Den ramler snart
Fra : @

Dato : 13-11-11 17:42

Ja, det er euroen, vi taler om. Vi taler ikke år, næppe engang et helt
af slagsen. I værste fald bliver næste uge det ragnarok, der følger af
den fælles valutas sammenbrud. I hvert fald vil Den Europæiske
Centralbank være nødt til at masseopkøbe italienske statsobligationer
for desperat at holde renten nede. Og næste år, i 2012, skal Italien
sælge obligationer for mere end 300 mia. euro - Grækenlands statsgæld
var for nylig på lidt over det beløb - for at forhindre en
betalingsstandsning. Det kan ganske givet ikke lade sig gøre på bare
nogenlunde normale markedsvilkår, eftersom Italiens konkurrenceevne
hænger så meget i laser, så den livsnødvendige vækst i økonomien ikke
vil være nær nok. Og når væksten ikke er der, vil gælden bare vokse og
vokse, og statsbankerotten er konsekvensen, fordi tilliden er væk.

Kan ECB ikke bare købe op i det uendelige?

I princippet jo. Den Europæiske Centralbank kan i et sidste vanvittigt
forsøg lade seddelpressen køre, selv om det mildt sagt ikke stemmer
overens med det lovede, dengang tilbage i euroferiens dage i 2002, da
det vanartede barn, den fælles mønt, blev en fysisk realitet. Og som
økonomisk kommentator Charles Hugh Smith skriver, så vil Tyskland ikke
kunne leve med en sådan “løsning” af den simple grund, at tysk økonomi
rammes voldsomt i kølvandet på den uundgåelige inflation, der følger
af at trykke penge uden reel værdi bagved. Alle eller rettere begge
veje fører kun ét sted hen: til euroens opløsning.

De uansvarlige politikere

Tænk at de europæiske politikere med de franske og tyske i spidsen
kunne finde på det. At indføre en fælles mønt i et økonomisk og
politisk kulturelt så forskelligartet område. De europæiske lande har
masser til fælles - kernen i den vestlige kultur, som de udgør - men
ensheden gælder ved Gud ikke måden at forvalte statsfinanserne på. Nu
betales prisen for dette tåbelige og særdeles kostbare eksperiment.
Lande som Italien og Grækenland havde aldrig fået lov at låne så
umådelige summer, hvis de kun havde haft deres egen valuta og dermed
deres egne samfundsskabte værdier at læne sig opad.

Man skulle næste tro, at politikerne har ønsket at skabe den perfekte
storm af rædselsfulde begivenheder, der skulle ramme Europa på én
gang:
a) En ældrebyrde, der ikke længere tales om, men som allerede er en
realitet, og som de næste årtier, mindst, vil give Europa betydelige
udfordringer.
b) En indvandrerbefolkning, der gennemsnitligt præsterer langt under
det gennemsnitlige europæiske niveau, og som derfor ikke hjælper, men
kun forværrer de europæiske landes økonomiske problemer.
c) Og så altså en nu hastigt krakelerende euro, der har været den
væsentligste grund til, at især sydeuropæiske lande har kunnet
overforbruge på andres, især tyskernes, bekostning.

Med hovedet under armen synes at have været devisen.

P.S.
Folketinget kommer meget snart til at overveje, hvad der skal gøres
som følge af den voldsomme recession med fald i BNP, der vil ramme
også Danmark. Må jeg her på falderebet foreslå en 5 procent reduktion
af alle lønninger og en 10 procent reduktion af alle
overførselsindkomster. Det vil hjælpe en hel del, når vi om kort tid
bliver suget ind i den dybe krise, der som følge af euroens sammenbrud
vil ramme Europa i adskillige år. Derefter kan det lysne igen, men
mere om det en anden god gang.

http://blogs.jp.dk/setfrahoejre/2011/11/12/den-ramler-snart/

Fra : Kim Larsen \(på AltB~

Dato : 13-11-11 21:53

Du bør skrive at det er en hel artikel som du ikke selv har skrevet som du
bringer her. Man får indtrykket af at du selv har skrevet indlægget hvor
sandheden er at det er et copy/paste fra A-Z. I øvrigt bryder
ophavsrettighederne til artiklen ved mindre du har en tilladelse til at
bringe artiklen i sin helhed i dette her forum.

Du skriver intet om hvad du selv mener, det er lidt tyndt.

