MS Windows
briani 27239
Windows 8 hvornår ?
Fra : Åge Halldorsson

Dato : 12-11-11 15:57

Man kan læse meget forskelligt på nettet om hvornår WINDOWS 8.

Er der nogen her der har ideer om hvornår de mon sætter igang med det?

Den kommer vist i en udgave til hjemmecomputer, Tavlecomputer og
mobiltelefoncomputer

De tidligste datoer jeg har set er disse:

Hjemmecomputer: Januar 2012
Tavlecomputer: Oktober 2012
Mobiltelefoncomputer: juli 2012

Tror i det er det som kommer til at passe?

Hilsen Åge

Fra : -= bgn =-

Dato : 12-11-11 16:45

"Åge Halldorsson" skrev i meddelelsen

[...]

Hvor har Microsoft skrevet hvilken måned Windows 8 udkommer i januar?

Mit og andres gæt er li´så godt som dit gæt, så der er ingen grund til at
begynde en længere tråd med gætterier - den kommer sikkert i 2012 )

BG

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 12-11-11 17:50

"-= bgn =-" <privatadgang@gmail.com> skrev i meddelelsen

> Hvor har Microsoft skrevet hvilken måned Windows 8 udkommer i januar?

Det var noget en eller anden havde set på en eller anden computerfabriks
hjemmeside, men nu har jeg ikke linket længere.

Det var vist computerfabrikken "DEL" (ikke helt sikker), hvor der stod
hvilke computere der ville blive smasket på markedet i den nærmeste fremtid.
Der var sådan et skema
hvor der var plasket computernave ind, under de enkelte måneder. Under
"januar" stod der så navnet på en computer og at den var med Windows 8.

En mand viste DEL-skemaet på sin egen hjemmeside og tilføjede at "DEL" vist
var lidt for optimistiske og at "juli" var mere realistisk.

Hilsen Åge

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 12-11-11 23:11

Du mener vel Dell.

Fra : Henning

Dato : 13-11-11 11:02

> [...]

>hvor der var plasket computernave ind, under de enkelte måneder. Under
>"januar" stod der så navnet på en computer og at den var med Windows 8.

Mon ikke det foregår på den måde, at du køber en pc med Windows 7, og
med i købet er en opgraderingsmulighed til Windows 8, når den
udkommer? Sådan var det med Windows Vista og 7.

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 13-11-11 12:13

"Henning" <no.mail@all.invalid> skrev i meddelelsen

> Mon ikke det foregår på den måde, at du køber en pc med Windows 7, og
> med i købet er en opgraderingsmulighed til Windows 8, når den
> udkommer? Sådan var det med Windows Vista og 7.

Kan man opgradere fra Windows 7 til windosw 8 ?
Det troede jeg ikke man kunne. Jeg troede windows 8 var noget helt nyt,
som slet ikke lignede windows 7.

Der er jo noget med at windows 8 kan køre med ikoner som man trykker på,
direkte på skærmen - og man kan rulle med skærmbilledet ved at køre fingeren
hurtigt hen over skærmen, ligesom på en smarttelelefon. I det hele taget
ligner windows 8, det mobile windows Phone 7,5 (Mango)

Skal man ikke vente til der kommer bærbare computere med en trykfølsom skærm
??? - det har min da ikke, eller ? - windows 7 bruger jo ikke
prikke-på-skærmen-med- fingeren-system.

Hilsen Åge

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 13-11-11 13:01

Se inline.

On Sun, 13 Nov 2011 12:13:20 +0100, Åge Halldorsson
<aa.h@fjern-det-som-står-herpost.tele.dk> wrote:

>Kan man opgradere fra Windows 7 til windosw 8 ?
> Det troede jeg ikke man kunne. Jeg troede windows 8 var noget helt nyt,
>som slet ikke lignede windows 7.

Bruger interfacet har meget lidt at gøre med det bagvedliggende
system.
Så at den på overfladen ikke ligner Windows 7 betyder intet i den
sammenhæng.

>Skal man ikke vente til der kommer bærbare computere med en trykfølsom skærm

Windows 8 kan også bruges med mus og keyboard.

Regards Jens Peter Karlsen.

