Tilknytte filtyper til et bestemt program
Fra : Kurt Hansen

Dato : 17-11-11 08:12

Jeg ånsker at åbne lokale php-filer i det samme specifikke program (vi
kan kalde det "Program A") hver gang. Jeg vælger en php-fil i Finder,
højreklikker og ruller ned i bunder, vælger "Andet..." og sætter flueben
i "Åbn altid i".

Nu åbner /denne/ fil i det ønskede program hver gang, men hvis jeg
vælger "Åbn" (ikke "Åbn i") for en anden php-fil, starter en anden
editor ("Program B"), som jeg på et tidspunkt må have sat som standard.
Hvornår og hvordan husker jeg ikke.

Spooky behavior.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Tor Einar Samdahl

Dato : 17-11-11 08:27

On Thu, 17 Nov 2011 08:11:33 +0100, <Kurt Hansen> wrote:
> [...]
> vælger "Åbn" (ikke "Åbn i") for en anden php-fil, starter en anden
> editor ("Program B"), som jeg på et tidspunkt må have sat som standard.

Nei, du har jo bare bedt programmet åpne den ene filen i et spesifikt
program.

Velg heller 'Get Info'. Under 'Open With' velg riktig program og trykk
på 'Change All'.*

*evt. hva det heter på dansk.

--
Tor Einar Samdahl
"As usual I haven't really thought this out"

Fra : Øyvind Rise

Dato : 17-11-11 09:18

Tor Einar Samdahl <teisam@online.no.vil.itj.ha.no.spam> wrote:

> [...]
> program.
>
> Velg heller 'Get Info'. Under 'Open With' velg riktig program og trykk

Det tror jeg fortsatt kan by på en og annen overaskelse. De filene Kurt
spesifikt har bedt om åpnes i et gitt program vil fortsatt åpnes i samme
program som spesifikt angitt. Teksten burde ikke vært "Change all...",
fordi det bare berører den aktuelle filen som info vises for og alle
andre av samme filtype som det ikke spesifikt er angitt noe program for.
Programmet som genererte filen har også mulighet for å angi tilknyttet
program og således overstyre det som settes med "Change all..."

--
Øyvind Rise

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 17-11-11 08:56

Kurt Hansen <kurt@ugyldig.invalid> wrote:

> [...]
> kan kalde det "Program A") hver gang. Jeg vælger en php-fil i Finder,
> højreklikker og ruller ned i bunder, vælger "Andet..." og sætter flueben

Samme sted er der en knap der hedder "Change All" eller lign. på dansk
.... så bliver alle filer assiscieret med Program A

Må man spørge hvad Program A er ?

/thomas

Fra : Jonas Jalling

Dato : 17-11-11 09:07

On 17/11/11 08.56, Thomas von Hassel wrote:

> Samme sted er der en knap der hedder "Change All" eller lign. på dansk
> ... så bliver alle filer assiscieret med Program A
>

> Må man spørge hvad Program A er ?
>
> /thomas

Jeg gætter på TextEdit ...

Mvh Jonas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 17-11-11 09:12

Jonas Jalling <jonas@jalling.dk> wrote:

> Jeg gætter på TextEdit ...

Hvis det passer så vil jeg sige som Dan*: "SHAME on you ... "

/thomas

* http://5by5.tv/

Fra : Kurt Hansen

Dato : 17-11-11 10:07

Den 17/11/11 08.56, Thomas von Hassel skrev:

> Samme sted er der en knap der hedder "Change All" eller lign. på dansk
> .... så bliver alle filer assiscieret med Program A

Ikke på /min/ Mac! Kører 10.6, hvis det har nogen betydning.

> Må man spørge hvad Program A er ?

Jadda, det må du gerne. Det er en 30 dages version af
http://www.codingmonkeys.de/subethaedit/

Jeg overvejer TextWrangler som teksteditor ... når jeg får tid til at
skifte.

Program B, som stadig åbner nogle af mine php-filer, er det gratis
http://www.activestate.com/komodo-edit.

Det er /meget/ bevist at jeg slet ikke nævner TextEdit, da jeg så igen
vil rode mig ud i noget, hvor jeg får på puklen. DET skal være slut, ja
det ska' så!
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 17-11-11 10:47

Kurt Hansen <kurt@ugyldig.invalid> wrote:

> Ikke på /min/ Mac! Kører 10.6, hvis det har nogen betydning.

sikker ?

<http://dl.dropbox.com/u/693028/change.png>

Den knap har ikke ændret sig siden 10.5 hvis jeg husker ret ...

> [...]
>
> Det er /meget/ bevist at jeg slet ikke nævner TextEdit, da jeg så igen
> vil rode mig ud i noget, hvor jeg får på puklen. DET skal være slut, ja

good boy !