Tværpolitisk, antiroyalist, atomkraftmodstander og EU-modstander
E-mail: kl2607@gmail.com

Fra : Claus E. Petersen

Dato : 14-11-11 02:56

Den 13-11-2011 21:52, Kim Larsen (på AltBinaries.com eller Datemas.de)
skrev:
> [...]
> bringe artiklen i sin helhed i dette her forum.
>
> Du skriver intet om hvad du selv mener, det er lidt tyndt.

Han giver faktisk linket til MUJ's blog nederst!

Man kan så diskutere om det skal være FØR eller EFTER.

Hvad ophavsret angår, har begrebet ingen gang på jorden i politiske
fora, men det er så bare min mening.

- cep

Fra : Bo Warming

Dato : 14-11-11 03:39

On Mon, 14 Nov 2011 02:55:46 +0100, "Claus E. Petersen"
<snurrberget@yahoo.com> wrote:

>Han giver faktisk linket til MUJ's blog nederst!
>
>Man kan så diskutere om det skal være FØR eller EFTER.
>
>Hvad ophavsret angår, har begrebet ingen gang på jorden i politiske
>fora, men det er så bare min mening.

Ser du håb om at få copyright ophævet? Når Hollywood regerer verden?

Fra : DADK

Dato : 16-11-11 08:29

On 14-11-2011 02:55, Claus E. Petersen wrote:

> Han giver faktisk linket til MUJ's blog nederst!
>
> Man kan så diskutere om det skal være FØR eller EFTER

Ja, om Kim Larsen skal komme med sin notoriske hetz FØR eller EFTER han
har læst det han responderer på. Hvis det er EFTER ville vi kun belemres
med KL hver 3 måned.

Fra : A.Larsen

Dato : 14-11-11 08:58

On Sun, 13 Nov 2011 21:52:32 +0100, "Kim Larsen \(på AltBinaries.com
eller Datemas.de\)" <kl2607@gmail.com> wrote:

> [...]
>bringe artiklen i sin helhed i dette her forum.
>
>Du skriver intet om hvad du selv mener, det er lidt tyndt.

Undskyld mig, men sådan indlæg har jeg da også set dig lave, men du må
måske gerne?

--
/Larsen
E-Mail:alarsen1@stofanet.dk

Fra : Kim Larsen \(på AltB~

Dato : 14-11-11 11:13

"A.Larsen" <alarsen1@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Undskyld mig, men sådan indlæg har jeg da også set dig lave, men du må
> måske gerne?

Luk nu bare røven, Ludvig.

Fra : Volger Garfield

Dato : 14-11-11 18:40

On Mon, 14 Nov 2011 11:12:43 +0100, "Kim Larsen \(på AltBinaries.com
eller Datemas.de\)" <kl2607@gmail.com> wrote:

>"A.Larsen" <alarsen1@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

>Luk nu bare røven, Ludvig.

Ja men, du må altså gerne?
(Jeg kan huske for ganske nyligt, at det blev påpeget overfor dig -
Men det er måske derfor?)

Volger

Fra : @

Dato : 14-11-11 14:57

> [...]

>bringe artiklen i sin helhed i dette her forum.
>
>Du skriver intet om hvad du selv mener, det er lidt tyndt.

jeg kumme jo have tilføjet et

ENIG til artiklen

Fra : Ivannof

Dato : 14-11-11 00:46

> [...]
> bliver suget ind i den dybe krise, der som følge af euroens sammenbrud
> vil ramme Europa i adskillige år. Derefter kan det lysne igen, men

Når nu et land som Grækenland, evt. Italien ryger ud, hvor lang tid
tager det så at udstede og udmønte hhv. lire og drakmer. Hvis de ikke
må/kan bruge Euro skal landene vel indføre lokal valuta igen? Jeg er
glad for at Danmark ikke er sprunget på den galej. Sikke et kaos det
må være

hilsen Ivan

Fra : Peter Heide

Dato : 14-11-11 18:35

"@" <Snabel@snabel.net> skrev i meddelelsen
> [...]
> vokse, og statsbankerotten er konsekvensen, fordi tilliden er væk.
>
> Kan ECB ikke bare købe op i det uendelige?

Kina giver sikkert en hjælpene hånd hvis hele halløjet er ved at vælte. De
har for mange penge på spil i EU.

Fra : DADK

Dato : 16-11-11 08:26

On 13-11-2011 17:41, @ wrote:
> Ja, det er euroen, vi taler om. Vi taler ikke år, næppe engang et helt
> af slagsen.

