Slette foto på iPad?
Fra : Kurt Hansen

Dato : 15-11-11 10:42

Hvordan sletter man et billede i "Foto" på en iPad? Manualen siger jo
ikke meget andet end at man kan, men ikke hvordan.

"Slette et fotografi: Du kan slette fotografier fra albummet
Arkiverede fotos, der indeholder fotografier, som du arkiverer fra
e-post eller internettet. Hvis du vil slette fotografier, der er
synkroniseret fra computeren, skal du slette fotografiet fra albummet paÌŠ
computeren, og derefter synkronisere iPad igen".

D.v.s. sige at jeg skal køre de 100 km hjem til min mor, hente hendes
iPad og køre hjem til mig selv, slette de uønskede billeder på iMac'en
og synkronisere igen? Hvor smart er de lige det er?

Man kan, så vidt jeg kan søge mig frem til, ikke overføre billeder til
en iPad på andre måder en med iTunes-synkronisering, så det bider jo sig
selv i halen.

Hvad med den 30-pin port og et USB-kabel? Kan man ikke overføre (ikke
synkronisere) ad den vej? Næh, det kan man vel ikke, for der er jo ingen
filhåndtering i iPad'en.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 15-11-11 10:44

Kurt Hansen <kurt@ugyldig.invalid> wrote:

> [...]
> synkroniseret fra computeren, skal du slette fotografiet fra albummet pa?
> computeren, og derefter synkronisere iPad igen".

Dvs. det er fotos som _du_ har syncet via iTunes inden du gav den videre
?

> [...]
>
> Hvad med den 30-pin port og et USB-kabel? Kan man ikke overføre (ikke
> synkronisere) ad den vej? Næh, det kan man vel ikke, for der er jo ingen

brokhovede ...

/thomas

Fra : Kurt Hansen

Dato : 15-11-11 12:05

Den 15/11/11 10.44, Thomas von Hassel skrev:

> Dvs. det er fotos som _du_ har syncet via iTunes inden du gav den videre
> ?

Ja, hvordan skulle jeg ellers have gjort? Det er jo faktisk det jeg
spørger om.

> brokhovede ...

Ikke forstået. Jeg beskriver en problemstilling og stiller et spørgsmål,
som du ikke kan/gider at svare på, men behøver du at give mig med den
nihalede HVER gang?
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 15-11-11 12:40

Kurt Hansen <kurt@ugyldig.invalid> wrote:

> Ja, hvordan skulle jeg ellers have gjort? Det er jo faktisk det jeg
> spørger om.

Fordi der er flere måder at foto's ind på en iPad ... hvis det er en
iPad 2 kan du jo bruge kameraet. Hvis det er en iPad 1 så er der f.eks.
camera connection kit, og diverse Apps kan også gemme billeder ...

/thomas

Fra : Tor Einar Samdahl

Dato : 15-11-11 11:01

On Tue, 15 Nov 2011 10:42:04 +0100, <Kurt Hansen> wrote:
> Hvordan sletter man et billede i "Foto" på en iPad? Manualen siger jo
> ikke meget andet end at man kan, men ikke hvordan.

Ser på bildet man vil slette og trykker på søppelbøtteikonet i
verktøylinjen. Nå har jeg ikke iPaden her, men det er sannsynligvis et
valg for å velge flere objekter og velge handling der (og slett vil være
en av de alternative handlingene).

> [...]
> iPad og køre hjem til mig selv, slette de uønskede billeder på iMac'en
> og synkronisere igen? Hvor smart er de lige det er?

Det er jo bare om du vil hindre at bildet kommer tilbake på iPad om du
synker en gang til.

> Man kan, så vidt jeg kan søge mig frem til, ikke overføre billeder til
> en iPad på andre måder en med iTunes-synkronisering, så det bider jo sig
> selv i halen.

Nja, man kan jo f.eks lagre bilder fra programmer som f.eks Safari inn i
bildemappen.

> Hvad med den 30-pin port og et USB-kabel? Kan man ikke overføre (ikke
> synkronisere) ad den vej? Næh, det kan man vel ikke, for der er jo ingen
> filhåndtering i iPad'en.

Man kan bruke Camera Connection Kit for å enten overføre bilder direkte
fra et kamera eller sd-minnekort.