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 13-11-11 13:11

"Jens Peter Karlsen" <jpkarlsen@mvps.org> skrev i meddelelsen

> Windows 8 kan også bruges med mus og keyboard.

Men hvis man så gerne vil bruge det der nye noget med
"tryk-på-skærmen-halløj", så skal man vel have en ny bærbar.

Meningen med det der tryk-på-skærmen-værk, er vel at man skal kunne bruge
det og udnytte det nye som windows 8 kan.

Altså: ny bærbar

Hilsen Åge

Fra : Sune Storgaard

Dato : 13-11-11 14:18

Den 13-11-2011 13:11, Åge Halldorsson skrev:

> Men hvis man så gerne vil bruge det der nye noget med
> "tryk-på-skærmen-halløj", så skal man vel have en ny bærbar.

Jeg har en gammel bærbar med windows 95 stående, med touchskærm.
Konceptet er ikke ligefrem nyt.

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 13-11-11 15:11

"Sune Storgaard" <nospam@strueradsl.dk.invalid> skrev i meddelelsen

> Jeg har en gammel bærbar med windows 95 stående, med touchskærm. Konceptet
> er ikke ligefrem nyt.

Kan den så bruges til det der pege-værk med windows 8 ?

Hilsen Åge

Fra : Snuden

Dato : 12-11-11 17:02

On Sat, 12 Nov 2011 15:57:10 +0100, Åge Halldorsson
> [...]

>Tavlecomputer: Oktober 2012
>Mobiltelefoncomputer: juli 2012
>
>Tror i det er det som kommer til at passe?

Januar er helt udelukket, og jeg tror heller ikke på juli. Bedste gæt
lige nu bliver sent i 3. eller medio 4. kvartal 2012

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 12-11-11 23:14

Januar er umuligt, den første beta ventes lige inden jul.
Juli er så godt som udelukket. 4 kvartal lyder mere sandsynligt.

Regards Jens Peter Karlsen.

Fra : Ivar

Dato : 13-11-11 22:35

Åge Halldorsson skrev:

> Er der nogen her der har ideer om hvornår de mon sætter igang med det?

Microsoft har en prøve-version til udviklere.
Jeg har prøvet at installere den på en ikke helt ny panel-pc
(touch-pc). Det er tydeligt at Microsoft er gået efter en
betjening som på en mobiltelefon. Når man åbner Internet Explorer,
Word eller noget andet, lukker man dem ikke igen, man bladrer
"sidelæns" mellem de startede programmer. De normale ikoner er
erstattet af firkantede knapper, som er mere touch-venlige.

Man skal helt sikkert vænne sig til Windows 8. Efter min mening
er det kun til touch. På en almindelig computer vil jeg ikke
anbefale Windows 8.

Hvis man vil installere Windows 8 på en ældre touch-pc, skal man
lige være klar over, at ikke alle er egnede. Det er vigtigt, at
man kan trykke på den aller yderste række pixler i hver side.
Når man "bladre" udefra og ind mod skærmen får man fat på
specialfunktioner. På mange ældre touch-pc'er er der en plastkant
rundt om skærmen, der gør det umuligt at ramme de yderste
pixler.

Ivar Magnusson

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 13-11-11 22:43

"Ivar" <notvalid@notvalid.dk> skrev i meddelelsen

> På en almindelig computer vil jeg ikke
> anbefale Windows 8.

NÅ! - jamen mener du 8-eren skulle være mere træls, at styre end hvis det
var XP, Vista eller 7 - eller mener du bare at 8-eren ikke er bedre.

Altså når der er tale om at køre på den almindelige måde.

Hilsen Åge

Fra : Ivar

Dato : 13-11-11 23:01

Åge Halldorsson skrev:

> NÅ! - jamen mener du 8-eren skulle være mere træls, at styre end hvis det var
> XP, Vista eller 7 - eller mener du bare at 8-eren ikke er bedre.

Windows 8 er til touch. Betjeningen har mange lighedpunkter med
betjeningen af en iPhone eller en Android mobil. Den kommer også
i en version til ARM-processoren, der den mest benyttede processor i
mobiltelefoner.

