarrior kan lave et nyt
katalog _UDEN AT RØRE EN BIT PÅ DISKEN_

/thomas

Fra : Ukendt

Dato : 20-11-11 19:52

Hej,

> Jeg synes, du skulle læse manualen til DiskWarrior, /før/ du råber op om
> noget, du åbnenlyst ikke har kendskab til!

Hvis der skulle stå noget modstridende i manualen til DiskWarrior er
manualen forkert. Det er ikke noget vi bare hælder ud af ørene - jeg har
i hvert fald indgående kendskab til det.

> lad være med at kommentere det med intetsigende svar. Jeg håber, det er
> forstået!

Tag en kop kaffe.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 20-11-11 21:53

Jens Kristian Søgaard <jens@mermaidconsulting.dk> wrote:

> [...]
> manualen forkert. Det er ikke noget vi bare hælder ud af ørene - jeg har
> i hvert fald indgående kendskab til det.

kaffe er ikke godt for blodtrykket ...

/thomas

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 20-11-11 22:18

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> writes:

> Jeg synes, du skulle læse manualen til DiskWarrior, /før/ du råber op
> om noget, du åbnenlyst ikke har kendskab til!

Kan vi ikke bare starte med at du forklarer hvordan et program kan rette
op på noget på en harddisk uden at ændre en eneste bit på disken?

Når det er på plads, står det nok klarere hvem det er der ikke har
kendskab til hvad der bliver talt om.

Herudover HAR jeg svaret dig på det du har problemer med: Red hvad
reddes kan, reformatter disken, hvis disken stadig har problemer så
skift den med en ny, rul indholdet tilbage.

Jeg vil tilføje et punkt mere: DiskWarrior tilhører førstehjælpskassen
- brug det kun som en del af "Red hvad reddes kan".