--
Tor Einar Samdahl
"As usual I haven't really thought this out"

Fra : Kurt Hansen

Dato : 15-11-11 12:15

Den 15/11/11 11.00, Tor Einar Samdahl skrev:

> Ser på bildet man vil slette og trykker på søppelbøtteikonet i
> verktøylinjen.

Der er ingen søppelbøtte nogen steder. I bjælken foroven er der i vestre
side en knap "Fotos", som fører til thumnailoversigt. Til højre er der
"Rediger", "Lysbilledshow" og et ikon der forestiller en firkant med en
bøjet pil der peger udad.

De to første er selvforklarende. Ikonet åbner en menu hvor jeg kan sende
et billede m.m.

Hvis jeg er i thumbnailmode har ikonet en anden funktion. Nu kan jeg
pikke billeder ud så der kommer flueben ved, men den røde sletteknap er
dimmet - altså ikke aktiv.

> Man kan bruke Camera Connection Kit for å enten overføre bilder direkte
> fra et kamera eller sd-minnekort.

Jo, men jeg skal ikke overføre fra hverken kamera eller hukommelseskort.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Ukendt

Dato : 15-11-11 11:04

Hej Kurt,

> Hvordan sletter man et billede i "Foto" på en iPad? Manualen siger jo
> ikke meget andet end at man kan, men ikke hvordan.

Der står da lige præcis hvordan, du har endda selv citeret det.

> D.v.s. sige at jeg skal køre de 100 km hjem til min mor, hente hendes
> iPad og køre hjem til mig selv, slette de uønskede billeder på iMac'en
> og synkronisere igen? Hvor smart er de lige det er?

Du ville gerne have at Apple medleverede teleporter ved salg af iPads,
sådan at du fik kortere afstand til din mor?

Men jeg kan da give dig et forslag. Tag din computer med ned til mor og
lav synkroniseringen. Så sparer du at køre turen to gange!

> Man kan, så vidt jeg kan søge mig frem til, ikke overføre billeder til
> en iPad på andre måder en med iTunes-synkronisering, så det bider jo sig
> selv i halen.

Du har søgt forkert frem. Der er mange måder man kan få billeder over på
en iPad.

> Hvad med den 30-pin port og et USB-kabel? Kan man ikke overføre (ikke
> synkronisere) ad den vej?

Ja.

> Næh, det kan man vel ikke, for der er jo ingen
> filhåndtering i iPad'en.

Vrøvl.

jens@mermaidconsulting.dk,
http://www.mermaidconsulting.com/

Fra : Kurt Hansen

Dato : 15-11-11 12:19

Den 15/11/11 11.04, Jens Kristian Søgaard skrev:
> Hej Kurt,

> Der står da lige præcis hvordan, du har endda selv citeret det.

Ja, hvis man har synkroniseret dem over. Jeg spørger bl.a. om hvilke
ANDRE måder man kan overføre billeder på, men det svarer du så ikke på.

> Du ville gerne have at Apple medleverede teleporter ved salg af iPads,
> sådan at du fik kortere afstand til din mor?

Det ville være Microsofts løsning.

> Men jeg kan da give dig et forslag. Tag din computer med ned til mor og
> lav synkroniseringen. Så sparer du at køre turen to gange!

Tak for det gode og intelligente råd. Det er liiige noget jeg kan bruge.

> Du har søgt forkert frem. Der er mange måder man kan få billeder over på
> en iPad.

Hvordan?

> Ja.

Hvordan?

> Vrøvl.

Hvor finder jeg den?
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Ukendt

Dato : 15-11-11 14:20

Hej,

> Ja, hvis man har synkroniseret dem over. Jeg spørger bl.a. om hvilke
> ANDRE måder man kan overføre billeder på, men det svarer du så ikke på.

Du må lære at blive bedre til at formulere dig så. Du skriver det, jeg
vil kalde en svada, hvor du kritiserer det ene og det andet. Det er fint
nok, og det må man gerne. Men jeg kan ikke se, at du stiller en masse
spørgsmål og stiller dig åben for at få forslag til, hvordan du kan
overføre billeder.

Som jeg også skrev til dig i mit indlæg er der masser af andre måder at
overføre billeder på, så det svarede jeg dig rent faktisk på. Der er
muligheder med blandt andet tilslutning af kamera via dock-port, brug af
Safari som nævnt af andre i tråden samt tonsvis af forskellige apps som
kan integrere med alt fra Picasa, hjemme-NAS, osv.

> Tak for det gode og intelligente råd. Det er liiige noget jeg kan bruge.