/thomas

Fra : Kurt Hansen

Dato : 17-11-11 10:54

Den 17/11/11 10.47, Thomas von Hassel skrev:

> sikker ?

Ja guf ...

Jeg talte og skrev om Finder-metoden, men dit svar var Info-metoden.
Bortset fra denne misforståelse har du ret. Dér findes den! Tak for hjælpen.

--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 17-11-11 13:17

Kurt Hansen wrote:

> Ja guf ...
>
> Jeg talte og skrev om Finder-metoden, men dit svar var Info-metoden.
> Bortset fra denne misforståelse har du ret. Dér findes den! Tak for
> hjælpen.

Den er også i Finder, hvis du vælger 'Åbn i' - ruller ned til 'Andet' og
navigerer frem til det ønskede program. - Eller rettere, det burde den,
men det er ikke altid, den knap bliver aktiv - hverken i 10.5.x eller
10.6.x. Se også mit direkte svar.

mvh. Erik Richard

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 17-11-11 13:11

Thomas von Hassel wrote:

> sikker ?
>
> <http://dl.dropbox.com/u/693028/change.png>
>
> Den knap har ikke ændret sig siden 10.5 hvis jeg husker ret ...

Den er også i 10.3.x, og den var svjh. også i 10.2.8, som var første Os
X, jeg kørte med...

mvh. Erik Richard

Fra : Tor Einar Samdahl

Dato : 17-11-11 09:28

On Thu, 17 Nov 2011 09:18:06 +0100, <Øyvind Rise> wrote:
> [...]
> Programmet som genererte filen har også mulighet for å angi tilknyttet
> program og således overstyre det som settes med "Change all..."

SÃ¥ sannelig. MÃ¥ vel kunne sies at det er som forventet. Men kan jo endre
de filene man har satt til å spesifikt åpne med et bestemt program ved å
bruke 'Get Info' på de.

Men forsvant ikke creator code med 10.6, og dermed muligheten for at
et program kan si at 'denne filen åpner jeg selv om det er et annet
standardprogram'.

Fra : Øyvind Rise

Dato : 17-11-11 10:36

> [...]

> Men forsvant ikke creator code med 10.6, og dermed muligheten for at
> et program kan si at 'denne filen åpner jeg selv om det er et annet

Er noe usikker, men det kan tenkes informasjon om en spesifikk binding til
program for en gitt fil blir lagt til Launch Services database til bruk av
Launch Service når denne åpner programmet og presenterer filen for denne.

<http://developer.apple.com/library/mac/#documentation/Carbon/Conceptual/Lau
nchServicesConcepts/LSCConcepts/LSCConcepts.html>

# Opening Documents
#
# If the item to be opened is a document (or a URL with scheme file
# designating a document file), Launch Services must first determine
# what application to use to open the item. This is known as the item's
# preferred application. As described under "User-Specified Binding
# Preferences," the Mac OS X user interface allows the user to specify
# an explicit binding between a document and its preferred application.
# If such an explicit binding has been specified, it takes precedence
# over any other considerations; if not, Launch Services uses a set of
# implicit binding criteria to determine the preferred application, as
# described under "Preferred Applications."

--
Øyvind Rise

Fra : Kurt Hansen

Dato : 17-11-11 10:50

Den 17/11/11 10.36, Øyvind Rise skrev:

> [...]
> # implicit binding criteria to determine the preferred application, as
> # described under "Preferred Applications."

..... the item, a document, a document file, the item, the item's
preferred application ...

Rent sprogligt ar der ikke noget der antyder dette. Der skrives hele
tiden om fil/dukoment i ental, men derfor kan du jo godt have ret.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Tor Einar Samdahl

Dato : 17-11-11 11:24

On Thu, 17 Nov 2011 10:36:07 +0100, <Øyvind Rise> wrote:
> [...]
> # implicit binding criteria to determine the preferred application, as
> # described under "Preferred Applications."

Tolker det dithen at man må ordne binding til et bestemt program via
Finder, enten via Open With->Other->Always open with eller endre det via
Get Info. Og det er jo sånn det fungerer i praksis så vidt jeg kan se.

Fra : Øyvind Rise

Dato : 17-11-11 13:44

> [...]

> Finder, enten via Open With->Other->Always open with eller endre det via
> Get Info. Og det er jo sånn det fungerer i praksis så vidt jeg kan se.

Ja, for oss brukere er nok det naturlig måte. Antar det også er mulig
for programvare å tilgå via API noe med samme konsekvens når dokumenter
opprettes.

