Venstre står vagt om nordsøoliemilliardern~
Fra : P.N,

Dato : 16-11-11 21:42

http://blog.politiken.dk/engelbreth/2011/11/16/venstre-star-vagt-om-nords%c3%b8oliemilliardernes-gavebod-til-ap-m%c3%b8ller/

"Gad vide, hvor Venstre, Konservative, Dansk Folkeparti og De Radikale havde
gemt hjernen, da de forhandlede aftalen om Nordsøolien og -gassen på plads
med A.P. Møller i 2003? En aftale, der løber helt frem til 2042, og som
giver A.P. Møller-Mærsk eneret til at udvinde olie og gas"

Fra : DADK

Dato : 16-11-11 21:56

On 16-11-2011 21:42, P.N, wrote:
> [...]
> med A.P. Møller i 2003? En aftale, der løber helt frem til 2042, og som
> giver A.P. Møller-Mærsk eneret til at udvinde olie og gas"

Tja, de kunne ikke se ind i fremtiden. Det som du og andre glemmer, er,
at hvor det ser ud som om A. P. Møller tjener penge på olie, taber de jo
også på langfart. Det giver stor mening, at verdens største
containervirksomhed også har sin egen energikilde - men uanset hvad
olieaftalen indebærer, så er det jo ikke gratis for Mærsk at sejle
havene tyndt eller bygge verdens stærste skibe.

Jeg tror ikke de unge politikere i SF har tænkt det helt igennem.

Fra : P.N,

Dato : 16-11-11 22:50

"DADK" <DADK@webspeed.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg tror ikke de unge politikere i SF har tænkt det helt igennem.

Ser netop nu programmet "Deadline" hvor værten konfronterer Venstre´s
ordfører med det faktum at AP Møller har fået et overskud der er 28 gange
større end det øvrige erhvervsliv !!!!!!!!!!!!!!!!. De ønsker ikke at svare
på spørgsmålet.

Fra : DADK

Dato : 16-11-11 22:59

On 16-11-2011 22:50, P.N, wrote:
> [...]
> større end det øvrige erhvervsliv !!!!!!!!!!!!!!!!. De ønsker ikke at svare

Det ser jeg også, eller hører det. Det er da klart at A. P. Møller ikke
vil forholde sig til problemstillingen. Det handler jo grundlæggende om
at overskuddet i Mærsk skal minimeres. Vil en virksomhed normalt give
positive input til en sådan debat? Altså en debat der handler om at
begrænse overskuddet? Derudover har det kostet næsten 1.000 mia at lede
efter olien og etablere boretårne. Det betalte skatteyderne ikke, de gav
Mærsk en fribillet, og nu hvor krisen kradser vil man altså så lave
aftalen om. Det er patetisk.

Fra : Jesper Ørsted

Dato : 16-11-11 23:58

P.N, <245@get2net.dk> wrote:

> [...]
> større end det øvrige erhvervsliv !!!!!!!!!!!!!!!!. De ønsker ikke at svare

Ja og hvis der ikke havde været så meget olie, oliepriserne havde været
lavere, investeringerne større eller udvindlingsprisen højere, så ville
APM have fået en væsentligt ringere forretning. Derfor har jeg ikke ondt
i røven over APMs fortjeneste, det var dem der løb risikoen og betalte
for efterforskning og udvinding af olie og gas i Nordsøen.
--
Jesper
Hvad udad tabes skal indad vindes.

Fra : Jesper Ørsted

Dato : 16-11-11 23:55

P.N, <245@get2net.dk> wrote:

> [...]
> plads med A.P. Møller i 2003? En aftale, der løber helt frem til 2042, og
> som giver A.P. Møller-Mærsk eneret til at udvinde olie og gas"

Det var en god forretning for staten, fordi skatten på Nordsøolien blev
sat op fra 40% til 61% samtidig med at koncessionen blev forlænget til
2042. Faktisk er Danmark det land i Europa der beskatter olieudvinding
næsthårdest, kun overgået af nordmændene. Men for det første har den
norske stat selv spyttet en masse penge i bøssen til olieudvinding, for
det andet er der rigtigt meget mere olie i Norge der kan udvindes. Det
betyder at selv med en højere beskatning, så sikres olieselskaberne en
endnu bedre forretning end i Danmark.

PS. Du kan på Englebræk, det er noget vås han kommer med.