Det var vel ment.

> Hvordan?

Som beskrevet ovenfor - samt du kan købe et camera connection kit hos
Apple eller andre lign. løsninger ved tredje part.

> Hvor finder jeg den?

Der er ikke en app, du kan starte som hedder filhåndtering.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 15-11-11 11:20

Kurt Hansen <kurt@ugyldig.invalid> writes:

> e-post eller internettet. Hvis du vil slette fotografier, der er
> synkroniseret fra computeren, skal du slette fotografiet fra albummet
> paÌŠ computeren, og derefter synkronisere iPad igen".

Har din iPad en iTunes-mor er det vel rimeligt nok?

Det er da ikke Apples skyld at du synkroniserer på den måde?

Bortset fra det, måske er det oplagt at se på iCloud?

Fra : Tor Einar Samdahl

Dato : 15-11-11 15:36

On Tue, 15 Nov 2011 12:15:06 +0100, <Kurt Hansen> wrote:
> Hvis jeg er i thumbnailmode har ikonet en anden funktion. Nu kan jeg
> pikke billeder ud så der kommer flueben ved, men den røde sletteknap er
> dimmet - altså ikke aktiv.

Ah, jeg er for det meste vant med å redigere i Kamerarullen. Der kan man
slette. Altså bilder som enten er lagret fra programmer på iPaden, tatt
med iPadkameraet eller overført med Camera Connection Kit.

Bilder som er syncet via iTunes (fra iPhoto/Aperture/Lignende) kan
ikke slettes. Ikke annet enn å endre på hva som skal synces.

Ting som er lagd på iPad kan altså slettes, men ikke ellers. Kan være
noe upraktisk.

> Jo, men jeg skal ikke overføre fra hverken kamera eller hukommelseskort.

Det var en alternativ måte å overføre bilder på. Kan være jeg misforsto,
men det virket som du hevdet at det kun var en måte å overføre bilder
til en iPad på.

Fra : Kurt Hansen

Dato : 15-11-11 15:51

Den 15/11/11 15.36, Tor Einar Samdahl skrev:

> Det var en alternativ måte å overføre bilder på. Kan være jeg misforsto,
> men det virket som du hevdet at det kun var en måte å overføre bilder
> til en iPad på.

Njarh, hævdede ... næh, det mente jeg blot at kunne konstatere, men
stillede det samtidig som spørgsmål i tråden.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 15-11-11 15:53

Tor Einar Samdahl <teisam@online.no.vil.itj.ha.no.spam> wrote:

> Ting som er lagd på iPad kan altså slettes, men ikke ellers. Kan være
> noe upraktisk.

Og så igen, du kan godt slette f.eks. podcasts og musik som er syncet
via iTunes ... så den er ikke ikke helt logisk ..

/thomas

Fra : Kurt Hansen

Dato : 15-11-11 16:01

Den 15/11/11 15.53, Thomas von Hassel skrev:

> Og så igen, du kan godt slette f.eks. podcasts og musik som er syncet
> via iTunes ... så den er ikke ikke helt logisk ..

- så lidt ret fik jeg da!

Selv om nogen måske kunne få den opfattelse at jeg kun skriver i denne
gruppe for at brokke mig, vil jeg hævde at det meste at mit brok er
berettiget (synes jeg da selv). Mac, som er højt besunget og anprist for
sin intuitive brugerflade og logiske virkemåde, er for mig totalt ulogisk.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Jesper Hartoft

Dato : 15-11-11 16:11

On 15-11-2011 16:00, Kurt Hansen wrote:

> [...]
> sin intuitive brugerflade og logiske virkemåde, er for mig totalt ulogisk.

Det skyldes nok at du stadig lider under din Windows "infektion" )

Jeg vil absolut ikke kalde dig et brokkehovede, men rigtig mange af dine
spørgsmål og din undren, skyldes tydeligvist, at du ikke kan få OS X's
måder at gøre tingene på, til at passe med din indlærte "logik" fra Windows.

mvh
Jesper \

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 15-11-11 18:29

Jesper Hartoft <news1@hartoft.net> wrote:

> [...]
> måder at gøre tingene på, til at passe med din indlærte "logik" fra Windows.

Synes nu også at Apple, især med OS X, kan være lidt for kreative. Jeg
kunne godt lide deres ret faste greb omkring human interface guidelines
for Mac OS, men i OS X helliger målet midlet og anything goes.