Som sagt er Windows 8 til touch, men de typiske Windows-programmer
er til styring med mus, så det bliver let en underlig sammenblanding.
Fx er det let at vælge Internet Explorer med touch, men IE egner
sig bedst til mus, så er touchen kun til besvær.

Jeg kan ikke se hvad jeg skal bruge Windows 8 til. Måske kommer
der programmer, der egner sig, men dem kan man allerede få til iPhone
og Android, så hvad skal vi med Windows 8.

Ivar Magnusson

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 13-11-11 23:35

> Fx er det let at vælge Internet Explorer med touch, men IE egner
> sig bedst til mus, så er touchen kun til besvær.

IE med pege-system? - Hvordan kan du dog holde ud at holde din arm vanret i
luften,
for at pege hele tiden. For mig lyder det til at det måtte være ganske
forfærdeligt trættende.

Hilsen Åge

Fra : Allan Vebel

Dato : 13-11-11 22:47

Ivar skrev:

> På mange ældre touch-pc'er er der en plastkant
> rundt om skærmen, der gør det umuligt at ramme
> de yderste pixler.

Det er bare din midterste finger der er for følsom

--
Allan Vebel
http://vebel.dk

Fra : Ivar

Dato : 13-11-11 23:06

Allan Vebel skrev:

> Det er bare din midterste finger der er for følsom

Næh, man skal ramme den yderste række pixler, før de andre.
Det gøres med en glidene bevægelse fra udenfor skærmen ind mod
midten. Det kan man ikke, hvis der er højdeforskel mellem
kant og skærm, for så hopper fingren over de første pixler.

Ivar Magnusson

Fra : Snuden

Dato : 14-11-11 11:40

On Sun, 13 Nov 2011 22:34:41 +0100, Ivar <notvalid@notvalid.dk> wrote:

>Man skal helt sikkert vænne sig til Windows 8. Efter min mening
>er det kun til touch. På en almindelig computer vil jeg ikke
>anbefale Windows 8.

Windows 8 kommer også med mulighed for at vælge "klassisk udseende" -
hvilket i praksis vil sige en Windows 7 lignende skal oven på Windows
8's "motor". Denne mulighed kan man anvende på traditionelle PC'er,
uanset om de er stationære eller bærbare.

Det nye GUI er helt sikkert dødfødt på et system uden touchskærm. Men
de findes jo så heldigvis i hobetal.

Classic kan i øvrigt ikke umiddelbart slås til i developer-versionens
GUI - man skal enten ned i registry eller omdøbe en fil i
system32-mappen.

Fra : Ivar

Dato : 14-11-11 21:23

Snuden skrev:

> Classic kan i øvrigt ikke umiddelbart slås til i developer-versionens
> GUI - man skal enten ned i registry eller omdøbe en fil i
> system32-mappen.

Jeg ved ikke lige hvad du mener. Når man starter Windows 8 ser det
cirka sådan her ud:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/4/4d/Windows_8_Developer_Preview_Start_Screen.png

Du kan fx trykke på knappen med IE-ikonet for at starte IE.
En af knapperne vil lige dit standard skrivebord, hvis du
trykker på den, vil du få en side som denne:
http://windows7themes.net/wp-content/gallery/windows-8-screenshots/Windows_8_screenshot.png

Det ligner Windows 7, men knappen nede i venstre hjørne er ikke den
gamle Start-knap. Hvis man trykker på den kommer man tilbage til
første side.

Det første problem jeg fik, var at slukke computeren. Normalt skal
man først trykke på start. Det hjælper ikke noget i Windows 8,
så skifter man jo bare side. Man skal via settings, for at slukke
computeren. Det er nok tanken, at man skal computerens power-knap.

Ivar Magnusson

Fra : Snuden

Dato : 15-11-11 17:36

On Mon, 14 Nov 2011 21:23:01 +0100, Ivar <notvalid@notvalid.dk> wrote:

>Det ligner Windows 7, men knappen nede i venstre hjørne er ikke den
>gamle Start-knap. Hvis man trykker på den kommer man tilbage til
>første side.

Ja - og for at få den gamle start-bolche-funktionalitet tilbage
(classic version) skal man ud i det jeg nævnte ovenfor.