--
Øyvind Rise

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 17-11-11 13:00

Kurt Hansen wrote:
> [...]
> vælger "Åbn" (ikke "Åbn i") for en anden php-fil, starter en anden
> editor ("Program B"), som jeg på et tidspunkt må have sat som standard.

Hvis du gør det i Finder, skal du trykke på 'Ret alle', før det er alle
filer af en given type, der bliver åbnet af det valgte program.

Har du prøvet med RCDefaultApp 2.x? - Den er ganske god til at gøre det
- også bedre end Finder, - og har man é gang valgt, at en given filtype
skal åbnes af et bestemt program, så /bliver/ det åbnet af det program.

Den er gratis, og du kan hente den her:
http://www.rubicode.com/Software/RCDefaultApp/

Vil du ha' en dansksproget version, så kan du få den hos mig. Rubicode
er igang med en fuldstændig nyskrivning og han ville derfor ikke lave om
på den nuværende pakke, men gav tilladelse til, at jeg frit må
distrubuere den med dansk.

mvh. Erik Richard

Fra : Kurt Hansen

Dato : 17-11-11 14:53

Den 17/11/11 13.00, Erik Richard Sørensen skrev:

> Hvis du gør det i Finder, skal du trykke på 'Ret alle', før det er alle
> filer af en given type, der bliver åbnet af det valgte program.

http://www.danacord.dk/dump.png

Kan du eller andre se den nogen steder? Jeg kan ikke!

> [...]
> - også bedre end Finder, - og har man é gang valgt, at en given filtype
> skal åbnes af et bestemt program, så /bliver/ det åbnet af det program.

Thomas prikkede mine øjne ud og åbnede dermed to huller ind til hjernen.
Muligheden under "Info" er rigeligt til mig, men tak for tilbudet.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 17-11-11 17:10

Kurt Hansen wrote:

> http://www.danacord.dk/dump.png
>
> Kan du eller andre se den nogen steder? Jeg kan ikke!

Næ, egentlig ikke, men hvis du højreklikker på en fil med given endelse,
og vælger 'Åbn i', kommer det vindue op, du viser, I popup menuen
nederst vælger du 'Vis alle programmer', markerer programmet, du vil
bruge, og i 'Åbn i' vinduet kommer nu også knappen 'Ret alle' frem.

> Thomas prikkede mine øjne ud og åbnede dermed to huller ind til hjernen.
> Muligheden under "Info" er rigeligt til mig, men tak for tilbudet.

RCDefaultApp kan bruges til mange andre filtyper og er langt mere stabil
end Finder på det område. Bare en ny systemopdatering fra Apple kan
ødelægge fil associeringen, hvis det gøres i Finders 'Åbn i' og/eller
'Vis into'. RCDefaultApp beholder associeringen også efter
systemopdateringer.

mvh. Erik Richard

Fra : Kurt Hansen

Dato : 17-11-11 17:57

Den 17/11/11 17.10, Erik Richard Sørensen skrev:

> [...]
> nederst vælger du 'Vis alle programmer', markerer programmet, du vil
> bruge, og i 'Åbn i' vinduet kommer nu også knappen 'Ret alle' frem.

Njet. På skærmdumpet kan du se at jeg har højreklikket på en jpg-fil,
åbnet drop-down-boksen så alle programmer vises og highlightet
Photoshop. Kan du (eller andre) se et sted hvor jeg kan vælge "Ret
alle"? Nok er jeg ved at være gammel, men ...

http://www.danacord.dk/dump2.png
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 17-11-11 18:58

Kurt Hansen wrote:

> [...]
> Photoshop. Kan du (eller andre) se et sted hvor jeg kan vælge "Ret
> alle"? Nok er jeg ved at være gammel, men ...

Hm, du har nok glemt at trykke 'Åbn'...

Prøv lige flg.
- Marker en JPEG fil, Højreklik og vælg 'Åbn i'

I det nye vindue, der kommer op, klikker du på popup menuen, hvor der
normalt står 'Billedfremviser'/'Preview. Rul ned til bunden og vælg
'Andre', og /så/ kommer det vindue frem, du viser på dit screenshot. -
Og hvis ikke Photoshop allerede vises, så skift til 'Alle programmer'

- marker Photoshop, Klik 'Åbn'

I det lille vindue vil knappen 'Ret alle' nu være synlig og valgbar.
Klikker du nu på 'Ret alle', kommer der en dialog med en afvarsel frem,
om du vil fortsætte, Klikker du på 'Fortsæt' vil samtlige dine JPEG
filer fremover blive åbnet i Photoshop.