Helt enig. Det er efterhånden kun tyskerne der har reel interesse i
europorojektet, altså udover det politiske plan - og alvoren blev da
også tydelig i weekenden, da Merkel direkte sagde "Hvis euroen dør, dør
EU også"

Man har lov at håbe.

Fra : A.Larsen

Dato : 16-11-11 09:24

On Wed, 16 Nov 2011 08:25:45 +0100, DADK <DADK@webspeed.dk> wrote:

> [...]
>europorojektet, altså udover det politiske plan - og alvoren blev da
>også tydelig i weekenden, da Merkel direkte sagde "Hvis euroen dør, dør

Helt bestemt, og det ville med garanti ikke være så dårligt hvis det
skete.

--
Venlig Hilsen.
A.Larsen

Fra : DADK

Dato : 16-11-11 09:58

On 16-11-2011 09:24, A.Larsen wrote:

> Helt bestemt, og det ville med garanti ikke være så dårligt hvis det
> skete.

Næh, en frisk start. Folk der hører om EU-skeptikere som undertegnede
tror vi ikke kan forstå globalisering eller nødvendigheden af et
samarbejde, problemet med EU-projektet ar blot, at "samarbejdet" er gået
for vidt, og for nogle stater ikke er et samarbejde men ren diktat. Det
er f.eks derfor det går ad helvede til med euroen. Euroen har det fint
politisk, og som handelsvare, men den er ikke elsket af dem der hænger
på den i dagligdagen. Og politik burde være til for mennesker, ikke
omvendt. Det er ikke menneskerne eller befolkningerne der ikke forstår
eller er vrangvillige, det er EU og Euroen der er problemet.

Fra : A.Larsen

Dato : 17-11-11 08:11

On Wed, 16 Nov 2011 09:58:21 +0100, DADK <DADK@webspeed.dk> wrote:

> [...]
>omvendt. Det er ikke menneskerne eller befolkningerne der ikke forstår
>eller er vrangvillige, det er EU og Euroen der er problemet.

Helt enig, EF/EU var et misfoster allerede da det lå i vuggen, det
bedste de kunne have gjort den gang, var at lade det ryge ud med det
beskidte vand.

Fra : Ivannof

Dato : 16-11-11 06:27

On 16 Nov., 09:58, DADK <D...@webspeed.dk> wrote:

> [...]
> eller er vrangvillige, det er EU og Euroen der er problemet.- Skjul tekst i anførselstegn -

De landes befolkninger, der gerne vil have fælles finanslov og økonomi
kan sikkert lære at elske EUroen. De vil opdage at de så ikke længere
hedder Tyskland eller Frankrig, men EU's Forenede Stater. Det må de
for min skyld gerne, bare de holder mig uden for.

Samarbejde er fint og ligeså globalisering. Men jeg har ikke lyst til
at bo i en kommune i EU. Jeg er glad for at være vælger i et land med
5 millioner mennesker. Jeg ønsker ikke at bo i et land med 500
millioner eller flere, som alle vil "sidde med ved bordet" for at "få
indflydelse". Jeg tror ikke på at have indflydelse som 1 ud af 500
milioner. Så hellere onsdagslotto!

Hilsen Ivan

Fra : Martin Larsen

Dato : 16-11-11 15:17

On 2011-11-16 14:26, Ivannof wrote:

> [...]
> millioner eller flere, som alle vil "sidde med ved bordet" for at "få
> indflydelse". Jeg tror ikke på at have indflydelse som 1 ud af 500

Korrekt. Projektet er kun "logisk" for pampermentalitet. Det er og
bliver et *udemokratisk* projekt, som går stik imod bestræbelser på at
udvikle demokratiets ide.

Mvh
Martin

Fra : DADK

Dato : 16-11-11 17:54

On 16-11-2011 15:16, Martin Larsen wrote:

> Korrekt. Projektet er kun "logisk" for pampermentalitet. Det er og
> bliver et *udemokratisk* projekt, som går stik imod bestræbelser på at
> udvikle demokratiets ide.

Fuldkommen indiskutabelt rigtigt.

Fra : DADK

Dato : 16-11-11 17:54

> [...]
> hedder Tyskland eller Frankrig, men EU's Forenede Stater. Det må de
> for min skyld gerne, bare de holder mig uden for.

Præcis! Jeg er ikke imod, for min skyld kan de have alt det euro og EU
de vil, bare de ikke inkluderer mig og mit land.