--
Mvh Martin

www.facebook.com/martin.bredthauer

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 15-11-11 18:12

> [...]

> sin intuitive brugerflade og logiske virkemåde, er for mig totalt ulogisk.

Intet er perfekt, men jeg tror du hænger i dyndet af hvad du var vandt
til, og prøver at få det til at virke på samme måde her på den "anden
side af hegnet"

Til sådanne som dig vil jeg normalt anbefale bare at skifte tilbage ...
for så har du jo bare skiftet bare for at skifte og det er jo totalt
pløk ... brug det der virker ...

/thomas

Fra : Tor Einar Samdahl

Dato : 15-11-11 16:22

On Tue, 15 Nov 2011 16:00:49 +0100, <Kurt Hansen> wrote:
> [...]
> sin intuitive brugerflade og logiske virkemåde, er for mig totalt ulogisk.

Dårlig vane er vond å vende.
Kan ikke lære gammel hund nye triks
…
I keed, I keed.

Men en iPad er jo ei en Mac, og som plattform er den jo fortsatt i sin
spede barndom. Men samtidig er det jo et komplekst barn, og noen
funksjoner vil finnes i enkelte programmer, men ikke i andre.

Det kan være en bevisst valgt at vi kan slette musikk og podcaster på en
iDings, men ikke foto. Det kan også være en forglemmelse. Eller rett og
slett at det var en funksjon de ikke har tenkt på som nyttig.

Ditt 'brok' er kanskje i dine øyne berettiget. Men synes det blir litt
hakk i plata noen ganger, og du har jo valgt å gå inn for Mac selv. Og
da må man nesten regne med at mye løses på andre måter enn hva du har
vært vant med. Det samme gjelder for meg når jeg jobber med en
Windowsmaskin. Og det var stort nok sprang når jobbmaskin gikk fra XP til
W7. Og fra Office 2003 til 2010. Men jeg henger likevel ikke rundt på
grupper for MS Office/Windows og klager der. Jeg prøver heller å lære
meg verktøyet.

Kan ikke annet enn å foreslå at man legger inn feedback på
http://www.apple.com/feedback/ipad.html

(fra http://www.apple.com/feedback/)

Fra : Kurt Hansen

Dato : 15-11-11 16:43

Den 15/11/11 16.21, Tor Einar Samdahl skrev:

> Dårlig vane er vond å vende.
> Kan ikke lære gammel hund nye triks

Jamen selvfølgelig. Jeg har ikke lagt skjul på, at jeg er flasket op med
DOS og senere Windows i alle versioner op til 7. Jeg skal bestemt ikke
hæve Windows til skuerne, men hvis man skal skelne groft, så er Windows
mere rationel og logisk end Mac OS, må jeg konstatere.

> Det kan være en bevisst valgt at vi kan slette musikk og podcaster på en
> iDings, men ikke foto. Det kan også være en forglemmelse. Eller rett og
> slett at det var en funksjon de ikke har tenkt på som nyttig.

Kanskje, men så må vi jo håbe at de er blevet klogere med iPÅod 3

> [...]
> hakk i plata noen ganger, og du har jo valgt å gå inn for Mac selv. Og
> da må man nesten regne med at mye løses på andre måter enn hva du har

"Hakk i plata" ... den var go'. Jeg har ikke lige en dansk-norsk inden
for rækkevidde, men er helt klar over hvad du mener.

Jeg har været i utallige nyhedsgrupper siden vi gik fra FIDO-net til
usenet/internet, men ingen steder er man så fintfølende som her.
Produktloyaliteten er ganske simpelt imponerende og godt gået af Apple.

Ja, jeg har min impulsivitet imod mig, men det kan jeg desværre ikke
ændre. Jeg HAR forsøgt, kan jeg hilse at sige
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Ukendt

Dato : 15-11-11 17:20

Hej Kurt,

> Jeg har været i utallige nyhedsgrupper siden vi gik fra FIDO-net til
> usenet/internet, men ingen steder er man så fintfølende som her.
> Produktloyaliteten er ganske simpelt imponerende og godt gået af Apple.

Du er ikke den eneste som har været med i mange grupper og i lang tid.
Jeg deler ikke din opfattelse af, at der skulle være tale om særlig
"produktloyalitet" i dit tilfælde. Det er for nemt fra din side at
afvise andre på den led.