Det er nok bedst, du prøver med lidt mindre følsomme filtyper som fx.
.txt..-) - Vælg en .txt fil, - højreklik og vælg 'Åbn i', gå ned til
'Andre' i popup menuen, find Textwrangler og marker og klik 'Åbn'. Klik
på 'Ret alle', klik 'Fortsæt' i advarselsdialogen. Fremover vil så alle
dine .txt filer blive åbnet i Textwrangler.

Jeg har lige gentaget eksperimentet med .txt filer, hvor jeg ellers
bruger Bean istedet for TextEdit og valgt TextEdit som program og 'Ret
alle', - og nu er det igen TE, der åbner .txt filer. Gjorde det så en
gang til og valgte igen Bean + 'Ret alle', og nu er det igen Bean, der
åbner .txt filer og de har alle også fået Beans symbol. - Og jvf. en
tidl. diskussion om iTunes har jeg nu også ændret mine playlister på
samme måde, så de fremover åbnes i VLC.

...Så det /skal/ virke...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 17-11-11 19:25

> [...]

> Photoshop. Kan du (eller andre) se et sted hvor jeg kan vælge "Ret
> alle"? Nok er jeg ved at være gammel, men ...

Nu er Photoshop her jo en _mappe_ og ikke et program. Men nej, det er
kun i Info vinduet at den knap er der ...

/thomas

Fra : Tor Einar Samdahl

Dato : 17-11-11 14:37

On Thu, 17 Nov 2011 13:43:47 +0100, <Øyvind Rise> wrote:

> Ja, for oss brukere er nok det naturlig måte. Antar det også er mulig
> for programvare å tilgå via API noe med samme konsekvens når dokumenter
> opprettes.

Det var det jeg trodde forsvant med 10.6.

http://daringfireball.net/2009/10/congrtlns-osx

Fra : Øyvind Rise

Dato : 17-11-11 21:08

> Det var det jeg trodde forsvant med 10.6.
>
> http://daringfireball.net/2009/10/congrtlns-osx

Ser slik ut, ja. Slik jeg ser det er det et skritt tilbake. Ser ikke
noen fordel i at dokumenter er løsere/mindre knyttet til de programmene
som genererte dem.

--
Øyvind Rise

Fra : Tor Einar Samdahl

Dato : 17-11-11 23:42

On Thu, 17 Nov 2011 21:08:07 +0100, <Øyvind Rise> wrote:
> Ser slik ut, ja. Slik jeg ser det er det et skritt tilbake. Ser ikke
> noen fordel i at dokumenter er løsere/mindre knyttet til de programmene
> som genererte dem.

Ikke annet enn at vi læres opp til å bli programsentriske i stedet for
dokumentsentriske, ikke ulikt en annen plattform Apple duller med ;)

Særlig med iCloud, dokumentsync og sandboxing. iPhotofiseringen av
dokumentbehandling blir vel nesten neste skritt.

Fra : Øyvind Rise

Dato : 18-11-11 09:31

> [...]

> Særlig med iCloud, dokumentsync og sandboxing. iPhotofiseringen av
> dokumentbehandling blir vel nesten neste skritt.

Du har nok rett. Standariserte filformater vil nok fortsatt spille en
rolle ved utveksling, men vi vil etterhvert slutte å bry oss om å flytte
rundt på filer og rydde opp for å gjøre harddisken mere oversiktelig.

Når standardiserte dokumenter like gjerne blir åpnet i et annet program
enn det en gitt utvikler har laget, så mister denne vel litt av lysten
til å la slike standardiserte dokumentformater være hovedbasis for sitt
program, som kan påskynde overgangen til det programsentriske.

--
Øyvind Rise

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 17-11-11 23:57

Kurt Hansen <kurt@ugyldig.invalid> writes:

> Ikke på /min/ Mac! Kører 10.6, hvis det har nogen betydning.

Den hedder "Ret alle" hvis man kører dansk som sprog. Det gør Thomas
uvist af hvilke grunde ikke.

> [...]
>
> Det er /meget/ bevist at jeg slet ikke nævner TextEdit, da jeg så igen
> vil rode mig ud i noget, hvor jeg får på puklen. DET skal være slut,

Tjah, nu afventer jeg bare at Thomas siger "Eclipse". Gør han det, skal
du IKKE høre efter.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 18-11-11 09:51

Thorbjørn Ravn Andersen, 20111117 <nospam0002+20111117@gmail.com> wrote:

> Den hedder "Ret alle" hvis man kører dansk som sprog. Det gør Thomas
> uvist af hvilke grunde ikke.

Det er fordi jeg prøver at være hipster ;)

> Tjah, nu afventer jeg bare at Thomas siger "Eclipse". Gør han det, skal
> du IKKE høre efter.

hm, der er ikke noget galt med Eclipse :)

/thomas