Argumenterne for at vores økonomiske politik skulle dikteres fra Berlin
er jo også slående tåbelige. Det er ikke argumenter som "vi vil få en
stor optur" eller noget af den slags, primærargumentet er, at hvis vi
afstår fra at have en krone og en selvstændig national valuta og
pengepolitik, så kan vi sidde med "ved bordet". Hurra. Prøv at spørg
grækerne om hvor meget de fik ud af at sidde med ved bordet.

> Samarbejde er fint og ligeså globalisering. Men jeg har ikke lyst til
> at bo i en kommune i EU.

Og det er mere og mere tilfældet. Senest har finansskrisen og det med
Grækenland og Italien animeret EU til, at nu er det bevist at vi skal
arbejde "tættere", hvilket er koden for at EU skal have hånds og halsret
over Nationalbanken.

Vi skal ud af det pis, desto hurtigere desto bedre. Et land som
Grækenland havde aldrig været i krise og aldrig været sat under
administration af EU, hvis ikke vi havde haft EU.

Det er forfærdeligt at være vidne til, hvordan et gammel kulturland som
Grækenland kan blive trigget ud af teknokrater i EU, et EU som
EY-teknokraterne ser som et nyt romerrige.

Jeg er glad for at være vælger i et land med
> 5 millioner mennesker.

Tænk på at grækernes økonomi er lavere eller mindre end danskernes. Når
det samlede EU ikke engang kan redde Grækenland, hvad dælen skal vi så
med EU? De kan jo ikke engang redde sig selv.

Jeg ønsker ikke at bo i et land med 500
> millioner eller flere, som alle vil "sidde med ved bordet" for at "få
> indflydelse". Jeg tror ikke på at have indflydelse som 1 ud af 500
> milioner. Så hellere onsdagslotto!

Ja, chancen for at Danmark får indflydelse i f.eks Euroland er stort set
som at håbe på at få 6 rigtige i lotto. God pointe, god sammenligning.

Fra : Ivannof

Dato : 17-11-11 03:05

On 16 Nov., 17:53, DADK <D...@webspeed.dk> wrote:

> [...]
> pengepolitik, så kan vi sidde med "ved bordet". Hurra. Prøv at spørg
> grækerne om hvor meget de fik ud af at sidde med ved bordet.

Omkring 1980 med danske finanser "på afgrundens rand" kunne jeg godt
se at det ville være dejligt at nogen kom udefra og dikterede dansk
økonomi. At tage de nødvendige beslutninger politikere ikke turde
tage. Og hvis JEG var græker ville jeg foretrække det lige nu.

Men jeg er ikke græker. Og hvis grækerne har lyst til noget andet er
det OK med mig, sålænge det ikke har indflydelse på Danmark. Nåh, jo
det har det jo så alligevel.

Det korte af det lange er, at hvis Grækerne havde drachmer og sin egen
økonomi, så havde de bare devalueret og kommet videre. Men grækerne
har ikke deres egne penge og de må ikke behandle dem de har som de
plejer. Så nu er det tyskerne der bestemmer i Grækenland. Lidt
ironisk, ikk'?

> [...]
> Grækenland og Italien animeret EU til, at nu er det bevist at vi skal
> arbejde "tættere", hvilket er koden for at EU skal have hånds og halsret

Og dermed Europas forenede Stater og Danmark som kommune.
Det er sådan jeg tænker med modstanden mod den danske toldkontrol ved
den tyske grænse. Ikke noget problem i sig selv, men en klar
forstyrrelse i projekt: Gør alle lande til kommuner og EU til
statsmagt

> Vi skal ud af det pis, desto hurtigere desto bedre. Et land som
> Grækenland havde aldrig været i krise og aldrig været sat under
> administration af EU, hvis ikke vi havde haft EU.

Ja, lad os rulle det tilbage til før 1992 og til "det fælles marked".

> [...]
> det samlede EU ikke engang kan redde Grækenland, hvad dælen skal vi så
> med EU? De kan jo ikke engang redde sig selv.

Spændende at se hvor de "redder" Frankrigs økonomi.

> Ja, chancen for at Danmark får indflydelse i f.eks Euroland er stort set
> som at håbe på at få 6 rigtige i lotto. God pointe, god sammenligning.

Ja, og jeg forstår ikke at visse politikere bruge "sidde med ved
bordet" som mantra. Det er for latterligt.
Børn kunne også sidde med ved bordet i gamle dage. Hvis de holdt deres
kæft!

Hilsen Ivan