Nu har jeg jo fx svaret dig i denne tråd - og jeg er primært Linux-bruger.

Fra : Henrik Münster

Dato : 15-11-11 23:24

> [...]

> usenet/internet, men ingen steder er man så fintfølende som her.
> Produktloyaliteten er ganske simpelt imponerende og godt gået af Apple.

Jeg mener ikke, du har ret. Du kommer nogle gange med noget meget hård
kritik, som mange her føler er uberettiget. Jeg vil egentlig godt tro,
at du ikke mener det så hårdt. Når man kommer fra en gruppering, hvor
man i årevis har haft nogle fordomme om en anden gruppering, så tror
man, det er sandheder. Vi har mange gange før været ude for mangeårige
Windows-brugere, som kom her og luftede deres fordomme, som de helt
tydeligt regnede for sandheder. Det var de jo enige om sammen med de
andre Windowsbrugere.
Jeg kan huske, jeg engang læste, at der var lavet kurser for
amerikanere, der skulle på ferie i Europa. Man havde nemlig fundet ud
af, at amerikanske turister ikke var så populære ude i verden. De skulle
bl.a. lære at passe på med, hvad de sagde. Et eksempel var, at de ikke
skulle sige: "Sikken nogle sjove små biler, I har herovre". Amerikaneren
mener ikke noget ondt med det, men europæeren føler sig såret over, at
amerikaneren ser ned på vores biler.
Enhver københavner ved jo også, at de er lidt tungnemme i
Jylland. Det kan man jo hurtigt blive enige om i København. Skal man
spille lidt dum i skolen eller blandt vennerne, så taler man jysk og
dræver længe over hver stavelse. Skal man gøre nar af politiet i
København, så foregår det jo også på jysk, for alle politifolk i
København er jo fra Århus. Hvis en københavner så kommer til Århus med
al den viden i bagagen, så kan han jo komme frygteligt galt afsted, hvis
han siger noget om, at de jo ikke er for kvikke i Århus.
Så husk på, at selv om du måske ikke mener det så slemt, så kan
andre opfatte det, du siger, som meget uforskammet.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 15-11-11 16:27

Kurt Hansen <kurt@ugyldig.invalid> writes:

> Selv om nogen måske kunne få den opfattelse at jeg kun skriver i denne
> gruppe for at brokke mig, vil jeg hævde at det meste at mit brok er

Skriver du andet? Msgid, tak!

> berettiget (synes jeg da selv). Mac, som er højt besunget og anprist
> for sin intuitive brugerflade og logiske virkemåde, er for mig totalt
> ulogisk.

Har du overvejet at sælge grejet og købe en Windows-tablet til din mor
og en Windows-laptop til dig selv?

Eller er det for nemt? ;)

Fra : Tor Einar Samdahl

Dato : 15-11-11 17:15

On Tue, 15 Nov 2011 16:43:23 +0100, <Kurt Hansen> wrote:
> [...]
> hæve Windows til skuerne, men hvis man skal skelne groft, så er Windows
> mere rationel og logisk end Mac OS, må jeg konstatere.

Jeg er uenig i det, men det får nå så være.

Det har kanskje vært listet før, men kunne du f.eks listet opp f.eks 5
områder du mener Win er mer rasjonell og logisk?

> Kanskje, men så må vi jo håbe at de er blevet klogere med iPÅod 3

Dette er kun softwarerelatert, i teorien kan det være i neste
softwareupdate.

> Jeg har været i utallige nyhedsgrupper siden vi gik fra FIDO-net til
> usenet/internet, men ingen steder er man så fintfølende som her.
> Produktloyaliteten er ganske simpelt imponerende og godt gået af Apple.

Kan være noe med hvordan man ordlegger seg. Kan være noe med hvor lenge
man har vært "underdog". Ser man bare folk som blindt forsvarer så ser
man bare det.

Fra : Tor Einar Samdahl

Dato : 15-11-11 19:39

On Tue, 15 Nov 2011 18:28:36 +0100, <Martin Bredthauer> wrote:
> Synes nu også at Apple, især med OS X, kan være lidt for kreative. Jeg
> kunne godt lide deres ret faste greb omkring human interface guidelines
> for Mac OS, men i OS X helliger målet midlet og anything goes.

Litt opptatt av mote, noen valg som er form over funksjon (ironisk nok).
Ikke at jeg er tilhenger av at man skal være slave av HIG, selv om den
inneholder gode retningslinjer.